Odd-Steinar Startet 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2014 Hei alle sammen. Jeg har nå skaffet meg en Rana 22 snekke. Original motoren var tatt ut og en Isuzu UMC240 motor var satt inn. Her må eksos kobles til og ferskvannskjøling mikses til. Ser at eksosflensen mangler på motoren så da må man lete med lys og lykte for å finne deler. Ser ut til at det skal være en muffe med 3 skruehull. Finnes det delekatalog til motoren på nett mon tro ? Forrige eier har montert kjølerør på skrog så den biten er på plass. Er det noen som har gjort noe slikt tidligere og kan komme med råd. Jeg så ser og etter rana 22 manualer men siden fabrikken er konk er de vel heller vanskelig å finne. Skal få tømt båten og se hva som mangler og hva som ligger her og der. Sitér dette innlegget Link to post
Odd-Steinar Svart 14.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Her kommer ett bilde av motor og ferskvannskjølings "problemet" Kan jeg lage hull til kjøleslanger her fremover til motor eller vil de hullene svekke skroget? https://baatplassen.no/bildearkiv/42/42466/1402326405.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Odd-Steinar Svart 14.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Ser at giret og har kjølebehov, kan jeg legge det til sløyfen på ferskvannskjølingen ? https://baatplassen.no/bildearkiv/42/42466/1402326518.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Odd-Steinar Svart 14.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Til slutt ser jeg etter flens for å koble til eksos slange, og trenger jeg da eksospotte eller vil dette dempe seg selv ? https://baatplassen.no/bildearkiv/42/42466/eksos.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Tjaaa - eg antar at dei to rørstussane som står mot skroget på første bildet, er gjennomføringane til kjølesløyfe under båten. Å ta hull til slangar frå desse og til motoren, bør kunna gjerast uten for stor svekking av konstruksjonen, men ta hull, slik at der er "gods" igjen både over og under hullet. Dermed sagt at å skjæra hakk ikkje er godt nok. Eg ville ogso hatt i tankane at hullet skal so langt ned at ein eventuell spiker som blir brukt til å festa dørken ikkje rekk inn i slangen. Trur ogso at eg ville heller satt to mindre hol enn eit stort, det svekker mindre. Når det gjeld kjøling av giret på samme ferskvannsløyfe, vil eg i utgangspunktet meina ja, men det kjem ogso an på størrelsen av rørsløyfa i forhold til motorens behov. Når det gjeld eksos, du nemner slange. Denne motoren har rørsløyfe under bunnen, til ferskvannskjøling, og eksosmanifolden er kombinert med ferskvannstank, dette kjøler eksosen, men eg trur ikkje at den kjøler nok til å bruka slange og tørr eksos. Då er alternativa enten eit jernrør til eksosen, som so kan vera tørr, eller eit sjøvanninntak i skutebunnen, med pumpe på motoren som pumper vatn inn i eksosen. Du må i so fall ha ein slangestuss med vanninntak til å skru på den flensen. Men husk, det eg skriv, er utifrå at eg har sett meg litt om i verden, ikkje kunnskap om din båt og motor. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Odd-Steinar Svart 15.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Ok, takker for innspill. har mulighet for inntak av vann rett foran motor til en eventuell lydemper med sjøvannskjøling, er det noe slikt du tenker på ? Sitér dette innlegget Link to post
Odd-Steinar Svart 15.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Her er bildet tatt rett foran motor hvor vannintaket er. https://baatplassen.no/bildearkiv/42/42466/vannintak_med_stoppekran_foran_motor.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Odd-Steinar Svart 10.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 DA er jeg i form igjen til å jobbe videre med båt.. :) har sett litt på dette og lest meg litt opp og fått gode råd fra en slippmekker.. :) kjøling til gearet tar jeg via ferskvannskjølingen, det er ikke den store motoren og det store behovet på så "små" saker sier slippmekkern. ett problem mindre.. MEN ett nytt kom opp i neste øyeblikk.. Denne motoren har sannsynligvis vært på en stor båt hvor den er brukt som aggregatmotor.. ergo har den hatt tørreksos og det kan jeg IKKE ha. Min eksos må gå den "vanlige" veien etter kjøl og ut bak. kan ikke ha eksos og demper stående opp midt i båten :) Blir jo en helsikes ryggvarmer for co-piloten :) Ergo må jeg få fatt i en pumpe til som jeg kobler på sjøvannsinntaket og dermed må jeg ha en eksosbend med tilkobling for sjøvann.. det store spørsmålet er da.. hvem selger sånt.. mange firma har mye rart og de som har det meste har lite info på nett.. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 10.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 Rana 22 snekke heter kanskje Rana 630 Classic i dag? Ser at RanaPlast er oppe å går igjen, med nye eiere. Kan tenkes at de kan hjelpe med noe til selve båten. Motoren lever sitt eget liv i ditt tilfelle er jeg redd. Ufattelig at forrige eier tok ut originalmotoren. Var ikke det en Yanmar da? Dessuten kan det tenkes at du vil få litt hjelp hos PW Plastservice. Disse gutta jobbet tidligere på fabrikken til RanaPlast (før konkursen) og har svært mye kunnskap om disse båtene- Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Sulegutt Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 Hei, fikk du satt inn den Isuzu`n ? Ser innlegget er gammelt men bare lurer :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.