Jump to content

Tauet vikler seg inn i ankervinsjen

Roger og Olina

Recommended Posts

Hei folkens. Jeg har 50 meter blytau på ankervinsjen. Men, når det er ca 10 meter igjen når jeg tar opp ankeret. Så hender det ofte at det krøller seg. Ettervært som det fyller seg opp i trunken, så blir det tullball oppi der.

Jeg kan ikke flytte på ankervinsjen, så setter pris på noen lure tips her.

bilde

Hvis tauet er noen år så blir det litt stivere og legger seg dermed ikke så fint på plass i kassa som da det var nytt.

Har hørt en gang at man kan bruke tøymykner , men har ikke prøvd det selv.

(Skibsplast 655) (Nordan 780) (Bavaria 32 sport) Finnmaster 68 DC

På kjetting kan en sette en spiss kon midt i bøtta for at det legger seg mer ut mot sidene. Men om det virker med blytau har jeg ikke peil på. Men ønsker gjerne svar på slikt selv, for tror jeg snart kan komme opp i samme problemet pga liten plass til trauet.

Jara Wynja

Jeg spyler det ganske så ofte, så tror ikke det er så mye salt igjen :smiley: Men det er nok noen år gammelt. Så jeg skal ta det i en industrimaskin og bruke ekstra elpasoft... Så får en jo se om det hjelper.

Tauet kan få vridninger, om tauet trengs å rettes så prøv å slipp alt ut legg deg et område som er dypere enn tauets lengde. Slipp ut alt tauet, dregge må ikke nå bunnen. 2 kaffekopper og tauet skal være fri for tvinn.