Jump to content

Bunnstoff

Festina Lente IV

Recommended Posts

Så vidt jeg husker er prisen en del av det som medfører at Seajet kommer bra ut ved "testene". Selv er jeg mer fornøyd med Jotun Nonstop, og gikk tilbake til det i år etter et par år med Seajet som jeg syntes var en nedtur fra Nonstop som jeg har før det igjen. Og Nonstop skuffet heller ikke i år :smiley: Det er reist spørsmål om farge - mener bestemt å ha lest at mørkere farge kan inneholde mer anti-gro middel enn lyse farger og mørke farger derav virker noe bedre mot groe. Men dette er kun fra minnet og ikke med noen god referanse.

Jeg har ikke den erfaring at det er likegyldig som nevnt i forrige innlegg - jeg synes faktisk det er forskjeller. Men det er litt vanskelig å sammenligne da jeg har byttet litt på båtplasser og det har jo vært forskjellige værforhold som også virker inn.

Är det någon som vet om reglerna skiljer sig i Norge och Sverige när det gäller Bunnstoff?

Det er blitt påstått at Norge ikke har like strenge regler som Sverige hva gjelder innhold i bunnstoff. Om dette medfører riktighet vet jeg ikke. Jeg ville ihvertfall vært skeptisk til å benytte bunnstoff langs Norskekysten som er kjøpt på på den svenske østkysten, hvor bla. saltinnholdet er betydelig lavere. Biltemas bunnstoff derimot er jo svært bra, så om Biltemas utsalg på svensk østkyst selger annet innhold i boksene sine enn på vestkysten og i Norge, tja?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jepp. Mørke farger er mer effektivt.

Fordi det blir mindre lys.

Har selv ikke prøvd en svart bunnsmøring,og det sies at den skal være fordelaktig mot groe,etc.Men en gang så jeg en med svart smøring da han spylte skroget på våren.Det rant jo like mye dritt av det som mitt med lyseblått stoff.

Så da lurer jeg på om svart bare er ett synsbedrag da dritten ikke vises så godt,kontra den lyse??!!

Når jeg jobbet i Qatar så gjorde vi tester med bunnstoff på fabrikken, det var i stillingskammerene til sjøvannspumpene.. Der var det alt fra stillestående sjøvann og til sjøvann med høy hastighet...

Vi brukte da bunnstoff på alle vegger og luker for å hindre groe, samt at hypokloritt ble tilsatt sjøvannet... Det som viste seg var at de feltene på veggene som var stoffet med lyse farger grodde mer enn de felt som var sorte... Alle luker var sorte og grodde lite sammenlignet med det som var rødt...

Dette er ikke noen vitenskapelig test, kun forskjellige felter som ble male med forskjellig farger (fabrikatet var Jotun) slik at en kunne sammenligne fargene under identiske driftsforhold og tid... Temperturen i sjøen er også litt høyere enn her med design på 40°C mens reell varierte mellom 19°C og 39° C på 10m dyp

Jeg kommer til å holde meg til det jeg alltid har brukt, sort... produsenten er jeg mindre opptatt av siden jeg ikke hra grunnlag som er godt nok til vurdere de opp mot hverandre..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har brukt hvitt selvpolerende bunnstoff fra Hempel i mange år og ikke hatt noe groeproblemer, men kanskje problemet er synet hvis jeg skal dømme etter de mange innlegg her?

Har blått selvpolerende bunnstoff fra Jotun på seilbåten og heller ikke noe groeproblemer på den. Det til tross for at den stort sett lå stille og forlatt det meste av sesongen.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Tack för synpunkter.

Beträffande de regler som gäller i Sverige så är det skillnad på öst- och västkusten. Det tillåts färger med mer aktiv utsöndring på västkusten, vilket ju verkar rimligt eftersom salthalten längs västkusten ökar från c:a 1 % i Öresund till 3 % vid Norska gränsen. I Östersjön är det mellan 0 och 1 % salt i vattnet.

Beträffande REM:s erfarenheter så att det är bäst om man använder båten så kan jag nämna att jag i regel kör kring 2000 Nm per säsong. I år var det lite sämre med 1600 Nm. Men vi är flitiga båtanvändare i alla fall. Förutom normala wekendturer i Öresund (1 % salt) gick vi detta året en tvåveckorstur i Danmark (antagligen oxå 1-2 % salt) och sedan i augusti drygt 2 veckor i Bohuslän med 2-3 % salt. Genomsnittligt är det väl lite mindre salt än man är van vid i Norge, men å andra sidan kanske lite varmare vatten...??? :smiley:

Min färg har varit VCM 17 'Västkust' som jag haft kvar av den gamla typen med inblandning av kopparpulver i samband med målning. Färgen blir närmast svart när båten kommer i vattnet.

Men nu är mitt förråd tomt och denna färg är ej mer tillgänglig så jag måste välja ny färg till nästa säsong.

Hei på dere

Tror nok det er forskjell på bunnstoff kjøpt i Norge kontra Sverige. Bor selv ved svenskegrensen og jobber i en byggevareforetning som selger Seajet. ( er selvfølgeli fornøyd med det på min egen båt )

Vi har besøk av veldig mange svensker som kjøper bunnstoff i Norge. De forteller at det svenske bunnstoffet er skit dårlig.

Fakta om mørkt og lyst bunnstoff skal vistnok være at lyse farger innholder mindre kobber enn mørke. Kobber er jo som kjent rødt i farge, og for å til lyse bunnstoffarger må man redusere mengden av kobber.

Med hilsen Roy

Vi har besøk av veldig mange svensker som kjøper bunnstoff i Norge. De forteller at det svenske bunnstoffet er skit dårlig.

Fakta om mørkt og lyst bunnstoff skal vistnok være at lyse farger innholder mindre kobber enn mørke. Kobber er jo som kjent rødt i farge, og for å til lyse bunnstoffarger må man redusere mengden av kobber.

Med hilsen Roy

Har de samme erfaringer som Roy. Svensker jeg har snakket med nevner det samme. Har selv kun benyttet sort eller rød bunnstoff fra Jotun på min Ryds 620 uten noe groe å snakke om. Derimot på en mindre landstedbåt brukte jeg i fjor en lyseblå farge som var betydelig tilgrodd. Så teorien om at det settes til mer kobber i mørke farger tror jeg er korrekt.

:yesnod:

Har samme erfaring som Mouche , har brukt hvit Hempel i flere år med meget gode erfaringer , kun slim som lett lar seg fjerne med spyling.

Går rundt med en kost i vannlinjen en eller to ganger i løpet av sesongen for å " friske opp " hvitfargen.

Jeg var litt skeptisk til hvitt stoff da jeg overtok båten , men siden båten var stoffet opp i baugen langs blå dekorstriper ,

synest jeg det blir for dominerende med mørkt stoff.

• 4 måneder senere...

Jeg har brukt Hempel's Mille Dynamic, Jotuns NonStop og Seajet 033, og alle disse har fungert helt greit for meg! Mørke farger fungerer best, derfor bruker jeg kun svart bunnstoff! Jeg tar båten opp annethvert år for smøring, og da er det skjelden annet enn et tynt lag med slim under båten. Bortsett fra oppå flapsen, der kommer solen litt for godt til så der gror det bedre.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei igjen.

Har forsøkt Seajet nå i noen år. Men fjoråret ble en nedtur. Det grodde i vannlinjen som aldri før selv om jeg skurte bort gresset noen ganger. Da jeg tok opp båten hadde bunnstoffet også sluppet taket flekkvis. (Har jeg fått noe med feil i ?)Skal i år bare la Sea-jeten slipe seg bort og stoffer kun i vannlinjen med International Cruiser premium som visstnok ikke skal bygge opp lag.

Haba

bare ett lite tips til dere med raske båter

ikke bruk bunnstoff hvis ikke båten skal ligge på vannet 5-6mnd.. jeg kjenner flere som har mista "løftet" pga: den ekstra motstanden bunnstoff gir i forhold til en blankpolert bunn

kjipt og miste opp til 10knop pga: bunnstoff

sønnen til gladiator

Redigert av Gladiator (see edit history)

Det er gjort en del tester av forskjeller mellom bunnstoffene , er det noen som vet om det er gjort tester med og uten bunnstoff.

20 fot Seadooèn vår skall ikke få noe bunstoff , kun rensing ca 1 gang pr mnd+ kanskje litt polering.

En nabo skjøsatte sin nye blanke fine båt ved siden av sjarken min uten bunnstoff for noen år siden og det grodde mere på på sjarken min enn båten hans. Er bunstoff er blitt så miljøvenlig at det snart bør sløyfes for alle båter som takes opp om vinteren ?

Jeg ser at på båter til salgs, både nye og brukte, står det av og til at nytt bunnstoff koster så og så mye. Men for noen priser! Kr 3-5000,- er ikke uvanlig for en båt med nypålagt bunnstoff. Men et par liter koster da bare 4-500,- ?? Tar vel ikke all verdens tid å smøre på dette, så timebetalingen må være høy...

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Kjøpte ny (brukt) båt i høst, 31 fots seilar, som eg snart skal ha opp og ta vårpussen.

Har eit par spm. som eg lurte på om nokon kunne hjelpa meg med...

1. Type bunnstoff? Forrige eigar skal ha brukt selvpolerande bunnstoff. Leste ein test i seilmagasinet nå nylig, der Jotun Penguin NonStop kom bra/best ut bland dei selvpolerande. Er dette eit greit valg? Andre alt. eg burde vurdera?

2. Reknar med at selv-polerande ikkje trengs å skrapast vekk... eller?

3. Kor mykje bunnstoff treng eg? Båten er 7.8 meter i vannlinja. 3.2m brei, finne kjøl. Båten skal i følge selger ha vært bunnsmurt i fjor vår, var lite grodd då me hadde den på land for inspeksj. ved kjøp. Ser det er litt meir nå...

d3800

• 1 år senere...

:confused:

Hei, det er tiden for stoffing igjen.

Men jeg er lei av bunnstoff som bygger seg opp i lag og til slutt flasser, dette gjelder som de fleste vet også selvpolerende. De første selvpolerende bunnstoffer som kom på markedet var virkelig selvpolerende, de smittet faktisk av, og om høsten måtte du være forsiktig med høytrykkspyleren ellers forsvant alt stoffet.

Jeg går ikke så fort med båten at de nye stoffene virkelig får selvpolere og trenger tips om det finnes et bunnstoff som kun holder en sessong og ikke bygger seg opp.

Det høres jo ut som du legge nutt lag under hele båten hver sessong. Da må det bli tykke lag etter hvert. Ser ikke problemet med at stoffet holder lengre enn før (om det er tilfelle er jeg ikke så sikker på).

Det du gjør er å ta høytruykkspyleren og gå skikkelig på, gjerne en skrubb i tillegg. Da får du en glatt bunn og får fremm friskt stoff igjen. Hvis du fra begynnelsen av legget to sjikt med forskjellig farge vil du se hvor det er behov for litt flikking. Gjør du det på denne måten vil det aldri bygge seg opp noen store sjikt med bunnstoff....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hei Bunstoffet som jeg kjøpte på Maritim var veldig tynt flytende syntes jeg. skal det være så tynt da? trodde det skulle være mer som maling jeg..`??

Har hørt at biltema sitt bunnstoff er bra. koster 169 kr literen.

Vet ikke jeg hva som er best. på en halvplaner Dacapo 9000 HT

HAR DERE NOEN TIPS

Har vanskligheter med og få vekk di hvite skjell flekkene på rib`n det sitter som støpt i gummien, torr ikke og bruke noe skarpe gjenstander heller.

• 6 år senere...

Bringer  denne opp igjen, siden det er en generell tråd om bunnstoff.

Biltema har et nytt kobberbasert bunnstoff som er supertynnt, slik som VC17m, men der i gården kaller de det "bunnmaling".

http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/Bunnmaling-kobberbasert-2000035635/

Til en ganske annen pris, ca 140 for 3/4 liter mot 500 for VC17m, dog lang tørketid i forhold.

Skal prøve felter på kjølen til neste sesong og sammenligne.

Er det vanskelig å få annet bunnstoff til å sitte utenpå VC17m? Må det slipes ned til primeren?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...