Jump to content

Mest nye båter ute på tur ?

olews

Recommended Posts

Rundtur i indre deler Oslofjorden i helgen, Hovedøya-Holmestrand retur. Kosetur, innom alt som var å se på turen, det var lite vind.

Vår observasjon er at det er mest nyere båter i gjestehavner og ankerplasser. Det bugner av 80 tallsbåter på nettet og i havnene, men når vi er ute og kjører innom en gjestehavn som f.eks. Oscarsborg, Drøbak og Steilene er det mest nyere båter. Holmestrand er litt uvanlig siden det er stappfullt om dagen og ledig om kvelden. Shopping og bunkring. Vi er ikke inne og teller og studerer, men det er et inntrykk vi sitter med.

Det er selvsagt klart at har du svidd av en mill eller så på ny båt så vil du bruke den. Men dette gjalt også unge folk tidligere, de hadde svidd av 50.000 for en båt og ville gjerne bruke den så mye som mulig.

Kanskje vi er blitt så rike nå at førstegangskjøperen kjøper ny båt i størrelsen 38-40' ? Eller er det sviktende rekrutering av unge folk til båtlivet ? Det er heller ikke så mye små barn å se på båtene lengre.

Ole
S/Y Algol

Kan bare snakke ut fra egne vurderinger.

Er selv på utkikk etter båt om dagen, og har vurdert det meste på markedet, innenfor pris/årsmodeller.

Man kan i dag få båter, av noe "ukurant"/mindre kjent merke, (les Bayliner, Rinker,Sea Ray, osv.) 2000 mod. + til samme pris som f.eks en Princess 286

En 15 år nyere båt, er ofte i bedre stand på de fleste områder og er generelt mindre slitt/forringet gjennom årenes løp. Det er nok begrenset hva folk er villig til å betale for snart 30 år gamle båter, hvertfall hvis de ikke er "pusset opp" overalt. Dette kan i ettertid by på endeløse kostnader, og det oppleves "safere" å kjøpe noe av nyere årgang.

Nyere båter har også ofte mer moderne løsninger (hekkport, baugpropell osv.) som standard, som betyr en del for mange.

Det er også krav i dag de fleste steder om at båten ikke skal være eldre enn 20 år, etter nedbetaling, dersom den skal belånes med sikkerhet i båten.

Dvs, minimum en 1999 modell pr. d.d. ved 5 års nedbetaling som eks.

Er nok en ganske enkel grunn: alle de eldre båtene er befengt med så mye feil at eierne har havnet i kategorien evig oppussing :giggle:

Neida, men jeg også har merket dette. I havna der jeg ligger er maks 10% av båtene eldre enn 10 år. Og nå tar jeg ikke hardt i en gang. Lurer på hvor alle de gamle blir av? Har selv en båt jeg synes begynner dra på årene, den er helt tilbake fra 1992! Merker jo at de nye båtene har mindre ting som går galt og må fikses opp i, av den grunn blir de gjerne hyppigere brukt enn oss med eldre larjer der det alltid er noe som må fikses. Har hørt mye (og har det forsåvidt slik selv også) at båtene ikke er klare for tur før det og det er gjort. Større og mindre prosjekter på gang. Men så er jo folk forskjellige, mange finner fred med å pusse opp en båt, gjerne mer fred enn de hadde fått med å bruke den.

min er fra midten av 70 tallet :lol: , men ser masse båter som står på land ennå, under presenning- noen er sikkert prosjekter men de aller fleste er det nok gruinnet minkende entusiasme og liten interesse .

Men båtene har vel fått samme levetid som biler, 10 år så begynner det å skrangle og krangle. Slik har vårt samfunn blitt på alle plan. Bruk og kast

Det at det finnes så mange nye båter ute på sjøen i disse herlige solfulte dager er fordi båtkjøpere har vært kloke i hodene sine og latt være å kjøpe de gammle antikvariske baljene som selges på finn til latterlige høye priser. Da får også båtkjøperene brukt båten der den hører hjemme, på sjøen.

Men noen vil abselutt plage seg selv og kjøper en gammel båt med en like gammel motor, og dermed kommer som regel aldri disse uheldige menneskene seg på sjøen slik de en gang hadde en drøm om. Drømmen deres stopper ved første verksteds regning. Alt dette kunne vært unngått hvis de bare kunne tatt til seg de velmente råd som de får.

Det samme er det med de som var prøvekaniner for volvo og kjøpte de første D-Motorene. Folk ble advart om å kjøpe disse havaribombene, men tross alle advarsler så kjøpte noen alikevel motorene og så begynte havariene og sytingen å strømme på. Nå er jo motorene bygget totalt om, det er vel ikke en del som lenger er lik som første generasjons D-serie. En må bare passe på å ikke kjøpe en båt hvor det står en D-motor eldre enn 2010 modell.

Hahaha, havaribombe du. Den var god. Har D6 fra 2007, og den går helt som den skal. Slik som de fleste andre .

Men nå skal vi IKKE ta en ny D-motor diskusjon.

Har dessuten også en seilbåt fra 1982. Og jeg får flere rosende kommentarer enn de med ny båt får. Og det er ikke båten som hindrer meg i å være på sjøen.

Jeg var førstegangskjøper og handlet meg en 49-fot seilbåt fra 2007. Jeg er ikke rik eller noe som minner om denslags, men har stabil og god nok inntekt til at vi ville investere i et landsted. Det ble ganske raskt klart at noe permanent landsted (på land) ikke var innenfor de økonomiske rammene våre, og da ble en skikkelig stor campingvogn på sjøen et godt alternativ. Det satt meg tilbake ganske mye, såklart, og båten er lånefinansiert, men den har vært i bruk heftig mye siden jeg kjøpte den inn.

Mitt tankegods ved valg av en slik båt var at det var like greit å kjøpe størst mulig når en først var ute og handlet. Iallefall såfremt det var økonomisk gjennomførbart. Jeg har lest opp og ned og i mente om folk som mener en bør "gå gradene", og begynne på noe litt mindre og eldre, og så arbeide seg opp. Men slik båtmarkedet var i fjor så så jeg ikke spesielt store sjanser for at jeg ville klare å bytte båter uten å tape penger hver gang. En nyere, større båt vil være lettere å selge enn en eldre båt - det er iallefall min teori.

Av alle dumme ting jeg har brukt penger på har dette vært den desidert beste investeringen jeg har gjort. Makan til glede en får ut av en båt en er tvers gjennom fornøyd med!

Jeg er heller ikke spesielt nevenyttig av meg (jobber med saken, dog), og trengte en båt jeg bare kunne seile avgårde med. Så langt har alt gått svært bra, og de problemene jeg har møtt har jeg stort sett vært skyld i selv.

Hva er nytt i denne sammenhengen? Jeg vil påstå at i år 2014, er alle båter eldre enn 2004 "gamle" båter, og oppussingen forbedringene er på gang. Ellers riktig som sies at de eldre båtene har alltid noe som skal gjøres, så tror eiere av de (inklusive meg selv) bruker mye tid på å få de oppdatert til fellesferien. Har du nytt er det mer "tut og kjør", men du må også tåle større verditap. De med eldre har større vedlikeholdsbudsjett, men mye mindre verditap. Selvsagt tar dette vedlikeholdet tid, også har det noe med at man prøver ut ting. Flere løsninger for samme ting før man bestemmer seg.

Enig med de som hevder at bruktprisene er for høye.Tror nok også en del båtselgere generelt må ned i pris. Gjelder egentlig alle modeller fra 2005 og eldre. Mange som mener båten er verdt sin vekt i gull, og ikke har innsett at båt har blitt som bil, snakk om å redusere tapene mest mulig bare på den tiden man eier den.

Sett fra kjøpers perspektiv er det selvfølgelig greit å si at folk har for høye forventninger til pris, men etter mitt syn ville det være mer riktig om prisfallet reflekterte den faktiske forringelsen en bruktbåt har sammenlignet med ny. Med en passende balanse i markedet ville dette medføre at man ville slippe enorme verditap som båteier, det er ingen av oss tjent med selv om de fleste jo sikler etter dyrere båt.

Ellers kjenner jeg meg godt igjen i Supermans betraktninger.

Edited by Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Det samme er det med de som var prøvekaniner for volvo og kjøpte de første D-Motorene. Folk ble advart om å kjøpe disse havaribombene, men tross alle advarsler så kjøpte noen alikevel motorene og så begynte havariene og sytingen å strømme på. Nå er jo motorene bygget totalt om, det er vel ikke en del som lenger er lik som første generasjons D-serie. En må bare passe på å ikke kjøpe en båt hvor det står en D-motor eldre enn 2010 modell.

Naboen min sa at et et blikk på annonsen var nok, grønn motor = styr unna.

Det var vel ikke så lett for nybåtkjøperne når Bavaria (som det jo selges flest av) kun kom med et motoralternativ og det var grønt.

Ole
S/Y Algol

Det er nok et utslag av øket velstand. For bare 10-15 år siden var ny båt utenfor rekkevidde for de fleste av oss. En 32' seilbåt ny kostet "det hvite ut av øynene". Eneste mulighet var en brukt båt og de holdt seg i pris. Fram til 2008 var det slik at man fikk igjen samme sum som man betalte. Jeg noterer at vår gamle Hurley 22 som vi betalte 22k for i 1991 ligger ute på finn for 20k, så noen holder seg i pris. I dag er det normalt å ta et gigantisk tap når man selger, det er nesten ingen som vil ha brukte båter selv om de er helt ok. Enkelt er det heller ikke. Var og kikka på en Delphia 37 som hadde prisforlangende 1050k, altfor mye etter min mening, men en fin båt. Like etter kommer en maken på finn i Stavanger til 595k. Da er det ikke greit å være selger. Vi møtte den like syd om Drøbak i helgen med samme eiere. Kort sagt man kjøper bår for livet i dag, bytte er så kostbart at det er bare å glemme. Da gjelder det å velge rett!

Samtidig har andelen av folk som fikser båten selv gått ned, mange lar verksted ta hånd om oljeskift og enkle ting selv og setter bort det meste av vedlikehold.

Men det er også slik at unge folk ikke kjøper båt slik som før. Det er veldig få barnefamilier på sjøen. Tror barnefamiliene er i syden. Hvordan skal dagens oppvoksende generasjon lære sjølivets gleder da ?

Ole
S/Y Algol

Hva er galt med D-motorer før 2010, som også ikke er eldre enn produksjonsåret 2008? :confused:

Jeg har nettopp gjort dypdykk på serienummerene på D-motorer, spesielt D4. "Større" endringer på de motorene ble gjort av Volvo i produksjonsåret 2008. Onkel Lars, hva for endringer ble gjort i 2009 og 2010?

On-topic:

Jeg har båtplass som en av siste båter i elveutløpet i Trondheim. Jeg har vært i båten omtrent hver dag siste en og en halv ukene. Dermed er jeg så (u-)heldig at jeg får sett omtrent alt som "flyter" ut av elven. Mitt inntrykk er at i Trondheim så er det temmelig grei fordeling av nytt og gammelt, stort og smått.

Ikke at jeg har noen spesiell grunn for det, men jeg synes det er ekstra artig når relativt unge mennesker kommer i eldre båt med "dukk-dukk-dukk"-motor :smiley:

Det at det finnes så mange nye båter ute på sjøen i disse herlige solfulte dager er fordi båtkjøpere har vært kloke i hodene sine og latt være å kjøpe de gammle antikvariske baljene som selges på finn til latterlige høye priser. Da får også båtkjøperene brukt båten der den hører hjemme, på sjøen.

Men noen vil abselutt plage seg selv og kjøper en gammel båt med en like gammel motor, og dermed kommer som regel aldri disse uheldige menneskene seg på sjøen slik de en gang hadde en drøm om. Drømmen deres stopper ved første verksteds regning. Alt dette kunne vært unngått hvis de bare kunne tatt til seg de velmente råd som de får.

og noen dumme mennesker skaffer seg antikvariske baljer grunnet nostalgi og interesse, de klarer sågar å ha et aktivt båtliv uten at det er Dnb eller Santander som eier båten, Og noen har båt med tanke for "tæring etter næring"- og det hadde vært kjempetrist i havnene om alle hadde konkludert med at eldre båter er bare antikvariske baljer , og at havnen skulle kun bestå av de nyeste modellene av Bavaria.

Naboene mine har en antikvarisk balje som du sikkert bare fnyser av :saint::giggle:​ men pensjonist paret har bortimot 100 overnattingsdøgn hver sesong i en ubrukelig balje, og de nyter båtlivet fult ut, og etter å ha lest mange innlegg på BP så er det tydligvis ikke helt problemfritt og ikke minst særlig billig å eie en nyere båt heller :cheers::cheers_wine:

De rimeligste båtene eies oftest av småbarnsfamilier. Vi er nok ikkje aleine om å ha det hektisk med å følge opp barna, av og til helgeaktiviteter, eller for den del det å klare å overtale alle til å bli med. Det er meget som må på plass ombord for en helg for at 5-6 personer skal ha det supert, og av og til føler eg nesten at det ikkje er verdt det med mindre man har langhelg.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Vi kjøpte vår første båt i fjor, og valgte da den eldre versjonen fra siste halvdel av 80 tallet for å slippe å ha båtlån, men vi er da stadig vekk ute og koser oss i sola :cheers::fishing: like godt som i en nyere båt.

Heldigvis ikke hatt store problemer hverken med båt eller motor :thumbsup:

Tror det gjelder å bruke øya litt mer, var flust av 80 og 90 talls båter på sjøen denne langhelga fint opp mot 50% av båtene..... Iallefall i området drøbak/oslo... En del ifra 70 tallet og... De båtene som var nyest var gjerne day cruiser gjengen...

Blir litt provosert av denne uttalelsen jeg Onkel Lars.

Hva er i dine øyne en gammel båt? eller antikvarisk gammel balje?

Hva gjør at vi som har båt som det ikke står 2000 tallet eller nyere på - eller hvor grensen din går - er så mye dummere, eller hva du vil kalle det en alle andre.

Latterlig høye priser - vel det er opp til meg som kjøper å avgjøre hva som er latterlig høy pris.

Men jeg er nok i den kategorien du tenker på, for jeg har en båt fra 1988, med like gammel/antikvarisk motor, innkjøpt for 250.000 i 2012 - så da faller jeg inn i den neste kategorien din også.

Men vet du hva, den går som ei klokke, tar meg dit jeg vil, og den ligger på vannet 360 dager i året, og brukes året rundt, og den er verdt vær eneste krone jeg betalte for den.

Alderen spiller overhode ingen rolle om ting er tatt vare på.

Gjennom min jobb så vet jeg at det er båter av alle aldere som får problemer, vedlikehold krever de alle sammen, ung elle ikke ung.

Mulig du skrev det med "glimt" i øye, i så fall tok jeg ikke den, så vær forsiktig med å sette folk i bås.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Vanskelig å si hvordan fordelingen egentlig er.

Man legger kanskje ikke merke til de samme båtene, noen setter seg mer på minne og slik.

Spaserer stort sett alltid på bryggene hjemme og i nærområdet på råde og selv om det ligger en og annen princess v58 og likens her og der er brorparten av båtene eldre.

Kanskje situasjonen på koster er annerledes i ferien, men det hadde vært morro å tatt 5 tilfeldige hjemmehavner en tirsdag og sett hvor stor andel av båtene som er over ti år gamle. Det tipper jeg er mange.

Selv kjøpte vi nettopp ei 25 år gammel snekka på 26 fot. Selvsagt er den ikke strøken, men der er i det jeg vil kalle god bruksstand. Dette holder i massevis for oss, da det viktigste tross alt er at man kommer seg på fjorden.

Hilsen ett par på 32 og 25 :smiley:

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Ja, du onkel Lars......! Hva har du ?

Foreløpig har jeg ingen båt. Jeg hadde igrunnen bestemt meg for å kjøpe en eldre brukt, men den tanken har jeg nu slått i fra meg. Jeg kjøper meg rett og slett ikke store utgifter og konstant hodepine. Så bruktbåtene som står for salg får eventuelt andre pine seg selv igjennom.

Jeg kikker meg nå om etter noe nytt så det blir nok en liten stund til jeg igjen får kost meg på sjøen. Det er bedre å bruke litt tid på å lete etter en ny båt enn å kjøpe et gammelt overprist vrak som du hvet det vil komme store utgifter på. Hadde endatil prisene stått i forhold til hva som selges så hadde det jo vært en mulighet for å kjøpt en brukt også, og dermed tatt høyde for utgiftene som måtte komme.

Du må rett og slett være ganske naiv og litt enkel hvis du betaler de summer som forlanges for vrakene som selges og ikke er i stand til å skru selv. Kan du gjøre alt selv på motoren så blir jo selfølgeligt stugå en annen. Men hvis du er avhengig av å sette bort det meste av arbeidet til et verksted og du har kjøpt deg en 30 år gammel motor så har du avskrevet deg selv for å syte og klage i ettertid.

Og for ikke å snakke om all den tid du må bruke på å ligge med hodet neri motorkassen for å skru for de som da kan det, og det blir du nødt til til å gjøre ofte med en 30 år gammel motor. All ære til de som gidder å gjøre dette gjennom hele sesongen og kanskje må også vinteren tas i bruk til dette formålet.

Jeg vil være på sjøen, det er jo liksom det som er hele kluet med å ha båt, mener nå jeg da.

Edited by Onkel Lars (see edit history)

Foreløpig har jeg ingen båt. Jeg hadde igrunnen bestemt meg for å kjøpe en eldre brukt, men den tanken har jeg nu slått i fra meg. Jeg kjøper meg rett og slett ikke store utgifter og konstant hodepine. Så bruktbåtene som står for salg får eventuelt andre pine seg selv igjennom.

Jeg kikker meg nå om etter noe nytt så det blir nok en liten stund til jeg igjen får kost meg på sjøen. Det er bedre å bruke litt tid på å lete etter en ny båt enn å kjøpe et gammelt overprist vrak som du hvet det vil komme store utgifter på. Hadde endatil prisene stått i forhold til hva som selges så hadde det jo vært en mulighet for å kjøpt en brukt også, og dermed tatt høyde for utgiftene som måtte komme.

Du må rett og slett være ganske naiv og litt enkel hvis du betaler de summer som forlanges for vrakene som selges og ikke er i stand til å skru selv. Kan du gjøre alt selv på motoren så blir jo selfølgeligt stugå en annen. Men hvis du er avhengig av å sette bort det meste av arbeidet til et verksted og du har kjøpt deg en 30 år gammel motor så har du avskrevet deg selv for å syte og klage i ettertid.

Og for ikke å snakke om all den tid du må bruke på å ligge med hodet neri motorkassen for å skru, og det blir du nødt (ofte) med en 30 år gammel motor. All ære til de som gidder å gjøre dette gjennom hele sesongen og kanskje må også vinteren tas i bruk til dette formålet.

Jeg vil være på sjøen, det er jo liksom det som er hele kluet med å ha båt, mener nå jeg da.

Lykke til Onkel Lars, du lever i din egen lille verden/boble, vi andre nyter båtlivet med båter i alt fra helt nye til flere tiår gamle.

Nå er jo vi en gjeng med naive idioter alle samen, så du får ha en god båtsommer, husk at den båten du kjøper ny i år, den er eldgammel neste år.

Man skal være forsiktig med å sette alle i en bås - du har nettopp satt 50% av Norges båteiere (om ikke flere) i en slik bås.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Man kan gjerne påstå at det å kjøpe gammel båt er et sjangsespill,og kan man ikke skru selv blir det dyrt.

Men nå er det engang slik at de fleste av oss må kjøpe litt etter lommeboka også,skal jeg kjøpe ny båt på 30 for med soveplass

til 4 må jeg ut med ca 1,5 millioner.

Det vil si at jeg ikke kan ha ha båt,så da er jo valget enkelt.

Man kan skifte MYE deler på en gammel båt man har betalt 2-300 000,- før det "lønner" seg å kjøpe ny båt.

Og ingen skal påstå at det ikke koster med ny båt,servicer må en helst sette bort for at garantien skal gjelde.

Og det kan skje ting med nye motorer også,og DA blir ikke tusenlappene gamle,man har da kanskje allerede lånt seg opp mot bristepunktet og har ikke råd til å reparere.

Hold kjeft,når du snakker til meg!