Jump to content

KAD32 med powertrim problemer

Morten:)

Recommended Posts

Monterte mine to drev på båten i dag og har problemer med at powertrimen ikke fungerer som den skal. På styrbord drev må jeg holde beachknappen inne for å få heist drevet, ned går det på vanlig måte. Drev på babord side ville bare gå ned.

Byttet om på trimbryterene for å se om feilen flyttet seg men det gjorde den ikke. Det sitter fire releer ved styreposisjon og hadde et ekstra rele liggende så jeg byttet en og en med nytt rele uten at det endret noe. Gikk ned i motorrommet for å gjøre det samme der men jeg glemte å slå av strømmen så når jeg byttet rele så virket det som om det var en kortsluttning ide jeg satt i releet.. og powertrim sikringen sa takk for seg...

Noen som har erfaring med dette? eller ideer om hva som er galt.

Morten

• 11 months later...

Eg lurer på noe det samme. Har bare ett drev som bare vil gå ned. Ingen tegn til liv opp. Og telleren i dashen viser ingenting lengre. Problemet mitt oppsto og etter montering av drev.

Relene på trimpumpa. 

Samme symptom hos meg idag, gikk bare opp ikke ned.  Tok av releene og freste over kontakter med sandpapir og vips: alt OK både opp og ned.

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Den lille taggete greia på toppen av styrehjelem kan lett komme ut av posisjon. Få 1 person til å stå inne i båten, mens du beveger hjulet litt rundt.  Da bør indikatoren reagere.

Giveren kan også være defekt (min var gåen på 1 side).  tar ca 3 kvaerte å skifte. Koster 2500 sirksus.

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Hvor finner eg giveren? Kan dette være grunnen til at drevet ikke vil gå opp? Helt dødt når eg prøver, ingen klikking i releer på opp tilting, men eg får tiltet ned uansett hvilket relee eg bruker.

Ingen klikking tilsier ofte gåen tiltsikring. Den er "sånn passe stor", er hvit og står montert på starteren.

Om giveren funker eller ikke har ingeitng med tilten i seg selv. Tilt virker uansett om giver virker eller ikke

fant bilde av sikringen:bilde

Kan være litt kilen. den kan måle gjennomgang, men dauer når det blir litt power av det. Kortslutt sikringen for å se/kjøp ny og prøv

mvh Windy37gm

Edited by Windy37GM (see edit history)

Festet på starteren såvidt jeg husker, på toppen ved solenoiden

Mvh

Windy37gm

Hvor finner eg giveren? Kan dette være grunnen til at drevet ikke vil gå opp? Helt dødt når eg prøver, ingen klikking i releer på opp tilting, men eg får tiltet ned uansett hvilket relee eg bruker.[/

bilde

Nummer22 her er trimgiveren. Hvis denne er defekt må du holde den røde knappen inne for å trimme opp. Det samme gjelder hvis det er brudd i ledningen.

Takk for bilde!

Kommer eg til denne fra utsiden?

Er liv i den røde bechmode knappen, men får ikke tiltet opp likevel.

Ned funker, men nå er drevet tiltet helt ned, men om eg trykker ned prøver den likevel, displayet viser ikke hvordan drevet står lengre, blinker bare i det øvre røde led lyset

Hadde samme problemet i fjor. Da var det tannhjulet som hadde kommet ut av stilling( viste maks tilt) grunnet knekt plastskinne på selve hjelmen. Høres ut som om dette er problemt til deg også. Prøv å se på drevet/ hjelmen og se om det er helt, evt. Vri litt på selve tannhjulet. Da skal jo indikatorlampen flytte på seg.

HDKN  :-)

(Hiv-Driten-Kjøp-Ny)

Tallene skal hoppe hvis du beveger hjulet.  Det er ganskel enkelt å skifte givereen, bolt nr 25 løsnes og ledningen løsnes. Monteres i motsatt rekkefølge.

Det er et over-ett-spor nedi der som gjør at du ikke får montert dette feil.  Når det er montert må du "synke" det opp igjen. Dvs prøv og feil metoden.

mvh

Wndys37GM

Da var problemet løst!! :D

Eg hadde rett og slett ikke snudd tannhjulet nok! Roterte det 2 hele runder i retning nedover tilt, slo tenningen av og på og så begynnte det å telle, og drevet  lot seg tilte i begge retninger.

Så da var det bare å finjustere det og montere skinnen til tannhjulet igjen! Et steg nærmere sjøsetting. Nå er det bare å kjøpe og montere en ny dynamo som gjenstår :)

Betyre det at det ikke er et potensiometer som går rundt og rundt, men noe skruegreier? Må jo være det siden du skrudde noen runder "tilbake".

mvh

Windy37gm