Jump to content

Snekketur fra Bergen til Haugesund

Severinsen

Recommended Posts

Hei!, vurderer og handle meg snekke merke ''skilsø 23'' sammen med en yanmar 34 hk diesel motor. Jeg lurer da på et par ting:

1. Yanmar motorene, er dette pålitelige og slitesterke motorer? noen spessielle feil eller mangler med disse motorene?

2. Hva kan jeg forvente til drivstoff forbruk med en snekke med denne type motor?

3. Så litt generelt om snekka, Er dette sjøsterke solide båter ? som kan fint brukes på småturer ? eventuelt også litt fiske? :)

4. Selve turen fra Bergen til Haugesund, kan dette bli en problematisk tur? eller er det en fin tur og ta? om været tillater det selfølgelig.

5. Hvor lang tid kan man regne fra Bergen til Haugesund med en fart på ca 6-8 knop?

Håper på possitive svar og litt hjelp fra dere båtfolk :D

Trondern :-)

1. Yanmar tikker og går, men de må få skikkelig stell for å gå.

2. ca 1 liter pr nm eller 6 til 8 liter i timen....

3 Kjenner ikke båten,...

4. Eneste strekningen mellom Haugesund og Bergen som er uta-skjærs er Sletta, mellom Haugesund og Bømlo resten er for det meste i le for storhavet.

5. ca 80nm mellom Bergen og Haugesund. - kan gjøres unna på en laaang dag, eller 2 dager med en overnatting underveis.

Hvis det er en sjøvannskjølt 3QM30 så er disse beryktet for sprkkne topper pga rust i kjølekanalene. Og nye topper er dyre... Ellers så båten helt grei og turen fra Bergen overkommelig. Sletta kan være røff i pålandsvind, og Bjørnefjorden kan også være frisk. Men i fint vær er det en nydelig tur. Jeg brukte ca 10 timer da jeg hentet min snekke i Bergen, så om du kommer deg av gårde tidlig så går det fint på en dag. Regn ca 4-5 liter i timen med din båt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Meg og noen venner tok mange sånne turer fra Bergen til Haugesund når vi var 14-15 år. Det var i en tresnekke på 23 fot med Saab 8-10hk som gikk i 6 knop.

Som oftest tok vi det i to etapper. Bergen -> Stord -> Haugesund, men vi gikk også et par ganger i ett strekk. Tok "noen" timer :)

Forhørte oss ALLTID om forholdene rundt blokso før vi gikk fra Stord til Haugesund.

Hei dette er gode og sjøsterke båter størrelse tatt i betr.Ruller en del i sidesjø da den er ganske smal.Motoren er av de bere,langt bedre en Volvo Penta snekkemotorene iallefall om den er ferkvannskjølt.Ingen problem å gå langt med denne båten.Nb! Sjekk dieseltanken for vann og smuss.Lykke til.

Båt med fjernkontroll

Mener jeg gikk turen med min snekke på 12 timer.Er motoren ferskvannskjølt originalt,er dette normalt gode motorer.Er den saltvannskjølt,er det grunn til å tenke seg om.På fint vær er dette en fin tur å ta med snekke.