Onkel Lars Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 (redigert) Ja men det er jo slik det er Benji. La oss ta et eksempel da. Du og jeg skal kjøpe båt, vi to er altså markedet. Og det er jo markedet som egentlig bestemmer hva som er rett pris på det som skal kjøpes, og ikke han som selger. Vil du betale overpris på en gammel båt med dertil løpendes høye utgifter så er det den prisen båten blir solgt for. Vil du ikke betale en høy pris for noe gammelt skrap så må selfølgeligt selgeren justere til en pris som markedet, altså deg, er villig til å betale. Men folk har altså vært villig i årevis til å betale en formue for en gammel båt som vil påføre dem enda større utgifter i ettertid. Og så klager og syter de på kjøpet som de har gjort. Og dermed forsvant den båt drømmen langt ut på havet. Når jeg går i båthavnene på fine dager og ser at det er nesten ingen som bruker båtene, og slik er det året rundt, så kan en jo begynne å lure på hvorfor. Og tar du en prat med de få som er i havnen, men altså ikke på sjøen så driver disse å skrur og banner på det gammla vraket ( som de selv kaller båten sin ) for. Folk bare hiver seg på et båtkjøp uten å ha peiling i det hele tatt hva de begir seg ut på. På de båtene som jeg kikket på var det ikke en eneste som hadde peiling på motoren som stå i båten. All fokuset ved salget gikk på puter og fine tepper, men altså ikke det viktigste i en båt, motoren. Alle motorene sveiv som en klokke var omkvedet. Jeg tok et par på ordet og den ene gangen måtte vi reddes midtfjords fordi motoren stoppet. Selgeren kunne ikke forstå dette da motoren alltid hadde svevet som et sveitsisk ur. For meg er det helt ubegripeligt at folk kjøper slike ting. Halvparten visste ikke engang om båten var halvplaner eller helplaner. En påsto hardnakket at motoren som stod i båten var en Kad Mercruiser 40, fordi dette hadde han fått opplyst av forrige eier. Men nå var han så lei av å skru på det satans merakkelse som han kalte det. Nå ville han bare bli kvitt heile driten. Han kjøpte i ettertid en bobil. Folk er rare og lettlurte det må vi jo være enige om. En politiker sa en gang. Jeg er overrasket over hvor mye folk er villig til å betale inn i skatter og avgifter uten å få så mye tilbake for dette. Det sier jo litt. Redigert 3.Juni.2014 av Onkel Lars (see edit history) Link to post
Benji Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Er overfor ikke enig med deg. LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Worry II Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Hvor gammel er en ny båt, for tiden ? Link to post
Framtia Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 en båt varer jo evig, er jo ikke jordbær vi snakker om... Motor, rigg og annet utstyr forringes så klart, så det må fornyes med jevne mellomrom. Så blir det jo et regnestykke hva en har råd til. Etter mitt syn finnes det ikke noe dyrere båthold enn å kjøpe helt nytt. Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Benji Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Hvor gammel er en ny båt, for tiden ? LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Var på Koster i påska og tenkte på det samme, mesteparten av båtene vi møtte var de nye og moderne båtene, og ikke minst store. Det er jo på en måte logisk, de nye båtene er rett og slett best å bruke, de virker, de er mer komfortable osv. Vi lå der med vår 80 taller, liten og trang i forhold til de fleste andre, mindre komfort på alle måter osv. Men vi var der og vi storkoste oss. Ting virket og vi brukte ikke tid på fiksing eller dill. Og vi var det gjeldfrie og fornøyde. ----------- Men det er et par perspektiv jeg har i bakhodet. Er selv vokst opp med sommerferier i småbåt på begynnelsen av 70 tallet i en familie på fire. Først var det vel en 23 fot snekke, så noen tresnekker før det gikk over til seilbåt på hele 27 fot fra 70 tallet. For meg føles en 31 foter fra midten av 80 tallet helt fin. Den har linjene og løsningene fra den tiden jeg var mest aktiv som jolle og brettseiler og appellerer til meg både utseendemessig og rent teknisk/seilmessig. Jeg er på en måte litt utdatert i forhold til nyere båter, men jeg ser jo at seiler godt og har en hel haug med løsninger som er både praktiske og komfortable. Kunne absolutt tenkt meg en ny båt men ikke til den prisen som gjelder og ikke i den størrelsen som råder. Jeg syns rett og slett 40+ er for stort. Men en nyere båt på rundt 35-37 fot ville ikke være å forakte. Dog er jeg samtidig mer enn fornøyd med 80 talleren så lenge den seiler som den skal og ikke er et pengesluk. Dog, i en verden med prioriteringer ønsker jeg ikke å prioritere vekk hytta, bilen, tilbygg på huset osv for å få en båt som er 5 fot større og 20-30 år nyere. Det viktige for meg/oss var tross alt at vi var ute og seilte i påska. --------------- Men ender en opp med å kjøpe en båt som er så dårlig at man må skru og mekke fremfor å bruke så blir det jo triste greier, da gir det liten mening å spare penger på gammel bruktbåt, med mindre man liker å bruke tiden på å mekke båt fremfor å bruke den da, det er jo mange som har det sånn. ------------- Med synkende bruktbåtpriser og mer eller mindre uforandrede priser på båtplass og opplag vil flere bli stående på land og flere bli lagt ut til salg og presse prisene enda lengre ned. Link to post
litt peiling Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Tror du Larsmann at nye motorer er kostnadsfrie? Du må følge service intervaller på motorer og drev i 3-5 år for at garantien skal gjelde. Hva tror du det koster? Men, skjønner hvor leia ligger..når du "har" drømt om scand 26:) Ønsker deg en flott båtsommer i år, eller neste år, eller neste år deretter, eller neste deretter, ...osv. Link to post
Worry II Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Benji, det ble lagt ut en 370aft i stad.. og det er en 2010, så ble redd den var gammel, veit du ? :-) Link to post
Benji Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Så den worry, men vil jo være gal om jeg kjøpte en 4 år gammel båt. Da hadde jeg jo måtte skru motor i hele sommer, og langt ut på høsten, vel hadde vel sluppet det for den hadde vel havarert på første turen. LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Worry II Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Jaja, synd det ikke satt en Yanmar i den, for disse D-motorene er bare upålitelige alle sammen. :-) Jeg har hørt at de brenner opp og legger deg i ruin økonomisk for resten av livet... :-) Link to post
Baylife Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Stolt eier av en 1968 Albin Vega. Som 19-åring med kun 9 tommeltotter er dette en herlig båt. Kan ikke synke, betalte 25 lapper for den, lærer masse om vedlikehold og oppussing. Greit nok, jeg dytter mange timer inn i båten, men samtidig får jeg brukt den. Seilturene blir utrolig givende når jeg har jobbet mange timer for å få det til, i tillegg til at man får en helt unik eierfølelse. Kommer mest sannsynlig ikke til å kjøpe en båt som er yngre enn 10 år noen gang. Fiksingen er en del av gleden :) Link to post
Draco24styling Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Håper og tror du kødder Onkel Lars. Selv har jeg en 27 år gammel båt med en 14 år gammel drivline. Har hatt denne båten siden 2011. Og motor og drev har virket upåklagelig. Men klart at en eldre båt medfører mer ettersyn en en ny. Til syvende å sist kommer det jo helt an på hvordan båten er behandlet og vedlikeholdt gammel eller ny Norske båter er best! Link to post
oslofjord Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Ikke rart at mange 3-sesongs båtfolk som hygger seg fra påske til høstferien prioriterer nyere romslig båt med problemfri motor og godt og passe varmt inneklima, gjerne med godt med dagslys også under dekk og god takhøyde. Entusiater som liker eldre båter vil det alltid være heldigvis, men de som skal få mye båt for pengene ved å kjøpe båt fra 80-tallet bytter vel raskt til noe mer bekvemt hvis de bruker båten mye. Men for de som trenger båt for noen turer til Middagsbukta og en ukes båtferie er det vel greit med eldre båt med litt dugg på vinduene. Link to post
Onkel Lars Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Tror du Larsmann at nye motorer er kostnadsfrie? Du må følge service intervaller på motorer og drev i 3-5 år for at garantien skal gjelde. Hva tror du det koster? Men, skjønner hvor leia ligger..når du "har" drømt om scand 26:) Ønsker deg en flott båtsommer i år, eller neste år, eller neste år deretter, eller neste deretter, ...osv. Det blir i år og det blir nytt. Benji, det ble lagt ut en 370aft i stad.. og det er en 2010, så ble redd den var gammel, veit du ? :-) Du vet hva som betyr gammel båt, så ikke spill knoll. Jaja, synd det ikke satt en Yanmar i den, for disse D-motorene er bare upålitelige alle sammen. :-) Jeg har hørt at de brenner opp og legger deg i ruin økonomisk for resten av livet... :-) Eg tror at du skal være veldig glad for at du har en Yanmar og ikke en første generasjons Volvo D-motor til å drive skuta de fremover. Nei, nå har jeg ikke lenger tid til å prate med ungdommelige godt voksne mennesker som er villig til å skyte seg selv midt i ræven. Me får ta resten i morgen folkens. God natt. Link to post
Worry II Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Vi voksne vet hva et troll er ! :-) Link to post
Gabi Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Mange folk har greit med penger idag. De kjøper hytte på fjellet og ny bil. Etterhvert da så har man dårlig tid men har lyst på båt. Da har man ikke tid til å kjøpe noe billig og eldre båt. I tillegg er det veldig mange som overhodet ikke har peiling på tekniske forhold. Derfor er det veldig behagelig å kjøpe nytt. Da er det bare å bruke båten, sette den bort på service og opplag til høsten og bruke den igjem til våren.Og da ofrer folk heller de ekstra pengene som trengs og er fornøyde. Og det er jo helt greit. Men for endel andre da som kanskje ikke har råd til en 30-35 foter av nyere årgang til 1-2mill så er valget å enten la være å kjøpe eller kjøpe en eldre båt til kanskje 300-400'. Er man heldig, litt flink og passer litt på får man mange fine stunder på fjorden likevel! Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Alle eg kjenner som har gammel båt må stadig vekk fikse noe. Omtrent som med huset og bilen. Men båt er hobby. Rekreasjon. Omtrent som noen dyrker hagen sin og andre polerer amcar. Hadde eg hatt strøken feilfri båt så hadde eg alikevel funnet prosjekt ombord for å få kvalitetstid aleine eller med kompiser. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Worry II Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 ....Hadde eg hatt strøken feilfri båt så hadde eg alikevel funnet prosjekt ombord for å få kvalitetstid aleine eller med kompiser. Hysj, kompis.. (tenk om madammen smugleser :-)) Noen hemmeligheter må vi få ha :-) Link to post
FM 8-12 Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Mye dritt med gammel båt uten tvil. Har gammel båt selv å kjøpte pga vedlagt kvittering fra verksted på overhaling. Kom ikke unna bytte av eksosbend til turbo, bytte av slange, dynamo, overhaling av vannpumpe samt justering av ventiler etter 15-20 timers bruk etter overhaling. Er det mer å gjøre? jada, men ikke med motor. Alltid noe som må gjøres eller du vil forandre på MEN sånn er det om det er gammelt eller nytt :-) Link to post
deepblue Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Foreløpig har jeg ingen båt. Jeg hadde igrunnen bestemt meg for å kjøpe en eldre brukt, men den tanken har jeg nu slått i fra meg. Jeg kjøper meg rett og slett ikke store utgifter og konstant hodepine. Så bruktbåtene som står for salg får eventuelt andre pine seg selv igjennom. Det er bra vi har en slik kunnskapsrik person på forumet, som virker til å ha lang erfaring med båter. Alle gamle båter er dritt og det finnes ingen gamle motorer som fungerer uten å bruke mange store penger på dem. Alle motorer var dritt før. Nye båter er helt vedlikeholdsfrie uten kostnader og har ikke spesielt store verditap når de er helt nye eller kostnader ved garantipålagt service..... Link to post
Folk I Båt Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Denne tråden (ihvertfall innledningen) er nok båtforhandlernes og importørenes drømmetråd. Men dessverre (?) gjenspeiler den ikke hva som er realiteten m.h.t båtmarkedet de siste årene. Link to post
oslofjord Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 "Onkel Lars" har noen relevante spissformulerte poeng. For erfarne båtfolk som vet hva de går til kan det være lurt å satse på en eldre underpriset båt fra 80-tallet som andre ikke tørr å gå løs på, men for en førstegangskjøper er det ikke sikkert en gammel båt er bedre enn ikke noe. For en travel 30 åring uten båterfaring, med jobb, bikkje, kone og barn er det f.eks. ikke lurt å kjøpe en cabincruiser fra jappetiden med innebygget bensinmotor selv om det er en billig inngangsbilett til båtlivet. Kansje lurt å spare et år for å kjøpe en moderne båt med lettplanende skrog og 4 takts poenger (som kjent kan man ha påhenger også på relativt store bobåter.) Når en båt har vert i saltvann har man null kontroll på hva den har vært utsatt for, så med de prisene som er på 2-3 år gamle båter kan det være forståelig at mange ønsker fabrikk-ny båt selv om man da må ta et ganske stort verditap de første årene. Og hvis man først har nok penger så har man nok penger….snakket forleden med en optiker som fortalte at det stadig var folk som var innom å kjøpte solbriller til mange tusen….(Ray Ban er vistnok billigbrillene…)..men det er klart at om man har nok penger og liker båtliv så er det jo få argumenter for å kjøpe gammelt. Paradoksalt at 60 åringer ofte kjøper den nye 35 fotere for to voksne, som de har hatt bedre bruk for da de var småbarnsforeldre og dyttet hele familien om bord i en gammel fuktig plastsnekke….men med nedbetalt husgjeld er det vel først som 60 åring mange har råd til å bla opp for en ny stor båt. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Går et stort skille mellom motor og seilbåt. I en gammel motorbåt utgjør motorverdien så mye at en egentlig skulle tro havarifaren nullstilte verdien på motorbåter mye tidligere enn seilbåter. Men det ser ikke sånn ut av en eller annen grunn så beholder gamle motorbåter med stor motor verdien overraskende lenge ifht seilbåt. Link to post
tobixen Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 (redigert) Vi er småbarnsfamilie, til sammen teller vi fem. Jeg har vært veldig fornøyd med min 29-fots seilbåt fra '78 - men det ble litt vel smått i påska, og litt vel mange problemer. Problemene er løsbare, og hadde jeg ikke hatt tre barn skulle jeg nok hatt tid til å fikse ting. Det toppet seg da vi kom til Resö i kuling og styrtregn, og motoren stoppet opp i havnebassenget, og webasto'en spydde ut sot og dieselrøk i cockpit når vi skulle prøve å varme og tørke oss litt - og atpåtil var det et eldre ektepar som kommenterte at det var litt søtt å se mindre båter enn deres egen, det var et "sjeldent syn". :-) Profesjonell hjelp koster skjorta, men man har råd til en god del profesjonell hjelp sammenlignet med verditap pluss kapitalkostnader for en splitter ny båt. Kort sagt, jeg hadde helt klart nøyd meg med 29-foteren (som altså var en "stor familiebåt" i sin tid) hadde det ikke vært for familien. Litt ironisk at de fleste først har råd til stor båt når det er gamle, enslige og har mye tid til vedlikehold. Den nye båten vår føles veldig luksuseriøs og herlig akkurat nå, men om kort tid har vi vel vent oss til det, og kan aldri lengre tenke oss å revertere - men, selve seilgleden er nå engang større i en mindre båt skulle jeg mene. Man har ikke særlig båtfølelse på dekk på danskebåten ... Båter kan ikke helt sammenlignes med biler - biler har vrakpant og dermed en minstepris, mens det koster penger å kvitte seg med båter på en lovlig måte - dermed går båtene stort sett ut av sirkulasjon når de synker eller brenner opp. Jeg ser at min 29-foter har holdt seg relativt vel i verdi (eller, jeg var kanskje heldig og kjøpte den til underpris), men jeg tipper at det ikke er lenge før fungerende båter på denne alder og størrelse havner på "gis bort"-spaltene på Finn. Redigert 4.Juni.2014 av tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Stradivarius Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Selv tenker jeg på samme måte om båt som om bolig og bil: Det er bedre å betale mer (så lenge man har råd) for noe som er akkurat slik man vil ha det, enn å spare penger og sitte igjen med noe man egentlig kunne tenke seg å bytte ut. Det å bytte bolig kan både være mye jobb og ganske kostbart, selv om boligen kan ha gått opp i pris. Det har din nye bolig også gjort. Så kommer utgifter til megler, for ikke å snakke om dokumentavgiften alene fort kan utgjøre flere månedslønner. Så i mine øyne er det best å kjøpe det man vil ha med en gang, evt. vente med kjøp til man har råd til noe man vil ha og som man kan være fornøyd med i mange år fremover. Hvis man finner drømmebåten, pent brukt og vedlikeholdt, er det vel ingen grunn til å ikke kjøpe. Men min erfaring er at det kan være vanskelig å finne en brukt båt som møter alle kravene man ønsker å oppfylle og da vil jeg heller kjøpe ny båt etter mine spesifikasjoner og heller betale mer, enn å kjøpe en brukt båt som ikke er akkurat slik jeg vil ha den. Slik jeg ser det, er ikke verditap av noen særlig stor betydning med mindre du har kjøpt en båt du ikke vil ha. Hvis du vil ha båten, skal du med andre ord ikke selge den og da er ikke verditapet interessant. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn