Jump to content

VP TMD40A Sliter med gange ved oppstart. Hva kan det være?

Kenryd

Recommended Posts

Kjøpte båt med denne motoren i fjor og da var den tungstartet. Tidligere eier sa dette hadde med ødelagte glødeplugger å gjøre. Så derfor i år har jeg byttet disse med 6 nye. Nå starter den med en gang men går bare på tomgang i noen sekunder før den da stopper igjen. Har prøvd å starte flere ganger men blir det samme... eneste mulighet er å bruke halv gass og la den stå der til motoren liksom "kommer seg". Hvis jeg tar den ned på tomgang for tidlig har den litt ugjevn gange, men ikke hvis den får litt tid. Da går den helt fint.

Skiftet også nytt filter både ved motor og vannutskiller. Disse var IKKE pene mildt sagt, så frykter jo at dette kan ha med dysene å gjøre...

Har også sjekket filter i fødepumpe. Her så det bra ut. En annen ting, vet ikke hvor relevant det er men den ryker svart når jeg gir mye gass for så å slippe ned igjen. Når den er varm da vel og merke.

Noen som har kjennskap til hva dette kan være?

Sikkert lurt å ta dysene ut for en sjekk og justering, Koster litt, men er går ganske raskt å få gjort.

Hvis dysene ikke er som de skal, vil de ikke dieselen sprayes inn i tåkeform men komme som mer eller mindre større dråper. Dette gir dårlig forbrenning og eksos røyk.

Har sammme motoren .....man må gi litt gass når motor er kald ellers så hoster den litt ...hvor lenge gløder du ? 10-30 sek ..bruker jeg,,

kommer ann på temp ute ..."lugger" den når den starter..... gløder jeg litt til så roer den seg fort ....
og det er normalt med sort røk hvis du gir fullgass og slipper igjen ...det kommer av turbo får ikke tid til å begynne å jobbe og dermed får den alt for mye diesel et øyeblikk ...hvis motoren sviver pent ellers så spar deg pengene på dyseoverhaling

Ang.tungstartet så kan tenningspuktet være litt feil .....svigersønnen min hadde det samme problemet justerte litt høyere tenning og den ble mye bedre

Edited by LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Hei,

Hadde denne motoren og monterte på en ekstra dynamo på 120 Amp. Dette medførte at den harket litt under oppstart og oppførte seg Ganske likt det du forteller. Ikke så rart for når dynamoen beginner å lade belaster den motoren som igjen mister turtallet og slik blir den stående og oscillere.