Jump to content

Ødelagte batterier Vs ødelagt kjøleskap


Jomes

Recommended Posts

Hei.

 

Batteribanken min består av 3 stk 100 ampers biltema batterier. Disse er 2-3 år gamle. De 2 siste årene har de overvintret i båten som har stått på land vinterstid. Ifjor høst når jeg tok båten opp var de utladet helt. Jeg koblet disse ikke ut i vinter, de sto tilkoblet motor og annet dill dall. Ikke ladet jeg disse heller før uken vi satt ut båten i April.

 

Vet ikke om jeg får svi for dette nå, fordi : Nå står batteriene til lading fra søndag til fredagen uken etter via landstrøm. Når fredagen kommer har vi ca en 2 timers båttur til destinasjon. Underveis starter vi kjøleskap etc så dette blir kjølig til vi kommer frem. Kjøleskapet er et Waveko 50 - 55 Liters ,nytt sommeren 2013. Igår var vi fremme klokken 19 ute på sjøen. Klokken 21 sjekket jeg bruksbatterier. Da var det kun 25 % igjen....de var nede på gult allerede. De to -tre siste turene har jeg vært plaget med dette. Men batteriet jeg har som startbatteri virker som er i form. Men noe tapper driftsbatteriene 2 stk.

 

Hvorfor ?? er dillemaet mitt ?

 

(Kjøleskapet er koblet via en bryter til panel fra biltema. )

 

Det jeg tenkte som kunne være en del var at.....jeg har ei lita stålmast på dekk, der sitter lanterne, horn og tåkelys. Jeg byttet pærer til LED. Jeg brukte de gamle sokklene,,,og gjorde noe annet lurt. Jeg gjorde det enkelt at jeg koblet minus til stålmasten, som felles minus til lanterne, horn og tåkelys. Men med egen + da selvfølgelig fra bryterpanel fra biltema. Denne løsningen hadde jeg ikke i fjor.

 

Jeg tenker således at enten har batteriene tatt kvelden, eller så lurer jeg på om denne jordløsningen til stålmasten er problemet ? Jord er jord,,er det ikke ? På samme masten sitter også VHF antenna, og til antenna til bilstero.

 

Disse biltemabatteriene er ikke fyllbare mener jeg. De lyser grønt på på batteriet for (condition good) .

 

Noen gode tips og svar. God helg :-)

 

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post

Har du sjekket at det er riktig syrenivå og syrevekt, -såfremt det er typen hvor det er mulig?

Så må du frem med multimeteret og måle nøyaktig hvilespenning samt sjekke spenning under forbruk... Og ser hvor fort det blir tomt.

 

Etter det du beskriver trenger enten batteriet vedlikehold, eller så er de ødelagt.

Link to post

Hei gutta. takk for svar igjen :)

 

For det første "løy" jeg på batteristørelsen for batteribanken, disse er på 85 Amp. Ufrivillig da .

 

Jeg får ikke sjekket syreinnhold på disse, de er lukket eller vedlikeholdsfrie. Batteriene indikerer selv grønt lys for condition good, svar lys need charging, og vit lys for replace batteries. Så hvordan sjekke dette.

 

Under kjøring slår jeg på kjøleskap, stereo og Gps. Da indikerer gps at jeg får 12.7 - 12.8 volt, eller at dette er den strømmen jeg har på batteriet der og da. Selv uten kjøleskapet påslått får jeg fortsatt 12.7 og 12.8 V. Jeg har en VP2003 og antar jeg har en 50 Amp dynamo /lader.

Tyder dette på jeg kan ha en deffekt rele etc ?

 

Støm kan være en plage .

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post

Hei gutta. takk for svar igjen :)

 

Jeg får ikke sjekket syreinnhold på disse, de er lukket eller vedlikeholdsfrie. Batteriene indikerer selv grønt lys for condition good, svar lys need charging, og vit lys for replace batteries. Så hvordan sjekke dette.

 

Batteria har ein tilstandsindikator, som indikerer med forskjellige farger. Og indikatoren er grei nok, forsåvidt det gjeld akkurat den cella den står i. Resten av batteriet veit den indikatoren ingenting om.

Link to post

12,7 - 12,8 er for lavt enten du har belastning eller ikkje. Det kan være batteriene ikkje tar til seg lading, men det kan også være noe galt med ladesystemet.

Men å lagre batterier i vinteropplag uten å topplade de er enkelt sagt å skrote de, så eg heller mest mot det. ...men samtidig så skulle alikevell dynamoen fyrt meir...

strøm kan være en plage ja

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

I og med at batteriene ikke vil ta i mot mere en 12.8 til 12.9v indikerer vel at disse er kaputt. Eller så kan dynamo ha tatt kvelden. Men tror mest at batteriene dine er synderen.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Jeg ville gjort følgende test på batteriene:

  • Koble batteriene fra hverandre
  • Sjekk veskenivået på dem og etterfyll eventuelt
  • La hvert av batteriene få et par døgn med batterilader tilkoblet 230VAC
  • Mens de står under lading følger du med og måler ladespenningen. Nivået på denne vil avhenge av laderen, men bør øke jevnt og trutt opp mot 14,4 V.
  • Jeg ville så latt batteriene stå et døgn uten lading eller belastning, og så igjen måle spenningen på dem. Den bør da ligge på minst 12,7V.
Link to post

Listen til Arvid_A er ikke dum.

 

I tillegg lurer jeg på hvordan batteriene er koblet, og hvordan kjøleskapet er koblet.

 

I en Nidelv 24 vi (dvs egentlig mine foreldre) hadde, var kjøleskapet koblet rett på forbruksbatteri, forbruksbatteri skilt fra startbatteri med en skillediode, og startbatteri var skilt fra dynamo/starter med hovedstrømsbryter. Ingen landstrøm. Dette fungerte fint i alle år, før min søster med familie begynte å bruke båten på ferie. Der stoppet alltid kjøleskapet den første natten. Møkkakjøleskap, så de tok med en 12 volt kjøleboks. og koblet det ene strømuttaket. Med samme resultat, tomt batteri. Så fant de det andre strømuttaket, som gikk på startbatteriet. Det fungerte en stund, dvs til de hadde hatt det tilkoblet en natt, og skulle starte motoren.

Forøvrig ble batteriene stort sett bare koblet fra om natten og til igjen om våren i alle år, uten at det var noe problem.

Det ene året som jeg skulle koble til igjen batteriene, så kom det en god gnist. Etter litt måling trakk kjøleskapet ganske mye strøm, selv om det var avslått. Så ett av de siste årene som vi hadde båten, koblet jeg en egen bryter på kjøleskapet, type hovedstrømbryter. Hele våren hvor vi brukte båten, var da kjøleskapet koblet ifra, så koblet vi til batteriet rett før min søster skulle ha båten. Da var det ingen problem.

 

Så om ditt kjøleskap er koblet på samme måte, så trekker det sannsynligvis strøm hele vinteren. Da er sannsynligvis batteriet ødelagt om våren.

Det andre er hvordan forbruk og start er skilt. Om det er skillediode, er ikke 12,7-12,8 volt så galt, men med dagens strømforbruk i en båt er det for lite. Men det burde vært mere med skillediode. Men litt korroderte koblinger så har du det.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

Dette dekkes ikke av hverken garanti eller reklamasjon ! Dette er brukerfeil.

Må rette meg selv, det er 3 års garanti. Og å gå tilbake til Biltema (eller der du kjøpte dem) har den praktiske fordel at de måler batteriet for deg gratis. Da blir det opp til Biltema om de ønsker å la kunden benytte seg av garantien. Husk det er vesentlig forskjell på lovforpliktende reklamasjon og selvpålagt garanti.

 

Aldri hørt om garanti på melkekartonger, så jeg ser ikke helt sammenhengen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...