heihade Startet 1.Juni.2014 Del på Facebook Startet 1.Juni.2014 Jeg vurderer å bytte til stålpropell. Først og fremst for bedre aksellerasjon, men også bedre allroundegenskaper. Fra før av står det på en 14x21 aluminiumspropell, og på full gass får jeg 6000 o/min(5-6000 er anbefalt. Vil det være noen ulemper med å bytte til en stålpropell i samme størrelse? Har hørt om folk som har fått dårligere egenskaper ved bytte til stål, men ofte pga feil størrelse. Men vil jeg risikere dårligere egenskaper hvis jeg velger en stålpropell i samme størrelse som originalpropellen? Er litt kjedelig å kaste bort penger på en dårligere propell. Har sett på Apollo fra Michigan Wheel. Noen som har erfaringer med den? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 (redigert) Stålpropell har som regel noe cupping og bedre grep så det blir mindre slipp, og litt mindre turtall men litt mere fart. Vanligvis. Apollo er helt grei, men jeg fikk en a-ha opplevelse da jeg bytta den ut med 4-blads stål, og nå sist 4-blads aluminium (Mercury Spitfire 12,5 x 19) til min Honda 90. Turtallet gikk ned mens farta gikk opp. Og spesiellt marsjfarta. Men man bør heve motor minst et hull for å få utnyttet det bedre grepet til mindre motstand i vannet. Den finnes i 21" stigning antagelig til din motor (med 4,75" girhus). Hvilken motor har du? Tror du får mere optimale egenskaper med litt lavere turtall på maks, som du vil få med stålpropell eller 4-blads alupropell i samme stigning. Spitfire bruker universal hub/Flo Torq II så de passer til de fleste motorer med passende hubkit. Her er den i 14x19 http://www.ebay.com/itm/OEM-Mercury-Marine-Spitfire-4-Blade-Aluminum-Prop-14-x-19-Propeller-48-8M0084495-/141286270013?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item20e551643d&nma=true&si=3dxV2UMrS32fdjpIOwClCNrQNF0%253D&orig_cvip=true&rt=nc&_trksid=p2047675.l2557 Og her http://www.ebay.com/itm/Mercury-Mercruiser-New-OEM-Spitfire-4-Blade-Prop-14x21-Propeller-48-8M0084496-/400718721014?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item5d4cb26ff6&vxp=mtr OEM Mercury Marine Spitfire 4-Blade Aluminum Prop 14 x 19 PropellerThe SpitFire is now available in 135‑300 HP outboards and Alpha/Bravo I sterndrives, making it the world’s first aluminum performance propeller for these applications. The new 4‑blade SpitFire provides 16%+ better holeshot times with no loss in top end speed vs. comparable pitched 3‑blade aluminum propellers.For 135+ HP 4‑Stroke outboards and Alpha and Bravo I sterndrivesEquipped with Flo‑Torq II hub system Norske Mercuryforhandlere kan skaffe Spitfire 4-blads til stormotorene i løpet av juni, og samme pris som fra Ebay faktisk. Altså ca kr 1900,- max. Litt av fordelen med 4-blads er jo at den holder farten lengre ned i turtallsområdet. Men dette med propell er jo en sammensatt materie, mange faktorer spiller inn. Men som regel er det litt å hente på å finne korrekt propell og motorhøyde til den enkeltes bruk og behov. Redigert 1.Juni.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
heihade Svart 1.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 Motoren er en Suzuki df 115. Jeg vil helst gå for en 3 blads 14x21, da det er det samme som originalpropellen. Er det 100% sikkert at en stålpropell gir bedre egenskaper? Ser forresten at jeg må ha hub kit, men df 115 er ikke med på listen over motorene 14x21 passer til. Vil 115hk hubben likevell passe til propellen? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 (redigert) Nå ble jeg sannelig usikker. Må sjekke om DF115 har 4,25" eller 4,75" girhus Mercury har ikke Spitfire større enn 19" stigning til 4,25" girhus som min Honda 90 har. Så måtte slette det jeg skrev inntil videre Redigert 1.Juni.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
trulsant Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 (redigert) Jeg hadde original Merc 13 3/8. X 17 og gikk til Apollo 13,25x17, og fikk 50-100 mer turtall, og marginalt mer fart (0,6knop). Så spørs vel litt på alu-propellen hva som er utfallet, kan virke som Black Max propellene til Merc er relativt gode. Som Teerex sier så virker det som Spitfire fra Merc er effektiv den også, så noen absolutt vitenskap er det ikke alu kontra stål. TA Redigert 1.Juni.2014 av trulsant (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
heihade Svart 1.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 Er ikke så stor prisforskjell på aluminiumspropellen der og en Apollo stål. en Apollopropell koster ca 2500 inkludert moms og frakt. Passer hubkit til DF115 til alle propellene? Har så og si null erfaring med propeller. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 (redigert) DF115 har 4,25" girhus og ikke 4,75" girhus. Mercury har ikke Spitfire større enn 19" stigning til 4,25" girhus som min Honda 90 har. Så måtte slette et innlegg jeg skrev ang. hubkit og slikt Uansett, 14" diameter er ganske mye. Du vil se at stålpropellene har noe mindre diameter og dermed mindre motstand i vannet. Jeg har jo liggende en Apollo som passer, men den er jo 19" og ikke 21". Tenkte å selge den for kr 1500 men da får du jo neppe lavere turtall iallefall. Nei det var ikke mye prisforskjell, men jeg velger 4 blads aluminiumspropellen foran 3 blads stålpropellen i dette tilfellet, siden den gir meg bedre egenskaper. Men stålpropellen bør jo være bedre enn original 3-blads alu da. Redigert 1.Juni.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 Imidlertid har SOLAS et 4-blads alu alternativ i 13,75x21" men om den har like gode egenskaper som Mercury Spitfire aner jeg ikke http://www.deepblueyachtsupply.com/solas-propellers/amita-propellers/ModelNumber/3413-138-21 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
heihade Svart 1.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 Jeg ser at Apollo 13x21 passer til DF115. Vil det få noen konsekvenser hvis jeg går ned fra 14 til 13 diameter?(vil ikke gamble på størrelsen). Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 (redigert) Det er ingen spesielle konsekvenser annet enn at toppfarten trolig vil øke litt mens turtallet går litt ned. Stålpropellen er noe cuppet og har dermed bedre grep (i teorien iallefall). Mindre diameter er normalt på stålpropeller, det blir dermed mindre motstand ved rotasjonen i vannet. Diameter går også litt ned ved større stigning. Alt med propell er litt gambling, been there done that. Blir det helt feil så selger man propellen på finn.no. Gratis å annonsere på torget der. Men det er moro, særlig når man treffer blink og får en bedre båtopplevelse. Min Apollo 13-1/8 x 19" hadde ikke helt det grepet jeg ønsket. Så jeg kunne ikke heise den opp på akterspeilet et hull, da mistet den ofte grep under akselerasjon og sving. Med en 4-blads stålpropell derimot kunne jeg heise motoren helt til maks. høyde på akterspeilet uten at den slapp taket ved akselerasjon. Dvs. to hull over Apollo (har bare 3 mulige hull å velge i...). Men måtte senke den et hull igjen da den delvis slapp taket i sving hvis motor var trimmet ut noe. Men jeg fikk uansett vel så bra toppfart med 4 blad stål som 3 blad stål, og bedre marsjfart. 4 blads Spitfire alupropellen har svært like egenskaper med 4 blads stål, men veier jo bare halvparten og koster mindre og var litt mere lettdrevet for min motor. Så det var innertier på min båt. Vet at flere her på baatplassen med 90-115 hk hadde ønsket seg Spitfire 21" så hvorfor det ikke finnes til mellomklassemotorene er jo en gåte. At du må bruke 21" stigning på DF115, og ikke 19" skyldes jo delvis den lave utvekslingen i girhuset. De fleste motorer i denne klassen har omkring 2,1:1 til 2,3:1 i utveksling, men DF115 har 2,59:1 slik at propellen roterer saktere og dermed trenger større stigning for å oppnå samme fart på båten. Til sammenligning har Mercury Optimax 115 uveksling på bare 2,07:1 som gjør at propellen snurrer fortere og trenger ikke så mye propellstigning. Kanskje en forklaring på at Mercury ikke har større enn 19" Spitfire til denne motorklassen. Redigert 1.Juni.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Propdesign Svart 2.Juni.2014 Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 Det er sannsynligvis like forskjellige meninger om propeller som det fins leverandører på markedet, og noen til. Her er mine meninger: 1. I utgangspunktet vil to propeller med samme form resultere i samme fart og forbruk, uavhengig av materiale. (Ser her vekk fra at en fleksende propell har et marginalt større tap enn en stiv propell. Denne forskjellen er dog så lite at den ikke har noen betydning for en fritidsbåt, men kan være avgjørende i en et race. Fleks er ellers en fordel på en fritidsbåt da vibrasjonene blir mindre, her er kompositt en klar vinner). 2. En stålpropell kan lages tynnere enn en aluprop for lik styrke. Ved enkelte driftssituasjoner kan dette medføre bedre egenskaper grunnet lavere friksjon i vannet. I andre driftssituasjoner kan det medføre en lavere virkningsgrad. (Gamle fly hadde tynne vinger, moderne fly har en utviklet vingeprofil som er butt i forkant nettopp fordi det gir bedre løft). 3. Mange opplever at et skifte til stålprop gir bedre egenskaper. Sannsynligvis beror dette på endring av antall blad eller endring av bladform/diameter/stigning heller enn på materialet i seg selv. Tilsvarende forbedring kan som regel oppnås også med en annen aluminiumpropell. Her kan man heller ikke se vekk ifra en viss psykologisk faktor, den som investerer 5-6000 kr i en stålpropell ønsker gjerne at ting blir bedre, og da vil han som regel også oppleve at det blir slik. 4. Stålpropeller takler bunnkjenning bedre, men er også dyrere å reparere. Bunngjenning i lav fart (i propellens rotasjonsretning) går som regel greit, smell for- eller akterfra med stålprop er en girknuser. Konklusjon: det fins ikke noen absolutt fasit, men hvis du finner en aluprop med riktig diameter og stigning vil du sannsynligvis oppnå like gode resultater som med en stålprop, men til en lavere kostnad. Sitér dette innlegget Link to post
bella580C Svart 2.Juli.2014 Del på Facebook Svart 2.Juli.2014 Teerex Passer den propellen til min motor som du skal selge ? Sitér dette innlegget Shetland family four, mercury 135. Uttern C 56, mercury 50. Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115 Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI Link to post
Teerex Svart 2.Juli.2014 Del på Facebook Svart 2.Juli.2014 (redigert) Hei, propellen passer 4,25" girhus men F150 (hvis det er den motoren du mener) har nok det større 4,75" girhuset og skal ha propell med litt større diameter. Redigert 2.Juli.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
bella580C Svart 2.Juli.2014 Del på Facebook Svart 2.Juli.2014 Du mener jeg kan ikke gå ned til 17 ? Har 19 no men ikke mere enn 5150 omdr Sitér dette innlegget Shetland family four, mercury 135. Uttern C 56, mercury 50. Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115 Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI Link to post
Teerex Svart 2.Juli.2014 Del på Facebook Svart 2.Juli.2014 (redigert) Nei tenker ikke på stigning men på diameter på propellnav/girhus som er tilpasset de forskjellige motorklassene. D-klasse 70-140 hk, og E-klasse 150-300 hk grovt sagt. Ytre propelldiameter er jo også større på noen motorer internt i hver klasse. Redigert 2.Juli.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 2.Juli.2014 Del på Facebook Svart 2.Juli.2014 (redigert) 3. Mange opplever at et skifte til stålprop gir bedre egenskaper. Sannsynligvis beror dette på endring av antall blad eller endring av bladform/diameter/stigning heller enn på materialet i seg selv. Tilsvarende forbedring kan som regel oppnås også med en annen aluminiumpropell. Her kan man heller ikke se vekk ifra en viss psykologisk faktor, den som investerer 5-6000 kr i en stålpropell ønsker gjerne at ting blir bedre, og da vil han som regel også oppleve at det blir slik. endring av bladutforming på stål er jo gjerne et resultat av at materialet gjør det mulig. (Tynnere blad, mer aggressiv utforming) Ser ikke helt vitsen med å kjøpe stålpropell dersom man kan kjøpe en i alu med samme utforming og til 1/3 av prisen. Ellers ser det jo ut til at fancy stål ikke alltid er det eneste saliggjørende, ref erfaringene til teerex. Ellers, den psykologiske faktoren skal man ikke se bort fra, men for meg funker den mer som at jeg blir sur og skuffet når mine kroner blir brukt på ting som ikke oppfyller forventningene... Når det gjelder disse Suzukiene , så ser det ut som at de med sin utveksling helst bør ha litt større diameter enn de andre i klassen. Men nå har jo ikke trådstarter sagt noe om hva slags båt han har.. Redigert 2.Juli.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.