Hjeltefjord Svart 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Har to topper.og to.sylindre liggende...Send PM så blir vi enige om pris.... Sitér dette innlegget Link to post
Joergen86 Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Fikk tak i en på finn.no i går.. Så da prøver vi det.. Sender deg om om sylinderen to også behøver.. Jeg vil helst beholde toppa mine for det er de uten dekomp spaker å det synes jeg ser litt mere jålete ut om ikke annet.. Jeg personlig trur det er enklere å bytte kjølekappe enn å drive med ventiler å greier med den yanmaren.. Klart hadde man fått den får 4-5 lapperså.. Sitér dette innlegget Link to post
Joergen86 Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Men jeg spør igjen jeg er det noen som har tatt av sylinderen på en md motor før som kan fortelle meg om det er normalt at sylinderen sitter hardt fast.. Den går lett å vri men greier fader ikke dra den opp med håndkraft.. Sitér dette innlegget Link to post
rudir Svart 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Pass godt på de koppene som sitter nedunder stempelstengene. De har veldig lette å sprekke i randen. Ta også godt vare på de tynne blikkskivene som ligger mellom sylinderfot og blokk som justerer distansen mellom stempel og topp. Sitér dette innlegget Link to post
kjellpell Svart 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Jeg har tatt ut foringene på min MD11D. De satt grusomt godt fast. Laget meg en ters av en gjengestang og diverse Sitér dette innlegget Link to post
kjellpell Svart 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Jeg misforstod muligens? Får du ikke løftet sylinderen fri fra blokka? Den skal ikke henge i noe som helst, men det gjør kanskje stempelet ditt? Sitér dette innlegget Link to post
Joergen86 Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Jeg får ikke løftet den opp for hånd.. Men når jeg vrir så går det så lett som helst.. Jeg måtte sette det sammen igjen for å flytte båten i går.. Å den Sveiv helt fint, så stempelet sittet ikke.. Men å dra den løs fra blokka greier jeg altså ikke Sitér dette innlegget Link to post
kjellpell Svart 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Det går et oljerør opp til vippestellet. Det må løsnes, har du gjort det? Jeg måtte løfte sylindere 1-2cm for å komme til å løsne det fra blokka. Sitér dette innlegget Link to post
Joergen86 Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Det har jeg ikke gjort nei.. Må jeg løsne det for å få løs sylinderen? Sitér dette innlegget Link to post
Joergen86 Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Men jeg får ikke løfta den såpass mye heller Sitér dette innlegget Link to post
kjellpell Svart 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 På min motor hadde oljerøret en bøy som gjorde at sylinderen ikke kom løs. Måtte bare lirke en 12mm (?) nøkkel inn under sylinderen for å løsne røret. Sitér dette innlegget Link to post
kjellpell Svart 9.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Kanskje sylinderforingen din har fått en innvendig slitekant som stempelet ikke slipper forbi. Da må du bruke makt! Du får lett tak i både nye stempelringer og distanseblikk om det skulle bli ødelagt. Prøv med brekkjern, dette er solide saker som tåler en støyt. Sitér dette innlegget Link to post
Joergen86 Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Skal prøve litt igjen til uka nå ligger den der den skal så.. Så kommer den nye sylinderen til uka vel.. Hvor lønner det seg å kjøpe pakninger å o ringer?? Sitér dette innlegget Link to post
kjellpell Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Tror jeg handlet de på crommarine.se Sitér dette innlegget Link to post
Joergen86 Svart 11.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Er det noen som har noen meninger om å bytte ut denne med en 2003t ?? Åssen er holdbarheta?? Blir ikke hundrevis av timer på en sesong.. Sitér dette innlegget Link to post
Joergen86 Svart 11.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Er ganske lite råd å få skjønner jeg.. Sitér dette innlegget Link to post
kjellpell Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Mange dømmer disse sjøvannskjølte steinknuserne nord og ned fordi kjølevannskanalene rimelig ruster vekk etterhvert. Imidlertid gjelder dette bare sylinder, topp, eksosmanifold og eksosbend. Alle disse kan skiftes enkeltvis. Det er fortsatt mye motor igjen :-) Motoren er enkel å reparere på, og så lenge gode deler er å få tak i, fortsetter jeg med det. Imidlertid har jeg alternativ framdrift, seilbåt. Blir, du/dere utrygge om bord pga motoren, har du vel ikke annet valg enn å skifte den ut. Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 11.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Sjekk oljerøret som går.til vippetøyet at du ikke har knekt det i kampens hete.Er lett å knekke.Har hørt at 2003 ikke er en holdbar motor.Understreker at jeg ikke har erfaring med den selv.Virker jo som du er en nevenyttig kar.I så fall ville jeg prøvd meg på en overhaling.Viser det seg at det ramler en masse lik ut av skapet når du åpner den,kan du jo revurdere selv om jeg tviler på det. Sitér dette innlegget Link to post
Joergen86 Svart 11.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Den så helt strøken ut inni.. Så skal vel prøve å bytte kjølekappa.. Sitér dette innlegget Link to post
Joergen86 Svart 11.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2014 Men er litt sugen på en nyere 3 sylindra med litt mere fart i greier ikke få den over 8.5 knop eller 2600 rpm.. Sitér dette innlegget Link to post
Joergen86 Svart 14.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Nå har jeg fått av sylinderen, er det noen som vet hva som skal være av oringet på disse?? De tre små er jo greit.. Meen skal den ikke ha flere?? Sitér dette innlegget Link to post
Joergen86 Svart 14.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Oringer selvfølgelig.. Sitér dette innlegget Link to post
kjellpell Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Det er bare tre oringer og blikket mellom sylinder og blokk. Er ikke nødvendig med annen tetting her. Det er noen oringer til om du må presse ut sylinderforingen. Sitér dette innlegget Link to post
Joergen86 Svart 15.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Takk da vet jeg.. Anbefales det å bytte detta blikket? Det ligger der å ser helt greit ut.. Da blir det bare sotnings sats på meg ;) Sitér dette innlegget Link to post
kjellpell Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Blikket kommer i to tykkelser og kan være nødvendik å kjøpe dersom du setter inn ny sylinder. Blikket er egentlig avstandsstykker som justerer kompresjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.