nomen Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 (redigert) Selvfølgelig vil de fleste av oss kjøpe ny båt,men det ser ut til at ikke alle skjønner at det ikke bare er å hente penger. Skal jeg med min inntekt klare å spare en million kroner,må jeg holde på i minst 10 år,og da hadde jeg måtte leve på stram line i alle disse årene. Disse 10 årene vil jeg heller tilbringe på sjøen i en båt,så får den heller være gammel. Om det kommer påkost på 10,20 eller 30 000,- ett og annet år,ja det er vel det samme andre betaler årlig for service og opplag på sine store nye båter. Det hele bunner i hva man har råd til,og heldigvis har ikke alle råd til svære fjordploger,det ser ut til at de som er der i dag klarer å gjøre nok ugang Redigert 4.Juni.2014 av nomen (see edit history) Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Selvfølgelig vil de fleste av oss kjøpe ny båt Her er jeg temmelig sikker på at du tar veldig feil. Det som nok stemmer er at en del tror at alle andre, som dem selv, har lyst på nytt uansett hva det gjelder. Det er selvsagt ikke riktig. Det er vel mer en holdning enn virkelighet. Det er tusen grunner til at folk faktisk ikke ønsker nytt, og prisen er ikke den eneste. Noen liker ikke dagens båter, noen drømmer om båter som ikke lengre produseres, det er tross alt til enhver tid flest bruktbåter. En båt er vel ikke ny mer enn i salgsøyeblikket. Personlig kan jeg ramse opp noen kjappe og enkle årsaker til at jeg aldri har vurdert å kjøpe ny båt (eller bil): 1. Jada, prisen har noe å si 2. Dyrt og pes å ettmontere nødvendig utstyr, bedre å få det med "gratis" da all elektronikk osv sin verdi går mot null så kjapt at nykjøp jo egentlig er galskap 3. Hater å måtte levere gjenstander på "service" for å opprettholde en eller annen garanti. For noe dritt... bare mas. Ta ansvaret selv og lær kanskje noe i samme slengen. 4. Hater tanken på å skade, ødelegge, slite ned noe som er nytt, vil heller ha noe brukt som jeg kan bruke som jeg vil 5. Om noe ikke er akkurat som jeg ønsker det så er lista lavere for å gjøre som jeg vil med en billig og eldre båt. En ny båt blir "ødelagt" og mister sin verdi med personlige tilpasninger. 6. Nybåthold handler om å bevare verdien best mulig, noe som kan ødelegge totalt for bruken 7. Om båtholdet reduseres til polering og vasking så er det over og ut for min del. Det er jo like koselig som sviende kjønnssykdom. 8. Slippe å betale dyre forsikringer 9. Slippe å tenke på at noen vil bryte seg inn i båten for å stjele noe flott og nytt utstyr 10. Åh, det ble en ripe i gelcoaten, hva så? 11. Greit, jeg er 45 år gammel så jeg må få lov å si det uten å bli forfengelig. Jeg syns veldig mange nyere båter er mindre pene. Er barn av min tid og liker linjer som nok ligger et par tiår tilbake i tid og bakover, men for al del, det er en del unntak og nybåter som også er pene. Men det er selvsagt forskjell på 30 år gammelt og feks 7-10 år gammelt. Hadde glatt byttet vår 30 år gamle båt med en som var i ca samme størrelse og kun 7-10 år gammel. Men ny båt, aldri. Når tilstanden til gelcoaten blir viktigere enn velferden til kona så er båten for ny. :-) Link to post
tobixen Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 (redigert) Slik jeg ser det, er ikke verditap av noen særlig stor betydning med mindre du har kjøpt en båt du ikke vil ha. Hvis du vil ha båten, skal du med andre ord ikke selge den og da er ikke verditapet interessant. Jeg er jo enig i at man bør se seg om etter en båt som "passer" - men den må ikke nødvendigvis være ny - og selv nye båter kan ha "rare" løsninger fordi produsenten ikke henger helt med i teknologiutviklingen (f.eks. myste jeg på en splitter ny bil for ikke så lenge siden - den hadde innebygd navigator, med kartdata lagret på CD! Og båten jeg nettopp har kjøpt er ikke så gammel, men har ett eneste 12v-uttak og ingen 5v-uttak). De som ikke har så mye erfaring med båteierskap trenger litt erfaring før de vet hva som "passer", og trenger noen år på å lære seg opp på båthold (derfor mener jeg også det er smartest å begynne båtlivet med en billig båt), og det som "passer" i dag passer ikke nødvendigvis i morgen. (De to siste båtene jeg har sett på har hatt nærmest tragiske forhold bak salgssituasjonen - selger har lagt ned svært mye arbeid, energi og penger i båtprosjektet og har fått båten akkurat slik han ønsket den - og så har livssituasjonen endret seg, og selger har vært nødt til å selge med stort tap - katamaranen på vestlandet - mye ombygd, en båt akkurat slik som selger ville ha den - men som ingen andre ville ha den - og dermed nærmest verdiløs på bruktmarkedet når selger så fikk problemer med helsa og ikke kunne bruke båten mer. Min nåværende nye båt - første eier brukte fem år på å bygge båten, og fikk brukt den i en del år før han også fikk problemer med helsa - andre eier la ned flere hundre tusen og massivt med arbeidstimer i modifiseringer, for så å konkludere med at de som ektepar ville være bedre tjent med motorbåt - og jeg tror nok båten egentlig er verd langt mer enn hva vi betalte for den, men markedet er ikke villig til å gi så mye for en "ukurant" båt. Dette har vært en liten vekker for meg) Ikke glem at en "ny og fin båt" i dag kan være "gammelt vrak" om noen år - da sitter man kanskje med skjegget i postkassa - gammelt belånt vrak og ingen økonomiske muligheter til å bytte ut. Båt kan ikke uten videre sammenlignes med hus; med et hus sitter man fortsatt igjen med en verdifull tomt selv om huset i seg selv er blitt en rønne, slik er det ikke med båt. Man har verditap pga slitasje og teknologiutvikling pluss en vedlikeholdsbyrde både på hus og på båt - men en båt faller mye raskere i verdi enn et hus, og krever langt mer vedlikeholdsinnsats; et splitter nytt hus vil kanskje bli ansett for å være en avleggs rønne etter 60 år, mens en splitter ny båt kanskje vil bli ansett for å være et utrangert vrak etter 20 år. Ellers er jeg enig i at det er betydelig arbeidsinnsats pluss en viss risiko ved kjøp/salg - enten det dreier seg om båt, bil eller hus. Redigert 4.Juni.2014 av tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
olews Svart 4.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 (redigert) Verden går framover, selv om gamle linjer den gangen båter ble tegnet med "hue i ei bøtte" for å tilpasse seg dustete måleregler, overheng både foran og bak, kanskje kan oppleves som vakre så ser jeg dem som teite. Kanskje symmetri, men nei. En gammel skøyte eller dampskip med rett baug kan være vel så vakker som en gammel 12 meter. Dagens båter er tegnet for volum inne og måleregler er underordnet, du spør ikke om LYS tall når du skal leie båt i Middlehavet. Volum inne er det som gjelder. Dessuten så har populære båter egen klasse der måletallet er likt for alle, så ingen triks for å lure målingne er nødvendig. "Ny" båt for meg er produsert etter 2000, da er verditap unnagjort og båten er gjerne i førsteklasses stand. Har vært ombord i noen Malö, HR, Najad fra tidlig 80 tall som var for salg, men prisene var helt hinsides. Sjekket nyprisen fra den gangen og det virket som selger ville ha det han hadde gitt en gang for 30 år siden. Jeg har gitt opp de gamle gubbene som var på min alder når de kjøpte båten dyrt. En slik båt kosta omtrent som en enebolig på den tiden. På siden: så er ei gammal rønne et verdifullt oppussingsobjekt med kø på visning, og de går gjerne for høyere summer etter budrunder enn et nyoppussa. Redigert 4.Juni.2014 av olews (see edit history) Ole S/Y Algol Link to post
zooper Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Onkel Lars, min "nye" båt fyller 30 år i år, min forrige var bortimot like gammel når jeg kjøpte den - begge kvalitetsbåter i sin tid. Det koster meg ikke mer i service og vedlikehold på den gamle båten enn en feks ti år gammel en... sannsynligvis tvert imot da nyere båter av samme type/størrelse ogte har dyrere og mer komplekse innretninger med høyere sannsynlighet for feil enn "keep it simple". Men, jeg har da nå enda båt... det hadde jeg ikke hatt om jeg hadde slått fra meg tanken om god og gammel og måtte ut med 4-5- ganger så mye for tilssvarende nytt. Egentlig, hva er det som skiller i service og vedlikeholdskostnader på en ny båt og en eldre... annet enn at den nyere har flere servicepunkter med sine baugpropeller, osv, osv? En må huske på at det er ikke slik at båten min har gått i 30 år uten å bli oppgradert eller vedlikeholdt... litt som med huset mitt også. Her finnes nyere elektronikk, puter som er trukket om, seil som er skiftet ut, byttemotor som er overhalt, mye nytt elektrisk, varmtvann, varmeapparat, landstrøm, trykkvann, osv, osv. Jeg lå ikke spesielt lenge på land heller og var på første tur første helgen i Mai mens det enda lå mange nye båter på land... og det hadde blitt før påske på meg om jeg ikke måtte ut på en reise. Jeg tipper nok på at jeg er en av de siste til å komme meg ut av vannet også. Og, som om ikke det er nok, så tror jeg at båten min faktisk er i bedre stand til høsten enn til våren, fordi jeg liker å pusle litt når jeg er ute på tur. Jeg er derimot mer spent på å se hvor godt de nye båtene holder seg, altså de som da har eiere som ikke evner eller viljer å vedlikeholde dem selv... jeg har sett mang en 15 år gammel båt som er i dårligere forfatning enn en på 30... og jeg tipper at i årene som kommer så kommer vi til å se stadig større sprik i kvaliteten på bruktbåtene. Båten min seiler utrolig bra og har faktisk 3 lugarer, ståhøyde der jeg behøver det, og det jeg behøver av praktiske løsninger, tross en størrelse på "kun" 36 fot og med sine 30 år... det er det faktisk ikke alle nyere båter som kan det... selv om jeg må innrømme at nyere som regel er noe mer praktiske og jeg veldig gjerne skulle hatt en (men hadde nok med et slikt budsjett kjøpt gammelt men større). Siden båten er brukt er den kanskje litt lurvete her og der... men det vil da også koste meg vesentlig mindre i arbeid og penger å "opprettholde" den standarden og faktisk øke den, enn for en med en ny båt å opprettholde "ny standard". Du skal ikke ha eid en ny båt mange årene før du forstår at det er noe som står for tur hvert år... for det er slik det er med båt, det er alltid noe som står for tur! Eneste store forskjellen da mellom brukt og nytt er hvor langt ut i rekka man har kommet før man har gått full sirkel og begynner på karusellen på nytt igjen? Om man kommer inn i begynnelsem, midtveis eller i slutten av løpet spiller vel ikke så stor rolle så lenge ting blir utbedret underveis? De store kostbare tingene er det som regel langt mellom, mens de mindre kommer ganske javnt fordelt. Hvor lang tid vil det feks gå før elektronikken ombord er er så utdatert at du ønsker å oppgradere selv om den fungerer? Har du ikke DAB feks så kommer du kanskje til å bytte np som det gamle nettet slukkes snart? Hvor langt unna er det til redningsflåta må kontrolleres eller skiftes ut? Seil? Gasslanger? Toalett? En båt består av mange komponenter som ikke varer spesielt lenge, og i allefall ikke i eierskapet til en som ikke kan bry seg med gammelt og brukt eller fikse og ordne selv... Et verksted utfører nemlig kun reperasjoner og service, ikke vedlikehold. De tusler ikke rundt i båten din og strammer et hengsel her, flikke litt der, osv. En må gidde skal man ha god båt spesielt lenge. Ellers tror jeg vi ser mange nye båter på fjorden nettop fordi det har kommet veldig mange flere båteiere på sjøen, og da må det jo enten selges mere nytt eller så må det importeres mye brukt. Videre så har vi jo mer penger enn før, og da er kanskje de mest ivrige av oss villige til å betale mer for både nytt og større, og følgelig er det det vi ser ute på fjorden? Leste ett eller annet sted at den mest solgte nye seilbåten for førstegangseiere hos lunde båt nå ligger på 39 fot. I Oslo/Bærum så er det ikke helt uvanlig at båtplassen i innkjøp koster 750-1.000,- per cm i lysåpning, og at leieprisene er like stive. Det er vel noe psykisk der også ifht båtens pris opp mot båtplassen og at det kan bidra til at folk oppgraderer litt. I disse Marinaene er det da også folk med mye penger og dyre båter (les nye og store). Men hvor tar så de gamle og mindre båtene veien? For, få båter skrotes... Link to post
tobixen Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Personlig kan jeg ramse opp noen kjappe og enkle årsaker til at jeg aldri har vurdert å kjøpe ny båt (eller bil): Enig på alle punkter! Jeg måtte gå mange runder med meg selv før jeg kjøpte den "nye" båten - men den er jo heller ikke helt ny (bygd fra 1995, sjøsatt i 2001 IIRC, masse endringer og tilpasninger i 2013) og heller ikke flekkfri, men jeg er fortsatt litt mer bekymret enn hva jeg burde være for all slitasjen det innebærer å ha tre unger inne på en så fin båt. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Raymond Romsdal Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Jeg tror det er litt at vi nordmenn er bortskjemt.. Har en kajakk pakke tilsalgs for 14000,- fikk en telefon fra en som var interessert men, 12mil unna.. Han skulle ned i kajakk butikken å teste ut tilsvarende.. Endte med at jeg fikk beskjed om at han kjøpte nytt. :-) pris 28000,- å da hadde han ikke alt han får med i min pakke.. Men, ble for langt å kjøre :-) måtte nesten flire.. Spare 14000 for 20mil tur retur :-) Link to post
olews Svart 4.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Jeg tror det er litt at vi nordmenn er bortskjemt.. Har en kajakk pakke tilsalgs for 14000,- fikk en telefon fra en som var interessert men, 12mil unna.. Han skulle ned i kajakk butikken å teste ut tilsvarende.. Endte med at jeg fikk beskjed om at han kjøpte nytt. :-) pris 28000,- å da hadde han ikke alt han får med i min pakke.. Men, ble for langt å kjøre :-) måtte nesten flire.. Spare 14000 for 20mil tur retur :-) Men så var den NY og for mange er den følelsen vanskelig å motstå. Jeg kjøper helst ikke noe nytt, men sykkel, mobil og laptop må jeg nesten kjøpe nytt. Ole S/Y Algol Link to post
Raymond Romsdal Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Min er brukt 10 ganger og så godt som ny den og :-D ikke bitter men, syns bare det er litt rart :-D Link to post
Chiefengineer Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Det samme er det med de som var prøvekaniner for volvo og kjøpte de første D-Motorene. Folk ble advart om å kjøpe disse havaribombene, men tross alle advarsler så kjøpte noen alikevel motorene og så begynte havariene og sytingen å strømme på. Nå er jo motorene bygget totalt om, det er vel ikke en del som lenger er lik som første generasjons D-serie. En må bare passe på å ikke kjøpe en båt hvor det står en D-motor eldre enn 2010 modell. Her var det mye uvitenhet på en gang. :giggle: Link to post
nomen Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 (redigert) Min er brukt 10 ganger og så godt som ny den og :-D ikke bitter men, syns bare det er litt rart :-D Tyder bare på at noen har alt for mye penger,rett og slett galskap. Og jeg er selvfølgelig helt enig i "Pinkvin" sitt siste innlegg. Redigert 4.Juni.2014 av nomen (see edit history) Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Stradivarius Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Jeg er jo enig i at man bør se seg om etter en båt som "passer" - men den må ikke nødvendigvis være ny - og selv nye båter kan ha "rare" løsninger fordi produsenten ikke henger helt med i teknologiutviklingen (f.eks. myste jeg på en splitter ny bil for ikke så lenge siden - den hadde innebygd navigator, med kartdata lagret på CD! Og båten jeg nettopp har kjøpt er ikke så gammel, men har ett eneste 12v-uttak og ingen 5v-uttak). De som ikke har så mye erfaring med båteierskap trenger litt erfaring før de vet hva som "passer", og trenger noen år på å lære seg opp på båthold (derfor mener jeg også det er smartest å begynne båtlivet med en billig båt), og det som "passer" i dag passer ikke nødvendigvis i morgen. (De to siste båtene jeg har sett på har hatt nærmest tragiske forhold bak salgssituasjonen - selger har lagt ned svært mye arbeid, energi og penger i båtprosjektet og har fått båten akkurat slik han ønsket den - og så har livssituasjonen endret seg, og selger har vært nødt til å selge med stort tap - katamaranen på vestlandet - mye ombygd, en båt akkurat slik som selger ville ha den - men som ingen andre ville ha den - og dermed nærmest verdiløs på bruktmarkedet når selger så fikk problemer med helsa og ikke kunne bruke båten mer. Min nåværende nye båt - første eier brukte fem år på å bygge båten, og fikk brukt den i en del år før han også fikk problemer med helsa - andre eier la ned flere hundre tusen og massivt med arbeidstimer i modifiseringer, for så å konkludere med at de som ektepar ville være bedre tjent med motorbåt - og jeg tror nok båten egentlig er verd langt mer enn hva vi betalte for den, men markedet er ikke villig til å gi så mye for en "ukurant" båt. Dette har vært en liten vekker for meg) Ikke glem at en "ny og fin båt" i dag kan være "gammelt vrak" om noen år - da sitter man kanskje med skjegget i postkassa - gammelt belånt vrak og ingen økonomiske muligheter til å bytte ut. Båt kan ikke uten videre sammenlignes med hus; med et hus sitter man fortsatt igjen med en verdifull tomt selv om huset i seg selv er blitt en rønne, slik er det ikke med båt. Man har verditap pga slitasje og teknologiutvikling pluss en vedlikeholdsbyrde både på hus og på båt - men en båt faller mye raskere i verdi enn et hus, og krever langt mer vedlikeholdsinnsats; et splitter nytt hus vil kanskje bli ansett for å være en avleggs rønne etter 60 år, mens en splitter ny båt kanskje vil bli ansett for å være et utrangert vrak etter 20 år. Ellers er jeg enig i at det er betydelig arbeidsinnsats pluss en viss risiko ved kjøp/salg - enten det dreier seg om båt, bil eller hus. Det er klart at hvis man ikke kjenner behovene sine, så kan det være lurt å begynne med noe billig som ikke vil tape seg for mye i verdi slik at man opparbeider seg erfaring og identifiserer behovene uten å kaste bort for mye penger. Jeg uttaler meg først og fremst om dem som vet hva de vil ha og har råd til det. Ingen er i utgangspunktet villige til å kaste bort pengene sine uten at de mener de får noe igjen, så når mange velger nytt, er det nok en grunn til det. Man løper selvfølgelig alltid den risikoen at uforutsigbare endringer i livssituasjon gjør at man må selge og da er det jo greit at prisen har holdt seg godt. Men hvor stor vekt skal man legge på dette? Legger man for stor vekt på det, så kjøper man ikke båt i det hele tatt. En ting er jeg i hvert fall sikker på og det er at hvis man kjøper en ny båt, så løper man på mange måter en mindre risiko og man har selv maksimal kontroll på båtens tilstand. Når man selv har stått for vedlikeholdet siden båten var ny, vet man at det har blitt gjort ordentlig. Kjøper man brukt, vet man ikke det og plutselig kan motoren ryke som følge av at forrige eier slurvet med vedlikeholdet. Båter blir ofte solgt som følge av at eieren har brukt den lite. Jeg har en hypotese om at lite bruk ofte også betyr lite vedlikehold. Men for all del, det er sikkert mange godt vedlikeholdte båter på markedet også. Problemet er bare å identifisere disse og det er det nok ikke alle som har kompetanse til å gjøre. Men det kanskje viktigste argumentet for å kjøpe ny båt er norsk kjøpslov som gir god beskyttelse for kjøper, og dessuten har man garantier som gir en ytterligere forsikring. Et annet pluss er at hvis man kjøper ny båt fra forhandler, så kan uerfarne båteiere få god hjelp og oppfølging derfra. Forøvrig sammenlignet jeg båtkjøp med bilkjøp og huskjøp på de områdene som er like, f.eks. at det å bytte koster penger og at det derfor er best å kjøpe det man vil ha med en gang (dersom man kjenner sine behov og vet hva man vil ha). Jeg mente ikke at hus og båt er likt på alle områder. Båten trives f.eks. bedre i vann enn huset. Kjøper man nytt, har man muligheten til å både gjøre individuelle tilpassninger og generelle valg, som f.eks. motoroisering og andre installasjoner. Jeg sier ikke at alle er avhengig av å gjøre det på den måten og jeg er det ikke selv en gang. Men jeg ser fordelene med det og ettersom utgangspunktet for denne tråden er det faktum at det selges mye nye båter, tror jeg dette er ting som i ganske stor grad vektlegges hos kjøperne. Link to post
is_620 Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Har lyst til å tilføye noe vedr ny eller gammel + ev stor eller liten båt. Tror det er ganske mange som er ferdige med å bruke båten som feriebolig eller som ev. også har hytte ved sjøen. Da blir det første store spørsmålet , om du skal sove i båten eller ikke. Hvis svaret på dette blir nei , blir det bare tull å ha stor båt. Jeg tilhører denne gruppen , er over det normale forelska i Saga 29 / 315 men det blir aldri noe av da jeg istedenfor nettopp har kjøpt gammelt hus ved sjøen , og dermed må kjøpe meg en mindre båt no 2. Jeg satser bevist på gammel båt og kjøper helt ny påhenger, fixer opp det elektriske, hydraulisk styring og kalesje etc opp til ny standard og kjøper nytt og bra ekkolodd og kartplotter. Total prisen for 2 slike båter blir under 200' og jeg kan være mye på sjøen i to landsdeler og sove i hus . har en 21 foter fra 1982 med 2008 90Hk og skal kjøpe en ca 17 foter + den nye 30 hesteren til suzuki. Link to post
tobixen Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 (redigert) En ting er jeg i hvert fall sikker på og det er at hvis man kjøper en ny båt, så løper man på mange måter en mindre risiko ... Og vice versa, som Pinkvin har påpekt. En liten ripe i gelcoat gjør ingenting på en gammel båt, men innebærer et signifikant verditap på en splitter ny båt. Man kan alltids forsikre seg, men fotsikringspremien vil jo nødvendigvis reflektere risikoen. og man har selv maksimal kontroll på båtens tilstand. Når man selv har stått for vedlikeholdet siden båten var ny, vet man at det har blitt gjort ordentlig. Da forutsetter du at kjøper har kapasitet til å ta ansvar for vedlikehold. Men det kanskje viktigste argumentet for å kjøpe ny båt er norsk kjøpslov som gir god beskyttelse for kjøper, og dessuten har man garantier som gir en ytterligere forsikring. Dette betaler man dyrt for, og som Pinkvin har påpekt kan det være en hemsko. Forhandleren fikser feil og mangler "gratis", men ikke nødvendigvis på det tidspunktet eller det stedet som passer båteier. Dersom noe går galt fredags ettermiddag og forhandler i beste fall kan fikse ting NBD, så er det en fordel å ha frihet til selv å fikse problemet. Et annet pluss er at hvis man kjøper ny båt fra forhandler, så kan uerfarne båteiere få god hjelp og oppfølging derfra. Sikker? Dette er uansett noe man indirekte må betale for, profesjonelle råd og hjelp koster flesk. Man kan i mange tilfeller også få mye oppfølging fra en bruktselger, som kanskje kjenner båten langt bedre enn en profesjonell salgsmann. Dessuten er råd og hjelp bare tastetrykk unna, på båtplassen, båtwiki og andre fora og nettsteder. Forøvrig sammenlignet jeg båtkjøp med bilkjøp og huskjøp på de områdene som er like, f.eks. at det å bytte koster penger og at det derfor er best å kjøpe det man vil ha med en gang Det er hverken dokumentavgift, moms eller obligatorisk omregistreringsavgift på båt, så sammenligningen halter :) Redigert 4.Juni.2014 av tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Regina III Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 0-2 år: Ny båt 2-10 år: Nyere båt 10-30 år: Brukt båt 30-50 år: Eldre båt. over 50 år: Veteranbåt. ?????????????????? Link to post
Stradivarius Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Det er hverken dokumentavgift, moms eller obligatorisk omregistreringsavgift på båt, så sammenligningen halter :) Da kan du ikke ha reflektert mye over det jeg skrev. Poenget er at til tross for at båter generelt taper seg i pris etter at man har kjøpt dem, mens boliger tvert imot generelt øker i pris etter at man har kjøpt dem, så er det i begge tilfeller slik at man taper penger på å bytte. Derfor er det som regel mest lønnsomt økonomisk sett, i den utstrekning det er mulig, å kjøpe det man vil ha med en gang, evt. vente til man har råd til dette, fremfor å kjøpe noe man egentlig ikke vil ha for deretter å bytte senere. Og i så måte er faktisk både boligkjøp og bilkjøp direkte sammenlignbart med båtkjøp. Det koster penger å bytte båt, selv om det ikke er dokumentavgift. Forøvrig kan jo alle argumenter av typen "kanskje bruktselgeren kjenner båten bedre enn en profesjonell salgsmann" møtes med argumenter av typen "kanskje bruktselgeren ikke kjenner båten bedre enn en profesjonell salgsmann", så jeg ser ikke helt poenget med å fortsette å diskutere på den måten. Jeg vet i hvert fall at det finnes mange profesjonelle salgsmenn som er både kunnskapsrike og hjelpsomme, spesielt overfor kundene sine. Jeg mistenker også at det er en del som selger båten sin rett og slett på grunn av liten interesse og kunnskap. Det virker som vi begge erkjenner at det går an å gjøre gode kjøp av brukt båt, men at hvis man er uheldig/uforsiktig så må man betale prisen for forrige eiers manglende vedlikehold. Poenget i denne tråden er imidlertid at mange velger å kjøpe ny båt og da er det naturlig å nevne hvilke fordeler dette gir. At fordeler som garanti og reklamasjonsrett også har sine begrensninger er riktig, men det er like fullt fordeler man får med seg. Dersom noe går galt fredags ettermiddag og forhandler i beste fall kan fikse ting NBD, så er det en fordel å ha frihet til selv å fikse problemet. Hvor har du det fra at man har mindre frihet til å fikse problemet selv om man har kjøpt ny båt? Hvis det er friheten det står på, er man altså istand til å fikse problemet selv. Da kan jeg bare seg en grunn til å ikke gjøre det og det er at man ikke ønsker å bryte garantien. Den eneste rasjonelle begrunnelsen for å ikke ønske å bryte garantien er at man faktisk vurderer garantien som noe verdifult som man ønsker å beholde. Med andre ord, er det den som har en garanti han kan velge om han vil forholde seg til som har størst frihet. For alle som ikke er istand til å fikse problemet selv, er det en åpenbar fordel med garantien. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 0-2 år: Ny båt 2-10 år: Nyere båt 10-30 år: Brukt båt 30-50 år: Eldre båt. over 50 år: Veteranbåt. ?????????????????? Jeg mener faktisk vi bør gjøre som med bil. Veteran fra 30 år. 20 pluss er jo absolutt eldre. Link to post
Onkel Lars Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 (redigert) Onkel Lars, min "nye" båt fyller 30 år i år, min forrige var bortimot like gammel når jeg kjøpte den - begge kvalitetsbåter i sin tid. Eg tror at dere aller lider under både tre og fire fots syken. Dere tenker for stort og for dyrt. Nytt betyr jo ikke en båt til en million og to. Jeg tenkte å kjøpe meg en Scand 26 fot og regnet med å finne et greit eksemplar til en fornuftig pris. Jeg er jo klar over at det står gamle maskiner i båtene, men jeg kan skru litt selv og dermed ville det ikke påløpe meg så store verksteds utgifter. Men da måtte prisen på den gamle båten som skulle kjøpes inn, stå i forhold til alder på motor og båt forøvrigt. Men det gjør det altså ikke, og da, istedenfor å måtte betale dyrt for en gammel båt som jeg må skru mye på og koste meg masse penger i nye ting, velger jeg heller å legge til 50-100 tusen for å få noe nytt som jeg forhåpentligvis slippe å skru på selv eller som medfører meg eksta kostnader på noen år. Jeg tenker da på en mindre ny båt og ikke de summer dere opperer med. Hadde jeg betalt de prisene båtselgerene forlanger for sine gammle båter ville jeg rimeligt fort alikevel endt opp i en nybåt pris. Som sagt, hadde prisene på de gammle båtene stått i forhold til hva slags stand de er i, kunne det svart seg å godt til anskaffelse av en eldre båt. Sånn tenker altså Larsemann. Og det er jo jævligt godt tengt om eg får sei det sjøl. Redigert 4.Juni.2014 av Onkel Lars (see edit history) Link to post
valvolainen Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Hvis behovet ditt er åpen landstedbåt til 150000, hvorfor i allverden skal en kjøpe seg cabincruiser??? Det er jo helt klart et spørsmål om å ville eller kunne skru, jeg er i den situasjonen selv. Har en gammel veteranbil som jeg pusler med, samt båten. Inntil videre koser jeg meg med å ta service på bilen og båten selv, polere og stoffe, skifte olje og stille ventiler. Hvis jeg ikke hadde hatt lyst eller ønske om å gjøre dette hadde jeg nok også valgt å ikke kjøpe båt. For meg; å sette båtlivet på hold fordi jeg ikke har råd til akkurat den båten jeg ønsker, er TOTALT uaktuelt. Og at du skjærer alle over en kam som udugelige eller komplette idioter fordi vi har gammel båt, så faller det på sin egen dumhet. I verste fall hvis motoren eksploderer og / eller båden synker eller blir stjålet har jeg i verste fall tapt 50.000. Den risken kan jeg leve med. På toppen av denne risken får jeg båtlivet. Og det er jammen deilig. Mye bedre enn å sitte på gjerdet fordi jeg ikke tør å skru. Link to post
Onkel Lars Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Har du i det hele tatt forstått hva du har lest. Link to post
tobixen Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 (redigert) Forøvrig kan jo alle argumenter av typen "kanskje bruktselgeren kjenner båten bedre enn en profesjonell salgsmann" møtes med argumenter av typen "kanskje bruktselgeren ikke kjenner båten bedre enn en profesjonell salgsmann", Det jeg mener er at det ikke er noen særskilt fordel ifbm nyinnkjøp. En profesjonell selger er ekspert på å late som at han har høy kompetanse, de er eksperter på å levere en "warm fuzzy feeling". Jeg stoler ikke helt på profesjonelle selgere - men til syvende og sist er det en personlig preferanse mer enn en fordel/ulempe med nykjøp/bruktkjøp. Det er det samme med garanti - man har betalt up-front for x antall år med fiksing av feil og mangler. Selvfølgelig har det en verdi og kostnad (det er temmelig dyrt om man skal bytte båt hver gang garantien løper ut) - og selvfølgelig står man friere til å fikse ting selv på en fredags kveld hvis man ikke mister økonomiske goder ved å gjøre dette. Mange får en "warm and fuzzy feeling" av å ha garanti, og nesten alle jeg kjenner som kjøper ny bil fremhever garanti som avgjørende årsak til at de har valgt nytt - og selvfølgelig er det verdifullt med garanti - men personlig mener jeg altså at det overhodet ikke er verd prisen. Redigert 4.Juni.2014 av tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Stradivarius Svart 5.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 Det jeg mener er at det ikke er noen særskilt fordel ifbm nyinnkjøp. En profesjonell selger er ekspert på å late som at han har høy kompetanse, de er eksperter på å levere en "warm fuzzy feeling". Jeg stoler ikke helt på profesjonelle selgere - men til syvende og sist er det en personlig preferanse mer enn en fordel/ulempe med nykjøp/bruktkjøp. Det er det samme med garanti - man har betalt up-front for x antall år med fiksing av feil og mangler. Selvfølgelig har det en verdi og kostnad (det er temmelig dyrt om man skal bytte båt hver gang garantien løper ut) - og selvfølgelig står man friere til å fikse ting selv på en fredags kveld hvis man ikke mister økonomiske goder ved å gjøre dette. Mange får en "warm and fuzzy feeling" av å ha garanti, og nesten alle jeg kjenner som kjøper ny bil fremhever garanti som avgjørende årsak til at de har valgt nytt - og selvfølgelig er det verdifullt med garanti - men personlig mener jeg altså at det overhodet ikke er verd prisen. Garantien er vel først og fremst verdifull for dem som ikke har kompetanse til å fikse problemene selv og som derfor uansett må vente på profesjonell hjelp om noe går galt fredag kveld. Forskjellen blir da at den som har garanti slipper billigere unna der og da. Men det er jo klart at det generelt koster mer å holde seg med ny båt som til enhver tid er dekket av garanti enn å kjøpe brukt båt og betale ekstra for reparasjoner. Så dette kan jo naturligvis ikke være den eneste begrunnelsen bak et rasjonelt valg om å kjøpe ny båt, men det bidrar jo litt til å redusere prisdifferansen mellom ny og brukt båt. En som kjøper ny båt, kan forvente lavere vedlikeholds- og reparasjonsutgifter i noen år fremover sammenlignet med en som kjøper brukt. Hvis man kan fikse ting selv, så kan jeg være enig i at man ikke står like fritt til å gjøre det en fredags kveld hvis man har garanti, men bare i den grad man anser garantien som mer verdifull enn friheten til å fikse ting selv. Hvis man velger å fikse det selv likevel, slik at man bryter garantien, vil man jo være i den situasjonen du sier at du foretrekker, hvor du har friheten fordi garantien ikke gjelder. Den eneste grunnen til å ikke gjøre dette valget må jo være at man anser garantien for å være mer verdifull enn friheten til å fikse selv. Når det gjelder profesjonelle forhandlere, så finnes det helt sikkert mange sleipe selgere som tenker kortsiktig profitt og gir kunden råd ut ifra det. De vil generelt kunne tjene gode penger en liten stund på å overtale kunder til å kjøpe mer enn de trenger. Men det finnes også profesjonelle forhandlere som tenker langsiktig og som ønsker at kundene skal komme tilbake og kjøpe båt av dem ved neste anledning også. I vår tid hvor slik informasjon i stor grad deles systematisk f.eks. på baatplassen eller facebook, er det verdifullt for forhandleren i det lange løp at kundene gir positiv omtale, samtidig som at det vil være veldig dårlig for omsetningen om det dukker opp tråder her på baatplassen hvor man advarer mot en bestemt forhandler. Her vil jeg tro at det finnes folk med erfaringer av båte den ene og den andre typen. Men hvis du sammenligner med en privatperson som skal selge båten sin, så er kortisiktig profitt hans eneste mål. Han har bare en båt og den skal han selge. Hvis det kommer en uerfaren båtkjøper til ham, er det klart at selgeren har interesse av å overbevise kjøperen om at alt ekstrautstyret på den båten han selger er svært nyttig, nærmest nødvendig. Om kunden etterpå føler seg forledet når han innser at han ikke har brukt for mye av utstyret, og lar verden få vite det, er ikke det noe problem for han som allerede har solgt den båten han skulle selge. Men selvsagt er det sikkert mange greie folk som selger båten sin også. Så man kan være heldig eller uheldig uansett om man velger nytt eller brukt. Link to post
tobixen Svart 5.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 Når det gjelder profesjonelle forhandlere, så finnes det helt sikkert mange sleipe selgere som tenker kortsiktig profitt og gir kunden råd ut ifra det. (...) Men hvis du sammenligner med en privatperson som skal selge båten sin, så er kortisiktig profitt hans eneste mål. Han har bare en båt og den skal han selge. Hvis det kommer en uerfaren båtkjøper til ham, er det klart at selgeren har interesse av å overbevise kjøperen om at alt ekstrautstyret på den båten han selger er svært nyttig, nærmest nødvendig. Det finnes ærlige folk med moralsk ryggrad - dersom jeg føler at jeg får en ufortjent god pris på noe jeg selger brukt rett og slett fordi kjøper er dum, lar seg forlede eller fordi jeg holder tilbake viktig informasjon om mangler og svakheter, så får jeg dårlig samvittighet - det går bare ikke. Og dersom jeg skal fortelle en eventuell kjøper om hvor viktig det er å ha f.eks. autopilot i båten, ja, så er det fordi jeg oppriktig mener at det er viktig å ha autopilot i båten. Dersom det følger med reservepropell til båten og jeg mener at reservepropell er uviktig, så vil jeg ikke lage noe stort poeng av det - ikke bare at jeg ikke vil, men jeg er heller ikke i stand til å overbevise noen om at det er viktig, det skinner igjennom meg når jeg lyver eller ikke helhjertet står bak det jeg sier. En dyktig profesjonell selger vil være i stand til å overbevise kjøper om at propellakselen er viktig uten at kjøper på noe punkt, heller ikke i ettertid, vil føle seg lurt. Summa summarum - jeg ser ikke at det er noen fordeler eller ulemper med nytt kontra brukt når det kommer til informasjonen man får fra selger - men jeg kan gå med på at risikoen for rett å slett å bli utsatt for svindel er større dersom man kjøper fra en privatperson. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mons Olav Svart 5.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 "det er tytt når det er nytt" sier et gammelt ordtak.Etter det blir det bare liggende.... Båt med fjernkontroll Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn