Jump to content

vanninntak på nyere mercruiser - kan det bremse farten?


bavariaeier

Recommended Posts

Jeg har tidligere skrevet innlegg om manglende fart etter motorbytte (mercruiser 4.3 220 hk) på en Hydrolift f23. (Jeg oppretter ny post da det nå er en konkret problemstilling som skal vurderes)

Det er fastslått at det ikke er noen feil med motor. Båten mangler likevel fart.

 

En teori som er kommet opp er hvorvidt kjølevannsinntaket kan skape problemene.

Den gamle motren fikk kjøling gjennom drevet.

Den nye motoren har en klump på størrelse med en mobiltelefon montert under båten.

 

Det kan i tillegg til manglende toppfart nevnes at båten etter etter byttet grafser ganske mye i vannet (spruter opp i hekken) før farten øker nok (over 30 knop) til at den plutselig skyter fart. Da kan man trekker godt av på gassen og slippe "grafsingen" (og bremsingen) helt til man evt går av plan og skal opp igjen (da må man på ny opp i en viss fart for så å trekke av på gassen igjen).

 

Har noen erfaringer med dette inntaket? Må det monteres på spesielle steder, evt speiselle steder som må unngås? Jeg antar spissen skal frem og den buede siden vende bakover?

Eller kan kan benytte kjøling gjennom drev? (motor er ferskvannskjølt)

Redigert av bavariaeier (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Det skal ikke være noe problem med å bruke vanninntaket i drevet på denne båten. Det går forresten an å montere et instrument for å måle trykket i sjøvannsinntaket. På veldig raske båter er nok det et poeng men under femti knop burde det ikke være nødvendig.

Du har Bravo one drev eller?

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...