Jump to content

Så mange idioter det finnes på sjøen!

Pequod

Recommended Posts

Nå har vel uansett folk fra mer grisgrendte strøk bidratt til befolkningsveksten i verdensmetropolen Oslo i veldig lang tid.

Selv de mest innbitt urbane av St Hallvards sønner og døtre kan vel kjenne et hint av møkk eller fiskeslog fra fingrene om de bare lukter lenge og godt nok.

Er ikke uvanlig at de ferierte hos besteforeldre på Stadtlandet, Fagernes eller i Berlevåg.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)

Slutt å hilse, da har du færre ting å irritere deg over.Og skulle noen hilse på deg først...da har du noen ting å glede deg over.

Ikke forvent det samme av andre som du forventer av deg selv, da blir du bare skuffet.

Det er på sjøen som på landeveien, noen følger reglene og andre ikke.

Ta heller vare på de gode opplevelsene enn å irritere på de du ikke liker, da blir stundene bedre.

Det finnes ingen hilse-plikt regler på fjorden. Vi mennesker er forskjellige.

Sånn er det bare!

Ha en fin sommer!

Jeg hilser til alle, og er vant med og vokst opp med slikt på sjøen. Jeg kjører daycruiser på 27 fot og velger å sakke av i trange sund eller å passere med hensynsavstand der det går, eller legge meg ned i hastighet der hensyn er vanskelig. På sjøen har man vel ikke så dårlig tid at man må kutte svinger og lage vansker for de andre med mindre det er nødsituasjon.

Jeg hilser noen ganger 3-4 ganger dersom de ikke hilser i andre enden, da særlig i smale sund hvor man kjører tett på. Synes det er synd at slikt sjarm forsvinner av arrogante folk som liksom "ikke trenger å hilse, for de kjenner vel ikke deg". Da tenker jeg "landkrabbe" eller "folk i båt", og tipper de har masse riper i skroget sitt fordi de er dårlige til å legge til.

Jeg har også lagt merke til at trenden går mot at "alle" kjører rundt i det jeg kaller "Bærumsfart" (er selv fra. Bærum), altså halv plan. Hva er poenget? Kommer ikke særlig fortere frem, men lager mye bølger.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Da tenker jeg "landkrabbe" eller "folk i båt", og tipper de har masse riper i skroget sitt fordi de er dårlige til å legge til.

Antar at du mener at du inngår i eliteserien? Altså den hederskronede ligaen av Selveste Båtfolket?

Selv har jeg eid egen båt siden jeg ennå hadde røde streker etter bleier, har reist til sjøs siden jeg var 16, kun avbrutt av skolegang og de siste årene som skrivebordssliter på plattform, men etter å ha registrert endel holdninger blandt det selvutnevnte Båtfolket her inne så håper jeg det er greit for lavkasten Folk i Båt at jeg helst relaterer meg til dem. De virker å være de hyggeligste folka.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)

Virkeligheten Fru jacobsen. Altså, se verden slik som den er. Det begynner å gå galt avsted når naiviteten tar overhånd.

Jeg var også i Dannmark i fjor på ferie. Et elskverdigt folk og land forresten. Når de hørte at jeg var fra Norge spurte de meg om hele landet led under Stockholmsyndromet. Nei sa jeg som sant var, det er bare innbyggerene i hovedstaden som har det problemet.

Folkens; på tide å stoppe nå! Før for mange sier for mye de vil angre på. Bruk energien på mer konstruktive tråder resten av kvelden. :-)

Ja enig, vi lar det ligge. Lett å bli litt for engasjert :-)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Det blir nok mye irritasjon på TS i sommer er jeg redd. Når det er en flott helg som vi snakker om her tror jeg idioten er den som forventer at alle skal hilse på alle ... det gir jo ingen mening når det er såpass mange på fjorden. Jeg var bare ute en kort tur på søndag, hilste kun på en brøkdel av båtene vi passerte. Hvis det bidro til å ødelegge dagen får jeg bare beklage, men jeg kan ikke love at det ikke vil gjenta seg ... pleier dog å hilse tilbake når andre hilser først, så lenge det ikke utarter til vanvidd.

Hilsing er hyggelig når det ikke er så mange andre på vannet, enten fordi man er utaskjærs, fordi det er seint eller tidlig på døgnet, eller sesongen.

Hekkbølger - ojojoj - her er det vel skrevet det som er å skrive, samt mye mer, allerede. Ja, på sjøen må en regne med bølger. Men på en blikkstille dag i Indre Oslofjord syns jeg det er en god ide å ta litt hensyn. Har forståelse for både de som liker hastighet og de som er på transportetappe, så jeg makter ikke irritere meg. Fartsgrenser må overholdes, det gir forutsigbarhet for fortøyde båter. I en 5kn sone skal det f.eks. gå an å ligge longside på utsiden av flytebrygga uten å bli knust til pinneved av hekkbølger.

Jeg forstår virkelig ikke hva problemet er. Klart trasig med disse halvplanerne som ikke får rumpa opp av vannet og derfor lager unødvendig store bølger..…men disse halvplaner kapteinene som ikke kommer opp i plan må da også få kose seg på fjorden uten å ha dårlig samvittighet for om det gynger litt i en flytebrygge eller snekke. Ellers snakkes det om 5 knop i jeteen og ja det er sikkert noen som ligger i plan langs Hurumlandet og noen ganger uten å tenke på er 149 meter fra land…men hva er problemet.

Den store stygge ulven er jo ikke disse båtene…..nei hva er det som moser flytebrygger til pinneved og røsker løs bøyer lang hele Hurumkysten fra Jeteen til Filtvedt ?……hva er det i generasjoner har gjort det til en ryggmargsrefleks for mødrene på Larkollen å på visse tider av døgnet beordre barna opp av vannet ?……jo Kielfergen som har gasser opp ved Drøbak kaster sine bølger inn over folket…men ingen moralsk indignerte kommentarer om Kielfergen..

Hva med solgangsbrisen som lager 2 meter bølger i hele Ytre Oslofjord ??

Den dagen politikerne klarer å forby bølger så har de også klart å forby båter. I Østerelva i Fredrikstad har alerede skipsleden tapt flytebryggene vunnet ved å skyve 5 knopsgrensen langt til havs.

ja det er bølger på fjorden….hva er problemet ?

Drøbaksundet er som før nevnt en frifartspassasje for de fleste. Men 20 meter fra land i jetteen på Hurumsiden med mange båter rundt er dog en passasje man bør bruke hode og se seg litt rundt. I alle fall bak seg når hekkbølgen drar opp vannmassene. Vår tretten tonns trawler koser seg i bølgene, det gjorde ikke mannskapet i seilbåten som fikk to 50 fotere rett oppunder dollbordet. Akkurat da følte jeg med de i seilbåten mens de to skipperne på flyen var stive i blikket.

Noen ganger er det lov å undres....

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Eg veit ikkje kven som heiv bensin på bålet her eg!? Det er egentlig bare å gjere sjøklart og ta ein tur til Oslo på forbundet kystens landsstemne,det ligg avkryssa i kalendaren.For dykk gjer vel sjøklart alle mann?Surre det som surrast kan?Har segla i Oslofjorden før,kan ikkje seie det var så mykje surpompar der som det høyres ut som her på forumet.Mykje kjekke folk,og det var jo litt prat i dem fleste,kan hende pga.dialekta mi,ikkje veit eg.Forrige innlegget mitt var egentlig meint som ein liten fleip :wink: Vi sjåast kan hende? Eller høyrast snarare :smiley:

Utrolig hyggelig å høre skryt fra en vestlending om Oslo og Oslofjorden. Tro meg - det er vi ikke så vant med! Jeg har lyst til å kontre tilbake med å si at jeg hadde en helt fantastisk tur med hurtigbåten fra Bergen til Selje nå i vår. Den turen kommer jeg aldri til å glemme! Samtidig vil jeg ønske deg velkommen til en innseiling i Oslofjorden fra Færder og videre innover i Oslofjorden en vakker sommerdag. Og du, folk er ikke noe bedre eller dårligere uansett hvor de befinner seg i landet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...