Jump to content

Hjemmesnekret katamaran i kryssfinèr

ling

Recommended Posts

Heisann!

Jeg hadde lyst til å forsøke å bygge en båt av kryssfinèr og epoxy, men har et par spørsmål om kvalitet på produktene.

Det står som regel at man *må* bruke kryssfinèr av maritim kvalitet ellers kan man like gjerne glemme prosjektet helt.

Søkeskillsene mine kommer til kort, jeg har ikke vært i stand til å finne noe på nettet om utsalg av maritim kryssfiner.

På en liten lekebåt for to som mest sannsynlig tas opp igjen av vannet etter hvert bruk, burde det ikke holde å dekke billigplatene med epoxy og glassfiber?

Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg dette som basis for skrogene:

http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Polyester-og-Epoksy/Lamineringsepoksy-252134/

http://www.skibygg.no/lagerfoerte-produkter/bygningsplater/kryssfinerplater/kryssfinerplate-ac-9x2440x1220

Takker for tips!

Billige plater går nok helt greit så lenge de plastres inn. Men jeg reagerer litt på kombinasjonen billigprosjekt og epoxy? Epoxy er jo dyrt, om du vil gjøre dette billig og mest som et eksperiment er vel sikkert polyester mer enn godt nok? Og samtidig myyye billigere...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

I det store utlandet brukes ofte balsafiner til bygging av katamaraner og den slags, selvfølgelig på grunn av vekt.

Balsa råtner som bare rakkern dersom det blir vått, selv om noen av disse platene har fiberne "andre veien" for å unngå at vann sprer seg med fiberne.

Jeg ville tippe at skandinavisk bjørkefiner er minst like holdbart, poenget er jo uansett å få det tett med glassfiber slik at vann ikke kommer til treplatene, og er det ikke tett så spiller det liten rolle hva du bruker, selv divinycell råtner ved lengre tids vanninntrengning.

Men, pass på at det er finer som er limt med vannfast lim, ellers kan du få problemer.

Så vidt jeg har sett bruker de som bygger katamaraner i størrelsesorden 30-40 fot ofte et 200 liters fat med epoxy, en hel del meter med matter og annet, materialprisen kommer fort opp i noen hundretusener, slik at å kjøpe litersflasker med epoxy på Biltema kan nok fort bli dyrt.

Edited by adeneo (see edit history)

Bjørkefineren til Skibygg har eksteriørlim, dvs. at den tåler fuktighet bedre. Så lenge du klarer å forsegle finerplatene dine med epoxy så går det greit med vanlig finerplater. Men hvis det går ett lite hull i epoxyen, så suger vanlig finer masse vann og vil delaminere seg. Fått det erfart....... :diving:

Takk for svar!

Jeg syntes prisen på epoxy hos Biltema var overkommelig, men nå sto det ikke hvor mye man trengte per m^2 - må vel titte på selve flasken for å finne ut det. Det er vel ca 6m^2 ytre overflate.

Hva burde man benytte som siste finish etter all epoxy/glassfiber? Har lest at boat varnish med UV beskyttelse er tingen, så da landet jeg på http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/Batlakk-uretanalkyd-30552/ .

For de som er interessert så er dette inspirasjonen min for prosjektet:

Forbruket med epoksy er veldig avhengig av type kryssfiner du bruker og ikke minst hvor kraftig duk du bruker. Tykk duk krever mer lim, det samme gjør porøse treslag. En tokomponent lakk være mer slitesterk til toppstrøk over duk og epoksy, men denne er ikke særlig elastisk, så hvis du ikke tenker gjøre konstruksjonen særlig stiv er lakken du linket til greiere. Ser ut som et kjekt prosjekt da :thumbsup:

Jeg har bygget et par kajakker i x-finer. Det var et byggesett med ferdig utskårene paneller. Fineren var 4mm marinfiner, den er bedre å jobbe med enn vanlig bjørkefiner, men styrkemessig kan jeg ikke tenke meg der er den store forskjell. Utvendig er der en 200 gr duk mettet med epoxy. Innvendig kun duk i bunnen ellers bare epoxy. Der er et par videoer som viser prosessen her: pygmyboat.com

Fin båt !

jeg hadde kanskje brukt 6mm lauan finer i skrog med 1 lag vevet glassfiber matte og poliester på utsiden. Så strimlet med samme duken i skjøtene på innsiden. Den beste og billigste malingen er topcoat . Når den blir mattet med sandpapir kan vanelig bengalakk brukes om det skal dekoreres !

Var akkurat med på å legge epoxy og duk på en hjemmelaget robåt på 8 fot og det kostet 2500,- for duken og 6kg epoxy.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt