Smiley Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Jo takk for alle inspill, jeg er jo enig i at selger har de største forutsetningene for å kunne finne feilen. Håper jo at det viser seg på torsdag. Men.... av erfaring så vet jeg at det er lett å se seg blind på egne teorier, og da er råd som deres gull verdt! Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Smiley Svart 12.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Jeg tenkte ikke nødvendigvis på feiltenning, men f.eks om en injector på bærtur kunne medføre økt temperatur lokalt på en sylinder. Det var derfor jeg spurte om du hadde målt flere plasser og om det var noen forskjell på de 3 sylindrene. Nå tror jeg mest på en restriksjon på styrbord side, men det kan være lurt å sjekke om det er noen forskjell på tennpluggene på styrbord side likevel............ Nå blir det spennende å testkjøre til helgen. Her traff du nemlig spikeren på hodet! Mekanikeren tenkte nemlig på det samme som deg, å sjekke verdiene på de forskjellige injectorene. Vi startet derfor med å sjekke at de satt der de skulle. Han mente det kunne være lurt, da han bare hadde satt de tilbake på sine opprinnelige plasser og programmert de etter boka/serienummer. Da viste det seg raskt at de to nedre injectorene på styrbord side har stått feil. Samme med de to øvre på babord. Antagelig har noen skrudd på dette uten å vite viktigheten av riktig injector på riktig plass, eller hvilken plass som er nr.1, 2 osv. Dette kan vel forklare hvorfor den eneste riktig plasserte på styrbord har gått varm; fordi den har overkompensert for de andre 2? Sannsynligvis har da også den nederste på babord (langt fra tempmåler / sensor) vært varm. Injection-feil gir vel en relativt logisk forklaring på hvorfor varmgangen kom ved pådrag også? Dette fant vi ut etter at alle passasjer og slanger var sjekket. Gjennomstrømningen var tilsynelatende perfekt. Han kunne jo heller ikke skjønne annet enn at de skulle være det, da alle slanger var blitte enkeltvis renset i varmt vann under overhalingen, og kanalene er, som du nevner av ganske grovt kaliber. Så da fikk vi tilbake troen, og gleder oss til helga. Nå vil jeg vel antagelig kjenne en enda mer kraftfull motor. Og mekanikeren lærte noe nytt: å ikke ta noe for gitt når han overtar noe.... Noen tro på at det er feilen som er funnet??? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Smiley Svart 14.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 BINGO!! Ting tyder på at riktig feil ble funnet! Testkjøring i dag tyder på at alt er i orden. Freset rundt på alt fra 2500 - 4800 rpm, og ingen alarmer eller S.L.O.W. Eneste jeg nå trenger å finne ut av er om det er "innkjøringsmodusen" eller for stor propell som gjør att jeg ikke oppnår mer enn 4800rpm. Denne motoren skal ha ca. 6000rpm som max, skal den ikke? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Smiley Svart 14.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Svarte.....!!!!!! Ny "HOT" alarm etter noe lengre kjøring. Nå er vi tomme for teorier!!! :-( Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Vbunn Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 (redigert) God kveld, hyggelig å høre at det har ordna seg ;) Målte du temperaturen på forskjellige steder i dag? - Injectorene er unike. Dette betyr at pga. fra en injector til en annen kan de ha forskjellig flowrate av bensin ved lik durasjon. Dette kompenseres for ved at det lastes inn et sett med koeffesienter(polynom) slik at EMM(hjernen) kan gjøre de nødvendige justeringene. Jeg må si jeg er noe overrasket at det kan ha så mye å si, som i ditt tilfelle. I de tilfellene jeg har vært borte i har det stortsett bare gått utover gangekvaliteten i lavere fart. - Den har ingen redusert kraft ved innkjøring, bare dobbel oljemengde over 2000 eller 2500 rpm husker ikke helt i farta. For bedre å hjelpe deg med turtall spørsmålet ditt, har du Scand 550? hvilken propell(med stigning har du på den)? Redigert 14.Juni.2014 av Vbunn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 (redigert) Svarte.....!!!!!! Ny "HOT" alarm etter noe lengre kjøring. Nå er vi tomme for teorier!!! :-( Returner motoren ASAP. Her er det noe som stinker. Redigert 14.Juni.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Smiley Svart 14.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Ja nå gikk det bra lenge, så ble det skjærings. Tydelig et propellen er litt stor og bør byttes, regner dog ikke med at det kan forårsake varmgang. Motoren er et kjøp mellom private, og jeg bør nok derfor være fornøyd så lenge selger gjør alt han kan for å rette feil.... Båten er en Sand 550 skjærgårdsjeep, vekt 500kg før utstyr/motor. Totalt kanskje 850-900kg inkl. fører. Kan sjekke eksisterende propell i morgen. Skal også gjøre flere temp målinger. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Bay_liner Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 det MÅ være noe galt med motoren. ikke kast bort ferien din med å bruke mer tid på denne, og, hold deg unna etecer, Tn står for Trouble. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Smiley Svart 14.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Ja noe galt er det. Men jeg har nok ikke noe annet valg enn å fotsette feilsøking.... Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Smiley Svart 15.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 (redigert) Vært ute en tur sammen med fruen nå, og målt temperaturer "overalt". Ved tomgang lå temperaturene på fra 52`C på nederste sylindre til 61`C på øverste. Ved økning til 1500rpm steg temperaturene til ca.60`C -62`C på de nedre og opp mot 70`C på de øvre (midtre på styrbord holdt seg ganske lik øvre, mens midtre på babord holdt seg ganske lik nedre. Ved økning til 2500-3000rpm økte temperaturene til over 90`C på de øvre to på styrbord. Den øvre på babord viste også på IR-måling temperatur opp mot dette selv om monitor på PC`n viste 68`C..... Kanskje ikke helt god den temp-føleren? Så fort vi slakket litt av på gassen (ned mot 2200rpm) falt temperaturen raskt ned mot normal temp. 70`C. Kan for stor propell og dertil feil belasting føre til så kraftig varmestigning? Forsøker nå å finne ut hvor stor "Viper"-propellen er (se annet emne), da det ikke står noe på den. Redigert 15.Juni.2014 av smiley (see edit history) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Smiley Svart 15.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Propellen er 14 3/4 x 19, 18 fots båt, medium V-bunn (muligens støpt i form etter Ryds) totalvekt i bruk ca. 900kg, oppnådd hastighet er 37 knop ved 4800rpm. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Smiley Svart 15.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Maser videre om råd når det gjelder denne motoren. Når motoren blir startet opp på land med kjølevann via "hageslange-adapter" så ser jeg at det kommer vann ut av alle mulige skjøter, sprekker og åpninger i stamme / undervannshus. For meg så ser dette rart ut, da min gamle Mercury slpp kun vann ut gjennom eksos og sladrestråle. Alle andre steder var "tørre"... Er dette normalt??? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Smiley Svart 28.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2014 En liten oppdatering i saken. Motoren har nå vært hos selger i en drøy uke. Han har pellet den helt i fra hverandre igjen; tatt av topper og blokk, og delt opp stammen. Det han har oppdaget er følgende: nedre tetning på kjølerør fra impeller var feilmontert, impellersete var skjevt/skadet, sete til overtrykksventil var skjevt og medførte lekkasje. I tillegg så fant han en eksosgjennomføring i blokka (verdiavlesningen til hjernen) som var tett. Nå er nye deler satt på plass, og motoren under montering. Så blir det noen timer i basseng/benk for testkjøring under belastning (propellbrems).....Spennende.....!! Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
glalaks Svart 28.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2014 Lykke til! Du har vært heldig med selgeren din høres det ut som;) ikke alle som er sånn heller.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Smiley Svart 29.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2014 Takk! Ja selger er velviljen selv, og har gjentatt flere ganger at han ikke gir seg før alt er perfekt. Jeg er veldig glad nå for at jeg sto over prutingen, men ba om mulig oppfølging istedet..... Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Smiley Svart 1.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2014 Dagens oppdatering er at motor er hentet hos selger. Den har vært tatt helt i fra hverandre og diverse deler byttet og utbedret. Motoren ble i går kjørt hardt i tank. Bl.a. ble den kjørt på 4000 rpm i 25 minutter med belastning. Høyeste målte temperatur var da 129 grader farenheit (54`C).. Alle andre verdier var i følge diagnosesystemet også helt perfekt. Temperaturen på EMM har gått noe opp fra tidligere, fra å ligge på 20-tallet (som visnok er unormalt lavt) tol nå å komme opp rundt 40 (som skal være normalt). Ny eksosgjennomføring til EMM sørget også for at selger nå synes den gikk langt penere på lavt turtall. Så i kveld blir det montering, og snart prøvekjøring....... Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
glalaks Svart 1.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2014 Lykke til! Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Smiley Svart 6.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 En herlig helg er over, og jeg har fått kjørt båt! Da var motoren på plass igjen. Torsdag og fredag ble brukt til å få alt på plass. Jeg kostet også på meg en CoastKey som ble levert med "plug&play" kabling. Lørdag formiddag var det sjøsetting. Motoren fungerte perfekt! Ingen varmgang eller andre alarmer. Jeg kjørte ganske mye og hardt for å teste den. Jeg har jo byttet ut en 19" stålpropell til fordel for en 17" aluminium. Årsaken var at jeg ikke oppnådde maks turtall med 19" stålpropellen. Med aluminiumen fikk jeg nå 5200rpm (ideellt), og fikk et par knop ekstra. Båten ble nå klokket på 42 knop. Så nå smiler Smiley!! Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
glalaks Svart 6.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 Godt å høre! God sommer! Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
morgull Svart 6.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 (redigert) Topp at det ordnet seg! Bra du handlet med en seriøs og motorkyndig selger. Ikke alle som er så heldige. God båtsommer! Redigert 6.Juli.2014 av morgull (see edit history) Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.