Jump to content

Ta av børster /regulator på Valeo 50A dynamo

oivindg

Recommended Posts

Regulatoren går sikkert greit, men jeg tror du kommer til å fikle adskillig lengre med å skifte børstene enn tiden det tar å demontere/montere dynamoen. Tre skruer og 4 elektriske koblinger? Få den ut og få gjort jobben skikkelig er mitt råd. Gjør reint, puss sleperinger og slip til de nye børstene. Når den først er ute, skifter du lagrene også.

Regulatoren går sikkert greit, men jeg tror du kommer til å fikle adskillig lengre med å skifte børstene enn tiden det tar å demontere/montere dynamoen. Tre skruer og 4 elektriske koblinger? Få den ut og få gjort jobben skikkelig er mitt råd. Gjør reint, puss sleperinger og slip til de nye børstene. Når den først er ute, skifter du lagrene også.

Hvordan løsner jeg den store drivreima? Regner med at det bare er å sette den på igjen etterpå, det er vel ikke noe som må "times" så lenge det ikke er tannreim?

Ved nærmere ettersyn ser det forresten ut til å være en 60A dynamo. A13N234.

Øivind

Inga problem med timing där Oivindg, det är bara att lossa remsträckare med en nv15 och en nv16 hylsa och kort förlängare.

Vid återmontering sträcker Du remmen med en spärrnyckel med en förlängare där fyrkantsgreppet passar i det fyrkantiga hålet i remsträckaren.

Det är enkelt att ta av generatorerna, eventuellt kan Du vid behov (på SB motor) lossa den stora kylvattenslangen.

Eller kan man fälla ut hela konsolen som håller det yttre generatorfästet.

Skulle Du behöva byta remmen så passar en som Du kan köpa på Biltema. Deras det nr är 62-239, längd 1550 mm.

Lätt jobb på BB motor och inte jättesvårt på SB.

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Vad har Du för problem med regulatorerna?

Jeg har lenge hatt tilfeller der styrbord dynamo ikke lader når jeg starter motoren. Trodde det var en ledning som hadde kontaktproblem da det virket som det hjalp å bevege litt på den. Men nå i helgen hjalp det ikke lenger. Jeg hadde av alle ledningene, renset terminalene og skrudde det skikkelig sammen uten at det hjalp. Så banket jeg på dynamoen med en hammer og sprayet CRC inn i området rundt børstene. Siden det har den ladet.

Det er forsåvidt ikke noe galt med regulatorne, men jeg ønsker å ta dem av for å få sjekket tilstanden til børstene.

Øivind

Kanske ett byte av generator SB-BB är enklast at börja med?

Det finns en gul sensor-ledning från batteriplus till Valeo-generatorn. Den skall ge en signal till regulatorn om batterispänningen.

Om det blir fel där så stör det laddningen.

Om generatorn inte vill komma igång och ladda kan det bero på laddningslampan. Kolla så att den är hel och har bra kontakt.

Redigert av ebonita (see edit history)

Kanske ett byte av generator SB-BB är enklast at börja med?

Det finns en gul sensor-ledning från batteriplus till Valeo-generatorn. Den skall ge en signal till regulatorn om batterispänningen.

Om det blir fel där så stör det laddningen.

Jeg tar uansett og sjekker børstene når jeg først tar ut dynamoene.

Kommer også til å sjekke tenningsbryterne i tilfelle det er dårlig kontakt der.

Øivind

1000 timer er jo knapt innkjørt! Men en rengjøring og evt oppsmøring er aldri helt feil det. Sjekk lagrene med det samme du har dem ute, om de lager lyd er det like godt å bytte dem med det samme. Så er de klare for 1000 nye timer...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 2 uker senere...

Da er styrbord dynamo tatt ut og levert til Asker dieselelektriske. Det gikk veldig greit å ta den ut. Tror jeg brukte et drøyt kvarter.

Asker dieselelektriske sa at det er sjelden at børstene er utslitt etter 1000 timer, så hvis det er noe feil med dynamoen, så er det sannsynligvis på grunn av rust.

Får den tilbake i løpet av et par dager, så det blir spennende å se.

Øivind

Da var dynamoen tilbake. Alt i orden, med unntak av at minuspolen ikke var helt skrudd til. Dette kan ha skapt problemene, men vi får se.

Forøvrig kjekt å vite at det ikke var tegn til slitasje, og ladingen var eksakt som spesifisert (60.1A). Burde holde et par tusen timer til før det var nødvendig å gjøre noe, i følge Asker dieselelektriske.

Øivind

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...