Jump to content

Så mange idioter det finnes på sjøen!

Pequod

Recommended Posts

Kjenner at jeg føler meg noe provosert av noen av svarene her allerede...

Nei, jeg forventer ikke at gudoghvermann skal hilse. Jeg hilser bare på de som passerer nær og i vanlig fart. RIBer som passerer i full fart skjønner til og med jeg ikke føler det veldig praktisk å hilse...

Og jeg overdriver ikke når jeg snakker om 3-5 meters avstand, det blir faktisk ganske ubehagelig.

Jeg har nå 80 turer bak meg siden oktober og har vært ute i omtrent (nesten) all slags vær, så jeg er rimelig trygg på båten og jeg er ikke redd for å velte eller føler neg utrygg i litt sjø. Jeg tåler fint andre båter på alle kanter, men forventer alminnelig folkeskikk, både til lands og til sjøs.

Jeg anser ikke det å overholde normal vikeplikt til styrbord, respektere 5 knopsgrensen og ta alminnelig hensyn som "sære teoriregler", uansett hvor og når man ferdes, i lite trafikkerte områder eller med mye trafikk.

Statistikk brukes ofte som bevis for å bevise de unge og gale på sjøen, men desverre er det eldre menn på land som drukner.

I siste drukningsstatistkk er det hitil i år 8 som har druknet i fritidsbåt, mens hele 15 har druknet som følge av "Fall fra land/brygge i elv/sjø/vann" og 11 av disse 15 som druknet ved land var menn over 40 år…altså på land ved elv, vann og sjø og ikke på flightbridgen av en båt.

Likevel lever myten videre om disse idiotene på sjøen som skaper uhygge…..hvor er de….disse sjøens bøller ?? ingen er jo bølle selv og heller ikke deres båtvenner er båtbøller….men der ute kryr det likevel med disse mytiske bøllene som sprer uhygge…...

Redigert av oslofjord (see edit history)

Nei, jeg ser det. Jeg er vel ikke direkte irritert, ble bare litt overrasket over st det var så mange som ga blaffen, slik jeg oppfattet det.

Jeg koste meg gløgg i hjel på turen, på turen til Holmsbu kjørte jeg langs Nesoddkandet fram til Fagerstrand hvor jeg kjørte langs Håøyas vestre side og tok pause for natten i Storsand.

Lørdag morgen var det ned til Holmsbu på Filtvet/Toftesiden ig når jeg dro tilbake krysset jeg fjorden nettopp ved Villa Malla for å se den siden også.

Og jeg synes ikke noe av turen var kjedelig! :-)

Jeg har forøvrig ennå til gode å bli kalt grinebiter, så det var litt overraskende.

Jeg er en av "grinebiterne" som fort lar meg irritere, og følgelig brukte jeg ordet, uten at det var tilsiktet deg på noen som helst måte. Om kommentaren din var myntet på meg må jeg beklage... les punkt 41. Jeg er nøye på å følge dette selv, men ordlegger meg ofte klønete og utilsiktet... altså litt av en idiot av og til, men alltid i beste mening. Altså, men er ikke grinebiter når man lar seg provosere av andre båter som nesten skyller en på land eller får kopper og kar til å fyke mellom skottene. Det er objektivt veldig lite trivelig for hvem som helst!

Ankerdram på meg neste gang vi møtes.

Redigert av zooper (see edit history)

For meg ser det ut som, og høyres ut som oslofjorden er overbefolka av båtar og idiotar.Ingen som har vurdert å selge båten sin og kjøpe seg ei hytte i staden,på land altså!?har vurdert og kome til Oslo ifm landstemnet forundet kysten,men no tek eg heilt skrekken,og vi vestlendingar er ikkje lettskremte,ikkje på sjøen i alle fall.

Marius53 fra Sogn er det bare å beroligere med at det er mye verre å ta bilen over fjellet til Oslo og i alle nedoverbakker ha trailer i hekken…med dårlige bremser…enn å bli tatt igjen av bobåter med store bølger..

Selv på de travleste dager er det god plass på fjorden til alle og i trange sund som i Middagsbukta holder folk 2-3 knop fordi de er livredd for å lage bølger som velter naboens suppe (og fordi folk bader mellom båtene)

Tro meg Oslofjorden er et båtparadis…..og litt bølger er du vel vant til fra vestlandet.

Tro meg Oslofjorden er et båtparadis…..og litt bølger er du vel vant til fra vestlandet.

Oslofjorden er et paradis for båtfolket, jeg er helt enig! Men, mange som kunne lest seg opp på det som har med folkeskikk å gjøre, Har båtplass ved en marina med dieselfylling, pumpene står innerst i havna. Det er ikke snekkefolket eller de med moderat størrelse på båten som er verst, jo større båt, jo mere freidig og likegyldig. Har nå i helga pusset båt og sett på mye av trafikken inn for å bunkre, veldig viktig for føreren av 45 foteren som skal ha 1000 liter å ligge i halvplan inne i havna for å komme foran ungdommene som skal ha 20 liter! Flere som har båt på vannet som har ropt etter flere av dem mens de har holdt seg fast om bord! Her snakker vi innenfor bølgebryter hvor man kanskje forventer at det ikke er så mye sjø! Tror vi får sette opp skilt : 5 KNOP OBS PAINTBALL!! :giggle:

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Vel, siden en er på vannet, så er bølger noe en må regne med.. Men det kan faktisk bli litt irriterende å bli innhentet av en 50+ på kloss hold, så kaffekopper og termoser spretter skottimellom. Har endt opp med brygge, og ny båthavn innenfor her, så det blir sikkert interessant innimellom. Ser for meg egen språkbruk når jeg ligger med raua høyest, godt plassert inni motorrommet og en slik en passerer... Vurderer potetkanon ladet med puddelbæsj og avispapir...

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Den dårlige oppførselen på sjøen er et Østlandsfenomen, eller det er vel mer rett rett å si et Oslo fenomen. Du kan reise hvor som helst ellers i landet, det være seg i båt eller i bil så møter du hyggelige folk. Men dessverre kommer du til Oslo, eller Oslo folk kommer en plass nær deg så er løpet kjørt.

Det har skjedd noe med menneskene der borte i hovedstaden de siste årene. Når vi var på ferie i hovedstaden før i tiden så kan jeg huske at folk alltid var hyggelige og smilte. Jeg har nå kjørt på ferie nordover de siste årene og en stopp i Oslo har jo vært en selvfølge.

Det som har møtt meg i hovedstaden de siste gangene vi har tatt en dag og to med overnatting er skremmendes. Du ser ikke et eneste smil, ivertfall har ikke vi opplevd det de siste gangene vi har vært innom.

Det virker også umuligt å få øyenkontakt med folk, alle har kun festet blikket rett ned når de haster av gårde i en jævlige fart. Det var akkurat som om de hadde djevelen sjøl etter seg, og det mest skremmendes var at folk rett og slett virket utrygge og redde. Så noe har skjedd med innbyggerene i hovedstaden.

Men kjører du mot Moss, Fredrikstad, Sapsborg og halden så møter du hyggelige østlendiger igjen.

Resten av landet er en fryd av kjekke og hyggelige fok.

Selv er jeg en bygdetulling som konsekvent sier hei og goddag til folk. Om det er en som kommer ut for å ta en røyk når jeg bor på hotell, eller om det er folk som kommer gående når jeg er ute å lufter bikkja spiller ingen rolle. Der har noe med folkeskikk å gjøre.

Men jeg må ærlig talt si at jeg ikke er en som vinker først i båt, eller når jeg kjører motorsykkel. Jo, jeg hilser tilbake, men for meg faller det ikke naturlig å vifte med armer og fingre først, bare for at man er i båt, eller på to hjul.

Det toppa seg fullstendig da svigerfaderen fikk kjeft fra andre bobilfolk fordi jeg ikke hilste da jeg kjørte bobilen hans på et verksted i Midt-Troms. De ble vifta, dimma og vinka fra hver j***a bobil jeg møtte. Det blir litt mye synes jeg.

Men jeg skjønte i ettertid at denne evinnelige hilsinga blandt bobilfolket er et akkurat like stort (om ikke større) tema som hos folk med båt og tohjulte.

Med hensyn til alle andre irritasjonsmomenter som kommer opp her: Man skal velge sine slag med omhu.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)

Innlegget mitt var myntet på onkel lars.

Dette er noe vi hører om stadig vekk av bønder som forviller seg til hovedstaden med lomma fulle av komplekser. De støter på noen av våre nye landsmenn og blir livredde for hva de ser, det er nok utlendingene Onkel lars sikter til.

Innlegget er både tåpelig, spekulativt og slemt

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Innlegget mitt var myntet på onkel lars.

Dette er noe vi hører om stadig vekk av bønder som forviller seg til hovedstaden med lomma fulle av komplekser. De støter på noen av våre nye landsmenn og blir livredde for hva de ser, det er nok utlendingene Onkel lars sikter til.

Innlegget er både tåpelig, spekulativt og slemt

:yesnod::thumbsup:

Man kan si mye rart om Oslofolk. Helt sikkert, men det kan man jaggu om folk i fra andre kanter av Norge også.

Selv syns jeg folk hilser som bare fy når jeg er ute. Godt det ikke hilses mer spør du meg. Er pokker så mye båter ute så da hadde man ikke fått gjort annet. Glir jeg gjennom middagsbukta så nikker jeg til de som jeg passerer nærmest og som jeg får øyekontakt med. Alle nikker eller hever glasset tilbake:-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...