Jump to content

Hvilken maling kan jeg bruke på teakfinér innvendig i båten?

LindaBy

Recommended Posts

Skal male noen slitne gamle teakfiner plater i byssa og salongen inni båten. Regner ikke med at jeg kan bruke vanlig interiør maling så da er spørsmålet: Hvilken maling kan brukes inni båten? :)

Kommer litt an på hvilken finish du vil ha. Vanlig oljebasert Jotun Shipolin (helblank finish) duger godt både inne og ute. Også andre produsenter fører lignende kvaliteter. Alternativt; hvis du vil ha en mattere finish enn Shipolin kan du se om du får tak i annen oljebasert interiørmaling, som f.eks. Lady 40 (halvblank) og Lady 15 (silkematt). Vet flere produsenter har faset ut den oljebaserte interiørmalingen, men er du heldig ligger det igjen noen spann igjen her og der :wink: Spesialiserte butikker som Maritim fører også oljebaserte malinger som kan fungere fint. Teakplatene bør pusses og avfettes med aceton før maling. Helst males med oljebasert heftgrunn før "hovedmalingen". Slik heftgrunn har de på Biltema. De fleste malerbutikker fører nå kun vannbasert heftgrunn, denne kan reagere hvis du maler oljebasert maling oppå.

• 4 years later...

@Hakkannen; Denne Fantastiske Kunnskapsdatabasen! Har nå kjøpt Jotun Vinyl primer og Shipolin på Malerstua i Asker.

Denne malingen kan, i følge selgeren, brukes både på tre og på plast!

De hadde også Boracol. Jeg ble advart mot å bruke Boracol der jeg skulle male, uten at jeg egentlig forstod grunnen til det.

Noen som vet hvorfor det ikke går?

Edited by Familiesnekke (see edit history)