Hekkbølgen Startet 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2014 Da er båten nettopp solgt. La den ut natt til i går så det gikk fort. Måtte ned i pris i forhold til hva jeg ønsket med regner med å ta dette igjen når jeg kjøper. Har medlemmene noe å si om denne Raminen 30? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47488779&folderId=1426663 Har også også vurdert Scand Baltic og var å så på denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48574742&folderId=1426663 Balticen blir såpass stor at jeg må leie meg ny plass, men den var veldig fin. Kjenner jeg får abstinenser allerede ved tanken på å en uke uten båt :-) Jeg er ganske sikkert på at jeg ikke vil ha drev, men aksling og ca 30 fot. Budsjetter opptil ca 800.000. Litt trist å selge båten. Veldig fornøyd med den, men lysten på litt større, nyere er vel et kjent fenomen. Skal levere gammelbåten på Sørlandet neste helg. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 29.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Ingen tips eller råd.. Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Synes absolutt baltic er en fantatstisk båt. Har spesielt sans for løsningene på den både med god uteplass og fornuftig løsning med AC og køyer forøvrig. Skulle jeg hatt en båt i den størrelsen hadde det blitt baltic..... Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 (redigert) Hva med nimbus 310/320 coupe eller Saga 29/32? Disse sikler jeg på hver dag. Redigert 29.Mai.2014 av valvolainen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 29.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Fruen har lagt ned vedto på kalesjebåt. Det er såvidt jeg får ha en targabøyle. Den lager nemlig skygge... Say no more :-) Hva synes dere om Raminen? Den "leder" litt på lista mi foreløpig med Baltic hakk i hæl. Ved kjøp av Raminen har jeg litt ekstra båtpenger i bakhånden på evt ting som måtte dukke opp av uforusette båtutgifter. Sitér dette innlegget Link to post
stian83 Svart 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Liker baltic selv. Men hsr budsjett på 550 og syns de er vel drøye i prisen. Man må opp i din prisklasse før jeg syns det er riktig pris vs båt osv.. Den du linker til er 200 båt penger for mye for meg. Kjenner ikke til Ramin båten, men den var veldig fin. Tror de litt nyere mod har stikk køye og. Alle mener du må ha 290 hk i Balticen i allefall. Og det er vel en grunn til at de fra 80 tallet fremdels er så "dyre". Følger tråden spent, lykke til med valget. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 29.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Takk for det. Synes det er veldig spennende selv :-) Sitér dette innlegget Link to post
Modem Svart 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Har du sett på skilsø 33sport? Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 30.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 Har sett på Skilsø ja og den nyeste utgaven er jo en av drømmebåtene. Må bare få en tlf fra Hamar først. Ut fra det jeg fant på finn ligger det kun en med aksel der og synes kanskje den var priset høyt.. 2003 modell til 900'. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47909872&searchclickthrough=true Har ikke helt slått fra meg drevbåt, men er veeldig skeptisk. Har notert meg bl a denne Nidelv 300 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48711735&folderId=1426663 Bra motor på den. Hvordan er kombinasjonen Yanmar og trolig Mercruiser drev?? Som sakt skeptisk til drev men det er vist viktig å ha et åpent sinn sies det.. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 2.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Da har jeg testet Raminen og balticen som ligger i link i første innlegg. Fine båter begge to, men selvfølgelig forskjellig. Men det jeg stusset litt på var at raminen fikk jeg litt over 3600 omdr mens balticen knapt gikk i 3600 omdr. Begge har Yanmars 290 hk 6lp ogskal vel klare 3800 omdr. Raminen gjorde 28.1 knop med tre mann og full dieseltank, mens balticen gjorde 24.5. Siden begge båtene nettopp har blitt sjøsatt er det neppe groe som gjør det lave turtallet. Begge båtene har trolig original propell fra da båten var ny. Hadde dere vært skeptisk på at det mangler nesten 200 omdr på raminen og lott over 200 på balticen ang et evt kjøp? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Spørsmålet er om eierne har vært klar over manglende turtall og kjørt deretter. med så lavt turtall burde ikke motorene kjøres kontinuerlig på mere enn ca 3200. Turtellerne kan også vise feil ( begge veier) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 2.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Siden farten er lavere enn vanlig tror jeg turtelleren er riktig. De fleste balticer med yanmar 290 gjør vel 26 knop mens denbe gjorde 24.5. Ang Raminen så mangler det kun ca 180 omdr. Farten er mer enn bra nok men stusset litt over at den ikke fikk maks turtall. Snakket med båtbygger (Dan Aanonsen) og han mente den gjorde nærmere 31 helt tom da den var ny i 05. Foringes farten og evt turtallet på motor etter en viss tid eller skal dette være konstant? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 (redigert) De fleste balticer med yanmar 290 gjør vel 26 knop mens denbe gjorde 24.5. Min båtfetter sin Baltic med samme maskin i en 2010-modell maxer på 3800 omdr og 25 knop. (til info bare) Lykke til med ny båt ! Ville satset på Balticen (ikke minst på grunn av solsengen over actercabinen :-)) Redigert 2.Juni.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Både fart og turtall har en tendens til og synke etter noen år. XX antall lag med bunnstoff og det at man fyller båtene med allslags ting og tang gir økt motstand og vekt. Skitten turbo og tett /skitten ladeluftkjøler gjør også at motoren ikke yter 100% Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 2.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Jeg heller mer på Raminen da vi (foreløpig) ikke trenger så stor båt, blir det baltic må jeg ha større båtplass og vi kjører mye og av og til langt. Men Raminen blir det lavere drivstoffutgifter siden den er 1000 kg lettere. Men jeg er langt fra enig med meg selv. Litt nervøs for å bruke 600.000-850.000 på båt. Myye penger.. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 2.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Ang tett skitten turbo Hanto1 er det stor jobb å sjekke evt dyrt å skifte? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Både turbo og intercooler skal rengjøres etter intervall, men det er langt i fra alle som følger dette. Turbovask er enkelt og står i instruksjonsboka. Ladeluftkjøleren bør vaskes både på sjøvannsiden og luftsiden for og få god varmeoverføring. Får ikke motoren nok kald luft synker effekten. Ikke noe umiddelbar krise om det ikke er gjort, men man vil få litt effekttap over tid + større risiko for skader med høy belastning. Sjekk også når registereima ble byttet sist. Raminen er adskillig mere lettdrevet enn Balticen, men plassmessig knuser Balticen Raminen. Man får dessverre ikke i pose og sekk. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 2.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Reg reima på Raminen er byttet i fjor. Og ja plassmessig er det liten tvil på hvem som er størst. Men vet ikke om det er verdt 200.000?? Hva koster slik "turboservice" da? Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 3.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Da ble det kjøp av båt idag, Ramin 30. Setter kursen for Arendal imorgen og skal ta over ny båt torsdag. Fredag går ferden videre til Kr Sand og leverning av den gamle før det blir buss tilbake til Arendal og hjemtur med Raminen :-) heldigvis ble den ikke en dag uten båt.. Takk for innspill i denne tråden :-) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Jeg tittet på en som lå på Hankø i helgen, liker den svært godt ! Gratulerer med flott båt ! Men hva i all verden skal du bruke de 200.000 på nå, da ?? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 3.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Tips for rimelig diesel mellom Oslo-Kristiandsand? Bortsett fra Flekkerøya som jeg har hørt via andre tråder er billig. Fylt på Solvik (Bærum) ikveld til 11,99kr/l. Regner med tanken holder til Lyngør. Kommer til å gå til Sandøsund, mulig jeg topper opp tanken der ( noen som vet pris der?) Før jeg går straka vegen til Lyngør og tar kveld der. Der er det vel fylling på Gjeving (pris?) og går indre lei til Arendal torsdag. Skal gå igjennom og overta ny båt i Arendal torsdag kveld og i noen timer være eier av to stk båter, før jeg fredag morgen går til Kr Sand. Hvor er det rimelig diesel mellom Lyngør og sørover? Gleder meg som en unge før turen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 3.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Jeg har ca 200-250 motortimer i året og med den stigende dieselprisene forsvinner de Worry. Også tror jeg båtlivet blir mere bekymringsløst når "vedlikeholdsbudsjettet" kan tåle en uforutsett utgift. Har lyst å montere autopilot på Raminen. Den skal få seg nye QL trimflaps (er ingen flapsidag) og nye niroxx seter er bestilt. Pengene flyr av gårde allerede.. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Ja, jeg vet alt om det der.. En av de dyreste hobbyene man kan ha. Men... klart den beste ! Lykke til med ny go'båt ! Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Gratulerer med flott båt:) Vi har også handla ny båt, skal hente den i Haugesund på Fredag kveld, er vel i Kristiansand område lørdag med retning mot Fredrikstad. Kanskje vi sees utpå bølgan blå;) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 3.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Gratulerer Litt Peiling. Skal ikke se bort fea at våre kjølvann krysses :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.