Jump to content

Bunnstoff

Festina Lente IV

Recommended Posts

Hardt , mykt eller selvpolerende. Hva er da mykt bunnstoff?

Og jeg som hele tide mente at "MYKT" bunnstoff kun er beregnet for trebåter, altså et bunnstoff som er fleksibelt og dermed ikke slår sprekker når treverket i bordgangen flexer og beveger seg?  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Jer ringte og snakket med henne nå og det er bekreftet, Biltemas bunnstoff er av den harde typen, altså ikke selvpolerende.

Hard type???   :smiley: ....jeg var nesten overbevist om at vi snakket om mykt eller selvpolerende...... Jeg ble så overasket Ingar at jeg selv ringte til Sverige og .......ja det er hardt. Men de påsto at dette bunnstoffet skal være veldig bra og at det skal holde å smøre båten annethvert år...... Er ikke det å love litt for mye?!

Jeg kjente forøvrig på bunnstoffet under båten til han Kjell i går (med fingrene og neglene) og det "føltes" faktisk "mykt" ut. Men nå skal vi ikke begynne igjen  :smiley: Biltema siera altså at det er hardt, hardt, hardt.  Men kan hende er ikke mykt, mykt og hardt, kardt. Hvordan skulle så selvpolerende kjennes ut  :smiley:

Kollegaen til Helge som hevder å ha tapt 3 knop på Biltemas bunnstoff? Hvis det nå er hardt, burde han jo ha fått et par knop mer i steden  :smiley:

Mitt Jotun selvpolerende holdt i 2 år. Da var det ikke slitt ned, men antigroeeffekten var ørlite grann dårligere (litt mer slim enn forrige år, litt antydning til rur enkelte steder, men ingen groe) Tok ikke sjansen på enda et år. Det selvpolerende er jo hardt som stein forøvrig. Akkurat like hardt som hardt bunnstoff - etter et halvt år på land. I sjøen blir det litt mykere, men bare såpass at man skal kunne slite av godt under 1/10 mm i løpet av en lang sesong. Det sier da seg selv at man ikke kan se særlig forskjell på selvpolerende og hardt når båten står på land.

De som har brukt selvpolerende noen år vet jo at også det bygger seg opp.

Men hvorfor kjøpe usikkert bunnstoff på Biltema når man bruker fint lite av det? Kun påsmøring 2. hvert år? Kun flekking? en boks på 0,75L koster 200 kroner og dekker 7-8 kvadratmeter bunn.

Lotus

Men hvorfor kjøpe usikkert bunnstoff på Biltema når man bruker fint lite av det? Kun påsmøring 2. hvert år? Kun flekking? en boks på 0,75L koster 200 kroner og dekker 7-8 kvadratmeter bunn.

Godt poeng Lotus, godt poeng! Jeg var litt nysgjerrig og "kastet bort" litt tid på å blande meg i andres saker. Selv ser jeg ingen grunn til å gå fra selvpolerende til hardt hverken Biltema eller annet på min båt.

Etter å ha snakket med Kjell i kveld og fortalt at det han trodde var selvpolerende bunnstoff i virkeligheten er hardt fikk jeg spørsmålet om han kunne smøre selvpolerende bunnstoff utenpå det ene laget han nå har med "hardt" Biltemabunnstoff. Jeg sa at jeg trodde det, da jeg mener noen bekreftet dette (selvpolerende utenpå hardt) på diskusjonsgruppen hos Båtmagasinet for snart et par år siden. Håper jeg ikke tok munnen for full. Da må noen være så snill å si fra.

Kollegaen til Helge som hevder å ha tapt 3 knop på Biltemas bunnstoff? Hvis det nå er hardt, burde han jo ha fått et par knop mer i steden  :smiley:

Kanskje vi har funnet noe av svaret på den tapte farten og kanskje ikke? Kollegaen min hadde sannsynligvis brukt en rulle i fjor som ga ugunstig ru overflate. Jeg syntes i alle fall det kjentes veldig ruglete ut i forhold til overflaten på bunnstoffet på min egen båt når vi var innom båten hans nå nettopp.

Det var flere store områder med små lyse flekker der fargen på gelcoaten skinte gjennom.

Sorry, jeg leste ikke det du skrev godt nok Helge.

Ut fra det du skriver over kan jeg ikke skjønne annet enn at det Biltema opplyser til meg er feil.

Forsvinner det i løpet av sesongen kan det ikke dreie seg om "tradisjonelt" bunnstoff.

Nå skal de sjekke igjen......

Kjøpte inn biltema`s i fjord. Trudde då det sjølvpolerande. Tok den store jobben med antipest i vinter og ville derfor ikkje ha på bitema`s, valgte istaden non stop.

Foresten, det står på boksen(biltema) at bunnstoffet eit koperbunnstoff. Tyder dette ikkje på at det er mykt?

• 2 uker senere...

Har nå vært i direkte kontakt med produktansvarlig hos Biltema.

Han svarer: Bunnstoffet är inte självpolerande.

Der var du igjen med ny oppdatering ja Ingar  :smiley:

Da er det mange som har kjøpt bunnstoff som er noe helt annet enn det de har trodd og det de har fått opplysning om på butikkene til Biltema  :smiley:

Men er det hardt (som Biltema sa til deg tidligere) eller er det mykt? Det inneholder visst kopper?

En annen ting når det gjelder bunnstoff er de groteske prisforskjellene:

Personlig bruker jeg NonStop rett og slett fordi jeg liker konsistensen. NonStop er lite drøyt i bruk, noe som betyr at jeg får mye stoff på hver kvadratmeter båtbunn. Mye stoff = lengre liggetid før ny stoffing.

Her i Bergen får man NonStop for kr. 179,- i flere butikker. Måtte kjøpe en boks på en annen butikk fordi jeg hadde en for lite. Her var prisen nesten 300 kr....

Så man kan like gjerne jakte på gode priser som på billigste merke. Er utrolig hvordan enkelte skal sko seg når det gjelder båt  :smiley:

Men er det hardt (som Biltema sa til deg tidligere) eller er det mykt? Det inneholder visst kopper?

Kan ikke huske at jeg har postet at det er hardt, isåfall er det feil, jeg aner ikke om det er hardt eller mykt. Vet faktisk ikke forskjellen engang. :smiley:

Alt gift-basert bunnstoff som selges her i landet er så langt jeg kjenner til kobberbasert.

Synd at det skal være så vanskelig å finne ut av bunnstoffet til Biltema. Jeg har nemlig en mistanke om at sannheten fremdeles ikke er kommet frem.

De averterer jo med at det er slipefritt. Jeg kan ikke se noen annen logisk forklaring på dette enn at det er selvpolerende. Det som ble skrevet her om at det opptod blanke felt tyder jo også på dette.

Etter at jeg fikk det svaret fra Biltema sendte jeg en ny mail hvor jeg presiserte forskjellen på konvensjonellt og selvpolerende. Dette for å unngå mulige misforståelser.

(Giftbasert bunnstoff er jo forbudt i Sverige så de har antagelig ikke så mye erfaring på området.)

Men jeg fikk ikke noe svar. :headbang:

:diving

Hei, en liten kommentar til dette med bunnstoff:

Bakgrunn: Jeg kjøpte båt nå i våres. Bayliner 28 fot med drev.

Denne sto på land ved besiktigelse, men vi satte den på sjøen for å prøvekjøre. Ved prøvekjøring ble vi enige med selger, og vi kjøpte båten der og da, og tok denne med oss.

Under prøvekjøring, og ett par tre turer etterpå, logget vi 32 knop på GPS'n.

Bunnstoffet var relativt bra, men zinkanodene var nesten helt borte.

Aktuelt: Vi satte båten på land i helga for å bytte zink, samt bytte olje på drevet. Vi bestemte oss samtidig for å stoffe båten.

La på ett lag med primer, og Biltema bunnstoff.

Ved prøvekjøring i går ettermiddag fikk jeg bare 29,5 knop på GPS'n.

Det er ingen vektendring i båten.

Vet ikke om bunnstoffet var det avgjørende, men kan ikke se annen årsak.

Geir

Under prøvekjøring, og ett par tre turer etterpå, logget vi 32 knop på GPS'n. Bunnstoffet var relativt bra, men zinkanodene var nesten helt borte. Aktuelt: Vi satte båten på land i helga for å bytte zink, samt bytte olje på drevet. Vi bestemte oss samtidig for å stoffe båten. La på ett lag med primer, og Biltema bunnstoff. Ved prøvekjøring i går ettermiddag fikk jeg bare 29,5 knop på GPS'n. Det er ingen vektendring i båten. Vet ikke om bunnstoffet var det avgjørende, men kan ikke se annen årsak.

Jammen, jammen......  da var kanskje erfaringene til den ene kollegaen min REELLE likevel da!? Det var jo derfor jeg laget innlegget som ga denne etterhvert laaaange tråden. Kollegaen min mente også at han mistet noen knop med Biltema sitt bunnstoff.

Jeg mener å ha hørt at MYKT bunnstoff i utgangspunktet er beregnet for langsomme båter (snekker etc) og ikke bør brukes på hurtige båter. Stemmer dette? ....og er Biltema sitt bunnstoff MYKT? Jeg begynner å få sterke mistanker.

og er Biltema sitt bunnstoff MYKT?

Utrolig at dette skal være så komplisert, selv Jotun klarer ikke å fremstille det på en forståelig måte:

http://jotun.no/www/no/20020053.nsf/viewUN...9D!OpenDocument

Jeg tror det hele skyldes en begrepsforvirring hos Biltema.

Og at stoffet er selvpolerende. Dvs at bindemiddelet er vannløslig og forsvinner sammen med giften. Ingen konvensjonelle (harde/myke) bunnstoffer er slipefrie.

En helt annen sak er at dette med "selvpolering" er vel bare en marketing-gimmick.

Det vesentlige er at giften er oppløst i bindemiddelet og at dette løses i vann på en kontrollert måte. Jo mindre det slipes av "farts-vannet" jo bedre. :wink:

Men nå skal jeg invitere Jotun til å komme med en skikkelig forklaring her på forumet. :lol:

Dette spørsmålet angår jo alle båteiere (utenom Dilla og Co da.. :lol:) så det er sprøtt at det råder så stor tvil om temaet. Også relatert til hvordan bunnstoff påvirker fartsegenskapene.

Men nå skal jeg invitere Jotun til å komme med en skikkelig forklaring her på forumet. :wink:

Aldeles GLIMRENDE Ingar!

Dette spørsmålet angår jo alle båteiere (utenom Dilla og Co da.. :lol:) så det er sprøtt at det råder så stor tvil om temaet. Også relatert til hvordan bunnstoff påvirker fartsegenskapene.

Ja de som har lest denne tråden ser jo med egne øyne at det er flere enn den ene kollegaen min som hevder å ha mistet noen knop pga Biltema bunnstoff.

...Men nå skal jeg invitere Jotun til å komme med en skikkelig forklaring her på forumet.

....Dette spørsmålet angår jo alle båteiere (utenom Dilla og Co da.. :wink:)

Følger tråden med stor interesse jeg. :nono: Problemet er at det er ikke så lett å finne en rød tråd i den... En representant fra Jotun på banen hadde vært kjekt. Vedkommende vil sikkert få nok å gjøre noen dager, regner med at det er flere som har spørsmål til noen med peiling.

...Bunnstoffet var relativt bra, men zinkanodene var nesten helt borte.

Aktuelt: Vi satte båten på land i helga for å bytte zink, samt bytte olje på drevet. Vi bestemte oss samtidig for å stoffe båten.

La på ett lag med primer, og Biltema bunnstoff.

Ved prøvekjøring i går ettermiddag fikk jeg bare 29,5 knop på GPS'n.

Det er ingen vektendring i båten.

En grunn til at bunstoffet bremser på farten er nok at båten ikke får den samme glatte overflaten som den har når den kommer ut av formen, og når det kun er gelcoat under.

Smurte du ny primer uten å fjerne den gamle bunnsmurningen? Da kan du i så fall ha fått et relativt tykkt og ujevnt lag under båten din, som igjenn bremser på farten. Når man bunnsmørrer eller primer er det dessuten å anbefale å bruke en helt finhåret rulle. Det tar litt lenger tid og blir gjerne litt mer søl enn med en langhåret, men det er lettere å få et glatt resultat.

Hei.

Vil gjerne fortelle hvordan jeg har oppfattet de tre typene, med en "lignelse"! :wink: Jeg tenker meg bunnstoff som en mengde egg på båten, der skallet og hviten er maling (bindstoff) og plommen er aktive stoffer.

Mykt bunnstoff: Bløtkokte egg uten skall, når båten beveger seg løses både plomme (aktive stoffer) og hviten (maling) seg opp. Kjører du for fort, er snart hele eggedosisen borte!

Selvpolerende bunnstoff: Hardkokte egg uten skall, når båten beveger seg løses både plomme (aktive stoffer) og hviten (maling) seg opp. Her kan du kjøre mye fortere før , eggedosisen blir borte!

Hardt bunnstoff: Egg med skall hvor toppen er "kakket" av. Når båten beveger seg vaskes plomme (aktive stoffer) ut, noe av hviten (maling) vaskes ut, men skallet (også maling) blir igjen. Så på slutten av sesongen er det barre masse eggeskall (maling) igjen!

Konklusjon: Selvpolerende er det samme som mykt bunnstoff, men tåler høyere hastighet. Så lenge det er noe igjen av disse, er de aktive.

Men når plommene (det aktive) i hart bunnstoff er vasket ut, er det bare eggeskall (maling) igjen. Dette må derfor slipes vekk før neste sesong for ikke å bygge opp tykke lag av uvirksom maling.

Har jeg missforstått?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Smurte du ny primer uten å fjerne den gamle bunnsmurningen?

Når man bunnsmørrer eller primer er det dessuten å anbefale å bruke en helt finhåret rulle. Det tar litt lenger tid og blir gjerne litt mer søl enn med en langhåret, men det er lettere å få et glatt resultat.

Både ja og nei. Vi skrapte vekk alt løst, og primet deretter.

Brukte en korthåret rulle på primer.

Bunnstoffet ble påsmurt med en korthåret rulle på barbord side. Fra baugen og ca 2/3 bakover, resten med langhåret rulle.

Langhåret rulle ble også brukt på hele styrbordsiden.

Geir

Har jeg missforstått?

Ut fra det jeg har oppfattet, ja... :wink:

Det jeg har skrevet er på basis av det som skjedde da Internasjonal lanserte det første "slipefrie/selvpolerende" "Micron" bunnstoffet for over 20 år siden.

Det ble da sagt at de hadde klart å lage et polymer-basert bindemiddel som i motsetning til konvensjonelle bunnstoffer var vannløslig på en kontrollert måte.

Dvs at det løste seg gradvis opp slik at overflaten hele tiden inneholdt gift. (dengang tinn).

Et vesentlig kjennetegn ved det nye produktet var at så lenge det er bunnstoff på båten er det aktivt. Dette ble iallfall lansert som en sensasjon den gangen.

Hvis det er slik at også gammeldags mykt kobberstoff" har denne egenskapen skjønner jeg ingenting... :lol:

Noen år etterpå kom Internasjonal med et stoff de kalte "Rapid". Dette var kobberbasert og lignet endel på VC17M, samtidig som bindemiddelet var vannløslig som et selvpolerende.

Det så ut som VC17 også, dvs kobberfarge som oksyderte til en mørk farge i sjøen.

Definitivt det beste bunnstoff jeg har vært borte i, med dessv. tok de det av ukjente grunner ut av produksjon etter kort tid.

Sitat Jotun.no: Vi deler bunnstoffer i tre kategorier, selvpolerende, hardt og mykt. Disse har ulike egenskaper. Her er forskjellene forklart...

Og slik prøver Hempelå forklare forskjellene:

Types of antifouling

Modern antifoulings tend to fall into three different categories which are Erodible (sometimes called Self Polishing), Hard and Traditional/Soft. Generally the raw materials used to make up antifoulings in each of these categories is similar and it is the proportions and quality of each raw material that will determine the antifouling type.

Erodible

The most widely used antifoulings at present are the erodible (self polishing) products. By adjusting the nature of the resin systems used it is possible to modify the characteristics and the polishing rate of the antifouling. The resin system is packed with active ingredients (added to repel/discourage fouling growth), which once immersed break down in a controlled manner, continually exposing a fresh layer of biocide to the water. In this way they provide consistently good performance throughout the sailing season and reduce the unwanted build up of spent antifouling on the hull. The new generations of erodible antifoulings are faster polishing that their predecessors, this gives you the advantage of not having the build up of many layers of old product and gives a more efficient antifouling.

Traditional/soft

Traditional/soft antifoulings are based on long established technology. Their simple resin formulation means the active ingredients are dispersed along with the binder, offering good protection at an economical price. Traditional antifoulings should not be sanded and should not be overcoating with hard or erodible antifoulings, unless a sealer coat is used, such as 26031 Underwater Primer.

Hard

Hard antifoulings work on a principle known as contact leaching. The resin of a hard antifouling has a high proportion of insoluble resin which does not allow it to erode. The resin is packed with active ingredients so that each particle is in direct contact with its neighbour and as each particle is dissolved by the water the particle immediately behind it is exposed.

Due to the hard nature of the antifouling it is resistant to abrasion which makes it ideal for high speed power boats, vessels which are mud berthed and racing yachts where a smooth hull can be achieved by burnishing the antifouling with wet and dry paper prior to the boat's launch. Hard Racing can be wet sanded (240-600) to give a very smooth surface which is especially good for racing yachts.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hard Racing can be wet sanded (240-600) to give a very smooth surface which is especially good for racing yachts.

Dette er ikke gøy! Først har man jobbet i timesvis for å skrape vekk gammelt stoff, og når man endelig er ferdig å bunnsmørre, så må man ligge på rygg og vannslipe hele båten.... :wink:

Dette gjelder imidlertid kun for å få glattest og blankest mulig overflate (med mindre man har coperboat, da er det helt nødvendig for å få frem kobberen). Men jeg har hørt om folk som tror at man må vannslipe båten før man primer eller bunnsmører, det er feil.

"Dilla" savnet en rød farge i denne tråden  :wink:

Det blir vel ikke noe mere RØD tråd av at jeg igjen (har skrevet det før) trekker frem at Biltema muligens HAR et problem.

Flere selgere ved varehusene har solgt Biltemas bunnstoff som selvpolerende. Har de drevet løgn eller ikke? Nå har jeg snakket med to personer her i byen som har opplevd at selger sa bunnstoffet til Biltema var selvpolerende og at dette for dem var et must for å velge å prøve Biltema sitt bunnstoff. Dersom dette bunnstoffet likevel ikke er selvpolerende er det nok en del båteiere som gjerne så at Biltema rettet opp for feilinformasjonen  :nono: ved å fjerne bunnstoffet fra deres båter?   :lol:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...