MarexSuncab_FD Startet 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2014 Hei, I fjor overtok jeg en gammel sørlandssnkekke av svigerfar, men på en av sesongens site turer, knakk messingakslingen tvers over. Jeg er meget sikker på at dette var en slitasjeskade ettersom svigerfar aldri har tilpasset motor og propellaksling. Motor har vært ute av båten for overhaling. Jeg har kjøpt shims og lest meg opp i Marna håndboken at det skal være ca 0,2mm klaring mellom aksling og girflens. Men som dere ser fra bilene er det langt over dette hos meg. Det virker ikke som gir og propell står rett på hverandre. Jeg har prøve å løfte opp motor både i forkant og på sidene, men det blir ikke bedre. Jeg har samtidig også løsnet reverseringsmekanismen (den som styrer reverseringshylsen) slik at propellaksling har fritt spillerom, og ikke er låst av reverseringsmekanismen. Ut i fra bilde virker det som jeg må rotere motor med klokken, men det er jo ikke mulig ettersom motorboltene står fast i båten og er ingen justeringsmuligheter. har også vært inne på tanken å skifte til fleksibel kobling, men dette er i) veldig dyrt og ii) usikker på om det går til Marna motorer. https://baatplassen.no/bildearkiv/47/47573/20140529_150215.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/47/47573/20140529_150223.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/47/47573/20140529_150240.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/47/47573/20140529_150317.jpg Er det noen i som har noen tips, eller enda bedre noen i Bergen som jeg kan betale for å hjelpe meg? Frank Sitér dette innlegget Link to post
bermuda Svart 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Du får borre større hull i motorfestene så du får vridd motoren. Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 29.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Takk for svar. Da må jeg finne en måte å få motor heis opp slik at jeg får boret hull. Da jeg skulle montere måtte jeg leie meg en slik heisekran, men synes det var ganske dyrt.. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 (redigert) Ser ut som att motorn behöver justeras både i sidled och höjd. Undersök vilka justermöjligheter det finns i befintliga motorfästen! Det är inte säkert att motorn behöver lyftas. Redigert 29.Mai.2014 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 (redigert) Ut fra bildene skal motoren til Styrbord i forkant og opp. Lån / lag en stubbebryter for å løfte motoren. Har du bilder av motorlabbene. Redigert 29.Mai.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
MarexSuncab_FD Svart 5.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 Her er bilder av motorlabbene. Må gjøre hullene større, får ikke vris den uten. Et ca 15 mm bor jeg tegner. Prøvde med eh lånt bor, men det gikk ikke du bra. Det er mye stål. Har vurdert Dremel med sliperundell. Noen tips? https://baatplassen.no/bildearkiv/47/47573/1402004012.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Baracuda Svart 6.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 Ta og jekk opp motoren og plaser den i korrekt posisjon, for jeg tror du skal forskyve den mere enn bare å borre opp hullet til motorfestet. 2 mm åpning på flenskoblingen utgjør ganske mye i forkant av motoren. Da ser du hvor hullbildet blir hen, hvis da ikke boltene blir i veien for forskyvning. :) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 6.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 Enig i at den må forskyves en del. Kanskje 2 cm .. Kapp de boltene som er der og bor og nye hull i rammen under og nye bolter tror jeg må til. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
index Svart 6.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 Hvis det lar seg gjøre å få ut boltene i treverket tror jeg at dette er veien å gå. Lim treplugger i hullene, juster inn motor og bor nye huller direkte. Da har du skikkelig feste. Har du forsøkt å vri på flensene slik at du er sikker på at det ikke er en flens som er skjev? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 6.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 (redigert) Sjekk først som "Index" sier at flensen er rett. Ikke kapp boltene i første omgang , er motoren bare 3/4 hull skjeft får du ikke inn nye bolter. Spørmålet er om det er hodebolter?. eller franske treskruer med maskingjenger. Sett på to muttere på bolten og skru de sammen så kan du forsøke å skru for å se om boltene sitter fast, skru begge veier (opp undre mutter ned øvre mutter) Med en rettsliper lager du hullene ovale så får du en peke pinn hvor mye sideveis motoren må. Merkelig at motoren er montert så skjevt?? Redigert 6.Juni.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Knude Svart 6.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 Om det var meg så hadde jeg innspisert aksel og montasjen bakover.Det ser rett og slett mystisk ut at dette har fungert tidligere. Har akkurat rettet opp en motor i en gammel båt å det viste seg at når hylserør og stevnlager ble løsnet så måtte også feste for hylserør i forkant løsnes. Det viste seg da at der hylserør var festet i forkant hadde det skjedd en forskjyvning sideveis. Motor kunne da stå på samme sted men feste for hylserør og pakkboks måtte flyttes tilbake der det opprinnelig hadde blitt plassert. Om vinkel ik stevn må gjusteres så er glassfiber sparkel med armering tingen ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
GjeEsp Svart 8.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2014 Enig med siste taler. En grei måte å gjøre dette på er: løsne stevnlager/hylserør, trekke dette litt bakover slik at du får noen cm klaring til akterstevn fra flensen. Deretter setter du motoren i de originale festene og sentrerer den i hullene slik at du har lik klaring rundt alle boltene (for finjusteringer til slutt). Løsne så innvendig feste for hylserør og trekk pakkboks litt bort fra hylserør retning motor. Videre pusser du rent ved akterstevnen der flensen skal monteres, legger godt med fiberarmert glassfibersparkel på akterstevnen og smør litt f.eks salo på selve flensen. Så skrur du flensen mot girkasse på uten å trekke til men godt inntil (lurt om en holder aksel og flens utvendig i senter for deg mens du gjør dette). Deretter tar du innvendig feste til hylserør og fester det midlertidig med f.eks skrutvinne når du holder hylserør slik at klaring er lik rundt hele akselen. Så skyver du hele sulamitten, hylserør med akterflens inn mot glassfibersparkelen til den ligger godt mot hele veien rundt samtidig som klaring hylserør/aksel inne er lik og trekker deretter flensen tilbake igjen (derfor saloskvetten så sparkelen slipper flensen). Nå skal det være et avtrykk av flensen i glassfibersparkelen som vil passe i forhold til hylserør/flens, akterstevn og motor. Dette skal nå få tørke. Når det så er tørket, skyver du igjen akterflens inn mot stevnen. Videre dobbeltsjekke at klaring mellom hylserør og aksel inne er lik hele veien rundt, at flens mot gir har relativt lik klaring hele veien rundt. Når dette er gjort borer du opp huller i den nye glassfibersparkelen til flensen, legger et tynt lag sika og skrur fast akterflensen. Så finjusterer du feste for hylserør og gjør dette fast (skru evt støpe det fast), og så ta siste finjusteringer på motor for minimumsklaring hele veien rundt girflens og deretter dra til jevnt på alle boltene. Så monterer du pakkboks og gir den litt fett, så bør du være sjøklar :-) Alt dette forutsetter forøvrig at det ikke er kast i akselen din. Sikkert mange andre måter å gjøre dette på men ihvertfall mine 5 cent. Lykke til Mvh Gjert Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Er båten "myk". Har hvert borti et par myke båter som måtte rettes opp på vannet. Sjekk en ting, sett en jekk under kjølen helt akterut jekk opp ett par/tre cm legg under en planke. Støtt opp båten og sjekk om det er blitt noe forskjell på klaringen. Er det forskjell ta opprettingen på vannet. Ingen forskjell ta bort planken igjen og rett opp stevnelagret/ hylserør etter motoren som foreslått over. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
GjeEsp Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Interessant med "myk" båt. Kjekt å ha i bakhodet om en skulle komme ut for liknende problemstilling en gang. Nå hadde vel trådstarter klaring på siden av flensen primært så vet ikke hvor mye jekking vil utligne i den retning, men uansett verdt et forsøk:) Mvh Gjert Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.