Jump to content

Nybegynnere trenger råd ifm glassfiberreparasjon

Knerten95

Recommended Posts

Har kjøpte meg broprosjekt og må ta skrogen. På bildene ser dere at ikke bare bunnstoff er borte men alt nede til glassfiberen. Dette er tett ikke løss men må dette gjøres før jeg bruke båten? Jeg tenkte bare noen små turer og da ta den store jobben eller vil jeg bare ødelegge mere?

Også, hva må jeg gjøre for å fikse opp dette? Ta bort bunnstoff, skikkelig vask, rep glassfiber også er det påføring med primer? (over alt eller bare hvor det trengs?) også bunnstoff?

bilde

bilde

Takk for svaret :)

Hvor tungt er en vanlig overbygg (min er litt annerledes) 25hk motor og selve skrog? Hadde tenkt å snu den opp ned for å ta den ordentlig istedenfor på tilhengeren men blir det nok med kun to menn?

Har hatt lyst på båt så lenge at jeg nesten klare ikke å vente men ja det er sikkert best :) selve styrekabelen er alt for tungt itillegg så det er mye som må gjøres.

Er skaden inn til fiber i glassfiberen, eller er det bare gelcoat som er borte? Hvis det ikke er sprekker i bunn eller opp i akterspeil, hadde jeg lagt på polyester på skadeområdet hvis ned til fiber. Hvis ikke ned til fiber, hadde jeg nøyet meg med 2 strøk med 2-komponent primer.

Så kan du ta en større og mer grundig jobb til høsten.

Skadene er mest opp på fiberen bare en inn til så dette må fylles med poylester først. Har du noe produkter å anbefales? Pluss hvor tungt er en 25hk motor? Kan den taes av båten enkelt?

For en så liten reparasjon holder det lenge med produkter fra f.eks. Biltema / Maritim når det gjelder polyester. Eventuelt kan det holde med en tube med Araldit epoxylim, der epoxy og herder klemmes ut når du trykker på sprøyte, og du må blande disse sammen før påføring. Enkelt og greit.

Ellers er vel Seajet primer og bunnstoff bra produkter. Mener du får disse bl.a. på Gladpris og sikkert mange andre plasser.

Hvis det er en eldre 2-takter du har, er det ikke noe problem å løfte av denne hvis du har med en kompis. Tipper vil veie ca 50 - 55 kg (?) En eldre 9,9/15 hk veier vel mellom 38 - 45 kg.

Tar du dette som en foreløpig reparasjon nå for å få båten på vannet, kan du jo heller ta en grundigere jobb til høst/vinter med å gjøre ren hele bunnen, se etter andre mindre skader, utbedre disse og påføre 2 komponent primer over hele bunnen. Er jo litt jobb...

Hjertelig takk for hjelpen :) Trur jeg ta en liten rep på de dårligste plasser også ta en skikkeligen til høst eller vår klart til neste sesongen :)

Hvis det er riktig at du har en eldre Silver Viking 15 fot, så skal det være nok med to personer for å snu den. Jeg greide å snu min 14 fot alene, men det er ikke bra for rygg og bein! Så to menn er nok i massevis;)