Jump to content

Frister det å importere en båt etter at hk-avgiften blir borte?

cosmo

Recommended Posts

Det var en livlig debatt tidligere på forumet som gikk på markedet her hjemme og konsekvenser som ville komme på grunn av at hk- avgiften skal forsvinne.

Syns at det er lite båter til salgs på finn i forhold til tidligere år.

Det var observert en positiv trend i markedet, så kom bomben.

Jeg er i markedetfor å kjøpe båt, men ble fristet til å sitte på gjerdet til markedet får tilpasse seg den nye tiden. Ser at båter i samme årsmodell kan skille opp mot 300 tusen og da er den billigste den beste. Jeg tror at prisene skal mer ned. Båter i europa er attraktive på pris. Summa sumarum , er det noen som har erfaring med dette?

Kan ikke forestille meg at bortfallet av denne HK-avgiften har noe som helst å si for import eller salg av fartøyer.

For "normale" fartøyer på snittet av norske båtbrukeres budsjetter utgjør denne avgiften nærmest ingenting, og for fartøyer med 1000 Hk+ som større Princess, Fairlines, Azimuth etc. der den isolert sett utgjør noen kroner så utgjør den fortsatt bare en brøkdel av kjøpesummen og blir dermed like uinteressant.

En idiotavgift som aldri skulle vært innført da den kun lager komplikasjoner for motorforhandlernes salg framover mot sommeren nå ved avviklingen.

For mange nye båter (f.eks. raske båter med utenbordsmotor) og ikke minst eldre båter med nyere motorisering (uansett motortype) utgjør motorkostnaden ofte den største delen av båtprisen.

Når vi da vet at det var kr 50.000 i hk avgift på en 250 hk som er relativt vanlig størrelse både som påhengsmotor og dieselmotor, så kan det utgjøre ganske mange % av båtprisen.

Naturligvis ekstra mye på brukte båter men også på nye.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

For mange nye båter (f.eks. raske båter med utenbordsmotor) og ikke minst eldre båter med nyere motorisering (uansett motortype) utgjør motorkostnaden ofte den største delen av båtprisen.

Når vi da vet at det var kr 50.000 i hk avgift på en 250 hk som er relativt vanlig størrelse både som påhengsmotor og dieselmotor, så kan det utgjøre ganske mange % av båtprisen.

Naturligvis ekstra mye på brukte båter men også på nye.

Jo men dette gjenspeiles jo direkte i nyprisen på en slik båt i Norge og dermed i bruktmarkedet umiddelbart. Importen er bare et pressmiddel mot norsk omsetning av "norsksolgt" utstyr.

Det frister. Windy37GM/Fairline37Targa

sank 100.000 etter bortfall av avgift.

Såklart det hjelper :-)

Mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Det frister. Windy37GM/Fairline37Targa

sank 100.000 etter bortfall av avgift.

Såklart det hjelper :-)

Mvh

Bavaria32sport

Og hvor har du disse krystallklare observasjonene fra.? Hva får deg til å tro at ikke norske bruktbåtselgere er klare over saken.?

Tar du for gitt at utropspris er salgspris i alle tilfeller?

Det eksempelet jeg henviste til i første innlegg var en 2004 riviera med d6-310 med aggregat.lite kjørt og helt strøken. Sammenlignet med en annen 2004 mod med kad300 som er 240 000kr dyrere. Første båten selvfølgelig solgt etter få dager. Hva er grunnen til sånne sprik. Hvem av disse to er i kontakt med markedspris?

Eg ser ingen klare teikn på finn.no at selgere av norske 80talls båter har tatt inn over seg at båtene er mindre verdt. Bryggeprat tyder også på at de fleste tror det ikkje berører deres båter. Import bør opplagt være meir intressant.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Hva import på egen hånd så tror jeg kanskje det er noe som 10% av potensielle kjøpere vil vurdere og av disse igjen kanskje 10% gjennomføre så da er vi nede i 1% av de potensielle kjøperne som utgjør denne "trusselen". Tallene er mest av alt ment som et bilde heller enn de konkrete tallene, men har liten tro på denne trusselen i det store bildet og i alle fall ikke på kort sikt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Betyr det at prisene fortsatt skal sprike i alle retninger? På grunn av drømmeprisene er jeg fristet til å bruke et firma til å importere en båt for meg. Ingen trussel der altså. Man prøver annonsen sin en stund, ingen napp. Man setter ned prisen for å se om det er der markedet ligger. Noen sitter med båten for salg, annonsen går ut på dato. Jaggu meg kommer båten inn igjen med samme pris. Da er båten overpriset. Realistiske selgere får solgt raskt.

Betyr det at prisene fortsatt skal sprike i alle retninger? På grunn av drømmeprisene er jeg fristet til å bruke et firma til å importere en båt for meg. Ingen trussel der altså. Man prøver annonsen sin en stund, ingen napp. Man setter ned prisen for å se om det er der markedet ligger. Noen sitter med båten for salg, annonsen går ut på dato. Jaggu meg kommer båten inn igjen med samme pris. Da er båten overpriset. Realistiske selgere får solgt raskt.

Jeg orienterer meg en del mot de båtene i størrelsen 40 fot+ i markedet og vil ikke si at det er en trend at disse er overpriset. Tvert imot kan man nå kjøpe seg eksempelvis en 2010 modell Princess 50 for 5 mill., en båt som nok kostet mellom 8-9 mill. da den ble levert til eier for 4 år siden.Det finnes en rekke andre eksempler på båter med svært få år på baken i denne størrelsen som nå er tilgjengelig til gunstige priser.

Tror ikke båtmarkedet på det jevne er mer optimistisk når det gjelder annenhandsprising enn f.eks. bruktbilmarkedet. Det kan derimot tenkes at for en salgsgjenstand som en båt er finnes det en del eiere som kun lufter interressen for objektet. Ofte begrenser også det lave antallet objekter i markedet muligheten for å sette en eksakt og korrekt pris som gjør at objektet omsettes innenfor rimelig tid.

En del eiere har nok et noe optimistisk forhold til hvor lite verditap man skal ta gjennom eierperioden, spesielt på en nyere båt. Og her er det store individuelle forskjeller fra båt til båt og prisgruppe for hva som kan regnes som normen.

Når man er i klassen 2 mill+, er det mye pengesterke folk med evne til å ta større tap på dyre båter for å få handelen ut av verden. Rundt millionen er det veldig mye rart å se når det gjelder prising. Gammelt utstyr, gamle motorer, men priset samme som 10 år nyere båter tilsvarende nyere utstyrt til bortimot samme pris. Folk som skal investere såpass mye penger er da ikke dumme. Må slenge inn ei gullerot for at noen skal ta over vedlikehold og muligheter for store utgifter til oppgraderinger.

Edited by cosmo (see edit history)

Når man inporterer brukt båt så er det et CE regelverk å følge, og om båten ikke allerede finnes i EØS området så sliter man jo med støy og utslips kravet til motoren om den er eldre en 2006 modell eller ikke har riktig dokumentasjon. Båten er mulig å CE godkjenne men ikke motoren så da er det et spørsmål om å bare innportere båt uten motor.

Jeg tror ikke det vil friste mer å innportere båt privat, men at bruktbåtprisene på Norske båter vil synke tilsvarende. Dette fordi nye båter naturlig blir den avgiften billigere.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Vi snakker om import fra europa. Båtene i sør er vel mer slitt av sol med få motortimer, båter i uk og nordeuropa er å foretrekke tror jeg da de er mer likt utstyrt norske båter. Er man heldig finnar man en båt som det ikke betalt moms på. Uansett, finner man mye bra fra 2000 og oppover i leiet rundt 6-800 tusen. Med moms og frakt kan dette dadreie seg om 1-1,1 mill for en båt som kan koste 3-400 tusen mer her hjemme. Det frister meg ihvertfall.

Unntak: Du kan benytte en motor som ikke er CE-merket i et fritidsfartøy som ble tatt i bruk i EØS-området før 1. januar 2006.

Kopiert fra tollvesenet. Er båten 2005, trenger motoren ikke å være ce-merket.

De fleste båter har volvo eller yanmar som jeg har sett på, er det ikke krav til at en båt produsert i polen, frankrike eller england skal ce-merkes etter felles regler?

Edited by cosmo (see edit history)

Og hvor har du disse krystallklare observasjonene fra.? Hva får deg til å tro at ikke norske bruktbåtselgere er klare over saken.?

Tar du for gitt at utropspris er salgspris i alle tilfeller?

Du, det er det letteste i verden.

HK avgift=165+mva= 201,875. 201,875 * 520HK =104 975,- (gjelder ved 2xKAD44)

Norske bruktbåtselgere er sikkert klar over det, men prisene på finn.no har ikke fallt 100' på alle. Kun en og annen har sett "lyset"

Mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Du, det er det letteste i verden.

HK avgift=165+mva= 201,875. 201,875 * 520HK =104 975,- (gjelder ved 2xKAD44)

Norske bruktbåtselgere er sikkert klar over det, men prisene på finn.no har ikke fallt 100' på alle. Kun en og annen har sett "lyset"

Mvh

Bavaria32sport

Mener du at du nå skal nærmest "få betalt" for å kjøpe eksempelvis båten i linken under pga. bortfallet av HK-avgiften..?

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48830818&searchclickthrough=true

Etter dine kalkulasjoner skulle den altså "falt" med drøye 120 tkr over natten pga. at den avgiften som ble belastet kjøper av motorene i 2007 nå har falt bort?!?

Tror du skal få vente lenge med å få "se lyset" ja. Avgiften er kun interessant for kjøp av ny båt/motor og kommer ikke til å påvirke prisene i båtmarkedet nevneverdig.

Unntaket er svært små båter med alder 1-3 år og store motorer på 200 Hk+ Her vil man nok muligens oppleve en liten nedjustering av bruktprisnivået.

Hvis jeg tar inn nå en Fairline 40 Ph av nyere årgang vil den komme inn til Norge ca 150000,- rimeligere enn tidligere. 2007-8 koster 180000-190000 euro minus - 20 % prutning fra Uk. Sparer da 150' i hk avgift. Og kun norsk mva samt transporttillegg tilkommer.

Og det er en jeg vurderer. Det ligger båter priset i dag fra 2050' i Norge som sannsynligvis er ca 300' for høyt.

Mitt dilemma er og stå båtløs i ferien og det er uaktuelt.

Import av båt med innfortolling etter 2. Juli er svært så aktuelt.

Edited by baatsman (see edit history)

Vi sees!

Trodde bavaria 32 mente importbåter jeg.

Eksempel: Windy bora 42 2005 mod 2x d6 350

som ligger i Kroatia, godt kjøp før hk avgiften forsvant, når den da detter 140000 over til blir det masse penger å spare.

Litt jobb så har du nok denne i Norge for ca 1,7 mill.

Tror også flere vil importere brukte motorer fra utlandet, 140000 ned på allerede fine priser lar seg høre for de fleste.

Vil tro den ekstra bonusen vil sette fart på importmarkedet, men vil nok ta en stund før prisene vil dette tilsvarende her på berget.

Men de vil komme etter, men ikke over natten.

Mvh Terje

Det har blitt omsatt W42 Grand Bora for under den prisen du nevner på båten i Kroatia.

Velholdte båter med med norskt utstyr som varmere, defroster, hekkanker, kalesjer, baugnebb, stige osv osv.

Utropspris og faktisk salgspris kan variere en god del i noen tilfeller ;-)

Edited by sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Mener du at du nå skal nærmest "få betalt" for å kjøpe eksempelvis båten i linken under pga. bortfallet av HK-avgiften..?

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48830818&searchclickthrough=true

Etter dine kalkulasjoner skulle den altså "falt" med drøye 120 tkr over natten pga. at den avgiften som ble belastet kjøper av motorene i 2007 nå har falt bort?!?

neida, neida.. :-)

Utgangspunktet er 2 nogenlunde like båter: 1 i Norge og 1 i f.eks England/Frankrike/andre land. Den i England sank akkurat 100K pga bortfall av HK avgiften, ergo bør korreksjonen komme på en del norske båter.

Den du linker til finnes det sikkert ikke mange av :-)

Vennlig hilsen

Bavaria32sport

Edited by Bavaria32Sport (see edit history)

bør korreksjonen komme på en del norske båter.

Anta en motor til 300.000 kr har en levetid på 20 år. 15.000 verditap per år. 200 hk betyr at 40.000 er i avgift.

Når du importerte en 10 år gammel motor måtte du legge til hk-avgiften til verditapet på de resterende 10 årene. Motoren har en restverdi på 130.000 og 40.000 i avgift som skal skrives ned over 10 år. 17.000 kr i året altså...

Faktum er vel at korreksjonen er skjedd... Å importere motor er ikke lengre hindret av avgifter, og prisvariasjonene på byggematerialer og utstyr vil fortsatt finnes. De objektene som nå lar seg importere best er gamle vrak med stor motorpakke der avgiften i tilfeller kan overstige totalverdien på objektet.

Det jeg lurer på er om endelig norske motorselgere blir konkurransedyktige med Europa. De norske mister nå et statlig press på 200 kr pr hest som ble spist av avansen i forhold til Europa. Det kan jo bli interessant fremover....

Jeg tror at om hjemmemarkedet ikke følger med, vil det dukke opp flere importfirmaer som hjelper den vanlige mann til å realisere drømmen. Om han vil kjøpe motor eller båt.