Joergen86 Startet 1.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2014 Hei har en joda 24 tur med vp md11 C som lekker en god del kjølevann i bunn av sylinder 1, er detta et alvorlig styr å få gjort noe med?? Neste alternativ er å bytte til en større motor.. De 25 hestene i Jodan gir ikke det enorme farts potensialet, 8.5 knop på full spiker.. Er det noen som har noen anbefalinger om hva jeg burde gjøre? Koste på steinknuseren eller bruke den som morring å kjøpe noe annet, brukt eller nytt?? Er vel mange som selger nyovermalt og kaller det nyoverhalt?. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 1.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Sjøvannskjølt? Sitér dette innlegget Link to post
Joergen86 Svart 1.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Sjøvannskjølt ja.. Men kun gått i ferskvann denna båten.. Gått i øyeren fra 1980 og fram til i fjor.. Nå går den i randsfjorden.. Så aldri vært saltvann i den motoren.. Den er også byttet i 2010.. Da blei det satt inn en verksted overhalt byttemotor.. Sitér dette innlegget Link to post
Joergen86 Svart 1.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Ingen som har noen innspill å komme med?? Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 1.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Hvorfor lekker den?Frostspreng i kjølekappe,eller opptært innvendig?Hvor lekker det?Mellom blokk og sylinder ellerjr er der oppstått et hull du kan se?Kan du ta et bilde av lekkasjen? Sitér dette innlegget Link to post
Joergen86 Svart 1.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Det blåser ut helt i bånn, ser jo at den er delt i 2 skrur av toppdekslet så sitter jo ventila å greier.. Men lekker ikke i der den er delt ved toppen men helt nederst kan du si.. Skal prøve å ta et bilde etterpå.. Ser ut som det kan være en pakning som ikke tetter.. Kommer ikke vann i olja som jeg kan se hvertfall.. Sitér dette innlegget Link to post
Joergen86 Svart 1.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Dette er bilder på begge sider.. Lekker kun med motoren igang.. Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 1.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Du må av med toppen og sylinderen uansett hva som er årsak.Du vil da se med blotte øye hva som er feilen.I verste fall må du til med ny sylinder,men dette går an å få i orden hvis du kan skru litt selv. Sitér dette innlegget Link to post
Joergen86 Svart 1.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Detta går når den sitter i båten?? Skruing er ikke det værste.. Men skal jeg ha av begge toppa å bytte pakning på sylinder 2 også? Skru får jeg til er værre med arbeidsløst hehe.. Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 1.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Hei.Du trenger kun å ta den som lekker. Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 1.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Ja du kan fint gjøre dette med motor i båten. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 1.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Litt usikker, men er det ikke denne som har lange bolter helt fra toppen og ned til nederste blokk. Hvis du skrur til toppen, skrur du også fast sylinder. Løsner du toppen , kan toppen tas av, men sylinderen kan også trekkes opp, da den også er løs. En litt uvanlig konstruksjon i forhold til andre motorer dette. Det kan jo være mangel på ettertrekking hvis den var overhalt, men det er vel for sent og foreta det nå vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Joergen86 Svart 1.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Den ene Bolten fikk jeg faktisk etterstrammet.. Men tror det er for sent nå.. Det er gjennomgående Bolter ja... Sitér dette innlegget Link to post
Joergen86 Svart 1.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Må ha en 19mm fastnøkkel for å skru av boltene som sitter under toppdekselet.. Sitér dette innlegget Link to post
Joergen86 Svart 1.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Er det noe viktig jeg må tenke på før jeg monterer igjen?? Sitér dette innlegget Link to post
Joergen86 Svart 7.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2014 Da har jeg hatt det opp, å er to sprekte kjølekanaler.. Da lurer jeg på hva folk mener det er lurt å gjøre?? Bytte den ut med en nyere brukt motor eller kjøpe kliss nytt?. Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 7.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2014 Er det den yttre kjølekappa som er sprukket ? Kan hende jeg har en liggende en plass ! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2014 Da har jeg hatt det opp, å er to sprekte kjølekanaler.. Da lurer jeg på hva folk mener det er lurt å gjøre?? Bytte den ut med en nyere brukt motor eller kjøpe kliss nytt?. bedre brukt hadde jeg valgt her er en som har masse VP-deler http://www.blocket.se/goteborg/Ersattningsdelar_Volvo_Penta_48027590.htm?ca=15&w=3 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Joergen86 Svart 7.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2014 Ja er begge kanaler på sylinder 1 til venstre.. Skal prøve å få tatt bilde etterpå.. Greide ikke dra opp sylinderen er det noe triks på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Joergen86 Svart 8.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2014 Er ytre kjølekappa som har sprekt, på begge venstre kjølekanaler.. Men jeg greier ikke få tatt av sylinderen.. Har noen noe greie på Åssen man gjør det?? Ellers så ser motoren helt super ut inni.. Sitér dette innlegget Link to post
Pondu_s Svart 8.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2014 Jeg ville gitt ett skambud på denne og satt i stand den motoren,flyttet over aksling osv http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49068754&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Link to post
Joergen86 Svart 8.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2014 Men en kjølekappe må vel gå Ann å få tak i.. Er jo rimelig simpelt å bytte.. Må jo uansett opp med den motoren der også.. Vet ikke Åssen yanmar er å skru på jeg.. Sitér dette innlegget Link to post
Pondu_s Svart 8.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2014 Den yanmaren er så enkel som det kan få blitt,og en evighetsmaskin så lenge den blir tatt vare på :-) Hadde jeg vært i din situasjon så hadde jeg. Godt for den . Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 8.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2014 Bytte en bra motor som kun trenger kjølekapper mot noe annet brukt som du ikke vet noe særlig om? Synes ikke det høres ut som den smarteste løsningen. Det enkleste er ofte det beste, rep den du har. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Pondu_s Svart 8.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2014 Kommer litt an på hvordan du ser på det,jeg tenker nyere kraftigere ferskvanskjølt motor til en slikk å ingenting må være et betydelig bedre alternativ en en liten sliten gammel sjøvannskjølt motor med frostsprengt kjølekappe.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.