Olepo Startet 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2014 (redigert) Hei! Som noen kanskje har fått med seg har jeg nylig fått levert min nye bruktbåt. Til tross for at jeg gjorde det jeg kunne for å "sikre" meg best mulig har jeg nå kommet i en kjedelig situasjon. Skal prøve å gjøre dette så kort som mulig. Båten er kjøpt via en forhandler som selger denne for kunde. Etter det jeg forstår er det da forbrukerkjøpsloven som gjelder i dette tilfellet siden jeg som kjøper er privatperson. Båten stod i vinteropplag (på land) hos forhandler da jeg besiktiget båten i midten av desember 2013. Etter en del frem og tilbake ble det utarbeidet en kontrakt jeg godtok, og det ble inngått avtale om kjøp. Overtakelse ble satt til uke 18, 2014, og det ble satt en betingelse i kontrakten om at båten skulle prøvekjøres og funksjonstestes før overlevering, og det ble stilt garanti for at alt utstyr ombord skulle fungere. Det skulle også utføres service på motor i hht servicemanual med dokumentasjon for utført arbeid. (Fikk også med et punkt om at alt annonsert/opplyst utstyr skulle inngå i handelen, da det hadde vært litt tvil/uklarheter rundt dette). Båten er kjøpt på den den andre siden av landet, så den 29.04.2014 satte jeg meg på flyet for å reise til forhandler for å prøvekjøre/funksjonsteste og formelt overta båten. Denne skulle da være sjøsatt og klar for prøvekjøring. Service på motor/drev er utført av et eksternt firma som tidligere eier har engasjert. Ved ankomst får jeg opplyst at de har hatt problemer med lading av batteriene, men båten er nå startet og ligger ved slippen med motor igang. Sammen med en representant fra forhandleren kjøres båten fra slippen til en brygge for fylling av vann, en distanse på ca 100m i tomgangshastighet. Deretter kommer en av mekanikerne og fyller vann, på DIESELTANKEN . Tabben blir raskt oppdaget og motoren stoppes umiddelbart. Dieseltanken var i utgangspunktet full, så det var nok ikke mye vann som ble fyllt, men det var ingen tvil om at systemet måtte dreneres og den planlagte prøvekjøringen ikke kunne gjennomføres. Jeg gjennomgår båten og funksjonstester alt utstyr som ikke krever at motor er igang, hvilket jo er det meste. Jeg noterer de mangler jeg finner, blant annet er hengslene til den store solputen revet løs fra festene, defekt dusj på badeplattform, det mangler VHF i båten, noen lanterner lyser ikke og ikke minst må dieselsystemet dreneres skikkelig og det må etterfylles olje på motor før denne startes opp igjen, (olje vises ikke på peilepinnen). Det blir skrevet en overtakelsesprotokoll hvor alle mangler noteres, og det gjøres avtale om at alle punktene skal utbedres av forhandlers verksted før båten blir hentet av transportør en uke senere. Transportøren henter båten som avtalt etter en uke, og rett etter at båten ble hentet blir jeg oppringt av forhandler. De opplyser at de dessverre ikke har rukket å utbedre alt, men dieseltankentanken er drenert og motor er testkjørt, VHF kunne han ettersende pr post. Resten kunne jeg se på når jeg fikk båten hjem, så fikk vi løse det da... Jeg konstaterer raskt at de ikke har gjort noe med de "synlige" punktene. Hvorvidt dieselsystemet er drenert vet jeg jo ikke, men det er ikke etterfyllt olje på motor. Det er også åpenbart at servicedeler som dokumenteres byttet ikke er skiftet, og ved en tilfeldighet oppdager jeg at den bakre propellen på drevet (DPH) er løs, (mutter ikke trukket til). Når mutteren trekkes til med rett moment er det ikke lenger klaring mellom propellene. Propellene blir demontert og tatt med til nærmeste Volvo Penta verksted for kontroll, og de mener propellen(e) har sluppet i vulkaniseringen og må byttes. Feilen er tydelig på den bakre propellen, mens på den fremre kommer det ikke så tydelig frem, denne er riktignok også i tvilsom tilstand. Volvoverkstedet anbefaler (naturligvis) skifte av begge propeller. Etter flere henvendelser til både tidligere eier og forhandler blir jeg så oppringt av tidligere eier. Vi har en grei dialog og han går med på å fremskaffe den bakre propellen. Jeg ville naturligvis foretrukket å bytte begge med en gang, men har forståelse for at han ikke vil bytte flere deler enn nødvendig, tross alt ikke helt gratis disse propellene. Når det gjaldt manglene i overtakelsesprotokollen hadde han ikke oversikt over dette. Dagen etter har han via kontakter skaffet en ny propell hos en annen Volvo Penta forhandler i distriktet. Vi blir enige om at jeg kan hente den der for å spare tid. Jeg får også med sinkanoder til drevet som skulle ha vært byttet på servicen. Det viser seg dessverre at det ikke løser problemet å skifte den bakre propellen, den fremre må også byttes. Etter litt frem og tilbake har tidligere eier nå kommet med tilbud om å fremskaffe også fremre propell, men deretter anser han handelen som avsluttet. Oppfatter at det da blir opp til meg å fikse det som gjenstår i hht til overtakelsesprotokollen, og eventuelle problemer som måtte dukke opp når båten endelig kommer på vannet og kan prøvekjøres. Det er stadig en usikkerhet siden jeg ikke har hatt mulighet til å teste båten, og det hjelper ikke at motorservice åpenbart ikke er utført i henhold til det som er dokumentert. Kan han virkelig ta slike forbehold?? Og fullstendig se bort ifra overtakelsesprotokollen som er signert av forhandler og det står klart at mangler skal utbedres FØR båten blir sendt? Det virker som om problemet er løst så fort båten er ute av syne, og siden den nå befinner seg langt unne er det opp til meg å ordne opp i alt. Underveis i prosessen har jeg gått med på å utbedre noen av punktene selv, og noe skifter jeg ved at forhandler skal sende deler. Jeg føler dermed at jeg har bidratt til å løse dette. Egentlig burde båten vært satt på et verksted som hadde utbedret alle punkter i overtakelsesprotokoll, sjekket motor/drev for alle servicepunkter som mulig ikke er utført, og sørget for å montere propeller som fungerer. Alt dette er selvfølgelig ting som kan ordnes, og noe er også bagateller. Men alt tar tid, alt koster penger, og alt er frustrerene når båten er lovet levert i topp teknisk stand. Det er også temmelig frusterende at mange flotte sommerdager passerer mens den nye båten står på land og ikke kan kan brukes ... Pga denne vanskelige handelen/prosessen er jeg egentlig møkklei hele båten allerede før den har kommet på sjøen, men får satse på at det endrer seg i løpet av sommeren . En annen faktor er at jeg nå har det fryktelig travelt med å få båten på sjøen siden opplagsplassen den står på skal tømmes/ryddes. Det eneste som mangler før sjøsetting er å få på propellene, så det blir nok til at jeg selv sørger for å få kjøpt en ny propell så raskt som mulig for å få båten på vannet, så får jeg heller ta diskusjonen med tidligere eier senere... Tar gjerne imot tips til hvordan jeg bør forholde meg, og om noen har erfaringer å komme med i tilsvarende situasjoner. Vurderer naturligvis advokathjelp, men dette tar gjerne tid, og det viktigste nå er å få båten på sjøen og forhåpentligvis i en stand der den kan brukes i sommer. Jeg lurer også på om jeg skal forholde meg til forhandler eller kommunisere direkte med tidligere eier. Får inntrykk av at forhandler anser seg ferdig med oppdraget siden båten er levert og kjøpesum overført. (Jeg var dessverre korttenkt nok til å overføre sluttoppgjøret når overtakelsesprotokollen var signert. Dette var også en forutsetning for at båten kunne leveres ut til transportør). Føler at saken kompliseres av at det er så mange involvert her; tidligere eier er den "reelle" selger. Forhandler som har sørget for vinteropplag, gjennomføring av salget, sjøsetting og klargjøring av båten + utbedring av mangler i hht overtakelsesprotokoll. Servicemekaniker som er engasjert for å utføre service på motor/drev. Og til slutt meg, den frustrerte kjøper som føler jeg stanger hodet i veggen .... Og om noen skulle ha et sett G7 propeller til DPH drev liggende, (spesielt fremre prop) er jeg svært interessert i å kjøpe . Redigert 29.Mai.2014 av Olepo (see edit history) Link to post
Olepo Svart 29.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Kan for ordens skyld opplyse om at båten ikke har vært på vannet etter at jeg fikk den hjem. Transport ble utført med lastebil, og ved ankomst ble båten satt rett på land for bunnsmøring og polering. Link to post
quantumduck Svart 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 (redigert) Tror det er mest ryddig å bare forholde seg til forhandler, så får det være hans problem hva selger vil gå med på eller ikke, som du sier er det forbrukerkjøpsloven som gjelder og ansvaret i forhold til dette ligger hos forhandler. Om han klarer eller ikke klarer å få noe av sine utgifter dekket av selger er ikke ditt problem. Edit: Det blir jo et spørsmål om tid også her. Det er vel liten tvil om at forhandler en har dumpet båten på deg i håp om at du utbedrer selv for å få båten klar til ferie... Betaling holder du mest mulig tilbake. Redigert 29.Mai.2014 av quantumduck (see edit history) Link to post
Aksept2014 Svart 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Hei! Som noen kanskje har fått med seg har jeg nylig fått levert min nye bruktbåt. Til tross for at jeg gjorde det jeg kunne for å "sikre" meg best mulig har jeg nå kommet i en kjedelig situasjon. Skal prøve å gjøre dette så kort som mulig. Båten er kjøpt via en forhandler som selger denne for kunde. Etter det jeg forstår er det da forbrukerkjøpsloven som gjelder i dette tilfellet siden jeg som kjøper er privatperson. Båten stod i vinteropplag (på land) hos forhandler da jeg besiktiget båten i midten av desember 2013. Etter en del frem og tilbake ble det utarbeidet en kontrakt jeg godtok, og det ble inngått avtale om kjøp. Overtakelse ble satt til uke 18, 2014, og det ble satt en betingelse i kontrakten om at båten skulle prøvekjøres og funksjonstestes før overlevering, og det ble stilt garanti for at alt utstyr ombord skulle fungere. Det skulle også utføres service på motor i hht servicemanual med dokumentasjon for utført arbeid. (Fikk også med et punkt om at alt annonsert/opplyst utstyr skulle inngå i handelen, da det hadde vært litt tvil/uklarheter rundt dette). Båten er kjøpt på den den andre siden av landet, så den 29.04.2014 satte jeg meg på flyet for å reise til forhandler for å prøvekjøre/funksjonsteste og formelt overta båten. Denne skulle da være sjøsatt og klar for prøvekjøring. Service på motor/drev er utført av et eksternt firma som tidligere eier har engasjert. Ved ankomst får jeg opplyst at de har hatt problemer med lading av batteriene, men båten er nå startet og ligger ved slippen med motor igang. Sammen med en representant fra forhandleren kjøres båten fra slippen til en brygge for fylling av vann, en distanse på ca 100m i tomgangshastighet. Deretter kommer en av mekanikerne og fyller vann, på DIESELTANKEN . Tabben blir raskt oppdaget og motoren stoppes umiddelbart. Dieseltanken var i utgangspunktet full, så det var nok ikke mye vann som ble fyllt, men det var ingen tvil om at systemet måtte dreneres og den planlagte prøvekjøringen ikke kunne gjennomføres. Jeg gjennomgår båten og funksjonstester alt utstyr som ikke krever at motor er igang, hvilket jo er det meste. Jeg noterer de mangler jeg finner, blant annet er hengslene til den store solputen revet løs fra festene, defekt dusj på badeplattform, det mangler VHF i båten, noen lanterner lyser ikke og ikke minst må dieselsystemet dreneres skikkelig og det må etterfylles olje på motor før denne startes opp igjen, (olje vises ikke på peilepinnen). Det blir skrevet en overtakelsesprotokoll hvor alle mangler noteres, og det gjøres avtale om at alle punktene skal utbedres av forhandlers verksted før båten blir hentet av transportør en uke senere. Transportøren henter båten som avtalt etter en uke, og rett etter at båten ble hentet blir jeg oppringt av forhandler. De opplyser at de dessverre ikke har rukket å utbedre alt, men dieseltankentanken er drenert og motor er testkjørt, VHF kunne han ettersende pr post. Resten kunne jeg se på når jeg fikk båten hjem, så fikk vi løse det da... Jeg konstaterer raskt at de ikke har gjort noe med de "synlige" punktene. Hvorvidt dieselsystemet er drenert vet jeg jo ikke, men det er ikke etterfyllt olje på motor. Det er også åpenbart at servicedeler som dokumenteres byttet ikke er skiftet, og ved en tilfeldighet oppdager jeg at den bakre propellen på drevet (DPH) er løs, (mutter ikke trukket til). Når mutteren trekkes til med rett moment er det ikke lenger klaring mellom propellene. Propellene blir demontert og tatt med til nærmeste Volvo Penta verksted for kontroll, og de mener propellen(e) har sluppet i vulkaniseringen og må byttes. Feilen er tydelig på den bakre propellen, mens på den fremre kommer det ikke så tydelig frem, denne er riktignok også i tvilsom tilstand. Volvoverkstedet anbefaler (naturligvis) skifte av begge propeller. Etter flere henvendelser til både tidligere eier og forhandler blir jeg så oppringt av tidligere eier. Vi har en grei dialog og han går med på å fremskaffe den bakre propellen. Jeg ville naturligvis foretrukket å bytte begge med en gang, men har forståelse for at han ikke vil bytte flere deler enn nødvendig, tross alt ikke helt gratis disse propellene. Når det gjaldt manglene i overtakelsesprotokollen hadde han ikke oversikt over dette. Dagen etter har han via kontakter skaffet en ny propell hos en annen Volvo Penta forhandler i distriktet. Vi blir enige om at jeg kan hente den der for å spare tid. Jeg får også med sinkanoder til drevet som skulle ha vært byttet på servicen. Det viser seg dessverre at det ikke løser problemet å skifte den bakre propellen, den fremre må også byttes. Etter litt frem og tilbake har tidligere eier nå kommet med tilbud om å fremskaffe også fremre propell, men deretter anser han handelen som avsluttet. Oppfatter at det da blir opp til meg å fikse det som gjenstår i hht til overtakelsesprotokollen, og eventuelle problemer som måtte dukke opp når båten endelig kommer på vannet og kan prøvekjøres. Det er stadig en usikkerhet siden jeg ikke har hatt mulighet til å teste båten, og det hjelper ikke at motorservice åpenbart ikke er utført i henhold til det som er dokumentert. Kan han virkelig ta slike forbehold?? Og fullstendig se bort ifra overtakelsesprotokollen som er signert av forhandler og det står klart at mangler skal utbedres FØR båten blir sendt? Det virker som om problemet er løst så fort båten er ute av syne, og siden den nå befinner seg langt unne er det opp til meg å ordne opp i alt. Underveis i prosessen har jeg gått med på å utbedre noen av punktene selv, og noe skifter jeg ved at forhandler skal sende deler. Jeg føler dermed at jeg har bidratt til å løse dette. Egentlig burde båten vært satt på et verksted som hadde utbedret alle punkter i overtakelsesprotokoll, sjekket motor/drev for alle servicepunkter som mulig ikke er utført, og sørget for å montere propeller som fungerer. Alt dette er selvfølgelig ting som kan ordnes, og noe er også bagateller. Men alt tar tid, alt koster penger, og alt er frustrerene når båten er lovet levert i topp teknisk stand. Det er også temmelig frusterende at mange flotte sommerdager passerer mens den nye båten står på land og ikke kan kan brukes ... Pga denne vanskelige handelen/prosessen er jeg egentlig møkklei hele båten allerede før den har kommet på sjøen, men får satse på at det endrer seg i løpet av sommeren . En annen faktor er at jeg nå har det fryktelig travelt med å få båten på sjøen siden opplagsplassen den står på skal tømmes/ryddes. Det eneste som mangler før sjøsetting er å få på propellene, så det blir nok til at jeg selv sørger for å få kjøpt en ny propell så raskt som mulig for å få båten på vannet, så får jeg heller ta diskusjonen med tidligere eier senere... Tar gjerne imot tips til hvordan jeg bør forholde meg, og om noen har erfaringer å komme med i tilsvarende situasjoner. Vurderer naturligvis advokathjelp, men dette tar gjerne tid, og det viktigste nå er å få båten på sjøen og forhåpentligvis i en stand der den kan brukes i sommer. Jeg lurer også på om jeg skal forholde meg til forhandler eller kommunisere direkte med tidligere eier. Får inntrykk av at forhandler anser seg ferdig med oppdraget siden båten er levert og kjøpesum overført. (Jeg var dessverre korttenkt nok til å overføre sluttoppgjøret når overtakelsesprotokollen var signert. Dette var også en forutsetning for at båten kunne leveres ut til transportør). Føler at saken kompliseres av at det er så mange involvert her; tidligere eier er den "reelle" selger. Forhandler som har sørget for vinteropplag, gjennomføring av salget, sjøsetting og klargjøring av båten + utbedring av mangler i hht overtakelsesprotokoll. Servicemekaniker som er engasjert for å utføre service på motor/drev. Og til slutt meg, den frustrerte kjøper som føler jeg stanger hodet i veggen .... Og om noen skulle ha et sett G7 propeller til DPH drev liggende, (spesielt fremre prop) er jeg svært interessert i å kjøpe . Hei! Jeg byttet mine G7 propeller med G6 i går faktisk pga for lavt turtall. Så jeg har 2 sett tilgjengelig! Link to post
Skipper Worse Svart 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Hvis ikke forhandler uttrykkelig har fraskrevet seg ansvaret for kontraktsmessig oppfyllelse, kan du jo gå den veien.Hvis ikke, er forhandleren bare selgers kontraktshjelper som ikke har ansvar for annet enn utført arbeid. Sannsynligvis må du forholde deg til selger. Selger kan naturligvis ikke fraskrive seg noe som helst. Svaret er ganske enkelt, når han "ikke vil mer": Få alt ordnet slik at du har båten i kontraktsmessig stand,dokumenter alt som blir gjort med bilder og forklarende fakturaer, og saksøk selgeren herfra til Haglemoen etterpå. Så får du det riktige båtlivet i år, uten å måtte vente på at andre skal ordne det for deg. I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
quantumduck Svart 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Fra en del tråder rundt samme tema i fjor fikk jeg inntrykk av at mye av ansvaret falt på den profesjonelle mellommannen her ... men det er ikke sånn altså? Link to post
Skipper Worse Svart 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Det kommer an på om ansvaret er fraskrevet eller ikke. I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Olepo Svart 29.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Takk for alle innspill ! quantumduck: Du har nok dessverre et poeng her, både forhandler og selger viser liten interesse for å ordne opp etter at båten ble sendt, og regner med at jeg sørger for utbedringer selv. Noe jeg også gjør på en del av punktene. Når det gjelder betaling er det dessverre litt for sent, sluttoppgjøret ble overført før båten ble sendt fra forhandler. Aksept2014: Jeg er interessert i et sett propeller. Trenger jo i utgangspunktet nå bare den fremre propellen, men det er aldri feil å ha en i reserve. Sender deg en IM. Skipper Worse: Først og fremst setter jeg stor pris på en uttalelse fra deg siden dette er ditt fagfelt. Forhandleren har sikret seg i forhold til kontrakten, så dermed er det nok selgeren jeg må forholde meg til videre Imidlertid står det jo klart at samtlige punkter i overtakelsesprotokollen skal utføres hos forhandler FØR båten sendes med transportør. Denne er undertegnet av daglig leder ved forhandleren. Hvem står da ansvarlig for manglende utbedringer? Som nevnt ble jeg oppringt av forhandler en times tid etter at båten var hentet, da ble det opplyst at de ikke hadde rukket å utføre arbeidet. Betryggende å høre at selger ikke kan fraskrive seg ansvaret her. Jeg ble litt satt ut da han kom med tilbudet om at han var villig til å hjelpe meg med den siste propellen, men da kan jeg glemme alt annet. Også det de tidligere har påtatt seg ansvaret for å utbedre. Heldigvis har jeg vært forutseende nok til å benytte e-post til mest mulig kommunikasjon slik at alt kan dokumeneteres ved behov. Jeg synes også det er ganske alvorlig at det fremlegges dokumentasjon på at servicemekaniker har skiftet viktige servicedeler når dette åpenbart ikke er tilfelle. Kan jo ikke stole på at filtre osv er skiftet da...? Link to post
Aksept2014 Svart 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Hvordan kan du være sikkert på at service kkke er tatt? Hvilke synlige tegn ser du? Hardu fått en skiftlig garanti fra verkstedst på at det er utført? Og i så fall hva som er utført? Link to post
Skipper Worse Svart 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Olepo, det forhandleren har PÅTATT seg i overtakelsesprotokollen, hefter de selvsagt for. Dette er en avtale du har inngått med forhandleren direkte om hva forhandleren skal gjøre med båten før den settes i transport. De forhold dette gjelder, kan du selvsagt kreve forhandleren for. Etter alt å dømme er selgeren også solidarisk ansvarlig med forhandleren for disse forholdene, men det er mulig at det kan være forskjeller her alt etter detaljene i avtaleforholdet. Hvis forhandleren har påtatt seg å utføre et arbeid, og ikke gjør det,men bekrefter at det er gjort, foreligger det åpenbart mislighold (erstatningsbetingende). Man kan kanskje også kalle det noe annet, men det er ikke "nødvendig for resultatet". I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Olepo Svart 29.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Hvordan kan du være sikkert på at service kkke er tatt? Hvilke synlige tegn ser du? Hardu fått en skiftlig garanti fra verkstedst på at det er utført? Og i så fall hva som er utført? Jeg kan ikke vite at service ikke er utført. Men den er åpenbart ikke utført i henhold til det jeg har fått dokumentasjon på. Jeg har fått skriftlig dokumentasjon på hva som skal være utført av arbeid. Blant annet opplyses det at sinkanoder på drev og i motor er skiftet, ved kontroll viser det seg at samtlige anoder har tydelige spor av tæring, og anodene på drevet har til og med rester av hvit drevspray som drevet er behandlet med tidligere. Service skal være utført av servicemann som ble leid inn av tidligere eier, og arbeidet ble gjort rett før overtakelse av båten skulle finne sted. Jeg har sjekket oljenivå på drevet, og oljen ser ut til å være klar og fin. Antar også at det er skiftet olje på motor siden det nå er for lavt oljenivå. Problemet er jo at jeg ikke kan stole på at alle servicepunkter er utført når det er tatt snarveier på så enkle ting som anodeskift... Link to post
Olepo Svart 29.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Olepo, det forhandleren har PÅTATT seg i overtakelsesprotokollen, hefter de selvsagt for. Dette er en avtale du har inngått med forhandleren direkte om hva forhandleren skal gjøre med båten før den settes i transport. De forhold dette gjelder, kan du selvsagt kreve forhandleren for. Etter alt å dømme er selgeren også solidarisk ansvarlig med forhandleren for disse forholdene, men det er mulig at det kan være forskjeller her alt etter detaljene i avtaleforholdet. Hvis forhandleren har påtatt seg å utføre et arbeid, og ikke gjør det,men bekrefter at det er gjort, foreligger det åpenbart mislighold (erstatningsbetingende). Man kan kanskje også kalle det noe annet, men det er ikke "nødvendig for resultatet". Samtlige punkter i overtakelsesprotokollen skulle utbedres av forhandlers verksted før båten ble sendt, og kostnadene for arbeidet skulle dekkes av selger. Selger ble oppringt av forhandler da protokollen var satt opp, og samtykket i dette. Når det gjelder servicearbeidet på motor/drev er dette utført av eksternt firma, og forhandleren har ikke noe ansvar for dette. Link to post
adeneo Svart 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 (redigert) Det skal selvfølgelig ikke være slik som du beskriver, selges båten topp tipp bør alt være i orden. Samtidig så er det jo slik at det er vanlig å bytte anoder når over halvparten har tæret bort (50% resterende), så spørsmålet er hvor mye "tydelige spor av tæring" er, det kan være mekaniker har ansett det som unødvendig å skifte disse, og det er ikke vanlig å bytte anoder som kun har noe "pitting", men dersom det er spesielt angitt at de skal byttes så burde de selvfølgelig være nye. Det samme gjelder forsåvidt også for oljenivået, hva er "for lite olje"? Oljenivået er passe så lenge det er innenfor minimum og maksimum merkene, og det er ikke for lite olje før det er under minimumsmerket. Når det kommer til propellene, så kan de ofte vulkes på nytt dersom resten av propellen er i god stand, ta en telefon til Winrace og hør hva de kan få til. Propeller er også "slitedeler", slik at man må påregne at de ikke holder evig, men de bør selvfølgelig i det minste være fungerende ved et salg. Dette med vann i dieseltanken er en kjempeflause av en mekaniker, men det går an å ta feil, så lenge de har drenert og fylt på ny diesel så er ikke dette et problem, og det er uansett et problem du vil merke relativt raskt dersom det ikke er ubedret, men du kan nok regne med at dette er i orden, det finnes ingen annen måte å ordne dette på enn å tømme for diesel og fylle opp på nytt. Strengt tatt ville jeg si at noe slitasje på anoder, litt lavt oljenivå og dårlige propeller til dels er bagateller man må regne med ved kjøp av brukt båt, men ettersom du har kjøpt gjennom en forhandler som har skrevet under på at disse tingene skal settes i stand, noe som burde være trivielt for forhandleren, så hadde jeg gjort som Worse sier, få utbedret feilene og send regning. Redigert 29.Mai.2014 av adeneo (see edit history) Link to post
Olepo Svart 29.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Det skal selvfølgelig ikke være slik som du beskriver, selges båten topp tipp bør alt være i orden. Samtidig så er det jo slik at det er vanlig å bytte anoder når over halvparten har tæret bort (50% resterende), så spørsmålet er hvor mye "tydelige spor av tæring" er, det kan være mekaniker har ansett det som unødvendig å skifte disse, og det er ikke vanlig å bytte anoder som kun har noe "pitting", men dersom det er spesielt angitt at de skal byttes så burde de selvfølgelig være nye. Det samme gjelder forsåvidt også for oljenivået, hva er "for lite olje"? Oljenivået er passe så lenge det er innenfor minimum og maksimum merkene, og det er ikke for lite olje før det er under minimumsmerket. Når det kommer til propellene, så kan de ofte vulkes på nytt dersom resten av propellen er i god stand, ta en telefon til Winrace og hør hva de kan få til. Propeller er også "slitedeler", slik at man må påregne at de ikke holder evig, men de bør selvfølgelig i det minste være fungerende ved et salg. Dette med vann i dieseltanken er en kjempeflause av en mekaniker, men det går an å ta feil, så lenge de har drenert og fylt på ny diesel så er ikke dette et problem, og det er uansett et problem du vil merke relativt raskt dersom det ikke er ubedret, men du kan nok regne med at dette er i orden, det finnes ingen annen måte å ordne dette på enn å tømme for diesel og fylle opp på nytt. Strengt tatt ville jeg si at noe slitasje på anoder, litt lavt oljenivå og dårlige propeller til dels er bagateller man må regne med ved kjøp av brukt båt, men ettersom du har kjøpt gjennom en forhandler som har skrevet under på at disse tingene skal settes i stand, noe som burde være trivielt for forhandleren, så hadde jeg gjort som Worse sier, få utbedret feilene og send regning. Hei Adeneo, takk for synspunkter. Når det gjelder anodene mener jeg at de på drevet klart burde vært skiftet da de var godt tæret og i tillegg hadde rester av drevspray. De to anodene i motoren kunne nok fint tålt en sesong til. Poenget er at det kan ikke opplyses at deler er skiftet når dette ikke er tilfelle, da vil jeg kalle det svindel. Dersom mekaniker vurderer det slik at anodene holder en sesong til får han opplyse om det, og da er det greit. Jeg jobber selv som servicetekniker, og det kunne ikke falle meg inn å fakturere en kunde for deler som ikke var skiftet. Når det gjelder oljenivå vises det ikke olje på peilepinnen. Velger å ta dette som et tegn på at oljen er byttet. Service ble trolig utført mens båten stod på land, dermed er ikke motor startet opp etter oljeskift. Når motoren dermed startes og filter fylles vil det bli for lavt oljenivå. Ga derfor beskjed om at det måtte etterfylles olje før motor ble startet opp igjen. Vet at Winrace trolig kunne reparert disse propellene, og tidligere eier vil ha propellene i retur for å få de overhalt. Problemet er at Winrace har stor arbeidsmengde og forholdsvis lang ventetid, derfor er ikke dette et alternativ. Ja, vannfyllingen var en flause, men jeg har selvfølgelig forståelse for at ting kan skje. Det kjedelige er at konsekvensen av dette ble at jeg ikke hadde mulighet til å foreta prøvekjøring av båten, og dermed er det fortsatt en liten usikkerhet rundt motor og det tekniske. Jeg tviler på at de har tømt tanken fullstendig, tror ikke de hadde planer om det. Det ble gitt beskjed om at tanken måtte dreneres skikkelig, så jeg må bare anta at dette er gjort. Som du skriver vil det nok vise seg raskt dersom dette ikke er utført. Jeg er fullstendig klar over at dette er en brukt båt, og at man ikke kan forvente tilstand som ny. Men jeg forventer faktisk at påviste mangler blir utbedret som avtalt. Og jeg forventer at servicedeler som dokumenteres skiftet faktisk er skiftet. Og jeg regner faktisk også med at en båt til en halv million som kommer rett fra service skal være kjørbar. Link to post
quantumduck Svart 30.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 Problemet er jo at jeg ikke kan stole på at alle servicepunkter er utført når det er tatt snarveier på så enkle ting som anodeskift... På landjorda må man finne et verksted man stoler på og holde seg til det, har jeg desverre funnet ut ... Ikke alltid det dreier seg om svindel heller, det er rett og slett mange som ikke vet hva de driver med. Nå som ferien nærmer seg vil det også være mange som lover ting ferdig, uten at de vil rekke å utføre alle repearasjoner som er lovet. De orker ikke fortelle folk up-front at ferien muligens blir amputert i år, og så drar de en hvit løgn i steden. Veldig menneskelig, men ikke så profft, og det hindrer jo effektivt folk i å redde ferien gjennom å iverksette ferieplan - B. Men nå er vi litt borte fra tema her kanskje ... :o) Link to post
Olepo Svart 2.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Da kan jeg informere om at det har vært en positiv utvikling i saken. Fredag morgen var jeg i kontakt med tidligere eier av båten, vi hadde en god dialog og han sørget for at jeg kunne hente ut en nyoverhalt propell fra La-Sa Båt og Motor samme dag. Ferden gikk derfor til La-Sa fredag formiddag, og de to gamle propellene ble byttet inn i en G7 propell som er utbedret av Winrace i Arendal. Propeller ble montert fredag ettermiddag/kveld uten problemer, og båten var da endelig klar for sjøsetting. Løft ble bestilt og båten ble satt på vannet lørdag formiddag. P.g.a. andre gjøremål, (feilprioritering ), har det dessverre ikke vært tid til noe mer enn en veldig kort prøvetur. Alt ser ut til å fungere greit med unntak av baugpropell, denne er helt død. Har ikke hatt tid til å feilsøke/måle noe særlig, men mistenker defekt hovedstrømbryter/nødstopp til thruster. (Baugpropellen virket forøvrig da den ble funksjonstestet før overtakelse av båten.) Skal prøve å måle litt i ettermiddag, men satser på at en ny hovedstrømbryter løser problemet. Tidligere eier lover at service på motor/drev er utført på skikkelig måte, og at mine bekymringer i denne forbindelse er helt unødige. Deler som jeg har sagt meg vilig til å montere/skifte selv er sendt fra forhandler, og når jeg utbedrer de punktene jeg har påtatt meg er det vel bare rep av solpute som gjenstår. Denne må imidlertid leveres til en salmaker for utbedring. Jeg er også litt usikker på batterienes tilstand, i hht overtakelsesprotokollen skulle disse sjekkes og eventuelt skiftes av forhandler før båten ble sendt, så dette må kontrolleres. Uansett er båten nå kommet på sjøen, og det ser ut til at det som gjenstår skal kunne la seg ordne på en grei måte. Så da er det bare å satse på at det nydelige været vi har hatt de siste dagene holder seg i laaang tid, og at vi alle sammen skal få en flott båtsommer !! Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Godt det er ordning på gang. Får håpe det ikkje dukker opp meir tull :-) Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bergen dørk Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Godt å høre! mvh Bergen Dørk Link to post
glalaks Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Selv om det ser ut til å ordne seg vil jeg bare si at rettshjelp ofte er inkludert i innboforsikring om du har det! Selv om jeg håper, og det ser ut som ting ordner seg for deg nå uten bruk av advokat:) Når det gjelder saken så mener jeg forhandler bør belastes hver krone du må bruke på å rette de feil som de lovet å fikse skriftlig. Selv om det bare er småpenger så er det en prinsippsak. Jeg har selv både kjøpt og solgt båt hvor ting ikke har fungert, men alt har stort sett ordnet seg. Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Marida Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Så flott at ting ordner seg. Grattis med ny båt. Vi byttet i fjor og fikk problemer med mye som ikke virket og som røyk. Fikk da god hjelp av medlemskapet i KNBF der jeg fikk juridisk førstehjelp. Sendte bare svaret fra advokaten til selger og alt løste seg. Fikk allikevel uforutsette ekstrautgifter på 80k Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn