Roardo Startet 30.Mai.2014 Del på Facebook Startet 30.Mai.2014 Hinderer jevnlig ferskvannskjøring korrosjon? I manualen på min Suzuki DF 90- 2008 modell står det at motoren jevnlig skal fersvannkjøres for å forlenge motorens levetid. Har noen erfaringer med om dette er nødvendig for å hindre korrosjon. Kan dette i såfall gjøres med slange/ klokke som kobles til motoren mens den ligger på vannet med motoren tiltet opp? Sitér dette innlegget Link to post
Roardo Svart 30.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2014 For ordens skyld, har dette selvfølgelig blitt gjort i forbindelse med konservering - service og vinterlagring etter hver sesong. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 30.Mai.2014 Del på Facebook Svart 30.Mai.2014 Suzuki har vel slik ei "klikk" kopling for vannslange, som du kan kople direkte til vannkrana for gjennomspyling av kjølekanalene etter bruk av motoren i saltvann. Dette står vel greit forklart i manualen som følger motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.Mai.2014 Del på Facebook Svart 31.Mai.2014 (redigert) Husk bare at motoren må ikke være igang når man bruker vannslangekoblinga. For da kommer det jo saltvann inn igjen I en ideell verden bør man naturligvis ferskvannskjøre eller gjennomspyle etter hver tur. Men i praksis blir det jo ikke gjort, av de fleste iallefall. Redigert 31.Mai.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
glalaks Svart 31.Mai.2014 Del på Facebook Svart 31.Mai.2014 Det er vel for å skylde ut salt som krystaloserer seg og tetter kanaler man gjør dette? Jeg gjør det hver høst, men ligger i brakkvann til vanlig. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Teerex Svart 31.Mai.2014 Del på Facebook Svart 31.Mai.2014 Det er vel primært for å unngå at saltkrystaller blir liggende igjen innvendig på alt av vannkjølte aluminiumsdeler, som da forhindrer korrosjon. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Søringen Svart 31.Mai.2014 Del på Facebook Svart 31.Mai.2014 Tro om noen tar seg bryet med dette, bortsett fra ved vinterkonservering (?) Regner jo med at motoren skal tåle å brukes i havet. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.Mai.2014 Del på Facebook Svart 31.Mai.2014 Den tåler det jo, i X antall timer eller X antall år. Forøvrig er det anoder i blokk og topp, evt. innenfor kjølekappen. Disse bør jo sjekkes innimellom, og byttes. Enkelt å bytte på nyere Suzuki bl.a. men noe mere jobb på de fleste motorer. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.