Jump to content

Mercruiser alpha one gen.2 giroljelekkasje


Wolfman Jack

Recommended Posts

Hadde i fjor giroljelekkasje, beholderen i motorrommet tømte seg på en båttur. Tok opp båten og fant at slangen fra transom til enveisventil var morken. Skiftet denne og enveisventilen. Det rare er at samme problem har vedvart. Etter noen timers kjøring minker oljen i tanken og må etterfylles. Trodde jeg hadde gjort en dårlig reparasjon men ser ingen lekkasje rundt slangeområdet nå. Er det noen andre "vanlige" feil/svake punkt angående dette? Kan jeg ha montert enveisventil for langt inn så den slipper ut olja?

Link to post

Det er jo ikke så mange komponenter mellom beholderen i motorom og drev. Slange fra beholder til inner transom på akterspeilet. En kobling midt på og en i vinkel på transom.

Deretter ute. Det er en plastgjennomfølring i skroget. Denne går fra vinkeltilkoblingen inne på transom og gjennom skroget. Denne er meget lite robust og kan gå av i stussen du setter på slangen. Da lekker det inne i transom under bell housing. Så er det slangen mellom transom og enveisventil.

 

Eller det kan lekke i selve drevet. Mange steder. Både i påfylling og lufte skrue og i alle skjøter i drevet. Og langs propelleraksling.

 

Mye leting!

Link to post

Husk at oljenivået i drevet vil synke på den/de første turene pga luft som skal ut av drevet etter oljepåfylling. Litte etterfylling trengs i beholderen. Du vil se at oljenivået vil stabilisere seg når all luft er ute...

Om du ikke oljesøl i vannet rundt drevet...tipper at du hadde lagt merke til dette....

Sjøsyk

Link to post

Slangen mellom transom og enveisventil jeg skiftet, denne var sprekt men tydeligvis mer enn den lekkasjen her. Ser olje i vannet ja så tviler på det er luft. Etterfylte nok fort 1 liter i fjor. Ca 1 ekspansjonstank for hver tur jeg hadde med litt lengre kjøring over noen timer. Lukter vel litt lekkasje i drevet det her da

Link to post

Supert, takk. Er nok ikke dumt å splitte drevet skjønner jeg. Jeg husker også at jeg slet når jeg pumpet olje inn i drevet etter slangebytte. Fikk liksom ikke pumpet oljen opp i ekspansjonstank

Link to post

Ja. sjekk...lurt det.

Regner med at du vet det, men allikevel, om det er tungt å få pumpen opp i drevet og videre opp i reservoaret i båten, så pass på at lokket er av på oljetanken. Hvis ikke blir det tungt å pumpe... :-)

Sjøsyk

Link to post

Å splitte drevet, og montere igjen er ganske enkelt..- Sjekk bare linken jeg sendte deg, meget god manual... Tar deg 2,5 timer...

Kjøper du nytt rep sett med impeller, så koster dette deg maks 400,- Da får du med alle pakninger både til oljeplugger oppe og nede, samt alle pakninger du trenger.

Sjøsyk

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...