Jump to content

JA, du har faktisk vikeplikt selv om båten din er 50 fot + + +

Roger og Olina

Recommended Posts

Alle har merket seg en eller annen gang at rar eller uvettig oppførsel på sjøen. Men det som irriterer meg, er de i store båter som ikke viker eller viser hensyn til småbåter med unger eller noen som ligger å fisker.

Slakk på farten for pokker. Så senest i går en som kom i en 45 foter og dro med seg masse sjø. Like på siden, så lå det en gummibåt med to unger. Slakket han ned??? Neida...

På torsdag, så var det like før jeg brant inn i en tulling som kom i en 56 foter. Ikke pokker om han ville vike. Min er større en din, så ikke prøv deg mentalitet... ser en alt for ofte. Burde ikke bli så forbannet, men pokker heller.

Slik er det det dessverre ofte, og disse trådene dukker opp årlig.. Men det er ofte slik at innholdet mellom ørene til skipperen er omvendt proporsjonalt med båtstørrelsen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Eg skjønar frustrasjonen.og det som er så rart,er det at havet er så stort,og båtane er egentlig så små i denne samanhengen.Korfor skal da disse cruiserane som har med seg heile fjorden passere helst 15-20 meter frå deg?når det egentleg er veldig godt om plass?Er det for å vise deg båten sin?Som om du ikkje har sett ein slik båt før?Er dei nyskjerrige?kva for ei pingle er det som ligg der?Men ein ting skal du være glad for,du er i det minste populær på fjorden da!

Når vi er på tur er det forsåvidt ganske naturlig å passere hverandre nærme, så jeg skjønner at de ikke tar en stor omvei for møtende trafikk, små joller med fiskende er derimot noe man glatt kan ta hensyn til.

Hehe, den var ikkje verst marius53! :-D

Men, det er litt trist at det er sånn når ein ferdast langs sjøen...

Vi er det vi kallar cabincruisarmagnetar.Slik er det bare.Kvifor er det slik? ja det har eg slutta å tenkje for mykje på. :lol:

Synes i grunn ikke de med store båter er værre enn andre, annet enn at man merker det mye bedre med 20 tonn plog.

Mange småbåter gjør mye rart også.

Senest i går kom en daycruiser i plan, antar 15-20 knop inn ved solsiden i Trondheim. Slakket etterhvert av og lå i halvplan. Værste jeg har sett her i rolige Trondheim.

Kom i plan inn her

bilde

Og et lite stykke etter brua

bilde

Det så ut som en far og sønn hvor sønnen fikk kjøre og lære? Merkelig opplæring..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Slik er det det dessverre ofte, og disse trådene dukker opp årlig.. Men det er ofte slik at innholdet mellom ørene til skipperen er omvendt proporsjonalt med båtstørrelsen

Er ganske sikker på at det er omvendt SV egentlig mener.

Har ikke tall på alle de jollene og mindre båter med påhenger som så vidt greier passere foran meg når de kommer inn på min BB side, for ikke snakke om alle de jollene og mindre båter som aldri holder fartsgrensen i havnebasseng...

Kunnskapene på sjøen er nok generelt sett bedre etter større båt en har, selv om mindreverdighets komplekset til enkelte forsøker og forklare noe annet..

Hva er poenget med at du skal fremsette løgner om hva jeg mener Ida Marie?, kan du ikke forholde deg til det som faktisk skrives og ikke drive på med slike løgner hele tiden :nonod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ser ofte folk som ikke viker.

Men det som irriterer meg litt er de møtende båter som i smale sund absolutt skal kjøre på min styrbord side i stedet for min babord. Det til tross for at jeg dreier mot styrbord for å gi signal. Man skal jo holde til styrbord og forsøke å passere møtende trafikk på sin styrbord side.

Edited by Lingefan (see edit history)

Lingefan

Jeg er faktisk enig med dem som måtte mene at det er de små båtene som er det største problemet og har de mest uvettige og hensynsløse førerne. I sundet hvor jeg ligger er det 5 knops fartgrense og det fyker småbåter i vannvittig fart over alt. "Min båt er så liten at det ikke gjør noe om jeg bryter fartsgrensen".

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jo da. Ser at det er mange unge osv som sikkert ikke burde være oppi en båt alene og som sikkert bryter fartsgrensen både her og der.Det er klart et økende problem...

Jeg er ikke misunnlig på de med big boats, selv om jeg drømmer om en slik selv. Men dessverre er mange av dem arogante og ser ikke andre enn seg selv. Vikeplikten gjelder for alle og vi voksne bør gå forran som gode eksempler på hvordan en skal oppføre seg på sjøen.

Det hender neg bruker lydsignal mot disse. Heldigvis så skjønner de fleste hva disse betyr. Har fått fingeren fra en, gjett fra hva slags båt?

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Kunnskapene på sjøen er nok generelt sett bedre etter større båt en har, selv om mindreverdighets komplekset til enkelte forsøker og forklare noe annet..

Oi oi,den var syltynn. :lol:

Oi oi,den var syltynn. :lol:

Ja, er ikke så sikker på det.... :giggle:

Jeg bor i et boligkompleks helt i sjøkanten, utsikt utover havnebassenget der...

Tror ikke jeg hadde giddet telle småbåter en liten time engang, som går på plan innover der det er 5 knops grense...

Ser aldri større båter gjøre det..

Er sikker på at dette er ganske likt over hele landet..

Edited by Ida Marie III (see edit history)

Det eg mente var jo at du kan ikkje gradere sjømannskap på kor stor eller liten båt du har.Er du sjømann,så spelar det ikkje nokon rolle om du har ein 50 fotar eller ein liten færing :rolleyes:

Ja, er ikke så sikker på det.... :giggle:

Jeg bor i et boligkompleks helt i sjøkanten, utsikt utover havnebassenget der...

Tror ikke jeg hadde giddet telle småbåter en liten time engang, som går på plan innover der det er 5 knops grense...

Ser aldri større båter gjøre det..

Er sikker på at dette er ganske likt over hele landet..

Og verstingene er ikke nødvendigvis bare undommer. Hos meg er det stadig godt voksne folk som runder brygga der jeg ligger i fullt plan. Har aldri sett store båter med lignende uvettig kjøring i sundet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det hender neg bruker lydsignal mot disse. Heldigvis så skjønner de fleste hva disse betyr. Har fått fingeren fra en, gjett fra hva slags båt?

Tipper at det du ønsker å få frem er at det var en seilbåt.

Har jeg rett ?

Jeg vet jeg banner i kjærka/ legger huet mitt på hoggestabben når jeg sier dette, men..... her går: De jeg har størst problem med på sjøen er menn mellom 40 og 50 i halvplanende båter med like mange fot som deres alder. Når man kjører rundt med de grønne sidene fra Ditt Distrikt foran seg på flybridgen setter man jo livet på spill.

For egen del er jeg i øvre halvdel av de 50, og seiler mer enn jeg kjører motoren. Jeg har forøvrig D5LA, bare så de er sagt.

Har fått fingeren fra en, gjett fra hva slags båt?

Setter en krone på at det var en båt med kjøl og laken større enn hva du har plass til i din mast! :lipseal:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

?....... Jeg har forøvrig D5LA, bare så de er sagt.......

Nja.....dårlig argument mener jeg. Har seilt sammen med skippere og styrmenn med adskillig bedre papirer enn det. Dyktige folk i jobben, men mange av dem amatører i en liten lystbåt til hobbybruk og fornøyelse. Et grundig båtførerkurs er like bra som mange av disse D5LA kursene som spys ut og får deltakerne til å føle seg som cruise kapteiner etter fullført. Strykprosent ca null sier mye om kvalitet kanskje.......

Enig med Ida Marie III. Vettet synes å være fordelt omlag propesjonalt med båtstørrelsen. Skrev i en annen tråd her om fjortisene som har terrorisert Bjønnbukta på H-øya i hele kveld med sine gneldrende 14 fotere. Når det er sakt er det nok av eksempler på eiere av større båter som absolut burde fått en innføring i grunnleggende folkeskikk. Er vel disse som tillater fjortisene å herje rundt til langt på natt. Slik sett har vel Sydveksten ett godt poeng.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson