Jump to content

Lekkasje VP D-3 190hk 08 modell.

MaSa

Recommended Posts

Jeg peiler som regel alltid olje før avgang, i dag gjorde jeg det samme før avgang fra koster.
Da var det ikke noen lekkasjer og se.

Men da jeg ankom hjemmehavn 8-9 timer senere, og lukket opp motorrommet og kikket så ser jeg at det har kommet ca 1 liter med blank veske ut i brønnen under styrbord motor.

Jeg kunne ikke se noen lekkasjer, og kikket på kjølevæsketanken og nivået var som normalt.

Hva annet kan dette være? det er jo en egen brønn under begge motorer hvor det ikke har muligheter til å komme regnvann o.l

Og alt vannet som kommer i disse brønnene må komme fra motor/gjennomføringer for det er ingen drenering i rommet.

Det eneste jeg merket idag var at temperaturen lå hele tiden litt høyere på styrbord enn babord motor ca 5 grader mer, det var eneste indikasjon på noe som helst.

Noen som har vært borti dette ?

væsken som lå der, var som sagt blank, og så ut som den hadde en liten film oppå seg av noe slag.

Kan ha vært noe gamle fettrester som har ligget i brønnen som blandet seg ut, men er normalt helt støvfritt nedi der..

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Har ikke vært borte i det men smakte du på vannet? Det kan være som hos meg at dreneringa fra varmtvannstanken går i et rødt rør ledet ned til akkurat denne brønnen. Det blir faktisk en skvett over noe tid. Ellers kan det være sjøvann fra flere steder. Ville sjekket klemmene på veien fra drev til oljekjøler for servo og opp til inngangen på sjøvannspumpa. Det kan være pumpehuset som lekker eller veien videre og ut.. det er mange klemmer å sjekke :)

skal sjekke, jeg tviler på at det er VV tanken, da den ligger på babord side. og blir varmet opp gjennom babird maskin.

Smakte ikke på vannet, har heller ikke fjernet det, men kan ta en smaksprøve i morgen :)

Skal sjekke litt i morgen etter jobb, takker for tips. Kom gjerne med flere tips som kan sjekkes samtidig.

En annen viktig ting å sjekke er jo om vannet kommer inn når motoren ikke går. Det er jo greit å få kontroll på så fort som mulig i tilfelle det er noe som kan eskalere raskere enn ønsket.

Om det kommer fra ferskvannskretsen, så ville du merket at vannpumpa går av og til uten at du tapper vann. Opplevde du det?

Vv-bereder er en mulighet, sprukket håndtak på eventuell dusj på badeplattform er en annen.

Du kommer nok ikke utenom smaksprøver. Eller blande væsken med grønnsåpe i et glass og sammenligne reaksjonen med en kjent væske.

Jeg har rykka ut med blålys på en mayday en gang til en som trodde han sank midtfjords. Han hadde lekkasje på dusjen på badeplatformen ned i kjølsvinet. Jeg smakte på vannet.. Godt vi rakk å stoppe Seakingen før de tok av - men to redningsskøyter kom i 30-40 knop :lol:

Nå har jeg vært og er i båten og undersøker litt.

Jeg har prøvd og smake på væsken!!

Hva det var vet jeg ikke! Det smakte ikke saltvann og ikke ferskvann!

Kunne minne mer om kjølevæske men smakte ikke like sterkt/skarpt som ren kjølevæske!

Motor har gått en time nå under litt belastning. Ikke noe mer væske har ankommet.

Da jeg lenset ut væsken så fikk jeg opp ca 0,5 liter!

Dette var det kommet på ca 8 timer kjøring!

Over natten var det ikke kommet noe mer væske!

Så da regner jeg med den ikke tar inn vann iallefall!

Nå er det tørt og rent oppe i brønnen igjen, bare litt fett rester igjen!

Og kjølevæskenivået ligger på samme nivå på begge motorer. Litt over minimum!

Så syntes det er rart det ikke har minket på det,hvis det er kjølevæske da:/!?

Hva annet kan det være som sniker seg ut?

Tanken min var at det kunne vært dusjen, for jeg har ikke dusjhodet og slangen lå nede i motorromet men i nabobrønnen!

Jeg har liten erfaring med smak på ukjente væsketyper så kan ikke utelukke noenting :/

Kjølevæske hadde vært tydelig grønn på farge. Ikke til å ta feil av.

Ellers kan det jo være noe vann som har samlet seg opp i en lomme, nedsenkning etc som har flytter på seg. Eks vann som har kommet inn motorromsluftinga ved vasking/spyling.

Du får følge med.

Ellers har jeg god erfaring med å bruke svamp eller avkapp fra gammel skummadrass til å suge opp vannrester som ligger kinkig til.