Jump to content

Hentetråd, Prøve å hente båten igjenn.. Stavanger-Sandefjord


Raymond Romsdal

Recommended Posts

Mais navn: Korevi

 

Prøve å starte i 18;00tia ikveld.. da jeg må bytte dynamo og vannpumper selv, da nåværende båteier ikke klarer å få dette utført før henting.

 

Starte med å kjøre fra Grimstad til Stavanger, bytte 2dynamoer,2vannpumper.. prøvekjøring og kontraktskriving.

 

Ser på værmeldinga at det er rundt 0,5m bølger og medvind 6m i sekundet ved stavanger rundt 18:00

mevind og mejø

 

Uttafor Egersund er vinden derimot rundt 12m/s og bølgevarsel rundt 1m medvind og medsjø, noen som

har vært ute i sånt vært uttafor dær? vind mot sørøst? ned langs kysten?

Link to post

Jeg har tatt turen samme vei og med samme vindretning i stiv og sterk kuling.

Går greit, men det er ingen familietur hvis du får så sterk vind og du bør være flere å bytte på å kjøre.

Min anbefaling er å sjekke værmeldingene når du nærmer deg avreise og vurder utføra det. Er du fortsatt usikker så prøv et lite stykke, blir det for ubehagelig og du føler deg utrygg så snu

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Det er nordvest, og den jobber hele dagen.. Det båser merkebart alt i Haugesund.. Du vil få sjøen inn i hekken som jeg synes er ubehagelig.. Det kan blir en strevsom tur om vinden øker mer. det skal blåse rundt 12-14 m/s og med en signifikant bølgehøyde på tett oppunder 2 meter

 

bilde

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Da er turen mest sannsynlig avlyst.. får ikke tak i deler, som man fikk beskjed om var på plass.. fikk igår beskjed om at det ikke var slik.. da ankommet grimstad hvor barnevakta bor :D guttpjokken på 4 skulle bli her mens vi var 3stk å hentet båten og prøvde den..

 

Første henting var planlagt i påsken, avlyst pga. slitte reimer. skulle fikses asap.

Andre henting 14dager siden, avlyst pga. reimer slitt igjenn, dynamo gikk veldig tregt og har mest sannsynli brent reima på en motor.

Skulle fixes asap

Henting denne helga, alt skulle være i orden til torsdag.. så er plutselig ingenting gjort.. tilbyr meg å bytte shiten selv om deler bare var på plass.

Det var de.. ingen problem, så kontra igjenn.. ingen deler men, det var lett å få tak i... ringt overalt og kun 1 vannpumpe og spore opp, dynamoer

er tilgjengelig.

 

Snakket med Garstad båt og de kunne fixe alt iløpet av neste uke.. så da er dette forslag til eier av båt... og så planlegge henting neste helg..

kjenner nå at jeg har vært tolmodig men, begynner å bli tomt nå...

 

så da beklager jeg spam med potsensielle hentetråder og åpner ikke neste før turen er startet og man sitter i båten på tur vekk fra stavanger...

 

bil.mr frustrert

Link to post

Da fikk vi kontra beskjed at båten var klar alikevell.. kjørte til stavanger.. så når vi var godt over hallveis har mekaniker meldt avbud.. tenker at vi bytter

vannpumpe og dynamo selv.. å gir fullstendig f..n i mekaniker.. viser seg at ingenting er utført.. noe useriøst firma som har tatt ansvar..

 

Nå er nytt firma involvert og de tror/mener at de skal ha gjort alt og testkjørt før neste torsdag.. så da har vi fått tørrtrent henting av båt.. håper man får kommet seg på vannet neste helg.. da blir det 4 og siste forsøk på henting..

Link to post

Det er ikke noen heksekunst å skifte dynamo og vannpumpe... Så det bør gå bra.. Det som er synd er du har møtt på et firma eller selger som ikke leverer det han selger... hvilket ikke er bra etter mitt syn :nonod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jeg har tatt turen samme vei og med samme vindretning i stiv og sterk kuling.

Går greit, men det er ingen familietur hvis du får så sterk vind og du bør være flere å bytte på å kjøre.

Min anbefaling er å sjekke værmeldingene når du nærmer deg avreise og vurder utføra det. Er du fortsatt usikker så prøv et lite stykke, blir det for ubehagelig og du føler deg utrygg så snu

Å gå det strekket i sterk kuling med en 33 fots Cranchi fot ville vært galskap etter min vurdering uansett vindretning foruten østlig vind.

Link to post

Kjøpet var opprinnelig via Aker Yachts, noe som visste seg å bare være rot.. så tok jeg å eier over på egenhånd, og han hyra inn firma til å klargjøre båten til henting. og har mer eller mindre stolt på hva som har blitt sagt.. han fikk beskjed at båten var klar til henting, og vi kunne bare starte.. mekaniker skulle bytte sirkulasjonspumpe og dynamo til vi kom.. iforbindelse med dette skulle båten vært rensa innvending.. bunnsmurt og nye sink på drev da det var 30% igjenn av gamle.. batterier fullladet og alt elektrisk sjekket at fungerer..

 

Kommer fram til ingen mekaniker (dette fikk vi vite per telefon over hallveis.. noe vi ga pøkk i for vi tenkte gjøre bytte selv og så testkjøre.)

 

Båten er ikke rensa, små muggflekker i tak og vegger.. motorrom står med saltvann i kjølsvine fra ifjord.. dvs. reimhjul som er noget korrodert..

derfor melder vi avbud på å gjøre jobben selv.

 

Ikke bunnsmurt,batterier viser 0,004v som jeg regner med er feilmargin på apparatet mitt.. slik har det vært i min.2uker.(døde batterier)

mat i kjøleskapet fra ifjord..

 

Ringer eier som blir så frustrert at han holder på å klikke og må dessverre legge på.. skjønner han om han har fått beskjed om alt er klart.. så gir beskjed til meg at nå er det bare og hente.. han ringer tilbake noen min etterpå.. lurer på om det er noe vi kan gjøre selv med avslag i pris..

antar min 12t med ren arbeid før båten er klar for vann.. og dette har ikke vi tid til..

 

Så nå blir båten tatt hand om av et annet firma som forhåpentligvis er mer seriøst... de skulle gjøre hva de kunne for at båten er klar til neste helg..

så better luck next time? maybee.. både jeg og eier er lettere frustrerte og oppgitte.. :) men, møtes for en kjapp prat og skilles i godt mot..

 

Var parat på retur uten båt uansett pga. værforholdene, så satser på en ny mulighet med bedre vær..

Link to post

Jeg fatter ikke hvorfor du absolutt må ha denne båten og ikke bare kansellerer avtalen og leter videre. Må da være mulighet å bryte kontrakt når de bryter den ovenfor deg kontinuerlig. For deg er da dette bare en av flere mulige båter, og nesten uansett hvor billig du kan få den ville jeg vært særdeles skeptisk.

 

Annen ting jeg ikke forstår er at du tør satse på å gå med denne samtidig som du er bekymret for vær. Jeg ville ikke vært komfortabel med ei skute som har ligget brakk minst et år (?). Selv folk med godt vedlikeholdte båter har jo sine hickups etter vinteropplag, og dette er fremmed båt med problemer allerede før du tar løs. Sats i alle fall på medlemsskap i redningsselskapet før du drar, og legg klar dregg og tau som ikke krever strøm på vinsjer etc for dropp...

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post

Enig med siste taler.

 

En annen ting jeg forundres over etter å ha lest mange lignende tråder er hvfor ting ikke sjekkes og utredes FØR handel inngås.

Er forbrukerkjøpsloven blitt så "god"? En ting er hva man faktisk har krav på på papiret. I praksis blir det det mange skuffelser og en lang kamp mens tiden (og sommeren) går.

 

Det er mange som eier båt i dag som ikke har peiling/ tid/ bryr seg og bare lar ting skure å gå. Og enda flere profesjonelle aktører som ikke gjør det de skal.

Når ting skal selges er alt "strøkent" og båten har hatt "full overhaling hvert år".

 

Jeg mener man som kjøper kan utelukke det av problemer man leser om i denne og mange andre tråder om man er litt grundigere i starfasen av et potensielt kjøp og dermed ville spart seg for mye "uforutsette problemer", penger, tid og frustrasjon.

 

Håper det ordner seg for TS, men hadde ikke lagt rett ut dårlig vær med denne båten når du skal ha den hjem.

Mvh. SAP

Link to post

Greie tips: http://www.batmagasinet.no/artikkel/tips-ved-kjøp-av-bruktbåt - for å støtte sap_2000, forhåpentligvis uten å avspore tråden. Ønsker deg lykke til, Raymond, samtidig som jeg håper kommende båtkjøpere har sett alle de "bitre" erfaringene mange har fortalt om både ved kjøp med private og gjennom megler. Av og til er ikke kjøper seg bevisst at båten kan være gammel og dermed har risiko som en vare må ta med seg (kjøp nyere og dyrere, hvis det er et problem) og andre ganger ser vi at kjøpere gjennomfører handler baser på "gull og grønne skoger", men uten å sikre seg godt nok(forundersøkelser, utvetydige kjøpekontrakter, avtaler om utbedringer og ikke minst å bruke erfarne teknisk kyndige båtfolk i befaringen).

mvh Bergen Dørk

Link to post

Her forstår jeg inenting. Garstad er da et rimelig seriøst firma ? Jeg forsto det som om at det var de som var engasjert for å fikse motor ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Du har kanskje nevnt det, men hvor ligger båten nå? Tenkte jeg skulle spørre i går om det var den Aker Y hadde "formidlet", men tenkte jeg skulle la vær å "stemple" noen. Pussig at selger er så lite involvert at han ikke kjenner til ett år gammel mat i kjøla...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Merkelig at ikke det skal være mulig å få tak i folk som synes det er gøy å gjøre en skikkelig jobb. Men du er ihvertfall tålmodig.

 

Jeg hvet ikke hvordan det er andre steder i landet, men her i byen skal du være svææært nøye med utvelgelsen av det firmaet du vil skal utføre jobben for deg. Det er beint frem tragisk at du ikke lenger kan stole på at det arbeidet du setter et firma til å utføre faktisk blir gjort. Blir arbeidet i det hele tatt utført, så kan du være bombesikker på at det har blit utført i en nærmest sløv og bevissløs tillstand, og regningen du får på dette udugelige arbeidet er skrevet med en høygaffel i hver hånd. Dette er ikke eneståendes kun for båtbransjen.

 

Arbeidsmoral er nærmest fraværendes. Få inn penger og så trener klagene helt til kunden gir opp. Og dessverre så gjør kunden dette til slutt. Slukøret går han til et annet firma for å få utført den samme jobben en gang til, og utroligt nok, betale for samme arbeid enda en gang.

 

Det er synd at folk ikke lenger har den ryggraden som kreves til å ta opp kampen med svindlere. Dette vil til slutt gå ut over alle som skal handle en vare.

 

Det blir det samme som med politikerene som sier noe den ene dagen for å få stemmen din og så går tilbake på løftet dagen etter. Når de ser at protestene bare ender ut i litt murring, finner de fort ut at dette kan de bare fortsette med, for det får jo som regel ikke noen større konsekvenser for dem alikevel.

Redigert av Onkel Lars (see edit history)
Link to post

Er ikke garstad som har hatt jobben fram til nå, så de har jeg ikke noe negativt å si om..

 

Firmaet som har hatt jobben orker jeg ikke gå ut med :-)

 

Nå blir det tatt full service før henting.. Båten renses.. Båten testkjøres og ligger klar til prøvekjøring når vi kommer nestegang..

 

Liker båten og skal jeg ha en slik må jeg importere den selv.. Det vil jeg ikke..

 

Hadde jeg visst alt som skulle skje før jeg starta hadde jeg glatt droppa det.. Og henta i utlandet.. Nå ser det ut som det nærmer seg slutten.. Så holder Ann litt til.. Bekreftet at motorer starter og går fint Volvo mekaniker men, at reim hjul dynamo og vannpumper bør byttes..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...