Jump to content

Mercury 135 Optimax går varm under belastning


morgull

Recommended Posts

Hei har satt båten min på vannet idag. Ibiza 19 Sport med 1999 mercury 135 OptiMax. Motoren går varm så fort jeg drar den opp i plan. Da ser jeg temperatur måleren står nesten på maks og det piper/lyser i temperatur alarmen. Det lyser også i en lampe nederst på instrumentet (ser ut som en pære med en z i). Opp til 1200 omdreininger så er temp måleren på ca halv. Når jeg drar den opp i plan og ligger på ca 2500-3500 omdreininger så stiger temperatur måleren kjapt og det begynner å pipe. Tar jeg den ned til tomgang så går tempen ned. Motoren akselererer fint og går bra ellers. Stammen virker ikke unormalt varm. Impeller ble byttet i 2011 og motoren har gått lite etter det. Det er kjølestråle hele tiden. Vannet i de to hullene bak på stammen kommer ut av og til..

Har noen tips på hva som kan være galt? Kan det være termostaten?

Edited by morgull (see edit history)

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post

Klassisk er det impeller/vannpumpe eller termostat. En dårlig impeller vil kunne ha problemer ved lave turtall og bli bedre ved høye turtall. Men er det pakninger ifm impeller så slår det gjerne ut omvendt.

 

Termostatene gir seg slik du sier, men det kan du kanskje se på at temperaturen pendler litt opp o gned om du ser på temp på instrumentene når termostatene åpner og lukker...

Link to post

Er ikkje sikker på om det er termostat på optimaxen din eg.Du har stråle heile tida sier du?ta og sjekk om det ikkje er noko som er tett i undervannshuset ditt.Du seier at impeller vart bytta i 2011,villa sjekka den og eg.

Link to post

Hei. Takker for tips. Skal prøve å få demontert de og sjekket de som du sier. Temperaturen var stabil / pendlet ikke når jeg holdt samme rolige turtall (under ca 1200 o/min).

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post

Det skumle med enkelte motorer er att sladrestrålen ikke sier noe om kjølingen annet enn att pumpa gir vann,termostat kan godt være ødelagt/ikke vanngjennomstrømning ..............

[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color]
[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color]

Link to post

Optimax V6 har to termostater, iallefall har 3-literen det.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 1 month later...

Da har jeg endelig fått fikset motoren. Laaang ventetid på verkstedene for tiden..

De 2 termostatene ble sjekket og var i orden. Det viste seg at det var en temp sensor som forårsaket problemene. Den ble byttet. Nå går motoren som den skal igjen.

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...