Smiley Startet 31.Mai.2014 Del på Facebook Startet 31.Mai.2014 Turen kom til prøvekjøring av den "nye" motoren. Tuslet litt rundt på tomgang og alt gikk greit. La båten i plan og kjørte litt rundt med 2500-3000 omdr., og etter 3-5 min hylte plutselig varselhornet og "HOT" lampen lyste i Engine check instrumentet. Jeg skrudde øyeblikkelig av motoren og ventet et par minutter, fortsatt lys i lampen. Forsøkte dette et par ganger før jeg bestemte meg for å kjøre til land på tomgang. Etter ca. 20-30 sekunders tomgangskjøring slukket varsellampen igjen, og alt virket normalt. Er det noen som har tips til årsak og eventuelle tiltak? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Smiley Svart 31.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2014 Selger sendte e-post nå. Han har bestilt nye termostater. Kommer og besøker meg med PC og termostatene i neste uke for diagnostisering og bytte... Meget god service!! Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Smiley Svart 4.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 hmmm... kanskje noen har tanker rundt dette nå?: Termostater byttet og diagnose tatt. PC forteller at alarmen har gått for "Water temperatur switch" med feilkode 22. Dette skal være tempsensor for styrbord sylinderrekke. Vi forsøkte så å fremkalle feilen med pc tilkoblet under kjøring. Første gangen alarmen utløste viste temperaturen i blokka 67`C, andre gangen viste den 64`C. Temperaturmåleren sitter i babord side av blokka mens sensoren som løser ut sitter på styrbord. Det er derfor en teoretisk mulighet for at styrbord side faktisk er varmere enn babord. Det er også mulighet for at utløsende sensor er defekt og løser ut ved for lav temperatur. Jeg har tatt med sensoren hjem for ohm`ing og temperaturtest i vannbad. Selger tok med seg sine data for å konferere med Evinrude Norge. Noen som har tanker rundt dette? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Vbunn Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 (redigert) https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16414/ficht_feilkoder.jpg Ble motoren testet før eller etter termostat skifte av en/begge sider? Det er helt klart mulig at motoren kan gå varm på styrbord side uten at babord opplever for høye temperaturer. Det er i tillegg en tredje termostat på denne motoren koblet til nippler på styrbord/babord termostat lokk. Har du sjekka denne? I boka mi står det WT sensor 9000-11000 ohm ved 25 celsius Den synker ved stigende temperatur. For Water temp switch skal den holde kretsen åpen til 96-104 celsius, etter at den har sluttet krets s skal den ved avkjøling åpne igjen på 69-83 celsius Sjekk ved oppvarming om motstanden på vann temp sensoren endrer seg gjevnt. Redigert 4.Juni.2014 av Vbunn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Temperatur ved tomgang 52-63 celsius. Temperatur ved 5000 rpm 71 celsius. Her vil sikkert temperaturen variere noe fra tomgang og opp til full gass. Jeg har lik motor selv 150 utgaven, den gir 58 grader på tomgang på begge sider målt med IR termometer på termostat "knoken" Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 5.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 Motoren ble testet etter termostatskifte oppe. Ikke så lett å komme til nedre termostat med båten på vannet. Mekanikeren mente dog at den nedre måtte være ok siden tempmåleren ikke registrerte høyere verdier. forøvrig var vist ikke disse termostatene helt enkle å oppdrive i Norge akkurat nå... Oppvarming av Water temp switch med tilhørende ohm`ing og temperaturmåling ble min "hjemmelekse". Han hadde aldri vært borte i at en slik sensor ble defekt på den måten at den slo ut for tidlig. Han hadde bare opplevd at de låste seg med enten lukket eller åpen krets..... Tomgangstemperaturen var veldig stabil rundt 56`C. Ved pådrag (ca 2500-2700omdr) økte den noe, og alarmen gikk etter 1 - 2 minutters kjøring (kanskje noe mindre), dog fortalte dataloggen at maxtemperatur som var oppnådd lå på 67`C første gangen, og 64`C andre gangen. Men som sagt, ligger føleren på andre siden i forhold til switchen. Hvordan gjør du det rent praktisk når du måler med IR-termometer? En som kjører, og en som prøver å holde termometeret så stabilt som mulig? Det er vel sånn at et IR måler overflatetemperaturen, og ikke blir særlig påvirket av "vær og vind".... Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Smiley Svart 5.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 (redigert) Water temp switch er nå testet i vannbad med overraskende resultat: Fikk ikke kontakt gjennom switchen selv om jeg lot temperaturen gå tett opp mot kokepunktet. Jeg er ganske sikker på resultatet også da jeg forsøkte med to forskjellige multimetere, og testet begge flere ganger underveis. Det forunderlige da er jo at så lenge denne ikke lukker overhode så skulle vel aldri alarm "Water temp switch closed, 22" kommet i det hele tatt...... Redigert 5.Juni.2014 av smiley (see edit history) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Vbunn Svart 5.Juni.2014 Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 (redigert) Hei du, antar man at temperaturene dine er riktig DVs at vann temp sensor måler reell temperatur virker det helt normalt på babord side. Du kan sjekke nøyaktigheten med et termometer og varme av vann i kjele lign? mens du har påkoblet et multimeter. Når det kommer til switchen kan du bytte ut vann med vegetabilsk olje for å sjekke når den kobler inn. Er ikke feilen i giveren må den ligge i enten ledningsnett eller EMM, har vanskelig for å tro det sistnevnte. Finn reell temp på styrbord side. Jeg kjøpte IR termometer på Clas ohlson. Den påvirkes ikke av vind eller vær så er dere to kan du måle overfalte temperaturen styrbord topp med god presisjon. På min motor stemte temp fra giver godt med målingen fra IR meter. Alternativt finnes det "maling" man kan påføre topplokket på utvalgte punkter, skifter punktene farge har overflate temp nådd x antall grader fås hos forhandler skulle jeg tro. (Denne metoden står beskrevet i rep manual) lettere å gjøre alene. Redigert 5.Juni.2014 av Vbunn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 5.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 Fikk akkurat e-post fra mekanikeren som "konkluderer" med det samme som deg. Han har begynt å mistenke ledningsnettet. Jeg har fått hjemmelekse nr.2 av ham. Måle med IR der sensoren skulle sitte. Da kan vi sjekke 2 ting; om alarmen går uten at sensoren er tilkoblet så er det "falsk"alarm + vi finner korrekt temperatur på styrbord side. Jeg kjøpte også et hendig lite IR-termometer på Clas O. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Herman Svart 5.Juni.2014 Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 Mye snakk om termostater her. Det første jeg tenkte på var manglende kjøling. Feilmeldinger er ikke alltid riktige Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Smiley Svart 5.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 Manglende kjølevannstrykk skulle så vidt jeg forstår kommet med egen feilmelding. I tillegg så viser monitor fin kjøling på EMM (høyeste punkt på motoren) og babord sylinderrekke. I følge mekaniker er det eneste som kan gi høyere temperatur på styrbord oenn babord sylinderrekke en gåen termostat på styrbord. Den er nå byttet. Feilmeldinger er ikke alltid riktige nei, og derfor begynner man nå å helle mot teorien om feil i kabler. EMM har fått ny og oppdatert software og burde derfor ikke være synderen. IR måling av temperatur på styrbord sylinderrekke blir foretatt i morgen. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Vbunn Svart 6.Juni.2014 Del på Facebook Svart 6.Juni.2014 (redigert) Fremgangsmåten her høres bra ut Motoren har derimot ikke vanntrykksmåler originalt, kjøling på babord side og EMM antyder at det ikke er noe problem. En ting jeg kom på etter forrige post. Det sitter en relativt tykk gummi ring mellom topp og blokk i termostat passasjen, denne kan du se kanten på når termostaten er ute. Poenget her er at jeg har sett tilfelle hvor denne ringen hadde kollapset og blokkerte gjennomstrømningen her. Dette kan teoretisk hindre kjølingen på styrbord side ved last. Ikke veldig sannsynlig ettersom du sikkert har sett etter? verdt en titt kanskje. En ting til, den tredje termostaten er av samme type som de andre! Noen har brukt noe varmere termostat her for bedre egenskaper ved lavere turtall, men delefilmen spesifiserer 3 stk av samme type! Redigert 6.Juni.2014 av Vbunn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 7.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2014 (redigert) Skal kikke etter den gummiringen. Etter testing i dag kan jeg konstatere at overopphetingen er reell. IR-måling viste at temperaturen i styrbord sylinderrekke raskt går opp mot 100`C ved belastning. Det betyr at sensor og alarm er som det skal være. Nå blir jobben å finne årsaken til at temperaturen på styrbord stiger ved belastning mens babord har helt ok kjøling. Regner med at mekaniker / selger vil ha med motoren tilbake til tank og sjekke gjennomstrømning i kjølekanaler m.m. Andre mulige årsaker enn "tette" kanaler mottas med takk..... Et lite spørsmål: Er slangen fra "tuppen" på termostathuset tur eller retur? Redigert 7.Juni.2014 av smiley (see edit history) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Vbunn Svart 7.Juni.2014 Del på Facebook Svart 7.Juni.2014 https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16414/1402155323.jpg det er retur vann Målte du temperaturen på flere punkter, som cyl 1,3,5 ?? Har du sett på pluggene på styrbord side? Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 7.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2014 Nei, kun i sensorpunktet midt mellom nr.1 og nr.2 (ovenfra). Pluggene er nye.... selv med feiltenning skulle vel ikke temperaturen bli så høy. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Smiley Svart 8.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2014 Da blir det å få med seg kompressor neste gang. Noe blokkerer kjølingen for styrbord side. Skal kikke etter ringen Vbunn nevner, ellers så er neste teori blokkering /avleiringer i de relativt trange ventilasjonsslangene. Opp med båten i morgen og av med alle deksler...... Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Smiley Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 Båten er på land og motordeksler fjernet. Nedre termostat er nå også tatt ut og funksjonstestet i "oppkok". Begynte å åpne på ca. 61`C og var fullt åpen ved ca. 71`C. Så dog at det var mye "guff" i og rundt termostaten, og regner derfor med å finne mer i kanalene og slangene. Selger / mekaniker kommer på torsdag for å foreta fagmessig gjennomspyling. Noen som ser en annen mulig årsak til lokal overoppheting en blokkering av kjøling? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Bay_liner Svart 9.Juni.2014 Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 Long shot men... Har sett, på en eldre liten Evinrude at "noen" har hatt av toppen og benyttet en silikonlignende masse i tillegg til en brukt toppakning og dette medførte at pakningsmassen tettet kjølekanaler - ganske så ettertrykkelig. Måtte stake opp flere kanaler. Dette er visstnok ikke så ukjent problemstilling. Har toppene vært av på motoren din kan dette være en mulig årsak. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Smiley Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 Jeg vet ikke hva som må skrus opp i forbindelse med bytte av veivlager m.m. men regner med at toppene kanskje har vært av i forbindelse med skifte av dette foretatt av selger / mekaniker. Eller er det kanskje en operasjon som foretas "i andre enden"? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Vbunn Svart 9.Juni.2014 Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16414/block_v4ffi.jpg Viser et bilde av en V4 ficht ram injection jeg hadde for en tid tilbake. Kjølepassajene er identiske med din motor. Vannet kommer ut i toppen på blokka sirkulære passasjen via termostaten for så å gå igjennom toppen og ut i passajen i bunn(trapesformede) toppen har kun disse passajene dvs at den tetter mot alle de andre små hullene. Jeg har overhalt noen sånne motorer. Toppene må ikke av for å bytte veivlagre(bærelagre) men er du sikker på at det ikke var rådelagre? Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 9.Juni.2014 Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16414/block_v6ffi.jpg Her er V6 utgaven ;) Jeg tenkte ikke nødvendigvis på feiltenning, men f.eks om en injector på bærtur kunne medføre økt temperatur lokalt på en sylinder. Det var derfor jeg spurte om du hadde målt flere plasser og om det var noen forskjell på de 3 sylindrene. Nå tror jeg mest på en restriksjon på styrbord side, men det kan være lurt å sjekke om det er noen forskjell på tennpluggene på styrbord side likevel. Ellers er det en trykkventil som slepper igjennom vann ved økt hastighet på motoren, jeg har imidlertid vanskelig for å se hvorfor den skal påvirke bare en side. http://www.boats.net/parts/search/BRP/EVINRUDE/2004/E135FCXSOB/COOLING%20HOSE%20ROUTING/parts.html Se bilde her https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16414/pressure_relief_valve.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 9.Juni.2014 Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 (redigert) om det skulle være generøs bruk av pakningsmasse så kan "startstedet" være annet enn topplokkene - dvs mekaniske inngrep andre steder enn topplokkene - ex impellerhus, eller at en gjenstand har kommet inn i kjølesystemet ved et uhell dog som følge av et eller annet inngrep. Redigert 9.Juni.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Smiley Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 Mekanikeren som solgte meg motoren (og som tar fullt ansvar for å få den tipp-topp) har jobbet som merkemekaniker på disse i 40 år. Jeg spør her "mellom slagene" for å forsøke å komme med konstruktive innspill til ham. Om det ikke blir vellykket i kommende runde med trykkluft m.m. regner jeg med at løsningen blir å skru den av båten og frakte den til verkstedet hans for en runde i benken..... Med 4kbm tank med avsug og akselbrems så har han muligheten til å gjøre en grundig jobb, og kjøre en lengre diagnostisering.... Av ovenstående grunn håper (og tror) jeg at overdreven bruk av pakningsmasse ikke er feilen. Han virker veldig opptatt av å bruke originale deler fremfor hurtigløsninger. Mulig det er rådelagre og ikke veivlagre som er byttet, faktisk så tror jeg du har helt rett i det. Årsaken til tidligere overhaling er nok akkurat den samme som vi nå forsøker å løse; varmgang som hadde ført til utette simringer, som igjen førte til gåene (råde?)-lagre. Leste et sted om "Water deflectors" i gummi rundt sylinderne som kunne komme ut av stilling og skape varmgangstrøbbel på enkelte sylinderrekker. Finnes noe slikt på denne? ...eller er det på eldre / mindre modeller. Skal foreslå for ham å sjekke for forskjell på pluggene. De burde kunne fortelle litt om evt. forskjeller da de var helt nye ved kjøp og bare gått ca. 1 time. Nå som jeg har IR-termometeret tilgjengelig, og kan gå rundt båten under kjøring av motoren så skal jeg også få målt temp flere steder. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Bay_liner Svart 9.Juni.2014 Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 (redigert) Antar at du har mer å hente hos selger enn her på det nåværende tidspunkt fordi han vet eksakt hva han har utført. Vi andre må bare snurre lykkehjulet basert på erfaringer som kanskje ikke er relevant for din motor. Regner med at du får alle svar på Torsdag. Lykke til! Redigert 9.Juni.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Vbunn Svart 9.Juni.2014 Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 Helt rett, det er ikke så lett å skrivbords diagnostisere ;) Det som er pussig er at en side ser ut til å holde fin temp mens andre ikke gjør det! Det er ikke water deflectors på denne motoren. Nå skal det etter mitt syn mye til å tette igjen passasjene det er snakk derav bildene over, men har ikke toppen vært av kan det jo hende at du har en kollapset gummiring mellom blokk topp du også. Det er bare termostat dekslet som må av for å sjekke dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.