Jump to content

ankervinsj til 44 fot seilbåt

Sigurd H

Recommended Posts

Leste ett eller annet sted i en Quickmanual en formel for utregning av størrelsen på ankervinsj

vekten av kjetting pluss anker multiplisert med fire = trekkraften vinsjen bør gi. Multipliser dette med tre og du har ca hvor mange watt.

8mm kjetting = 1,4 kg/m

75m x 1,4kg/m = 105kg + 20 kg anker = 125 kg

125kg x 4 = 500kg trekkraft i vinsj x 3w/kg = 1.500 watt. Altså, du bør ha en vinsj på 1.500 watt

Dersom du går ned til 50m kjetting klarer du deg i følge formelen med en på 1.000 watt. Jeg synes uansett 1500 watt høres mye ut.... 75 meter kjetting er sikkert kjekt det, men trenger du det? Og, får du plass til så mye kjetting? Gjør noen søk på galvanisert versus syrefast kjetting så vil du se at man ofte ikke har så god plass som man tror.

Om denne formelen gir mening eller ikke aner jeg ikke. Om båtens vekt/størrelse har noen direkte betydning for vinsj vet jeg heller ikke - jeg vil tippe at man dimensjonerer anker og kjetting etter båten, og så vinsj i all hovedsak etter anker og kjetting. Men, er det strøm eller det blåser, så skal jo vinsjen kunne håndtere dette også - så noen betydning har det sikkert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...