Jump to content

AQ 130, problemer ved kjøring på høyt turtall

Lenasmartin20

Recommended Posts

Hei! Endelig fått satt dracon på sjøen i dag, med "ny" aq 130. Har et problem med motoren og en påfølgende teori! Mororen går helt greit på sakte fart og en stund på bånn gass, men etter to-tre minutter, begyner den å hoste, harke og feiltenne og så dø ut. På min gamle aq 130 hadde jeg tett oljepåfyllingslokk, men på denne er det et hull i lokket med en liten rørstuss, hvorfor er det det, og kan problemet være at den lufta/oljedampen som kommer ut derfra fører til at motoren ikke får nok oksygen?? kunne testet teorien ved å kjøre med åpen motorkasse, men hadde ikke tid til det i dag... Kom med din mening og info hvis noen vet om det f.eks skal en slange en plass fra den rørstussen, eller om det bare er et lokk tatt fra en bil????

hilsen Martin

Begynn med å sjekke luftingen til tanken, sitter som regel en liten rund metalldings på siden av båten, rett over fenderlisten i nærheten av tanklokket. En mulighet er å prøve med tanklokket av, bare pass på at det ikke kommer vann inn.

Sjekk så at forgasseren virker slik den skal, ikke juster noe, men sjekk at choke osv. virker. AQ130 kom med både Zenith og Solex forgasser, så uten å vite hvilken type du har er det vanskelig å si noe spesifikt.

Veivhusutluftning burde ikke ha noen betydning så lenge det faktisk er utluftning.

Redigert av adeneo (see edit history)

Ville også ha sjekket filteret. Hvis du har typen der det ligger et filter over vannutskilleren ville jeg ha byttet/renset dette. Typisk symptom er at motoren stopper. Du venter i 2 minutter og den tenner umiddelbart igjen, for så å dø ut etter 2 minutter igjen ved belastning. På tomgang går den greit...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...