Jump to content

Råd og forslag til kjøp av bo/ Turbåt

Alternes..

Recommended Posts

Etter å ha solgt min 25 seilbåt i høst etter å ha bodd i denne i 1,5 år ser jeg meg om etter en ny båt for korte og lange turer og eventuell fremtidig bopel.

Jeg ser i all hovedsak etter en seilbåt da jeg trives i ruskevær og grov sjø, samtidig vil jeg også ha muligheten til og dra hvor jeg en måtte ønske med båten, noe som jo begrenser seg med en motorbåt mtp både plass og sjødyktighet. Alikevel er jeg inne på tanken på motorbåt også da jeg føler en aldri så liten tiltrekkning mot det å kunne sitte ved en tørr og lun styreposisjon høst og vinter. Motorbåten jeg eventuellt da har sett meg ut er saga 27 og lurer litt på om noen har erfaringer rundt det å bo i en kalesje snekke på denne størrelsen? Det jeg ser for meg er å gjøre denne helt lukket med tiden. Regner med at det enten blir polo 86, noen erfaringer med denne/ plassen i denne? Bostrøm 31, eller saga 27. Hadde vært kjempe fint med noen ideer eller inspill rundt dette :)

polo 86 seilbåt. http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=48161907

saga 27. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48303782&folderId=2341731

Årø 28. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48003227&folderId=2341731

KNS medlem

Nå vet jeg ikke hvor i landet du skal bo, men det krever enorme mengder energi å holde varmen under en kalesje gjennom en hel vinter uansett hvor i Norge en befinner seg. Det effektive (les: oppvarmede) boarealet i en snekke blir derfor ekstremt lite på vinteren.

Vil du ha en tørr og lun styreposisjon ville jeg heller sett etter en seilbåt med fast vindskjerm, sentercockpit og cockpitkalesje. Seilbåt med innvendig styreposisjon (i retning Nauticat) ville kanskje være det ultimate, men da må fort vekk budsjettet se ganske annerledes ut enn de forslagene du lister opp.

Du er inne på noe vesentlig her Eukild. Mitt budsjett ligger nok ikke mye over 100 000. og da begrenser valgene seg. Da jeg bor i Nordland er også utvalget deretter. Ønsket er nok bostrøm 31 mk2. Men her oppe har de ikke noe særlig tradisjon for båtliv utover sjarker og åpne joller for fiske. Så det er langt mellom egnede seilbåter for formålet desverre. Om det blir en saga så vil jeg komme til og bygge denne om til en helt lukket utgave, men jeg veier hele tiden for og imot i denne kjøpsprosessen. Seilbaåt kan en dra jorden rundt med, og en er ikke i så stor grad avhengig av været for og dra på langtur. Motorbåt har jo sine fordeler med en mere avskjermet styreplass men er vel egentlig mer eller mindre ubrukelig for langtur og havseilas i denne størrelsen. Er det ingen som har erfaring med å bruke snekker som bopel?

Edited by Alternes.. (see edit history)

KNS medlem

Ligger en Bostrøm 31 til salgs rett nord for Kristiansund; rett nok blir det fremdeles en voksen hentetur, men helt uoverkommelig er det ikke. Om den er et knallkjøp er kanskje en annen sak.