hauiva Startet 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2014 Jeg må bytte bensintanken på min Askeladden Explorer 605 (2009 modell) p.g.a en liten lekkasje i bunnen av tanken som gir sterk bensinlukt i hele båten. Er det noen her som har erfaring med å bytte tank på denne båttypen? Tanken er plassert i bunnen av båten, og er vanskelig tilgjengelig. Kan tanken trekkes fram via rommet ved lensepumpen bakerst i båten? Vil gjerne ha tips om båtverksteder/reparatører som kan anbefales for et slikt oppdrag. Båten ligger i Tønsberg. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 (redigert) Hei Nå har ikke jeg konkret svar til deg, men jeg har gjort det samme på en Yamarin 6210. Normalt er bensintankene montert før øvre del av båten blir montert, dvs i enkelte tilfeller er det ikke mulig å få tanken ut uten å måtte demontere den. Jeg fikk min ut med nød og neppe, måtte slipe litt i glassfiberen her og der og lirke den ut, men det som var vansklig var å komme til for å skru av slangene og få de løse. Må du ut med tanken og ikke får den ut så kan du jo dempntere den, men det medfører en risiko for brann og eksplosjon ved bruk av vinkelsliper, derfor må innvendig "vasking" gjøres først. Deretter kan du montere en mindre tank som du får plassert. Å ha bensin damp i båten er rett og slett livsfarlig, stor eksplosjonsfare. Lykke til, håper du får konkrete svar. Redigert 29.Mai.2014 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
knut1955 Svart 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Hei Leste om en med 705 som måtte skifte tank. Motor må ut og han måtte skjære ut i skottet foran motoren og dra ut tanken. Kanskje dette går på en 605 også? Sitér dette innlegget Link to post
hauiva Svart 29.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Hei, takk for svar! Godt forslag med å montere en mindre tank etter demontering. Jeg er avhengig av profesjonell hjelp, men er fortsatt takknemlig for tips fra andre som har byttet tank. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Leste i Båtmagasinet at bensintanken i Askeladden C 62 Cruiser ikke var mulig og få ut, utenom at deler av dørken måtte skjæres ut. Nå er jo 605 Explorer lik denne i skroget/dørk/tank(140l), så jeg er redd du må gå ganske drastisk til verks. Hvis båten er i fra 2009 er det vel kanskje innenfor reklamasjon på båten?.En bensintank skal jo holde lenger enn dette. Sitér dette innlegget Link to post
Slaskeladden Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Hvordan fant du at at tanken var lekk og har du fått byttet den? Sitér dette innlegget Link to post
Basseladden Svart 7.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2022 Hei! har Askeladden 605 med alutank og har bensinlukt. funnet ut noe på din båt? Får til stadighet alarm om vann i bensin så har sterk mistanke om at dette henger sammen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.