Jump to content

Hvordan skrues av styresnekkeren og hva type ser det ut som?

Knerten95

Recommended Posts

Hvordan skrues dette styresnekke av? Jeg trenger og demonterer kabelen for å smøre eller bytte også kan dere se hva type dette er så jeg har litt hjelp med og finne riktige kabel?

bilde

Ikke så dreven på styresnekker, men ser det sitter en seeger-ring rundt ratt-akslingen. Hvis du får tatt bort denne, vil du kanskje kunne senke ratt-aksling ned bak konsoll. Best å fjerne seeger-ring med en seegerring-tang, men du klarer kanskje å få vippet denne ut vha et par skrujern (et stort og et lite).

Du kan også prøve med et flatt skrujern og hammer, og dunke ringen som sitter rundt rattakslingen mot-urs (altså mot vanlig klokke retning) og se om du får løsnet. Du legger skrujernet på skrå mot et av sporene du ser på ringen og dunker med hammer på enden av skrujernet. Hvis det ikke sitter skruer eller bolt/mutter på baksiden.

Ville kanskje først prøve å løsne ringen rundt rattakslingen.

Hei !

Søringen har delvis rett !

Når denne typen styresnekker blir montert så følger det med et verktøy som ser ut som et rør med to pigger som passer i den synelige ringen med to hakk. Dette er mutteren. Om du tar et rør å sliper til så har du vertøyet. Jeg har også løsnet disse med et skrujern og hammer. Mutteren har vanelig rex gjenger.

Når det er sakt så kan du bare løsne låseskruen der styre kabel forsvinner inn i snekka (på aksiden ) så er det bare å sveive ut kabelen.

Lykke til !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Hei, ja dette har jeg prøvde litt men var usikker om det var riktig og ville ikke ødelegge det (usikker om jeg må bytte den ut eller et nytt styrekabel er passe)

hvordan dårlig? treg, slarkete eller glipper det?

ta av kabelen først så ser du hvordan den ser ut. På noen typer så går det an å ta wiren ut av strømpen, da kan du vaske den i f.eks parafin og inspisere den. Er den oppfliset - bytt.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

rust og gammelt størknet fett har gjerne den effekten :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha