Jump to content

ulemper ved bytte til stålpropell? Michigan Apollo, erfaringer?


heihade

Recommended Posts

Jeg vurderer å bytte til stålpropell. Først og fremst for bedre aksellerasjon, men også bedre allroundegenskaper. Fra før av står det på en 14x21 aluminiumspropell, og på full gass får jeg 6000 o/min(5-6000 er anbefalt. Vil det være noen ulemper med å bytte til en stålpropell i samme størrelse? Har hørt om folk som har fått dårligere egenskaper ved bytte til stål, men ofte pga feil størrelse. Men vil jeg risikere dårligere egenskaper hvis jeg velger en stålpropell i samme størrelse som originalpropellen? Er litt kjedelig å kaste bort penger på en dårligere propell. Har sett på Apollo fra Michigan Wheel. Noen som har erfaringer med den?

Link to post

Stålpropell har som regel noe cupping og bedre grep så det blir mindre slipp, og litt mindre turtall men litt mere fart. Vanligvis.

 

Apollo er helt grei, men jeg fikk en a-ha opplevelse da jeg bytta den ut med 4-blads stål, og nå sist 4-blads aluminium (Mercury Spitfire 12,5 x 19) til min Honda 90.

Turtallet gikk ned mens farta gikk opp. Og spesiellt marsjfarta. Men man bør heve motor minst et hull for å få utnyttet det bedre grepet til mindre motstand i vannet.

Den finnes i 21" stigning antagelig til din motor (med 4,75" girhus).

Hvilken motor har du? Tror du får mere optimale egenskaper med litt lavere turtall på maks, som du vil få med stålpropell eller 4-blads alupropell i samme stigning.

Spitfire bruker universal hub/Flo Torq II så de passer til de fleste motorer med passende hubkit.

 

Her er den i 14x19 http://www.ebay.com/itm/OEM-Mercury-Marine-Spitfire-4-Blade-Aluminum-Prop-14-x-19-Propeller-48-8M0084495-/141286270013?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item20e551643d&nma=true&si=3dxV2UMrS32fdjpIOwClCNrQNF0%253D&orig_cvip=true&rt=nc&_trksid=p2047675.l2557

 

Og her http://www.ebay.com/itm/Mercury-Mercruiser-New-OEM-Spitfire-4-Blade-Prop-14x21-Propeller-48-8M0084496-/400718721014?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item5d4cb26ff6&vxp=mtr

 

OEM Mercury Marine Spitfire 4-Blade Aluminum Prop 14 x 19 Propeller
The SpitFire is now available in 135‑300 HP outboards and Alpha/Bravo I sterndrives, making it the world’s first aluminum performance propeller for these applications. The new 4‑blade SpitFire provides 16%+ better holeshot times with no loss in top end speed vs. comparable pitched 3‑blade aluminum propellers.
For 135+ HP 4‑Stroke outboards and Alpha and Bravo I sterndrives
Equipped with Flo‑Torq II hub system

Norske Mercuryforhandlere kan skaffe Spitfire 4-blads til stormotorene i løpet av juni, og samme pris som fra Ebay faktisk. Altså ca kr 1900,- max.

Litt av fordelen med 4-blads er jo at den holder farten lengre ned i turtallsområdet.

Men dette med propell er jo en sammensatt materie, mange faktorer spiller inn. Men som regel er det litt å hente på å finne korrekt propell og motorhøyde til den enkeltes bruk og behov.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Motoren er en Suzuki df 115. Jeg vil helst gå for en 3 blads 14x21, da det er det samme som originalpropellen. Er det 100% sikkert at en stålpropell gir bedre egenskaper? Ser forresten at jeg må ha hub kit, men df 115 er ikke med på listen over motorene 14x21 passer til. Vil 115hk hubben likevell passe til propellen?

Link to post

Nå ble jeg sannelig usikker. Må sjekke om DF115 har 4,25" eller 4,75" girhus :wink:

Mercury har ikke Spitfire større enn 19" stigning til 4,25" girhus som min Honda 90 har.

 

Så måtte slette det jeg skrev inntil videre :giggle:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg hadde original Merc 13 3/8. X 17 og gikk til Apollo 13,25x17, og fikk 50-100 mer turtall, og marginalt mer fart (0,6knop). Så spørs vel litt på alu-propellen hva som er utfallet, kan virke som Black Max propellene til Merc er relativt gode.

 

Som Teerex sier så virker det som Spitfire fra Merc er effektiv den også, så noen absolutt vitenskap er det ikke alu kontra stål.

 

TA

Redigert av trulsant (see edit history)
Link to post

DF115 har 4,25" girhus og ikke 4,75" girhus.

Mercury har ikke Spitfire større enn 19" stigning til 4,25" girhus som min Honda 90 har.

 

Så måtte slette et innlegg jeg skrev ang. hubkit og slikt :giggle:

 

Uansett, 14" diameter er ganske mye. Du vil se at stålpropellene har noe mindre diameter og dermed mindre motstand i vannet.

 

Jeg har jo liggende en Apollo som passer, men den er jo 19" og ikke 21". Tenkte å selge den for kr 1500 men da får du jo neppe lavere turtall iallefall.

 

Nei det var ikke mye prisforskjell, men jeg velger 4 blads aluminiumspropellen foran 3 blads stålpropellen i dette tilfellet, siden den gir meg bedre egenskaper.

Men stålpropellen bør jo være bedre enn original 3-blads alu da.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Imidlertid har SOLAS et 4-blads alu alternativ i 13,75x21" men om den har like gode egenskaper som Mercury Spitfire aner jeg ikke http://www.deepblueyachtsupply.com/solas-propellers/amita-propellers/ModelNumber/3413-138-21

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det er ingen spesielle konsekvenser annet enn at toppfarten trolig vil øke litt mens turtallet går litt ned.

Stålpropellen er noe cuppet og har dermed bedre grep (i teorien iallefall).

Mindre diameter er normalt på stålpropeller, det blir dermed mindre motstand ved rotasjonen i vannet.

Diameter går også litt ned ved større stigning.

 

Alt med propell er litt gambling, been there done that.

Blir det helt feil så selger man propellen på finn.no. Gratis å annonsere på torget der.

Men det er moro, særlig når man treffer blink og får en bedre båtopplevelse.

 

Min Apollo 13-1/8 x 19" hadde ikke helt det grepet jeg ønsket. Så jeg kunne ikke heise den opp på akterspeilet et hull, da mistet den ofte grep under akselerasjon og sving.

Med en 4-blads stålpropell derimot kunne jeg heise motoren helt til maks. høyde på akterspeilet uten at den slapp taket ved akselerasjon. Dvs. to hull over Apollo (har bare 3 mulige hull å velge i...).

Men måtte senke den et hull igjen da den delvis slapp taket i sving hvis motor var trimmet ut noe.

Men jeg fikk uansett vel så bra toppfart med 4 blad stål som 3 blad stål, og bedre marsjfart.

 

4 blads Spitfire alupropellen har svært like egenskaper med 4 blads stål, men veier jo bare halvparten og koster mindre og var litt mere lettdrevet for min motor. Så det var innertier på min båt.

Vet at flere her på baatplassen med 90-115 hk hadde ønsket seg Spitfire 21" så hvorfor det ikke finnes til mellomklassemotorene er jo en gåte.

 

At du må bruke 21" stigning på DF115, og ikke 19" skyldes jo delvis den lave utvekslingen i girhuset.

De fleste motorer i denne klassen har omkring 2,1:1 til 2,3:1 i utveksling, men DF115 har 2,59:1 slik at propellen roterer saktere og dermed trenger større stigning for å oppnå samme fart på båten.

 

Til sammenligning har Mercury Optimax 115 uveksling på bare 2,07:1 som gjør at propellen snurrer fortere og trenger ikke så mye propellstigning.

Kanskje en forklaring på at Mercury ikke har større enn 19" Spitfire til denne motorklassen.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det er sannsynligvis like forskjellige meninger om propeller som det fins leverandører på markedet, og noen til.

 

Her er mine meninger:

 

1. I utgangspunktet vil to propeller med samme form resultere i samme fart og forbruk, uavhengig av materiale. (Ser her vekk fra at en fleksende propell har et marginalt større tap enn en stiv propell. Denne forskjellen er dog så lite at den ikke har noen betydning for en fritidsbåt, men kan være avgjørende i en et race. Fleks er ellers en fordel på en fritidsbåt da vibrasjonene blir mindre, her er kompositt en klar vinner).

2. En stålpropell kan lages tynnere enn en aluprop for lik styrke. Ved enkelte driftssituasjoner kan dette medføre bedre egenskaper grunnet lavere friksjon i vannet. I andre driftssituasjoner kan det medføre en lavere virkningsgrad. (Gamle fly hadde tynne vinger, moderne fly har en utviklet vingeprofil som er butt i forkant nettopp fordi det gir bedre løft).

3. Mange opplever at et skifte til stålprop gir bedre egenskaper. Sannsynligvis beror dette på endring av antall blad eller endring av bladform/diameter/stigning heller enn på materialet i seg selv. Tilsvarende forbedring kan som regel oppnås også med en annen aluminiumpropell. Her kan man heller ikke se vekk ifra en viss psykologisk faktor, den som investerer 5-6000 kr i en stålpropell ønsker gjerne at ting blir bedre, og da vil han som regel også oppleve at det blir slik.

4. Stålpropeller takler bunnkjenning bedre, men er også dyrere å reparere. Bunngjenning i lav fart (i propellens rotasjonsretning) går som regel greit, smell for- eller akterfra med stålprop er en girknuser.

 

Konklusjon: det fins ikke noen absolutt fasit, men hvis du finner en aluprop med riktig diameter og stigning vil du sannsynligvis oppnå like gode resultater som med en stålprop, men til en lavere kostnad.

Link to post
  • 5 uker senere...

Hei, propellen passer 4,25" girhus men F150 (hvis det er den motoren du mener) har nok det større 4,75" girhuset og skal ha propell med litt større diameter.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Nei tenker ikke på stigning men på diameter på propellnav/girhus som er tilpasset de forskjellige motorklassene.

D-klasse 70-140 hk, og E-klasse 150-300 hk grovt sagt.

Ytre propelldiameter er jo også større på noen motorer internt i hver klasse.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

3. Mange opplever at et skifte til stålprop gir bedre egenskaper. Sannsynligvis beror dette på endring av antall blad eller endring av bladform/diameter/stigning heller enn på materialet i seg selv. Tilsvarende forbedring kan som regel oppnås også med en annen aluminiumpropell. Her kan man heller ikke se vekk ifra en viss psykologisk faktor, den som investerer 5-6000 kr i en stålpropell ønsker gjerne at ting blir bedre, og da vil han som regel også oppleve at det blir slik.

 

endring av bladutforming på stål er jo gjerne et resultat av at materialet gjør det mulig. (Tynnere blad, mer aggressiv utforming) Ser ikke helt vitsen med å kjøpe stålpropell dersom man kan kjøpe en i alu med samme utforming og til 1/3 av prisen.

 

Ellers ser det jo ut til at fancy stål ikke alltid er det eneste saliggjørende, ref erfaringene til teerex. Ellers, den psykologiske faktoren skal man ikke se bort fra, men for meg funker den mer som at jeg blir sur og skuffet når mine kroner blir brukt på ting som ikke oppfyller forventningene... :lol:

 

Når det gjelder disse Suzukiene , så ser det ut som at de med sin utveksling helst bør ha litt større diameter enn de andre i klassen. Men nå har jo ikke trådstarter sagt noe om hva slags båt han har..

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...