Sigurd H Startet 1.Juni.2014 Del på Facebook Startet 1.Juni.2014 Hei Godtfolk Jeg vurderer å skaffe en ny ankervinsj til min seilbåt 44 fot og 10 tonn. Er det noen som har noen meninger om hva for effekt den bør ha? Og hvor bør man skaffe seg en slik? Er det noen som har erfaring med å handle på nettet i utlandet? Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 http://www.maritim.no/fortoyning_2/vinsj-og-utstyr/ankervinsj Regner med du har 12V, så da hadde jeg gått for en 1000W Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 (redigert) Norsiglar er40 fot og 8 tonn. 25kilo anker og 75 meter med 8mm SS kjetting. har 1000W Lewmar anker winch uten free fall.. Er fornøyd med den, men ville ikke hatt noe mindre. Red: kjetting lengde. Redigert 1.Juni.2014 av NorSiglar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 Leste ett eller annet sted i en Quickmanual en formel for utregning av størrelsen på ankervinsj vekten av kjetting pluss anker multiplisert med fire = trekkraften vinsjen bør gi. Multipliser dette med tre og du har ca hvor mange watt. 8mm kjetting = 1,4 kg/m 75m x 1,4kg/m = 105kg + 20 kg anker = 125 kg 125kg x 4 = 500kg trekkraft i vinsj x 3w/kg = 1.500 watt. Altså, du bør ha en vinsj på 1.500 watt Dersom du går ned til 50m kjetting klarer du deg i følge formelen med en på 1.000 watt. Jeg synes uansett 1500 watt høres mye ut.... 75 meter kjetting er sikkert kjekt det, men trenger du det? Og, får du plass til så mye kjetting? Gjør noen søk på galvanisert versus syrefast kjetting så vil du se at man ofte ikke har så god plass som man tror. Om denne formelen gir mening eller ikke aner jeg ikke. Om båtens vekt/størrelse har noen direkte betydning for vinsj vet jeg heller ikke - jeg vil tippe at man dimensjonerer anker og kjetting etter båten, og så vinsj i all hovedsak etter anker og kjetting. Men, er det strøm eller det blåser, så skal jo vinsjen kunne håndtere dette også - så noen betydning har det sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.