Lenasmartin20 Posted May 28, 2014 Share Posted May 28, 2014 Hei! Endelig fått satt dracon på sjøen i dag, med "ny" aq 130. Har et problem med motoren og en påfølgende teori! Mororen går helt greit på sakte fart og en stund på bånn gass, men etter to-tre minutter, begyner den å hoste, harke og feiltenne og så dø ut. På min gamle aq 130 hadde jeg tett oljepåfyllingslokk, men på denne er det et hull i lokket med en liten rørstuss, hvorfor er det det, og kan problemet være at den lufta/oljedampen som kommer ut derfra fører til at motoren ikke får nok oksygen?? kunne testet teorien ved å kjøre med åpen motorkasse, men hadde ikke tid til det i dag... Kom med din mening og info hvis noen vet om det f.eks skal en slange en plass fra den rørstussen, eller om det bare er et lokk tatt fra en bil???? hilsen Martin Quote Link to post
Kaffelars Posted May 28, 2014 Share Posted May 28, 2014 Prøv bensintilførselen først : sugerør i tanken - filter/sil - fødepumpe Quote Link to post
adeneo Posted May 28, 2014 Share Posted May 28, 2014 (edited) Begynn med å sjekke luftingen til tanken, sitter som regel en liten rund metalldings på siden av båten, rett over fenderlisten i nærheten av tanklokket. En mulighet er å prøve med tanklokket av, bare pass på at det ikke kommer vann inn. Sjekk så at forgasseren virker slik den skal, ikke juster noe, men sjekk at choke osv. virker. AQ130 kom med både Zenith og Solex forgasser, så uten å vite hvilken type du har er det vanskelig å si noe spesifikt. Veivhusutluftning burde ikke ha noen betydning så lenge det faktisk er utluftning. Edited May 28, 2014 by adeneo (see edit history) Quote Link to post
Lenasmartin20 Posted May 28, 2014 Author Share Posted May 28, 2014 Fyllte tanken så full at det spruta bensin ut av luftinga i dag! Kan det ha noe å si? Er en nyoverhala enkel solex pai44 gasser... Quote Link to post
Qrt Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Ville også ha sjekket filteret. Hvis du har typen der det ligger et filter over vannutskilleren ville jeg ha byttet/renset dette. Typisk symptom er at motoren stopper. Du venter i 2 minutter og den tenner umiddelbart igjen, for så å dø ut etter 2 minutter igjen ved belastning. På tomgang går den greit... Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.