Jump to content

Sjøveien fra Stavanger til Kristiansand

Nidelv-690

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en båt i Stavanger, og bor selv på Østlandet.

Båten er 31 fot og vurderer da og ta sjøveien hjem, og lurer litt på om erfaringer/tips for sjøveien mellom Stavanger - Kristiansand. Har kun vært opp så langt som til Kristiansand før.

Det vil sannsynligvis bli å kjøre strekningen i midten av Juni. Selvfølgelig så blir det å se ann på værvarsel før turen, men lurer på om det er spesielle ting jeg bør tenke på før jeg legger ut? Hvordan er sjøen der på denne tiden, er det steder det kan blåse fort opp, eventuelle fyr etc jeg bør sjekke væmelding med før jeg legger ut.

På forhånd takk

Obrestad, Lista og Lindesnes fyr er klassikere for værmelding. Jeg oppfatter både bølge- og vindvarsler som gode, skjønt det er greit å være forberedt på litt mer vind enn varslet.

Om været er godt behøver det slett ikke være noen problematisk tur. Vet ikke hva slags båt det er snakk om -- stor forskjell i tempo på 31 fot seilbåt og cabin cruiser. Greie etapper kan være:

-Tananger - Farsund, evnetuelt med stopp i Egersund eller Kirkehamn

-Farsund - Kristiansand, eventuelt med stopp i Mandal

Lista har mye rar sjø, men også der finnes det stille dager. Jæren får store bølger når det blåser opp, men det er jo bare å velge en annen dag. Ellers er det bare å ta vanlige forholdsregler ved ukjent båt: ekstra dieselfiltre, VHF og litt annet småtteri bør være ombord. Jeg synes det er unødvendig å gå nattestid med ukjent båt, om noe først går galt blir det langt mer problematisk enn ellers.

Hvis dårlig vær, har du båttrekket over Listeid som nødløsning (traktor i stedet for rundt Lista-odden). Og du kan gå Spangereid-kanalen for å slippe Lindesnes.

Har kun gått rundt Lista med båt 2 ganger, da med seilbåt og omtrent vindstille. Ble bading etter tau rundt Steinodden på Lista :wink: Da er det jo en flott tur. Men dette tilhører sjeldenhetene, sjøen bygger seg fort opp pga vind og Golfstrømmen.

Tipset for mer vante tur-folk enn meg, er å gå grytidlig om morgenen (som oftest stille sjø da), og å gå et godt stykke av land rundt Lista for å slippe strømsjø.

Nå er det en relativt ny gjestebrygge med servicebygg ved fiskerihavna i Kirkehamn på Hidra, så en overnatting der kan anbefales. Farsund har jo også en flott gjestehavn med tilhørende goder.

Ellers er det vel mang en "sjømann" som har fått ødelagt sitt eget båtliv ved å skremme vannet av kone og barn (og dermed fratatt dem all lyst på båtlivet) langs Jæren og rundt Lista / Lindesnes. Så værforbehold anbefales!