Jump to content

Valg av navigisjonsapp på Ipad

Flunt

Recommended Posts

Har nå kjøpt meg en IPAD med simkort og 3G. Jeg er veldig usikker på hvilket kartprogram (navigasjonsprogram) jeg skal velge. Det er vist slik at Navionics har kartet hele tiden vent mot nord. Synes det er viktig å se hvor man befinner seg på kartet, og at kartet snur seg ettersom man endrer kurs. I tillegg må det være såpass detaljert at man ikke kjører på skjær. Noen gode forslag på hva jeg bør velge? Først var jeg sikker, men etter å ha lest og lest, ble jeg mer og mer usikker hva jeg skal velge. :crazy:

Geir Tore

Må man ha ipad med sim for å kunne bruke kart appene

Det går ann bruke kart appene på iPad uten sim(GPS), men da blir de som rene kart. Har selv brukt Navinonics på iPad uten GPS ved siden av garmin'en min. Brukte det til å verifisere og stake ut ruter, samt at det veldig mye lettere zoome inn/ut og "scrolle" kontra garmin'en og papir kartene mine :-)

Har imellom tiden kjøpt meg iPad med GPS og det er selvsagt mye bedre. Eneste minuset er at iPad skjermen er svak i sollys og du må ha den på lader underveis. GPS delen trekker mye strøm ved bruk.

Også til sak: jeg bruker Navinonics og er tanke fornøyd med den.

Som app ville jeg sett nærmere på Garmin sin BlueChart app. Har ikke prøvet denne versjonen selv men den ser helt identisk ut med den som var på en minnebrikke til Garmin iQue M5 (Palm Size) jeg hadde men som dessverre ble stjålet.

Likte den bedre enn Navionicsappene jeg har nå selv om disse oppgraderes og forbedres jevnlig.

Den ene av Navionics appene (Europe?) modulært nedlastbar er vel den som har "auto routing" dvs den beregner rutene automatisk.

Du må i utgangspunktet ha iPad for SIM men behøver ikke aktivt SIM kort.

Brukte et SIM kort med avsluttet abb i UK sammen med Navigon Bil app.

For iPads uten SIM finnes det vel en plug-in GPS modul.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

• 5 måneder senere...

Jeg har både Isailor, Navionics og Plan2Nav.

Litt forskjellige områder/kart, men endel overlappende områder også.

Det er fordeler og bakdeler på alle.

• Isailor har det problem at detaljer forsvinner når man zoomer ut. Mao fungere dårlig som oversiktskart for å finne selingsled etc.
  • Men har mest behagelig og raskest kart på detaljer synes jeg.
  • Navionics har kryss, tilogmed røde kryss, for grunner som ikke utgjør noen navigasjons fare (typisk 30-40 meter), og man må klikke på hver enkelt for å se reell dybde, for kryssene på 0,5 meter er akkurat like, så man kan ikke ta sjanen på å seile over dem usjekket. Vi fant og feil i HD versjonen mot Iphone versjonen (men de er rapportert og rettet nå tror jeg).
  • Men bortsett fra det har den mest intuitiv brukergrensesnitt, bla på avstands beregning.
  • Plan2Nav har karter som ligner mest på sjøkartene slik jeg er vandt fra papir (med fyrsektorer etc), og har også 3d / paning/ motorvei visning.
  • Plan2 nav er den som fremstår for meg som mest proff. Men den har dyrest kart.

Zoomproblemene i Isailor er blitt noe bedre siste år. Samme med dype kryss i Navionics.

Jeg bruker alle litt om hverandre, og uansett hvilken jeg bruker savner jeg noe fra de andre.

Skal jeg anbefale 1 og du ikke er avhengig av å planlegge seilingsled i urene farvann langt frem alt for ofte tror jeg at jeg faller ned på Isailor. Ihvertfall i ett kost/nytte perspektiv.

Det var nok den jeg brukte hakket mest i år.

Er ikke pris så farlig holder jeg muligens en knapp på Plan 2 Nav, men den har jeg bare fra Tananger og sørover, og i år var vi Nordover, så den har jeg faktisk ikke brukt i år..

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...