Jump to content

Bunnstoff

Festina Lente IV

Recommended Posts

Bunnstoff og fart - ingen lett materie.

Vet jo at spesielt seilbåtfolk lenge har vært opptatt av å legge på bunnstoffet riktig - dvs ingen pensel eller rulle strøk på tvers av fartsretningen. Må vel kunne anta at jo større fart - jo mer vil ujevnheter i bunnstoffet påvirke max fart/brennstoff forbruk. Så har du rullet på stoffet på enkleste måte (som jo er på tvers) er det nok mange seilere som mener at du har 'lagt det store egget' :wink:. For meg som beveger meg i snekkefart betyr det nok ikke så mye, men bruker selvpolerende i håp om at det over tid ikke bygger så tykke lag som det gammeldagse 'kobberstoffet' og harde bunnstoffet gjør.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Har de drevet løgn eller ikke?

Må bare tilstå at jeg nå har gitt opp å komme helt til bunns i den saken. Etter det korte svaret jeg fikk fra Produktansvarlig skrev jeg en lenger mail tilbake for å prøve å rydde opp i kaoset. Men hørte altså ikke noe mer.

Konklusjonen skulle vel bli at det er slipefritt ( følge annonsene) , men ikke selvpolerende (ifølge prod.ansv.). Forstå det den som kan.... :confused:

• 7 måneder senere...

Båtbua i Fredrikstad selger etter det jeg husker International produkter. Du kan jo ringe og spørre,  69 31 13 66.

Eieren er jo til og med svensk, så dere har gode forutsetninger for å forstå hverandre!

Båtbua må vel regnes som en relativt rimelig båtutstyrsbutikk, men det kan være litt irriterende å handle der.....

Og det beste av alt, du kan dra på båttur når du skal handle inn. Båtbua ligger nemlig på Evjekaia, omtrent N59 12.9' E10 55.7'.

:smiley:

GeirKS

• 2 måneder senere...

Hei

Skal snart begynne å legge på nytt bunnstoff på båten min. Har aldri gjort dette før, spørsmålet jeg gir til dere er: Hva skal jeg nøyaktig gjøre? Jeg har egentlig "to lag" på båten min...underst det blåe, så svart som man kan skrape av temmelig enkelt. Jeg antar at jeg må få vekk alt det svarte som alikevel detter av, så sørge for at det blåe underst er helt jevnt, så pusser jeg litt så det blir glatt og fint...så tar jeg på nytt bunnstoff (blått). Jeg skal rulle det på...

Tenker jeg riktig, eller har jeg glemt no?

Hei

Skal snart begynne å legge på nytt bunnstoff på båten min. Har aldri gjort dette før, spørsmålet jeg gir til dere er: Hva skal jeg nøyaktig gjøre? Jeg har egentlig "to lag" på båten min...underst det blåe, så svart som man kan skrape av temmelig enkelt. Jeg antar at jeg må få vekk alt det svarte som alikevel detter av, så sørge for at det blåe underst er helt jevnt, så pusser jeg litt så det blir glatt og fint...så tar jeg på nytt bunnstoff (blått). Jeg skal rulle det på...

Tenker jeg riktig, eller har jeg glemt no?

For meg høres det ut som om båten du har kjøpt har to lag selvpolerende bunnstoff, som forøvrig er en grei måte å gjøre ting på.  Mange legger det for å holde øye med slitasjen. Sjekk med forrige båteier. Hvis du skraper i svart og kommer til blått tror jeg du har kommi til innere lag bunnstoffstoff. Jeg har aldri sett blå grunning, men kan selvfølgelig ta feil.

For å forklare nærmere: Utenpå grunninga/primeren legges ett lag hard eller selvpolerende bunnstoff av en farge en ikke liker. Utenpå dette legger en ett lag selvpolerende bunnstoff av annen farge som en liker og som skal være det aktive. Når du tar båten ut av vannet vil du med en gang se hvor du har sliti ned det ytre bunnstoffetstoffet. Dette er områdene du stoffer for neste sesong og sparer derved en masse penger ved ikke å måtte stryke over hele skuta.

Forøvrig....gå for svart....det gror mindre, " vitenskapen" her vil muligens protestere og utbrodere !!

lykke til

mvh Sigurd

Sigurd

Hvorfor skal vitenskapen her utbrodere?

for meg ser det ut som du ga ett fælt så vettugt svar.

Eneste jeg reagerer på er at det svarte bunnstoffet flasser av. Meg bekjent skal selvpolerende sitte på hardt eller annet selvpolerende bunnstoff.

Kan det være at det blå er selvpolerende og så har tidligere eier lagt på hart bunnstoff ved siste pussing (for å spare penger??).

Siden selpolerende forsvinner vil jo da nødvenigvis det harde ikke ha noe festepunkt og flasse av.

Så jeg ville prøvd å få av så ,mye som muligt av det ytterste laget, og så lagt på selvpolerende svart bunnstoff

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Hvorfor skal vitenskapen her utbrodere?

Eneste jeg reagerer på er at det svarte bunnstoffet flasser av. Meg bekjent skal selvpolerende sitte på hardt eller annet selvpolerende bunnstoff.

Kan det være at det blå er selvpolerende og så har tidligere eier lagt på hart bunnstoff ved siste pussing (for å spare penger??).

Mariell

Syns ikke vi skal gjøre ting for kompliserte som i utgangspunktet er enkle emner som feks "knallgass" og en god del andre der spesialistene prøver å overgå hverandre med flisespikkeri. Det skaper kun frustrasjon hos de som følger diskusjonen halvveis før de detter av lasset, meg iberegnet mange ganger. I utgangspunktet er båtlivet bekymringsfritt  og relativt problemfritt om en unngår å gjøre det for vitenskaplig og istedet bruker sunt folkevett og forstand.

Til bunnstoff.: Selvpolerende er greit på fast, men ikke omvendt. Fast på selvpolerende går på ett vis fra sesong til sesong, men er ikke å anbefale. For å sjekke om det er fast eller selvpolerende er det bare å ta litt spytt på fingeren og gni lett. Resultatet gir seg fort og selvforklarende. Avflassing kan ha mange årsaker, blandt annet det jeg har erfart: Tar opp for seint eller setter ut for tidlig og må stoffe i minus 6-8 kalde celsius. Ikke å anbefale, men det er da bedre enn ingen ting.

En annen ting er at selvpolerende fortsatt inneholder gift, avhengig av produsent. Tror Seajet 033 er blandt de skarpeste uten å vite. Så avhengig av en hel masse som feks vanntemp, saltgehalt, sesonglengde pluss mange andre variabler kan det være nok med å flekke over den selvpolerende noen steder, mens andre plasser i landet er det nødvendig med ei full ny hinne for å få max resultat. Jeg er av den tro at egen erfaring er den beste rådgiver. Prøv for morro skyld å gå rundt på opplagsplassene i disse dager og spør om bunnstoff-råd blandt de erfarne  som er i gang med jobben.... alle har delvis forskjellige meninger men alle har gode svar på hva som virker for dem.

mvh Sigurd

• 1 år senere...

Er ikke Penguin racing beregnet for båter med meget høy hastighet og store havseilere?

Trur det ikke er noe å hente på denne type bunnstoff før du passerer 50 knop. Husk også at det er vesentlig mer arbeid med harde bunnstoff en selvpolerende, da tenker jeg på sliping osv.

Jeg valgte selvpolerende på min båt som har en maks hastighet på 43 knop.

Har prøvd båten uten bunnstoff, da bare med polere gealcoaten og deretter med selvpolerende bunnstoff. Ingen forskjell i hastighet.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

• 3 uker senere...

Bølgen er en trebåt fra 71. Furuplank tror jeg. Skal slike båter ha annet bunnstoff en plastbåter, og eventuelt annen måte å behandle skroget på. Noen tror at feks. tiden fra bunnstoffet er smurt til båten går på vannet skal være så kort som mulig, helst bare timer.

Pr. idag har båten ligget på land siden nyttår. Det bunnstoffet som er på nå har begynt å sprekke flakvis og ser ut som er enkelt å skrape av.

Mvh.Leif.

Mener jeg en gang har lest på en eller flere av Jotuns bunnstoff at båten må på vannet etter et visst antall timer og før det har gått for mange dager. Men jeg har ikke særlig tro på dette. Nå bruker jeg ikke Jotun, men Seajet. Hver gang båten skal ut, så flekker jeg bare over der hvor bunnstoffet er slitt bort. Da har jo alt bunnstoffet stått og luftet seg gjennom hele vinteren. Hvis det ikke står noe på boksen, så er det i alle fall ikke noe problem.

Når det gjelder trebåt og behandling, så kan ikke jeg hjelpe deg. Men det bunnstoffet som er løst, må i alle fall fjernes.

Først og fremst, tiden fra smøring av bunnstoff til båten skal på vannet er der mange misoppfatninger om. At det står om timer, det mener og tror jeg er feil. Båten kan gjerne ligge noen dager med smøring på.

Enkelte produkter kan du gjerne påføre 3 måneder før sjøsetting.

Løsnet bunnstoff skrapes av. er tilstanden god under der, flekker du gjerne bare i år. Mange gjør det etterhvert, da det ikke er vits i noe annet.

Der er også mange delte meninger om du skal behandle treet under før bunnstoff. Undersøk hva som er gjort tidligere. På min forrige båt, var der ikke primer eller noe annet, kun bunnstoff.

OT: når planlegger du sjøsetting ? Er fryktelig nysgjerrig på denne båten din og vil gjerne se den snarest mulig......

Ang. sjøsetting av "Bølgen"

I dag fikk jeg et tilbakeslag. Det viser seg at jeg enda ikke har klart å tette akterdekket.

Må slipe ned all maling, legge ny glassfibermatte og epoxy. Tar vel noen dager ekstra.

Før sjøsetting må jeg pusse maling av overbygg, ta ut vinduer, male overgbyggning, lime skai innvendig sette inn vinduer med nye lister og male dekk. Håper å være klar i løpet av et par uker.

Mvh. Leif

• 2 år senere...
Noen som vet hvilket bunnstoff som er best på en halvplanende båt??? er det stor forskjell på hva man har under i forhold til fart og grooe??

Har brukt SeaJet 033 de siste årene med meget godt resultat. Stoffer om høsten og setter ut på våren, vanligvis. Denne vinteren skal Astor ligger ute. Spylte den under for et par uker siden og det var kun litt sla. Båten ble flekket i fjor høst og vi kunne ikke se forskjell på det jeg hadde stoffet og stoffet som var et år eldre.

Bunnstoffprodusentene gjør en god jobb når de produserer et så godt bunnstoff.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Tack Bastard.

Har just tagit upp båten och den var full av ruer. Jag fuskade lite med bunnmalingen i våras för färgen tog slut och jag bara målade unner vattenlinjen och efter behov, men det straffade sig.

Är det någon som vet om det gjorts några mer systematiska tester av Bunnstoff som man borde titta på?

Är det någon som vet om reglerna skiljer sig i Norge och Sverige när det gäller Bunnstoff?

Är det lönt att söka sig till något annat land och handla för bättre (och ev billigare) bunnstoff?

Redigert av ebonita (see edit history)

De fleste testene som jeg har sett i de senere årene kårer SeaJet som vinner. SeaJet 033 vel å merke. SeaJet034 har jeg dårlige erfaringer med. Samme hva for bunnstoff du benytter, alle båter gror hvis du ikke bruker den. Vi bruker båten hver eneste helg sessongen gjennom i tillegg til 4 ukers sommerferie. Alldrig opplevd groe annet enn på trimmplan bak og noe i senter av propellen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Det er min oppriktige mening at det er knekkende likegyldig hva slags bunnstoff som brukes.

Jeg har prøvd en bråte, inklusive Racing og Non-stop samtidig på hver sin side av båten.

Ingen forskjell.

Det finnes ikke noe bunnstoff som er effektivt uten å ta kverken på alt liv i båthavna.

Bruker nå det billigste jeg finner, nemlig Biltema.

Mengden av rur har med andre ting å gjøre, så som forekomsten av rur i svømmefase, lys, temperatur og næringsforholdene i sjøen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...