Jump to content

Så mange idioter det finnes på sjøen!

Pequod

Recommended Posts

Har man en båt på f.eks 24 fot og ikke tåler bølger laget av andre båter på fjorden så er nok campingvogn et alternativ som bør vurderes. Å ta hensyn til myke "trafikanter" som f.eks kajakker, kanoer, robåter, seiljoller osv er samtidig en selvfølge, og det samme er å holde en viss avstand til båter man møter eller kjører forbi. Noen hilseplikt, eller hilse tilbake plikt, ser jeg meg ikke bundet av, og jeg blir ikke fornærmet om noen ikke hilser tilbake. På sjøen er jeg for å kose meg, ikke for å lete etter noe å irritere meg over som enkelte kan synes å gjøre, men heldigvis ser de ut til å være i et nokså beskjedent mindretall.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg skjønner meg virkelig ikke på de fordommene mot folk i raske båter som kommer frem på forumet her til tider... Er det virkelig slik at enkelte mener at deres måte å kose seg på sjøen (i maks 5-6 knop) er den eneste rette?

Jeg lar meg vanligvis ikke provosere så veldig mye av hva folk sier eller skriver, men når folk påstår at en umulig kan trives særlig på havet og bare er interessert i å gå turen fortest mulig overstått når man kjører i 25 knop så blir jeg en god blanding av oppgitt, forbauset og rimelig provosert!

Med min forige båt lå jeg som regel i en marsjfart mellom 27 og 35 knop avhengig av føret og hvor mye jeg brydde meg om forbruket der og da. Mistrivdes jeg med å føre båten i de hastighetene? NEI! Jeg storkoste meg!

For meg så er en stor del av opplevelsen med å ha båt nettopp å se meg omkring i den fantastiske naturen vår. Med stor fart får man betydelig lengre rekkevidde på en ettermiddagstur enn hva man får i snekkefart.

En tur i 30 knop var for min del sjeldent eller aldri kortere i tid enn en tur i 5 knop ville ha vært, avstanden tul hjemmehavnen når ble derimot betydelig større.

Nå har jeg flyttet fra Isfjorden til Oslofjorden. Behovet for å gå over til billigere båt, samt ønsket om mer plass har gjort at vi har byttet fra en lynrask Skibsplast 675 HT til en langt mer sedat Biam 800. Den gir for meg en annen båtopplevelse enn hva Skibsplasten gjorde (luft- og vanntemperaturen bidrar nok den og), men jeg kan for min del ikke si at drn ene båtopplevelsen er bedre enn den andre. Ja takk, begge deler helst, men der sier pengeboka nei :giggle:

For å oppsummere, det kunne aldri falt meg inn å moralisere over hvordan andre bruker hverken fjorden eller båten. Noen liker det ene, andre liker det andre, og hva de liker bryr jeg meg fint lite om.

Det viktigste er uansett at man viser hensyn til de andre som ferdes på sjøen.

God båtsommer! :smiley:

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Dette handler vel bare om skikk og bruk på sjøen og egentlig normal folkeskikk. Man gjør jo sitt beste for at andre ikke skal føle det for ubehagelig om det ikke er strengt nødvendig, og man hilser tilbake når noen hilser.

Om noen sier hei til deg så sier man jo hei tilbake, hvis ikke virker det jo litt snålt. Jeg hilser 3-4 ganger noen ganger når jeg ser at folk ser at jeg hilser, men bevisst ikke hilser tilbake, som om de gjør det med vilje. Da er det moro å se reaksjonen etter 3-4 ganger. Jeg snakker kun om i trange sund, jeg pleier normalt bare å nikke.

Mulig trenden har endret seg, for folk er mer egoistiske og tenker vel bare på seg og sitt. Hvorfor skal de yte noe for andre når de selv ikke får noe direkte igjen for det?

Snart er det vel slutt på å si "takk for maten" og snart er det vel bare å sette seg i andres hage osv.. Snart er det greit å ringe etter kl 22. Man kler seg ikke med slips i bursdager lenger. Osv osv.

Jeg er egentlig ikke spesielt opptatt av dette, men synes diskusjonen er artig.

Lingefan

……..Dette handler vel bare om skikk og bruk på sjøen og egentlig normal folkeskikk. res hage osv.. Snart er det greit å ringe etter kl 22. Man kler seg ikke med slips i bursdager lenger. Osv osv……….

Riktig….for når man kaster loss…suser ut fjorden med vind i håret…og små perfekt symetriske hekkbølger i 25 knop…legger man hverdagens trivialiteter bak seg……med frihet og den vide fjorden og havet der ute.

I Norge egner det seg ikke som i USA å kaste seg på motorsykkelen å suse formålsløst på higways i ørkenen…som i roadmovies....men i Norge kan vi altså kaste loss nyte friheten på fjorden…men istedenfor et slitt amrikansk motell…kan vi slå av motoren å midt ute i havgapet eller en naturhavn….og som i amarikanske filmer kan det jo være en solbrent eldre fyr som tenner en sigarett og skuler skeptisk når easyrideren med masse hk entrer den lokale bensinstasjon….

Og nei…det er uaktuelt å dempe farten til 5 knop og svinge voldsomt inn mot land eller ut mot motgående trafikk hver gang man nærmer seg andre båter i den travle båtleden fra Oslo til Filtvedt...(så lenge det er 150m fra land)...…og de med skikkelig planend båt lager jo minimalt med bølger uansett….hvis de ikke setter på bremsen. Andre båter må kunne lese hva du har tenk deg..og hvis alle kjører slalom og stadig skifter hastig kommer ihvertfall kapteiner på nyttefartøyene å bli frustrerte.

Redigert av oslofjord (see edit history)

Jeg stod ute på dekk på den båten jeg jobber på idag. Like før vi passerte Melkøya på vei inn til Hammerfest kom det en "liten" motorbåt i ca. 10 knop på vår BB side, og selvfølgelig på tvers av løpet. Når han var 150 meter unna blåste de i hornet på brua. Da fikk han noe å tenke på, ja. He-he.

Om noen sier hei til deg så sier man jo hei tilbake, hvis ikke virker det jo litt snålt. Jeg hilser 3-4 ganger noen ganger når jeg ser at folk ser at jeg hilser, men bevisst ikke hilser tilbake, som om de gjør det med vilje. Da er det moro å se reaksjonen etter 3-4 ganger.

Ville blitt ganske bekymra om jeg møtte deg på gata, for å si det sånn ... :giggle:

Det finnes vel akkurat like mange idioter på sjøen som på land. Er man idiot så er man idiot Eller var innlegget ment slik at når endel kommer på sjøen så oppfører de seg som idioter.

Mulig jeg selv begynner å bli gammel, men jeg synes folk var høfligere før. De kjørte saktere og hilste oftere. Den gang virket det på meg som at selv de som var bøllete I trafikken roet seg ned I båten. Det lå liksom I båtlivets natur at alle kunne ha bruk for hjelp så det var viktig å holde seg inne med alle.

Men hva har skjedd:

- Før fantes det bare saktegående båter så bøllene syntes ikke, men vi market de på andre matter.

- At båtene gikk sakte medførte at man fikk lettere øyekontakt og da var det mer naturlig å hilse.

- At redningseslkapet og andre aktører er så tilgjengelig gjør vel ikke behovet for å holde seg inne med alle, nødvendig lengre.

- Alt skal gå mye raskere, vi skal multitaske alt utstyr ombord, samtidig som vi er online på net og mobil

Alt dette er vel et resultat av samfunnsutviklingen ellers. Enten henger man med eller melder seg ut av jaget. Det er ditt valg, idiot eller ikke.

Møtte to store cabincruisere med påskrift Slemmestad i hekken gjennom jetteen i helgen.

Det vakke oss Astor, æresord og kors på halsen. :pray:

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Det vil komme restriksjoner på fart på fritidsbåter, jo flere idioter som ikke tar hensyn, jo fortere kommer lover og begrensninger. Ser det på vannskuter og snøskuter. Idioter som ødelegger for alle andre. Snittkjører barn, monterer effektanlegg for "fet" lyd, opptrer hensynløst. Dette liker ikke politikere, og alt morro blir forbudt. Båter som lager så mye sjø at øl'en velter i en 24 fot snekke tar etter min mening ikke hensyn. De bør forstå at det kan være en politiker i den snekka, dermed blir det begrensninger, ref diskusjon om 5 knop i Bærum. Jeg prøver å leve etter filosofien at du kan gjøres hva du vil så lenge du ikke plager andre. Stor hekksjø plager andre, så det lager jeg aldri. Og sier klart i fra når jeg er i båter som lager hekksjø.

Helt utrolig at et hjertesukk over det jeg oppfatter som båtbøller som ikke tar hensyn og spørsmål om en tradisjon med å hilse (når det passer!) - som vi faktisk ble oppfordret til å gjøre på båtførerkurset jeg nylig var på - kan føre til så mye oppsop, grums og useriøsitet. Dette siste innlegget til JRK er et strålende eksempel på det siste, - å sammenligne arrogante hekksjøgeneraler med politibåter, ambulansebåter og redningsselskapet er så fullstendig på viddene at jeg bare blir oppgitt.

Jeg har mistet all interesse av å delta på dette forumet og har bedt Ingar om instruksjoner til hvordan slette meg herfra, ettersom jeg rett og slett ikke finner ut av det selv.

Jeg takker alle dere seriøse som har gitt meg råd og tips siden jeg registrerte meg her i fjor høst, firer båtplassenvimpelen og takker for meg.

Jeg skal nok klare å nyte sjølivet til fulle uansett!

Ikke gjør det Pequod.

Her på BP som i samfunnet førøvrig er det mange meninger og det kan bli hete diskusjoner til tider.

Jeg synes det er synd hvis du trekker deg da jeg har kost meg og satt stor pris på å lese dine innlegg og reportasjer som nybakt båteier som ferdes i samme område som meg selv.

Uansett. Min AIS er stort sett på og jeg håper du svinger innom for en båtprat en gang :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Det er synd, Pequod! Har likt dine innlegg og betraktninger godt og har synes de har vært konstruktive og fine. Her har du stukket hånden inn i et ormebol som tidvis blusser opp i aktivitet her på Båtplassen; hva enten det er snakk om hekksjøgeneraler, Bavariabåter, Volvo Penta motorer eller motorbåt vs seilbåt. Du kan riste dette av deg og delta aktivt videre. Synes mange av hentydningene i denne tråden er ufine, men overskriften inviterte til trøbbel. Så den må du ta på deg selv. Utover det vil jeg oppfordre deg til å delta videre. Stort sett er det konstruktive, lærerike og nyttige tråder som pågår, der det er mye kompetanse og erfaring å hente.

mvh Bergen Dørk

Hilsningen er avtagende, nå ser folk mest inn i skjermer når de er på tur. Alfahannen på flybrigden bør huske solkrem i nakken da han stor sett kikker ned i en skjerm.

Det er også en del som kjører lite hensynsfullt. Dessverre.

Forlat for all del ikke forumet fordi noen er uenige med deg Perquod, med så mange brukere er det alltid noen som er uenige & noen drar det ofte vel langt.

..... Hvordan håndterer dere situasjonen når politi, redninsselskap ambulanse og andre nytterfartøer drar forbi?

Velter ikke kopper og kar da?

Jo, da velter sikkert kopper og kar. Men i slike tilfeller har man forståelse for hvorfor det dannes hekkbølger.

(Jeg har ikke 24 fots snekke men jeg klarte å tenke ut dette svaret allikevel.)

..., - å sammenligne arrogante hekksjøgeneraler med politibåter, ambulansebåter og redningsselskapet er så fullstendig på viddene at jeg bare blir oppgitt.

...

Første tanke er oppgithet, men det sier jo en del om den som svarer og hvor langt man klarer å tenke. (på seg selv, på seg selv, på seg selv...)

Det går an å nyte sjølivet og samtidig fortsatt være medlem på baatplassen.

God sommer !

Pequod; her på forumet har det alltid vært hete diskusjoner. At noen er uenige med deg må du jo bare regne med, i motsatt fall ville de fleste trådene blitt vel korte.

Nå er det jo sånn at det stort sett er folk med båter som frekventerer forumet og når du kaller halvparten av dem idioter, ja da må du regne med diskusjon. Sånn er det bare.

Hvis du velger å forlate forumet på grunn av dette er det synd for oss, men også for deg. Du har masse å lære fra mange her inne og vi har masse å lære av deg, så legg lista litt høyere for framtia og ikke sitt aleine og furt :-)

Ønsker deg en god sommer i nyervervelsen din enten du forlater oss eller ikke

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Mye tull om er skrevet i denne tråden, men samtidig er dette et åpent forum, slik at stikker man nesa fram må man og regne med at ikke alle er enige i ens betraktninger.

Mange som synes båtlivet er best i 30+ knop, og du har vel på en måte indirekte kalt disse for idioter.

Ikke meningen å kritisere deg på noe vis, men man må kunne stå for det man mener, så jeg synes ærlig talt dette med å gå ut på denne måten og annonsere sin egen avgang etter litt motbør blir vel melodramatisk.

Helt utrolig at et hjertesukk over det jeg oppfatter som båtbøller som ikke tar hensyn og spørsmål om en tradisjon med å hilse (når det passer!) - som vi faktisk ble oppfordret til å gjøre på båtførerkurset jeg nylig var på - kan føre til så mye oppsop, grums og useriøsitet. Dette siste innlegget til JRK er et strålende eksempel på det siste, - å sammenligne arrogante hekksjøgeneraler med politibåter, ambulansebåter og redningsselskapet er så fullstendig på viddene at jeg bare blir oppgitt.

Jeg har mistet all interesse av å delta på dette forumet og har bedt Ingar om instruksjoner til hvordan slette meg herfra, ettersom jeg rett og slett ikke finner ut av det selv.

Jeg takker alle dere seriøse som har gitt meg råd og tips siden jeg registrerte meg her i fjor høst, firer båtplassenvimpelen og takker for meg.

Jeg skal nok klare å nyte sjølivet til fulle uansett!

Jo, da velter sikkert kopper og kar. Men i slike tilfeller har man forståelse for hvorfor det dannes hekkbølger.

(Jeg har ikke 24 fots snekke men jeg klarte å tenke ut dette svaret allikevel.)

For det første jeg har ikke sammenlignet politi og hekksjøgeneraler på annen måte enn at konsekvensen for ei 24 fots snekke er den samme.

Poenget med mitt innlegg var kort og godt det du lærte på båtførerkurset. Man fortøyer alltid for storm. og med det menes ikke bare storm, men uforutsette hendelser. Om man hadde planlagt litt bedre, så hadde kanskje ikke kopper og kar flydd veggimellom. Hele poenget mitt er at så lenge hekksjøgeneralene ikke gjør noe ulovlig, så er det du som sitter med svarteper. Lik det eller ikke!

Forøvrig vil jeg anbefale deg å lese innlegget før det du kommenterte, så ser du at vi har nok ikke så veldig forkjellig oppfatning av tingenes tillstand. Men å omtal andre for idioter fordi de ikke tenker som deg blir vel drøyt.

Jeg har selv hatt 24 fots snekke og vet utmerket godt hva det innebærer. Etterhvert har jeg gått trinnene opp til helplanende stor båt, men jeg passer meg vel for å bryte fartsbegrensninger og går godt utenfor andre båter ved passering. Allikevel vil noen synes dette er idiotkjøring...

Til slutt vil jeg også si at jeg synes det er synd at du trekker deg fra Nordens beste båtforum fordi andre har andre synspunkter en deg

Mange som synes båtlivet er best i 30+ knop, og du har vel på en måte indirekte kalt disse for idioter.

Nå går vel ikke trådstarter ut å sier at fart er galt men fart kombinert med lite hensyn kanskje ikke er helt ok.

At raske båter og kanskje spesielt store båter og raske båter kan bli flinkere til å vise hensyn er vel ikke noe nytt........

Men man må tåle en diskusjon så trekke seg fra forum etc blir for enkelt eller dumt. Man bør også tenke litt på at det er ikke slik at alle på sjøen er på forumet her og at det enkelte ganger da blir en litt skjev fordeling av ting og tang...

Mye tull om er skrevet i denne tråden, men samtidig er dette et åpent forum, slik at stikker man nesa fram må man og regne med at ikke alle er enige i ens betraktninger.

Ikke meningen å kritisere deg på noe vis, men man må kunne stå for det man mener, så jeg synes ærlig talt dette med å gå ut på denne måten og annonsere sin egen avgang etter litt motbør blir vel melodramatisk.

Jeg har aldri kalt noen som liker å kjøre fort for idioter. Jeg har kalt folk som ikke tar hensyn til andre for idioter. Og det står jeg for.

Jeg har for eksempel heller aldri sagt at jeg mener man skal hilse på gudoghvermann, men føler det naturlig å gjøre det når man passerer hverandre på nært hold. Jeg trodde i min naivitet at det var ganske vanlig, men skjønner at det tydeligvis ikke er det. Jeg sitter ikke og banner og sverter i båten fordi ingen hilser tilbake!

Og jeg er heller ikke misunnelig på folk som har større, fine og raskere båter enn meg. Jeg trives gløgg i hjel i min gamle Nidelv og bryr meg fillern om hva andre tenker om den. Jeg trives med å ha god tid på sjøen, på landjorda går alt i full fart uansett, og på jobben har jeg løpende deadline og skulle alltid ha vært ferdig for ti minutter siden...så å komme meg ned i båten, starte opp motoren og tøffe utpå sjøen er den beste balsam for sjelen jeg kan tenke meg. Jeg er altfor opptatt av å kose meg til å irritere meg over andres idioti!

Jeg tåler fint å bli motsagt så lenge det er saklig, men all denne surmagede drittslengingen som har kommet i denne tråden har gitt meg en veldig dårlig følelse. Og at mine meninger skal ha mindre validitet bare fordi jeg har mindre erfaring på sjøen enn andre. Ting jeg skriver blir tolket i verste mening og vridd på for å passe til det sure oppgulpet folk kommer med.

Det gir meg svært lite lyst til å fortsette her. Sånn er det bare.

Men jeg kan godt ta meg en kald dusj og bare ta en pause fra forumet. Jeg kan være enig i deg med at det kanskje kan virke litt melodramatisk, men jeg er et følelsesmenneske og er ganske provosert over all usakligheten fra folk som ser ut til å ha akkurat den ovenfraogned-holdningen jeg skrev om.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...