Jump to content

Får ikke tilpasset propellaksling og girflens - bilder

MarexSuncab_FD

Recommended Posts

Hei,

I fjor overtok jeg en gammel sørlandssnkekke av svigerfar, men på en av sesongens site turer, knakk messingakslingen tvers over. Jeg er meget sikker på at dette var en slitasjeskade ettersom svigerfar aldri har tilpasset motor og propellaksling. Motor har vært ute av båten for overhaling.

Jeg har kjøpt shims og lest meg opp i Marna håndboken at det skal være ca 0,2mm klaring mellom aksling og girflens. Men som dere ser fra bilene er det langt over dette hos meg.

Det virker ikke som gir og propell står rett på hverandre. Jeg har prøve å løfte opp motor både i forkant og på sidene, men det blir ikke bedre. Jeg har samtidig også løsnet reverseringsmekanismen (den som styrer reverseringshylsen) slik at propellaksling har fritt spillerom, og ikke er låst av reverseringsmekanismen. Ut i fra bilde virker det som jeg må rotere motor med klokken, men det er jo ikke mulig ettersom motorboltene står fast i båten og er ingen justeringsmuligheter.

har også vært inne på tanken å skifte til fleksibel kobling, men dette er i) veldig dyrt og ii) usikker på om det går til Marna motorer.

https://baatplassen.no/bildearkiv/47/47573/20140529_150215.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/47/47573/20140529_150223.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/47/47573/20140529_150240.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/47/47573/20140529_150317.jpg

Er det noen i som har noen tips, eller enda bedre noen i Bergen som jeg kan betale for å hjelpe meg?

Frank

Takk for svar. Da må jeg finne en måte å få motor heis opp slik at jeg får boret hull. Da jeg skulle montere måtte jeg leie meg en slik heisekran, men synes det var ganske dyrt..

Ta og jekk opp motoren og plaser den i korrekt posisjon, for jeg tror du skal forskyve den mere enn bare å borre opp hullet til motorfestet. 2 mm åpning på flenskoblingen utgjør ganske mye i forkant av motoren. Da ser du hvor hullbildet blir hen, hvis da ikke boltene blir i veien for forskyvning. :)

Enig i at den må forskyves en del. Kanskje 2 cm .. Kapp de boltene som er der og bor og nye hull i rammen under og nye bolter tror jeg må til.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Hvis det lar seg gjøre å få ut boltene i treverket tror jeg at dette er veien å gå. Lim treplugger i hullene, juster inn motor og bor nye huller direkte. Da har du skikkelig feste.

Har du forsøkt å vri på flensene slik at du er sikker på at det ikke er en flens som er skjev?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Sjekk først som "Index" sier at flensen er rett.

Ikke kapp boltene i første omgang , er motoren bare 3/4 hull skjeft får du ikke inn nye bolter.

Spørmålet er om det er hodebolter?. eller franske treskruer med maskingjenger.

Sett på to muttere på bolten og skru de sammen så kan du forsøke å skru for å se om boltene sitter fast,

skru begge veier (opp undre mutter ned øvre mutter)

Med en rettsliper lager du hullene ovale så får du en peke pinn hvor mye sideveis motoren må.

Merkelig at motoren er montert så skjevt??

Edited by roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Om det var meg så hadde jeg innspisert aksel og montasjen bakover.Det ser rett og slett mystisk ut at dette har fungert tidligere. Har akkurat rettet opp en motor i en gammel båt å det viste seg at når hylserør og stevnlager ble løsnet så måtte også feste for hylserør i forkant løsnes. Det viste seg da at der hylserør var festet i forkant hadde det skjedd en forskjyvning sideveis.

Motor kunne da stå på samme sted men feste for hylserør og pakkboks måtte flyttes tilbake der det opprinnelig hadde blitt plassert. Om vinkel ik stevn må gjusteres så er glassfiber sparkel med armering tingen !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Enig med siste taler.

En grei måte å gjøre dette på er:

løsne stevnlager/hylserør, trekke dette litt bakover slik at du får noen cm klaring til akterstevn fra flensen.

Deretter setter du motoren i de originale festene og sentrerer den i hullene slik at du har lik klaring rundt alle boltene (for finjusteringer til slutt). Løsne så innvendig feste for hylserør og trekk pakkboks litt bort fra hylserør retning motor.

Videre pusser du rent ved akterstevnen der flensen skal monteres, legger godt med fiberarmert glassfibersparkel på akterstevnen og smør litt f.eks salo på selve flensen. Så skrur du flensen mot girkasse på uten å trekke til men godt inntil (lurt om en holder aksel og flens utvendig i senter for deg mens du gjør dette).

Deretter tar du innvendig feste til hylserør og fester det midlertidig med f.eks skrutvinne når du holder hylserør slik at klaring er lik rundt hele akselen. Så skyver du hele sulamitten, hylserør med akterflens inn mot glassfibersparkelen til den ligger godt mot hele veien rundt samtidig som klaring hylserør/aksel inne er lik og trekker deretter flensen tilbake igjen (derfor saloskvetten så sparkelen slipper flensen).

Nå skal det være et avtrykk av flensen i glassfibersparkelen som vil passe i forhold til hylserør/flens, akterstevn og motor. Dette skal nå få tørke. Når det så er tørket, skyver du igjen akterflens inn mot stevnen.

Videre dobbeltsjekke at klaring mellom hylserør og aksel inne er lik hele veien rundt, at flens mot gir har relativt lik klaring hele veien rundt. Når dette er gjort borer du opp huller i den nye glassfibersparkelen til flensen, legger et tynt lag sika og skrur fast akterflensen.

Så finjusterer du feste for hylserør og gjør dette fast (skru evt støpe det fast), og så ta siste finjusteringer på motor for minimumsklaring hele veien rundt girflens og deretter dra til jevnt på alle boltene.

Så monterer du pakkboks og gir den litt fett, så bør du være sjøklar :-)

Alt dette forutsetter forøvrig at det ikke er kast i akselen din.

Sikkert mange andre måter å gjøre dette på men ihvertfall mine 5 cent.

Lykke til

Mvh

Gjert

Er båten "myk".

Har hvert borti et par myke båter som måtte rettes opp på vannet.

Sjekk en ting, sett en jekk under kjølen helt akterut jekk opp ett par/tre cm legg under en planke.

Støtt opp båten og sjekk om det er blitt noe forskjell på klaringen.

Er det forskjell ta opprettingen på vannet.

Ingen forskjell ta bort planken igjen og rett opp stevnelagret/ hylserør etter motoren som foreslått over.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Interessant med "myk" båt. Kjekt å ha i bakhodet om en skulle komme ut for liknende problemstilling en gang.

Nå hadde vel trådstarter klaring på siden av flensen primært så vet ikke hvor mye jekking vil utligne i den retning, men uansett verdt et forsøk:)

Mvh

Gjert