Seaward Startet 30.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2014 Hadde en svært ubehagelig opplevelse i går som jeg kjente langt inn i ryggmargen! Var utenfor Hankø, og plutselig hogg det til med et smell akterut. Sekunder etter kom det var det vann i bunnen av motorrommet. Hadde vært borte i en plankebit, tømmerstokk el. Peiset på innover siden det så mye ut, og tenkte på kran, plastskader, nytt ror og propell...På en helligdag selvsagt!! -Men etter litt tid avtok lekkasjen utrolig nok, og jeg gikk til brygga istedenfor. Dykket ned i dag og det var kun en liten skade som kan vente til høsten. Propell, bunn og ror så upåvirket ut. Antagelig har noe slått bort i roret og det oppsto lekkasje i hylsa. Roret satt imidlertid på plass, og etter en omgang med grease på smørenippelen på roret ble det tett. Har en nabo som det gikk betraktelig verre med! Moralen er: Det er mye dritt som flyter rundt i vannet, så vær ekstra på vakt i Oslofjorden nå i disse flomtider i Glomma! Sitér dette innlegget Link to post
Pksp Svart 30.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 Har sett et par stokker flytende i skjebergkilen også. Best å være litt ekstra på vakt Sitér dette innlegget Link to post
Madserazzi Svart 30.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 Jeg har holdt på nedi båten de to siste dagene på Selbak i Glomma, og har observert vanvittig mye greier komme drivende nedover elva, rett bak hekken på båten. Har sett store trær, bildekk, en sofa, massevis av stokker, paller og planker, samt noe som kan minne om bygningsrester. Alt dette ender jo uti fjorden, så man bør nok være ekstra observat en god stund framover i hele oslofjord og Østfold regionen. Har vært massiv vannføring de siste dagene. Sitér dette innlegget Link to post
SeaSC Svart 30.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 Det ble opplyst over VHF'en under værvarslet i ettermiddag, at man måtte ha "skarp" utkikk etter mye flyte tømmer rundt Fredrikstad. -G- Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 31.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2014 Kan underskrive på at det er mye rart i elva nå. Jeg ligger i Glomas utløp, og her om dagen måtte jeg fjere to trær som hadde kilt seg mellom baugen og brygga. Det ligger to digre tømmerstokker på andre siden av bryggga, men de er for tunge å løfte opp, håper de synker etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Kristina III Svart 31.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2014 Ikke bare der. Plukket opp en stor stokk innenfor Bolærne i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Stig Å. Svart 1.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 (redigert) Ligger rett ved Bring terminalen på Rolvsøy og er nede i båten hver dag og ser litt av vært komme i stor fart nedover elva. Fikk en stor stokk i siden mens jeg var der men heldigvis ikke noe skader. Er et lite elve utløp i den lille havna der så strømmen er vannvittig der så mye kommer inn til oss Ser det har roet seg en del nå og vannstanden er ikke så høy Redigert 1.Juni.2014 av Stig A. Å. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Dette er et tilbakevendende problem ved stor vannføring i de store elvene rundt Oslofjorden. Det gjelder ikke bare Glomma, men også de andre. For noen år siden måtte Kystvakta ut og taue til land campingvogner som kom ned Lågen. Men verre er det som kommer som vi ikke kan se, avrenning fra landbruket. Mye miljøgifter. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 1.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Forrige helg krysset jeg Oslofjorden mellom Svenner og Koster. Og ganske nøyaktig midtveis, ca 10 nm fra land, lå det en europall og duppet i bølgene. Ganske skummelt! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.