Jump to content

Perkins 4.108 - HBW Girkasse vs Girolje

Anjuma

Recommended Posts

I dag må jeg atter henvende meg til dere kunnskapsrike medforumister :smiley:
Jeg tenkte å sjekke (og eventuelt bytte) girolje på Anjuma da dette ikke tidligere er utført i mitt eie. Så jeg skrudde ut peilepinnen... og ble litt forundret. Oljen er rosa (du kan se fargen i bildet da litt av den har dryppet av og ligger rundt peilepinnen) og den er forholdsvis tyntflytende.
Så spørsmål er om Rosa ATF-A olje er normalt? Og skal den fremstå som relativt tyntflytende?

Jeg fant heller ingen tappeskrue (om den er plassert under girkassen så er den umulig å nå).

Kan dette være såkalt evigvarende olje og kun beregnet å bytte ved service av girkassen eller må jeg suge den opp gjennom peile/påfyllingshullet?

bilde

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Du skal ha automatolje (ATF, automatic transmission fluid), den er rød. Type A har vel gått ut. Jeg bruker Dexron III. Tappeplugg skal finnes under. Tror det er omtrent rett under fyllepluggen. Ditt gear heter nå ZF25.

Jeg fant en manual her. Der er tegninger, liste over oljevolum og godkjente oljer. Lagre filen, det er aldri godt å vite hvor lenge de ligger på nett. Men finns sikkert andre steder også.

http://www.bukh-bremen.de/files/346/upload/Hersteller/ZF/Reparaturanleitung%20u%20Ersatzteilliste%20ZF3M%20bis%20ZF30M%20mechanisch.pdf

Redigert av dvil (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...