Jump to content

Så mange idioter det finnes på sjøen!

Pequod

Recommended Posts

I helgen var jeg ute på min første skikkelige langtur med båten, fra fredag til søndag.

Turen fra Oksval på Nesodden til Holmsbu og tilbake var fantastisk!

Flott vær og bare å nyte i fullt drag. Og ikke minst, for en som hittil er mer vant til å tøffe avgårde i ensom majestet utenfor sesongen, var det en nyttig erfaring å tøffe rundt i tildels stor trafikk. Var ikke så ille som fryktet! :smiley:

Men samtidig må jeg innrømme at jeg sitter igjen noe desillusjonert når det gjelder båtliv og båtfolk... :headbang:

Det er kanskje fordi jeg har kjøpt båt i noget moden alder at jeg reagerer, jeg vet ikke? Jeg tok båtførerprøven selv om jeg formelt sett ikke trengte det, og jeg er opptatt av å følge både skikk og bruk, sedvane og regler.

Men jeg er visst i mindretall?

På turen fra Nesodden og til Storsand fredag kveld var det ikke én eneste båt som hilste eller hilste tilbake.

På turen fra Storsand til Holmsbu lørdag morgen kom første vink tilbake da jeg hadde passert Rødtangen, og ett til like før jeg ankom gjestehavna i Holmsbu.

På turen tilbake søndag opplevde jeg omtrent det samme. Svært få hilste, og svært få gadd å hilse tilbake når jeg hilste.

Så er jeg i mindretall? Er dette med å hilse på vei ut? Eller er det en generell ovenfraogned-holdning blant båtfolket? De som hilste var nemlig samtlige enten i snekker som meg eller i båter mindre enn min.

I tillegg ser mange ikke til å vite eller bry seg om en av de mest grunnleggende reglene til sjøs, nemlig vikeplikten.

Båter i full fart viser ikke antydning til å vike før de nærmer seg, og da kjører de gjerne på feil side... :thumbsdown:

Og det med full fart er også litt av et tema! Er det slik at jo mer hestekrefter jo mindre vett og mer arroganse er det hos båtføreren?

Slet nesten ut armene, særlig på returen søndag, med å måtte snu båten raskt for å møte bølgene når langt større båter passerte meg på 3-5 meters avstand uten å så mye som en antydning til å redusere farten! Kan telle på én hånd denne helgen folk som faktisk viste hensyn. :nonod:

Jeg er ikke akkurat bølgeredd, men det skal ikke mye til før en snekke begynner å vugge ganske kraftig når bølgene kommer fra siden, så jeg foretrekker å møte bølgene forfra istedenfor.

Nei, jeg ble noe skeptisk etter denne turen. Er det virkelig så ille som jeg fikk inntrykk av?

Redigert av Pequod (see edit history)

Skaff deg et trykklufthorn, og kall gjerne opp båten på kanal 16 om du opplever hensynsløs kjøring.

Vi vinker stort sett til de fleste vi ser :smiley:

Men det er ofte vanskelig å se om folk vinker tilbake bak mørke vinduer i kritthvite cabincruisere...

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Blir mer provosert av alle som bryter 5 knops grensen. Kjører på kryss og tvers i kjølvannet til hverandre.

Opplevde også senest i helgen at en tulling med vannscooter kjørte frem og tilbake i plan igjennom middagsbukta. Han begynte også å trekke en kar på seilbrett i plan og.. Dette har jeg opplevd flere ganger. Ikke rart vannscooter blir forbudt når slike tullinger ødelegger for de andre..

Blir mer provosert av alle som bryter 5 knops grensen. Kjører på kryss og tvers i kjølvannet til hverandre.

Opplevde også senest i helgen at en tulling med vannscooter kjørte frem og tilbake i plan igjennom middagsbukta. Han begynte også å trekke en kar på seilbrett i plan og.. Dette har jeg opplevd flere ganger. Ikke rart vannscooter blir forbudt når slike tullinger ødelegger for de andre..

Det glemte jeg å nevne, mye rar kjøring nær land ja. Den første opplevde jeg allerede på Oksval...

Jeg tror frevensen av båter som hilser stiger kraftig utenfor Horten-Moss linja i Oslofjorden. Inne i fjorden er det så mange som passerer at folk ikke gidder. Det blir nesten som kongen på balkongen. Har er ikke arrogant, bare sliten til tider.

Noen hilser, andre ikke, men det er hyggelig når noen hilser tilbake.

Full fart rundt en liten båt er dårlig sjømannskap. Snakka di tipper ikke, du kan være trygg, men alt løst kan selvsagt havne på dørken og det er ille nok.

Ole
S/Y Algol

Har selv snekke som ruller voldsomt. Tror omtrent halvparten Av båtene jeg møter lager godt med bølger. Og det er mange båter i østfold. Forventer ikke noe av disse, annet enn at de er med å holde bittelitt avstand, slik at jeg rekker å legge om kursen etter passering. Mener selv at det er for mye forlangt at de skal sakke ned hver gang de passerer noen, og av og til er det voldsomt mange båter slik at det blir gale uansett. At folk ikke kan bruke fjordplogen fordi det er andre båter på vannet er urimelig. Derimot kan vi holde litt avstand. Jeg sier vi fordi vi har også ror. Glemmer man å styre inn i bølgene er det ens egen feil. Såfremt man har en lempelig sjangs. 3-5meters avstand er keg helt enig med, dårlig skømannskap. Ta gjerne bilde eller lat som, så kan han sitte på flyvridgen å lure på hvor det dukker opp hen.

Synd at du høster dårlige erfaringer på dine første turer Pequod, men at store båter passerer i full fart 3-5 meter unna er noe vi leser om her inne hvert eneste år! 3-5 MTR!? Jeg tror i år som i fjor og året før der at dere overdriver. Og at folk er idioter fordi de ikke hilser på deg føler jeg blir å ta i litt.

Men fortsatt god sommer :-)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

3-5 MTR!? Jeg tror i år som i fjor og året før der at dere overdriver.

Han som var nærmest oss denne helga fikk vi propellsprut fra opp i cokpit. riktignok en liten båt som ikke lagde mye bølger, men det var nok under 3 meter ja.

Ser ut som om mange folk kommer rett fra E18, og der er 3-5 meter klaring til den du passerer ansett som ekstremt stor klaring :rolleyes: .

Det verste er at de skifter kurs i siste øyeblikk, så du sitter stadig og lurer på om de har sett deg eller om det er rett før det skal smelle :pray:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Det verste er at de skifter kurs i siste øyeblikk, så du sitter stadig og lurer på om de har sett deg eller om det er rett før det skal smelle :pray:

Det er da du må kunne sjøveisreglene om båter på møtende kurs. Begge skal svinge til styrbord. Sjekk Kollisjonen mellom Stockholm og Andrea Doria, der gjorde de ikke det.

Ole
S/Y Algol

Opplever til stadighet at mange fører båt på samme måte som de kjører bil, helt opp i hekken, en liten vipp til siden og forbi, selvfølgelig inn igjen foran så fort som mulig! Kan jo hende det kommer noen imot veitu!! Må si jeg ikke opplever fravær av hilsing slik du beskriver, men jeg bor jo på hilsekysten, hehe. Bodde noen år i Oslo, naboer kikket bare dumt på meg når jeg i oppgangen sa hei! Kanskje samme naboene har fått seg båt?? :giggle:

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Guest Avmønstret#

Jeg prøvde å slå av en prat med en fyr som stod og fiska langt et godt stykke opp i Akerselva (Oslo) en gang. Av type "fått noe fisk eller?" for å åpne samtalen. Han glodde på meg som om jeg var gal, selv om jeg gikk tur sammen med min kommende kone. :lol::lol:

Kanskje like greit å ligge unna "uformell samtale" når man er i Oslo området, inklusive hilsing på folk man ikke kjenner osv.

Synd at du opplever dette med at folk i båt ikke hilser tilbake. Jeg opplever det veldig sjeldent at folk i båt ikke er høflige og hilser tilbake.Selvfølgelig er det forskjell på fjorden. Nå sitter jeg ganske så høyt oppe og folk kan ikke unngå og se at jeg hilser hvis jeg ønsker og være høflig. Dette med fart og idiotkjøring tror jeg vi bare må finne oss i. Det finnes alltid tullinger som skal strekke strikken helt ut selv inne i havnebassengene. Lå på Borgen fra onsdag til Lørdag. Det var en del gynging for og si det sånn. Når far bruker ribben og gir full gass før de er kommet ut av havnebassenget gir dette ikke akkurat dette de beste signaler til sine håpefulle. Kan far så kan jeg. :discuss:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

For min del så merker jeg veldig lite til idiotkjøring og idiotoppførsel! Her på Trøndelagskysten er folk stort set greie og hilser gjerne uansett prislapp på båten, man hjelper heverandre med fortøyning. Det virker som fenomenet med idiotkjøring hekkbølger og urimelig oppførsel tiltar jo lengre sør man kommer! Selv har jeg tilgode å irritere meg over andre her på nord-møre og Trøndelagskysten. Selv har jeg erfart at oppførsel på sjøen er annerledes og endrer seg fra hvilken del av landet man kommer fra! selfølgelig er det en stor forskjell på båttettheten i Oslofjorden og på sørlandet enn i resten av landet! Jeg har seilt norskekysten opp og ned mange ganger i Marinen!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

De fleste hilste her i fjorden da jeg var ute på tur. Alt fra joller til, RS og passasjerene på Hurtigruta. Men som Steinsvik er inne på, det er ikke alltid lett å se om de andre ser at jeg hilser, når jeg hilser. Kanskje de hilser når jeg ikke ser på, og jeg hilser når de ikke ser på meg.

Det er klart, noen hilser åpenbart ikke, selv om de ser på meg, når jeg hilser. Det er en øvelse å hilse på det rette tidspunktet.

Eller registrerte jeg at vannscootere har inntatt fjorden. 3 karer leika seg hele dagen mellom noen holmer og øyer her, hvor de hele tiden er Max 15 meter fra land. - og det gikk fort. Langevågsholmane, for lokalkjente.

Redigert av Eureka (see edit history)

Hva er problemet ?

Foventes det at båter i Norges travleste skipsled skal dempe farten og ta store omveier på grunna snekker som ruller litt i bølgene…da burde vel ikke slike snekker sette kursen mot havdønningene Ytre Oslofjord …..

Hvis man ikke ønsker å følge skipsleden forbi Drøbak hvor også fritidsbåter ligger i jevn marsfart, så holder man seg forbi Ramton, vest for H-øya og langs Hurumlandet hvor det er bedre plass og færre båter.

Når det gjelder hilsing får man bruke magefølelsen og hilse når det føles naturlig.

Det fleste som færdes den uendelige kjedelige Oslofjorden-strekningen fra Drøbak til Son/Filtvedt tar det som en ren transport-etappe. De er på vei til noe eller på vei fra noe. Det er når Bolærne dukker man føler at----yes nå starter sommerferien...

I småbåtleden gjennom Onsøyskjergården er det bare kos og smil å se. Turbåter tar hensyn til feriejoller på 10 fot med unger i som krysser småbåtleden og desutten er ingen så dumme at de kaster ut dreggen å fikser mitt i småbåtleden.

I hankøsundet putret folk i sine riiber med 2x300 hk i 3 knop for å se pg bli sett og selv utenfor 5 knopssonen er det sjelden folk gasser på.

Regner med at strekningen rundt Hurumlandet hvor trådstarter kjørte også må regnes som et transportstrekk. Langs den værharde delen av Hurumlandet uten beskyttende skjærgård er det vel mange som ikke er på kosetur, men er på vei et sted.

Så trådstarster har lagt seg høyre fil ut Oslofjordens motorveien og er forundret over båtfolket…prøv heller en tur gjennom middagbukta…eller blindveien Sandspollen..

Virkelighetsoppfatning er veldig subjekt. Har nesten aldri observert noe beklagelig båtbruk noen gang på fjorden. Kansje man først må bli trygg på seg selv og båten og har fokus på egen adferd…og så tar på seg solbrillene og gleder seg over den båtgleden og gode sjømannskapet man kan se på fjorden. Hvis det 300 meter unna kommer en båt cruisene i behagelige 20 knop bassenget utenfor Hurum på kryssende kurs ja så kan man vel selv justere kursen hvis den andre båten roter med vikepliksregler.

Det er mange som ikke kan alle sære teori-regler, men viktigere å kunne praktisk sjømannskap enn å vite hva det betyr om Kielfergen tuter to eller 3 ganger i hornet når den kommer bakfra….for da flytter man seg vel uansett...

Redigert av oslofjord (see edit history)

Møtte to store cabincruisere med påskrift Slemmestad i hekken gjennom jetteen i helgen. Begge i god plogfart med dertil hekkbølger. Begge skulle passere i samme retning som en mindre seilbåt. At det ble huskestue i seilbåten sier seg selv. Jeg kom motsatt vei og prekte på hekkbølgene deres. Tror neppe de skjønte hintet.

Så var det dette med vett og forstand.

Fem knopen gjelder også der.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Virkelighetsoppfatning er veldig subjekt. Har nesten aldri observert noe beklagelig båtbruk noen gang på fjorden.

De sier at øya er det første man blir blind på ;)

Med mindre du eier en type hel/halvplaner størrelse 50 fot pluss så... kanskje briller er en god ide..... Men du kan jo være bare meget overbærende....

Var litt ugreit å bli passert av en princess på ca 60 fot i ca 25 knop på 15 meters avstand imellom dyna og 5 knopen inn til frognekilen(5 knop'en grensa var litt lenger inn for princessen enn alle andre selvfølgelig). Så han rakk foran :yesnod:

Jo større hastighet med jo større båt jo større hensyn bør man ta. Det er noe som heter at man skal

Jeg forstår virkelig ikke hva problemet er. Klart trasig med disse halvplanerne som ikke får rumpa opp av vannet og derfor lager unødvendig store bølger..…men disse halvplaner kapteinene som ikke kommer opp i plan må da også få kose seg på fjorden uten å ha dårlig samvittighet for om det gynger litt i en flytebrygge eller snekke. Ellers snakkes det om 5 knop i jeteen og ja det er sikkert noen som ligger i plan langs Hurumlandet og noen ganger uten å tenke på er 149 meter fra land…men hva er problemet.

Den store stygge ulven er jo ikke disse båtene…..nei hva er det som moser flytebrygger til pinneved og røsker løs bøyer lang hele Hurumkysten fra Jeteen til Filtvedt ?……hva er det i generasjoner har gjort det til en ryggmargsrefleks for mødrene på Larkollen å på visse tider av døgnet beordre barna opp av vannet ?……jo Kielfergen som har gasser opp ved Drøbak kaster sine bølger inn over folket…men ingen moralsk indignerte kommentarer om Kielfergen..

Hva med solgangsbrisen som lager 2 meter bølger i hele Ytre Oslofjord ??

Den dagen politikerne klarer å forby bølger så har de også klart å forby båter. I Østerelva i Fredrikstad har alerede skipsleden tapt flytebryggene vunnet ved å skyve 5 knopsgrensen langt til havs.

ja det er bølger på fjorden….hva er problemet ?

Redigert av oslofjord (see edit history)

Jeg synes stort sett jeg finner mere ålraite folk på sjøen enn på land. Men det er enkelt å finne 50 ting å irritere seg over og gjøre livet durt for en selv om man velger å gå rundt å kjenne på det. Om du har glemt de, ja så bra for deg. Her er i alle fall en liten syretest som kan fortelle deg om du er en gammel grinebitter som kunne ha godt av å jobbe med sin toleransegrense:

1. Båter som legger seg utapå og som ikke er klare for å flytte båten før langt utpå formiddagen
  2. Folk som benytter vannslangen til å spyle ned i septik uten å sette på eget slangestykke
  3. Folk som ikke bidrar til kveldsro i havner som ikke er kjent for utpreget festing
  4. Båter som legger seg utapå uten å føre eget tau i land, men kun på nabobåten
  5. Motorbåter som passerer nærme når det er god plass og god tid til å legge en kurs som ligger litt unna
  6. Båter som lager unødvendig sjø nær der andre ligger fortøyd
  7. Båter som tømmer septik i sjøen nær der andre ligger fortøyd eller nær land
  8. Båter som tar seg lovlig god tid til diverse gjøremål ved bunkring
  9. Båter som ligger lovlig lenge på av og på-stigningsbrygger
  10. Små båter som tar en plass som større båter sårt kunne trenge når det finnes andre mindre passende plasser
  11. Båter som legger seg til kai med mye plass på hver side og opptar langt mer plass en de behøver
  12. Båtfolk som kaster annet enn mat og drikke på sjøen, eller båtfolk som kaster hva som helst i sjøen nær land eller der andre ligger fortøyd
  13. Unyttig kjøring i gjestehavner og naturhavner, som feks barn i jolle med påhengsmotor... selv om jeg har en ganske høy toleranse for all ugagn barn måtte foreta seg i lek, også lek med jolle
  14. Båtfyll i båter som ikke ligger fortøyd
  15. Båtfolk som bruker den samme fordømte plassen i naturhavna nesten hver dag i hele sesongen, gjerne den beste, og gjerne i lag med alle sine venner - gjort hevd på en plass
  16. Båtfolk som ikke umiddelbart og uoppfordret tilbyr sin hjelp i situasjoner der det kan være nyttig - som feks å hjelpe til å fortøye
  17. Høy musikk og høye røster i havn
  18. Lading av batterier i havn for motor... spesielt om det finnes landstrømalternativer
  19. Båter som ikke respekterer fastsatte fartsgrenser
  20. Båter som legger seg utapå og som stadig krysser dekket på nærliggende båter mye... jo mer høylytt, jo hardere sko, jo mere skitne sko, jo flere turer, jo værre... og spesielt om dette ikke gjøres på framdekk. Kan man ikke planlegge litt bedre?
  21. Nabobåter, enten forbipasserende eller fortøyd, som ikke hilser tilbake
  22. Båtfolk som viser dårlig sjøvett
  23. Båtfolk som ikke respekterer køkultur eller ventekultur
  24. Båtfolk som ikke viser tålmodighet med andre
  25. Båtfolk som legger til sjøs med motor eller rigg de vet er upålitelige... eller med kart revet ut av telefonkatalogen
  26. Båtfolk som ikke har nok tau eller fendere, men som baserer seg på at andre har det
  27. Båtfolk uten toleranse for andre
  28. Skippere som kjefter på mannskapet... oi, det er jo meg...
  29. Båtfolk som tror den minste båten har vikeplikt
  30. Båtfolk som ikke vet å vike for, eller gi plass til, båter med mindre manøvreringsevne enn dem selv
  31. Båtfolk som ikke kan eller respekterer flaggregler
  32. Båtfolk som hisser seg opp av folk som glemmer flagget
  33. Båtfolk som hisser seg opp over at andre minner dem på å ta ned flagget
  34. Båtfolk som chatrer på VHFen, spesielt om det er kanal 16 eller andre kanaler dedikert til andre formål
  35. Båtfolk som kjører rundt med fendere og tau over rekka... de kan ende i min propell eller som søppel i sjø og i fjæra
  36. Båter som legger seg midt i leden, stille eller i fart
  37. Båtfolk som ikke inviterer deg til å legge deg utapå
  38. Båtfolk som ankrer nær andre med underdimensjonert ankringsutstyr
  39. Båter uten fungerende lanterner, påslått ved skumring... i allefall etter borgerlig tussmørke
  40. Båter som ikke tilpasser fart og avstand etter forholdene
  41. Båtfolk som troller, hetser og gjør narr av andre på forumer
  42. Båtfolk som tømmer båtutstyrsbutikken for informasjon men handler et annet rimeligere sted
  43. Båtfolk som ikke fendrer eller fortøyer skikkelig mot annens båt eller brygge
  44. Båtfolk uten svømmevest til alle ombord
  45. Båtfolk som ikke bruker svømmevest når forholdene tilsier det
  46. Båtfolk som ikke tar seg en ankerdram???
  47. Båtfolk som mater måkene
  48. Båtfolk som ikke respekterer regler for fiske og fangst
  49. Båtfolk som ikke respekterer naturreservater, spesielt de med hund
  50. Båtfolk som ikke plukker opp etter hunden sin

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...