Jump to content

Bytte av bensintank på Askeladden explorer 605

hauiva

Recommended Posts

Jeg må bytte bensintanken på min Askeladden Explorer 605 (2009 modell) p.g.a en liten lekkasje i bunnen av tanken som gir sterk bensinlukt i hele båten. Er det noen her som har erfaring med å bytte tank på denne båttypen?

Tanken er plassert i bunnen av båten, og er vanskelig tilgjengelig. Kan tanken trekkes fram via rommet ved lensepumpen bakerst i båten? Vil gjerne ha tips om båtverksteder/reparatører som kan anbefales for et slikt oppdrag. Båten ligger i Tønsberg.

Hei

Nå har ikke jeg konkret svar til deg, men jeg har gjort det samme på en Yamarin 6210.

Normalt er bensintankene montert før øvre del av båten blir montert, dvs i enkelte tilfeller er det ikke mulig å få tanken ut uten å måtte demontere den. Jeg fikk min ut med nød og neppe, måtte slipe litt i glassfiberen her og der og lirke den ut, men det som var vansklig var å komme til for å skru av slangene og få de løse.

Må du ut med tanken og ikke får den ut så kan du jo dempntere den, men det medfører en risiko for brann og eksplosjon ved bruk av vinkelsliper, derfor må innvendig "vasking" gjøres først. Deretter kan du montere en mindre tank som du får plassert.

Å ha bensin damp i båten er rett og slett livsfarlig, stor eksplosjonsfare.

Lykke til, håper du får konkrete svar.

Edited by John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Hei

Leste om en med 705 som måtte skifte tank. Motor må ut og han måtte skjære ut i skottet foran motoren og dra ut tanken. Kanskje dette går på en 605 også?

Hei, takk for svar!

Godt forslag med å montere en mindre tank etter demontering. Jeg er avhengig av profesjonell hjelp, men er fortsatt takknemlig for tips fra andre som har byttet tank.

Leste i Båtmagasinet at bensintanken i Askeladden C 62 Cruiser ikke var mulig og få ut, utenom at deler av dørken måtte skjæres ut. Nå er jo 605 Explorer lik denne i skroget/dørk/tank(140l), så jeg er redd du må gå ganske drastisk til verks. Hvis båten er i fra 2009 er det vel kanskje innenfor reklamasjon på båten?.En bensintank skal jo holde lenger enn dette.

• 2 years later...
  • 5 years later...