joachimo Startet 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2014 (redigert) Hadde en liten brainfart her på lørdag etter å ha mikket mye med tilt på motoren. Etter å ha kjørt på med rustløser i flere dager løsnet den endelig, og i gleden over at den endelig rikket seg løftet jeg den opp helt til det sa stopp. Siden jeg regnet med den ville være tung presset jeg på litt til uten resultat. Det som sa stopp viste seg imidlertid å være gjennomføringsrøret til styrekabelen/staget som ble stående i klem mot metallringene nylonkula ligger i. (dette er av typen gjenget rør med nylonkule) Og etter dette ser jeg at staget ligger klin inn i siden på røret, og det sitter bom fast. Var først redd for at kabelen hadde fått for krapp tørn og feilen lå der, men når jeg løsnet festemutteren på innsiden kan løsnet også rattet. Når jeg da vrir dette dyttes bare staget innover i båten (naturlig nok), og når jeg vrir andre vei dras det tilbake frem til det treffer røret, og så er det bom stopp igjen. Jeg regner i alle fall med det må være røret som er synderen siden dette ligger ytterst, og håper det ikke er styrestaget også som er blitt bøyd. Dette er imidlertid såpass solid at jeg har vanskelig for å tro det kan ha skjedd. Da er røret som ser ut til å være av alu mer sannsynlig synder. Er vel ikke så mange graders bend som skal til på dette for at staget skal havne i klem og tvinges fast. Til slutt gikk jeg løs på stakkaren med biltemas maritim multispray, hammer og trekloss, og fikk banket staget ned helt til det nå ligger inni røret, men det sitter like forbanna fast, og blir da lettere sagt enn gjort å få ut den siste biten. Spørsmålet blir da om noen har tips til å få den ut, eller om jeg bare må gjøre som det først falt meg inn og lage et snitt på langs av hele røret med vinkelsliper for å kunne presse det ut litt og få ut kabelen? Redigert 2.Juni.2014 av joachimo (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt lille daycruiserprosjekt Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen Link to post
ivar Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 legg ut etpar bilder, så blir det lettere å skjønne akkurat hvor det kniper Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
joachimo Svart 3.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 (redigert) Skal prøve å få tatt noen bilder i ettermiddag å legge til, selv om jeg tror det kan bli vanskelig å få noe fornuftig utav dem :) Det er snakk om rør av denne typen Som nevnt, kabelen (eller rettere sagt metallstaget/stempelet? på enden av kabelen) ligger klin inntil veggen på røret på en side, og har en millimeter eller to klaring på andre siden. Hadde røret vært rett mener jeg å huske fra montering at det skal være en rimelig smertefri sak å tre dette av og på, men slik det er nå måtte jeg gå ganske hardt til verks med hammer og trekloss for å banke det ut, noe som gikk fint helt til nå enden av staget ligger inni røret. Når jeg nå har løsna hele skiten kan jeg helt enkelt dra staget frem og tilbake og rattet snurrer fint, så problemet ligger her. Med mindre styrestaget også er blitt bøyd selvsagt, men jeg ser ikke helt hvordan det kan ha skjedd så lenge dette ligger inni gjennomføringsrøret som er av alu og dermed sannsynligvis det klart svakeste leddet i kjeden. Er rimelig oppgitt nå. Båten var endelig ferdig stoffet, ryddet, tepper var kommet på plass, interiør var vasket ned med aceton så det nesten ser bra ut og alt var klart til sjøsetting, så gikk hele greia i dass... igjen. Redigert 3.Juni.2014 av joachimo (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt lille daycruiserprosjekt Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen Link to post
joachimo Svart 4.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Her er et par bilder, litt begrenset hvor godt de viser situasjonen dog. Øverste viser siden som ligger helt inn i veggen, nummer to viser glipe på andre siden, siste viser fra andre siden. Dette er det ikke så lett å se noe nyttig på siden enden av staget nå ligger inni røret, men før jeg begynte å banke var situasjonen den samme er. Klin inntil på en side, glipe på den andre, noe som for meg tilsier at røret er litt bøyd, slik at den klemmes fast i endene og muligens også midt på der da andre siden vil ligge mot "innsiden" som på min fantastiske (og en smule overdrevne) paint-skisse Sitér dette innlegget Mitt lille daycruiserprosjekt Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen Link to post
index Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Du må vel finne noe som passer inni røret og fortsette med å olje og slå da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars K Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Du har vel antagligvis fått bøyd selve staget inni,siden dette har satt seg fast inni røret? Tror kanskje ikke det er så lurt på banke det innover,da vil det bare sette seg enda mer fast. Ville heller prøvd å få dratt staget ut igjen og prøvd å rette det. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 enig med Lars K, større sjanse for at staget bøyes enn røret. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
joachimo Svart 4.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Mulig det, selv om det for meg virker rart at staget skal bli bøyd før røret, når det er rimelig massivt og røret er av relativt myk aluminium... Sitér dette innlegget Mitt lille daycruiserprosjekt Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen Link to post
ivar Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 alu kan faktisk være veldig stivt avhengig av legering og profil, et rør vil være stivere enn en stang. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
joachimo Svart 4.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 (redigert) Ok. Da får jeg se om jeg klarer å få det ut igjen, eller om jeg bare må fortsette i retningen jeg har banket det til nå siden det allerede ligger nedi røret og håpe på det beste. Men konklusjonen er da at jeg i det lengste får unngå å kappe opp røret som da muligens er helt i orden mtp at en simpel rørstump som dette koster like mye som styrekabelen ny :p Redigert 4.Juni.2014 av joachimo (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt lille daycruiserprosjekt Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen Link to post
knut1955 Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Hei Hadde noe av de samme problemene som deg på en tidligere båt - til slutt ga jeg opp, demonterte snekke og kabel (husk å trekke inn et tau som trekketråd), og tok alt med til SjøSport på Odderøya. Var overrasket over hvor rimelig ny snekke og kabel var, og hvor mye tid jeg hadde kastet bort på å prøve å fikse! Det var en drøm å få helt ny styring! -dette er mange år siden, da, men slikt utstyr har vel ikke steget så mye i pris med større konkurranse. Du kan jo også prøve maritim, best marin og biltema?? Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
joachimo Svart 4.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 (redigert) Saken er at jeg akkurat har byttet kabel, snekke og gjennomføring. Alt er spill nytt :p Som nevnt i førstepost var det ren skjær brainfart fra min side når jeg ble så ivrig etter å løfte motoren som endelig løsnet etter flere dagers iherdig bruk av rustløser at jeg ikke la merke til at styringa ble stående i klem når jeg løftet den opp før det var for sent... Redigert 4.Juni.2014 av joachimo (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt lille daycruiserprosjekt Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen Link to post
joachimo Svart 5.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 Vel, med rørtang og hammer klarte jeg å kakke roret av styrestaget, og det var da ingen tvil om at min opprinnelige mistanke stemte. Kunne se med det blotte øye at røret var bøyd. Nå skal jeg først se om jeg kan klare å rette det opp før jeg eventuelt investerer i et nytt. Om noen eventuelt har et slikt rør liggende, ta gjerne kontakt! Sitér dette innlegget Mitt lille daycruiserprosjekt Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.