TMe Startet 8.Oktober.2002 Del på Facebook Startet 8.Oktober.2002 Der skrives veldig mye om å kjøre frostvæskeblanding gjennom saltvannskretsen for å hindre frostskader. Hvordan er dette på outboard? Jeg antar at dette ikke er så enkelt å få til i praksis.Spørsmålet er vel heller om kjølesystemet renner tomt når motoren vippes opp av vannet. Det øyner meg at der vil bli stående noe vann i vannpumpa. Er det noen som har erfaring med dette. Motoren det gjelder er 50hp Mercury 3-cyl 1987.Jeg har ingen erfaring med outboard fra tidligere Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 8.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2002 Har du båten på sjøen skal ikke motoren vippes opp. Selve motoren tømmer seg for vann selv men der står vann i vannpumpen selv om motoren vippes opp. Står vannpumpen under vann vil den normalt ikke fryse. Dette står i instruksjonsboken for motoren. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Brumle Svart 8.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2002 Har du motoren/ båten på land finnes det en sak med slangetilkobling du kan sette på kjølevannsinntaket, og på den måten tømme gjennom frostveskeblanding mens motoren går. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 8.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2002 Har brukt flere typer outboards om vinteren og aldri hatt noe frostskader. Var sikker på at motorene var konstruert for dette. Hvis ikke ville jeg tro veldig mange fikk alvorlige problemer, de fleste har motorene vippet opp, også om vinteren. Men jeg ville sjekke at det ikke er vann i gearhuset. Lar man motoren stå nede må man ihvertfall være sikker på at sjøen ikke fryser til. Ang. tilkobling av trykkvann: Jeg har opplevd at motorer har tatt inn vann når de har blitt kjørt på den måten. Dette er med en slik "ørevarmer". Mulig at det ikke er noen risiko hvis man bruker inntaket beregnet for dette som endel motorer er utstyrt med. Best tror jeg det er å kjøre i en dunk med vann, da forsyner motoren seg med det den trenger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tema Svart 9.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2002 Det beste er at motoren får tilført rent vann hele tiden, og da er en "ørevarmer" et utmerket og helt kurant hjelpemiddel hvis kjøleribbene er på siden av stammen under kavitasjonsplaten, slik de vanligvis er. På enkelte motorer kan inntaket være vertikalt rett under kavitasjonsplaten, og da egner de seg naturlig nok ikke. Pass bare på at det er lavt trykk på vannet som sendes inn! Det er viktig for problemfri skylling. Skru vannkranen opp littegrann slik at det kommer tilstrekkelig vann , og absolutt ikke for fullt trykk! Pass på at motoren kjøres på tomgang med ferskvannstilkobling i minst en halv time, helst en hel time ved slutten av sesongen. Mye saltvannsgørr løsner først etter at motoren har gått en god stund. Hvis du absolutt vil ha frostveske i, så ville jeg laget klar en passende blanding i en bøtte, og så kjørt motoren i bøtten et par minutter til slutt, mens motoren fremdeles er varm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 9.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2002 Problemet med trykkvann er at det er vanskelig å avgjøre hvor mye vann som er nødvendig. Ville jo være synd om motoren går varm. Alternativt at den får for mye. Som nevnt har jeg opplevd dette. Å sette motoren i opplag med vann i sylinderene er selvsagt ikke bra. Man kan heller legge vannslangen oppi dunken slik at vannet skiftes ut. Hold alltid oppsikt med motoren slik at den ikke går tørr. (Kontrollstålen havner ofte på utsiden av dunken, vannet blir også varmt hvis man kjører en stund) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarbeer Svart 23.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2010 (redigert) En motor skal ikke ha mer vann enn den klarer å suge selv. det beste er å sette den i en beholder med vann/ frostvæske blanding, selv bruker jeg 50/50, og kjøre igjennom til det spyr ut bak. Evt. kan en bruke "ørevarmer" med en slangestuss ned i en vannpøs. Vil en først kjøre igjennom en stund med bare ferskvann, lar en motoren suge fra pøsen samtidig som en etterfyller med en rennende hageslange, En motor skal aldri ha trykkvann, med fare for å fylle opp motoren, med de konsekvenser det kan få. Redigert 23.Oktober.2010 av Janhelge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.